Michelin Pilot Road 2CT

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
billigt....vilken "gummicentralen", någon speciell man ska prata med før att få det priset?

Gummicentralen i Kävlinge, det fattar väl vem som helst? :) (Såg att det fanns 8 "Gummicentralen" i Sverige men bara en i Skåne där jag sagt att jag letar däck...)

Vet inte vad killen hette men det lär inte varit något superduperspecialpris eftersom han kunde ge mig priset på framdäcket som han inte ens kunde få tag på.

PutteLiten:

Näe, hittade Gummicentralen i Kävlinge nu som var väldigt billiga (jämfört med tre andra jag fått uppgifter från) så det är både nära och billigt. Dessutom var de billiga när man kom med egna däck också! :tummenupp
 

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
Alla verkar vara väldigt fokuserade på greppet, spontant så känns det viktigaste hur däcket kommunicerar. Bättre att åka på ett däck med lite sämre fäste som är mer förlåtande och talar om i tid när det börjar att släppa.

Det sista man vill ha är ett okontrollerbart släpp, självklart så är det oftast gasen som påverkar detta :)

Med ett förlåtande däck och bra gaskontroll så är det garanterat lättare att slippa skamkärran på banan. Om det är på gata så är det förmodligen andra faktorer än däcket som styr, då det vanligaste är att föraren har kört av vägen och inte sladdat av.

Oavsett vilket däck man åker på så har det sina begränsningar och det är upp till den bakom styret att veta var dessa ligger :tummenupp
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Då har jag fått ett ganska bra utvärderingsunderlag på de nya däcken. Har blivit ca 240 mil (inkl en dag på gocart-bana) redan och jag är väldigt nöjd. Våtgreppet som jag tyvärr har fått testa väldigt mycket är riktigt bra och de känns väldigt pålitliga.

På banan fungerade de väldigt bra, körde i gul grupp dvs näst långsammast. Kunde göra avgasskrap så grepp fanns det ju. Var lite orolig över däcktemperaturen men fick aldrig något släpp.

Levnadslängden ser ut att bli lång, 240 mil senare syns det givetvis att de blivit använda men skulle tro att jag kan köra minst dubbelt så långt till.

Angående de olika typerna av däck fick jag svar från Michelin. Sitter inte vid min dator eftersom jag är i Norge men kontentan var att det var olika typer av däck för den tyska marknaden där man har mycket högre krav. De olika modellerna var för hur stabil stommen skulle vara. De däck som såldes i Sverige skulle dock vara bra för alla typer av hojar, åtminstone vanliga sporthojar/sporttouring. Sitter man på GW så kanske man ska titta på andra däck men de kör väl med bildäck ändå ;)

Edit: Vill också göra lite reklam för Gummicentralen i Kävlinge som gav mig det fina priset på bakdäcket. 1875kr betalade jag för bakdäck + mont/balans och mont/balans av framdäck som jag kom med löst. Hade de kunnat få in framdäcket hade det kostat 1300kr (i den häraden) så totalt 3050kr ungefär! :tummenupp
 
Last edited:

chaufför

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Trelleborg
Hoj
2009 BMW K1300S
Hej!

Jag söker efter ett pilot Road2 190-55-17 till min K1300S.Det jag har Bridgestone Battlax 015 har gått 320 mil och är nära slitagevarnaren.

Jag har ett pris på 2700 kr hos Claessons i Bromölla.Är inte det dyrt?
Även om jag får bra rabatt på det så kostar det kanske lika mycket som på hojdäck.se tex.Nu hittade jag inga Road2 där men om man jämför med Power är deras priser bra.
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Hej!

Jag söker efter ett pilot Road2 190-55-17 till min K1300S.Det jag har Bridgestone Battlax 015 har gått 320 mil och är nära slitagevarnaren.

Jag har ett pris på 2700 kr hos Claessons i Bromölla.Är inte det dyrt?
Även om jag får bra rabatt på det så kostar det kanske lika mycket som på hojdäck.se tex.Nu hittade jag inga Road2 där men om man jämför med Power är deras priser bra.

Kolla med Hörbergs i Lödde, de har ett stort lager med däck iaf. De tog cirka 1900:- för ett Pilot road 2ct i 180/55-17" iaf.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Hej!

Jag söker efter ett pilot Road2 190-55-17 till min K1300S.Det jag har Bridgestone Battlax 015 har gått 320 mil och är nära slitagevarnaren.

Jag har ett pris på 2700 kr hos Claessons i Bromölla.Är inte det dyrt?
Även om jag får bra rabatt på det så kostar det kanske lika mycket som på hojdäck.se tex.Nu hittade jag inga Road2 där men om man jämför med Power är deras priser bra.

Nu hittar jag inget 190x55 17 på http://hojdack.se men de för de dim. som finns (antingen 180 bredd eller 50 profil) får man ge typ 1700 för Pilot Road2.
 

chaufför

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Trelleborg
Hoj
2009 BMW K1300S
Tack!
Jag ska kolla med Hörbergs.
En grej är ju däcktrycks sensorerna i hjulen. Om den blir sabbad blir det strul. Och däckfirman har väl ingen ny hemma. Hörde att BMW verkstäderna fått hjälpa till i efterhand med sådant. Och det komplicerar ju lite läget med att hitta ett bra däckpris. Stön.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Finns det inget "touring 2ct" för oss som inte lutar cykeln så mycket i kurvorna?

Bakelit i mitten och tjeckisk hårdplast i sidorna?

Skämt åsido, finns det ett 2CT däck som funkar för dom som åker mycket touring och med skjuts/packning, eller är det bara att inse att man får byta däck för att dom har tappat rundningen i profilen snarare än att dom är uppnötta?

Metzeler har något sånt däck med asmycket gummi i mitten
 

chaufför

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Trelleborg
Hoj
2009 BMW K1300S
190-55-17

Hej igen!

Snackade med Hörbergs i Lödde,föreståndaren för mc-däckdetaljen.
Det finns inga 190-55-17 i Road 2!
Bara 190-50-17, det blir ju lägre och det funkar väl inte med abs:n och annat som hastighetsmätare,bränsleberäkningen i datorn och jag vet inte vad.
Vill jag ha 190-55-17 måste det tydligen bli ett sportdäck och de är ju mjuka och funkar fint i 3-400 mil.:gnissla
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Krängde på pilot road 2 på nya hojen i maj och sen dess har dom nu gått ca 1300 mil.
Har ca 5mm fegiskant kvar längst ute och har inte kört på bana, men så här långt har dom kännts väldigt bra och har knappt nån tendens till touringplatta bakpå, trots mer pulver i hojen. Känns väldigt säkra i regn också, men det kanske bara är psykiskt =D
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Hej igen!

Snackade med Hörbergs i Lödde,föreståndaren för mc-däckdetaljen.
Det finns inga 190-55-17 i Road 2!
Bara 190-50-17, det blir ju lägre och det funkar väl inte med abs:n och annat som hastighetsmätare,bränsleberäkningen i datorn och jag vet inte vad.
Vill jag ha 190-55-17 måste det tydligen bli ett sportdäck och de är ju mjuka och funkar fint i 3-400 mil.:gnissla

ABSn lär ju funka eftersom givarna rimligtvis reagerar på förändringar i hastighet på hjulet snarare än på hur stort hjulet är. Skillnaden skulle kunna vara att den reagerar lite senare/tidigare men inte något som du borde märka!
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Hej igen!

Snackade med Hörbergs i Lödde,föreståndaren för mc-däckdetaljen.
Det finns inga 190-55-17 i Road 2!
Bara 190-50-17, det blir ju lägre och det funkar väl inte med abs:n och annat som hastighetsmätare,bränsleberäkningen i datorn och jag vet inte vad.
Vill jag ha 190-55-17 måste det tydligen bli ett sportdäck och de är ju mjuka och funkar fint i 3-400 mil.:gnissla

Kan detta vara ett alternativ?
http://www.hojdack.se/wpage.aspx?pa...1=190&info2=55&info3=&manufactname=&langno=46

Det går ju under kategorin "Landsväg/gata" iaf.
Borde vara hårdare gummi än vanliga "Sport-/racedäck".
 

TNB

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Nacka
Hoj
KTM 450, BMW K1300R, Yamaha XT1200Z,
Hej igen!

Snackade med Hörbergs i Lödde,föreståndaren för mc-däckdetaljen.
Det finns inga 190-55-17 i Road 2!
Bara 190-50-17, det blir ju lägre och det funkar väl inte med abs:n och annat som hastighetsmätare,bränsleberäkningen i datorn och jag vet inte vad.
Vill jag ha 190-55-17 måste det tydligen bli ett sportdäck och de är ju mjuka och funkar fint i 3-400 mil.:gnissla

Har du kollat med Dackonline: Michelin PILOT POWER 2CT Rear
190/50 ZR17 TL 73(W) M/C
endast 1629,70 SEK
 

chaufför

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Trelleborg
Hoj
2009 BMW K1300S
ABSn lär ju funka eftersom givarna rimligtvis reagerar på förändringar i hastighet på hjulet snarare än på hur stort hjulet är. Skillnaden skulle kunna vara att den reagerar lite senare/tidigare men inte något som du borde märka!

Hej!

Jag tycker väl det med,men jag ska kolla på webben vad fler aspekter som kan vara med i bilden. Jag får köpa ett Pilot Power 190-55-17 för samma pris som ett Road2.Annars skiljer 200 kr.

Har du kollat med Dackonline: Michelin PILOT POWER 2CT Rear
190/50 ZR17 TL 73(W) M/C
endast 1629,70 SEK

:krama
Det är ett bra pris.
Tackar.

Kan detta vara ett alternativ?
http://www.hojdack.se/wpage.aspx?pa...1=190&info2=55&info3=&manufactname=&langno=46

Det går ju under kategorin "Landsväg/gata" iaf.
Borde vara hårdare gummi än vanliga "Sport-/racedäck".

Jovisst Maxxis är väl inget fel. Sjysst pris. Det finns stora skillnade i prislistorna på hojdäck som att det skiljer 1000 spänn för ett däck :huvet
 
Last edited:

Hoppe

Nu +9 hk
Gick med
5 Jul 2008
Ort
Luleå
Hoj
BMW K1200S, Tricolor
Alla däckhandlare klarar att byta däck på fälg med däcktryckssensor. Inga problem alls, det är ju märkt på fälgen var den sitter.

Maxxis Presa Sport finns på hojdack.se i dimensionen 190/55-17.

Är inne på min andra uppsättning nu och de funkar finfint som allround-däck. Kört 12 bandagar med dem, både blött och torrt och litat fullt ut på dem.


Tack!
Jag ska kolla med Hörbergs.
En grej är ju däcktrycks sensorerna i hjulen. Om den blir sabbad blir det strul. Och däckfirman har väl ingen ny hemma. Hörde att BMW verkstäderna fått hjälpa till i efterhand med sådant. Och det komplicerar ju lite läget med att hitta ett bra däckpris. Stön.
 

chaufför

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Trelleborg
Hoj
2009 BMW K1300S
Alla däckhandlare klarar att byta däck på fälg med däcktryckssensor. Inga problem alls, det är ju märkt på fälgen var den sitter.

Maxxis Presa Sport finns på hojdack.se i dimensionen 190/55-17.

Är inne på min andra uppsättning nu och de funkar finfint som allround-däck. Kört 12 bandagar med dem, både blött och torrt och litat fullt ut på dem.


Maxxis är nog ett bra alternativ.
 

bellmobile

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2005
Ort
mockfjärd
Hoj
gsxr 1000 k5
Är det nån som kan svara enkelt av er alla knäskrapare vad som
tex pilot power vs pilot power 2ct har för användningsområde och alla andra däck i den här tråden!
Exempel
Pilot power hård gatkörning
Pilot power 2ct extrem gatkörning
Pilot road touring
Metzeler k2 slicks bana
Och vad som håller i för knäskrap i lite tempo å vad som är bra i regn osv
Det är nog det som många undrar över inklusive jag själv!
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Alla däckhandlare klarar att byta däck på fälg med däcktryckssensor. Inga problem alls, det är ju märkt på fälgen var den sitter.

Maxxis Presa Sport finns på hojdack.se i dimensionen 190/55-17.

Är inne på min andra uppsättning nu och de funkar finfint som allround-däck. Kört 12 bandagar med dem, både blött och torrt och litat fullt ut på dem.
Håller med om Maxxis presa sport!

Har kört runt 300 mil med mina, varav 100 mil bana. Har hållt och funkat hur bra som hellst! Uppskattar att jag slitit ungefär 3/5 på "värsta" stället. Detta med motard.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top