Michelin Pilot Road 2CT

ChristianSTHLM

Trafikpolisen finns för Din skull!
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Gul Hornet 600
Jag bytte till Road 2ct bak och Power 2ct fram på min Hornet i veckan. Fungerar mycket bra, hittills. Mycket tryggare kurvtagning än original-bakeliten. =)
 

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Trosa
Hoj
StreetTriple R -10
Har nu fått mina däck, det blev Road 2CT både fram och bak.
Får se om jag kommer ångra att jag inte köpte power eftersom det är lätt hänt att man blir skrapsugen i vissa kurvor och vill lägga ner hojen mer än vad kanske däcken klarar av.

Med Pilot Sport som jag haft innan kände jag mig trygg i alla kurvorna men kan jag verkligen lita på att 2ct har lika bra grepp?? Eller ska jag helt enkelt börja köra lugnare och ta dem för Sport/Turing däck som de egentligen är?
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Finns det inget "touring 2ct" för oss som inte lutar cykeln så mycket i kurvorna?

Bakelit i mitten och tjeckisk hårdplast i sidorna?

Skämt åsido, finns det ett 2CT däck som funkar för dom som åker mycket touring och med skjuts/packning, eller är det bara att inse att man får byta däck för att dom har tappat rundningen i profilen snarare än att dom är uppnötta?

Hur många mil kör du idag på en omgång däck?
Jag har snart kört dryga 1000 mil med mina Pilot Road. Då har de gått en dag på Kinne kulle med och utan släpp o med fotpinneskrap.

Bra däck! :D Nästa omgång nu blir ett par 2CT. Falkenberg till helgen :tummenupp
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
...men kan jag verkligen lita på att 2ct har lika bra grepp?? Eller ska jag helt enkelt börja köra lugnare och ta dem för Sport/Turing däck som de egentligen är?

Tar man inte det alltid lite lugnare i början med nya däck? :va

Annars får du lära dig göra power slide, fort... :D

Michelin Pilot Road 2CT fungerar alldeles utmärkt .....

Har du provat andra på din Bird och hur upplevde du dem i så fall?
 
Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Power 2ct, har det samma hårdhet på mitten som det vanliga Power?

Allt om Michelins däck.

http://two-wheels.michelin.com/2w/front/affich.jsp?codeRubrique=2092004103637&lang=EN

....så än så länge ser de ut att hålla längre än power, som höll ca 700 mil + 4-5 bandagar för mig bak, och då pga att de blev så kantiga och platta på mitten...

Mina började bli kantiga lagom till Kinne kulle (Valborg) o där sänkte instruktören lufttrycket i däcken. Efter det har jag kört på ca 2,4-2,5 kg i bakdäcket förutom när jag haft passagerare, då jag gått upp till de rekommenderade 2,9 kg. Nu är mina två "trösklar" borta o jag skall erkänna att det känns att det greppar bättre efter man vant sig vid att hojen "sätter" sig lite i nerläggen.

Så, prova släpp ut ett par hekto. Under en period iaf... :tummenupp
 
Last edited:

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Michelin Pilot Road 2CT fungerar alldeles utmärkt på bana. Efter knappt 2 varvs uppvärmning på Rörken ring så fungerar de minst lika bra som de äldre däcken Pilot Sport HPX. Däremot är det ju en viss profilskillnad för backdäcket i jämförelse med Pilot Power men inget jag märkt av hitintills.

Rörken ring är ju inte direkt någon "riktig" bana utan en gokart bana kommer sällan upp i hastighet vilket jag tror gör det svårt att säga om däckena håller för ren bankörning allt är ju förhållande till effekt vikt o körsätt o tider.
Jag har kört på power ct2 o både lowsidat o highsidat på rörken.:crash :kryckor
Provade dem även på GR i helgen som var, o det är ett jävla skit däck som släpper utan förvarning.
Men det är min egen åsikt ang power 2ct däcket.
Men road däcket är kanske bättre än power.
Enda michelin däcket som jag kommit överens med e sport eller om det var race däcket. Det satt kvar i backen det:)
 

hajtand

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2005
Ort
Göteborg
Hoj
R606
Hur många mil kör du idag på en omgång däck?
Jag har snart kört dryga 1000 mil med mina Pilot Road. Då har de gått en dag på Kinne kulle med och utan släpp o med fotpinneskrap.

Bra däck! :D Nästa omgång nu blir ett par 2CT. Falkenberg till helgen :tummenupp


Precis! Samma för mej med "bara" Pilot road. Fungerar klockrent så det kan bara bli bättre med CT däcken som jag är inne på att köpa till däckbytet snart.(890mil)


Däremot fick jag ett rejält släpp på falken sista passet i sista kurvan vid 27-30graders värme förra året, Så CT med mjukare blandning på skuldran blir det nästa gång.

Undrar om bananpassade däck tål just värme bättre också?
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Hur många mil kör du idag på en omgång däck?
Jag har snart kört dryga 1000 mil med mina Pilot Road. Då har de gått en dag på Kinne kulle med och utan släpp o med fotpinneskrap.

Bra däck! :D Nästa omgång nu blir ett par 2CT. Falkenberg till helgen :tummenupp

Å fan, så du har Pilot Road. :)

Jag satt och tittade på hur mycket du la ned det där loket i kurvorna och kom fram till att jag kan lägga ner min egen mer. Synd bara att mina däck var totalslut. Slidade lite både bak och fram i en kurva, så jag bestämde mig för att ta det soft och köpa nya däck... :crash
Ska till Johan och slänga på Pilot Road 2CT bak, har inte bestämt mig 100% än om det blir Power eller Road fram.

:hej
 
Last edited:

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Har power 2ct, jag har inte kört någe bana men däcken duger gott till fina nedlägg och knäskrap.
Testade även när det regnade ute och det gick fint att koppla upp maskin med dessa däck. :tummenupp
 

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Trosa
Hoj
StreetTriple R -10
Tror att det var Bridgestone som gjorde ett test för några år sen med just 2CT däck och det blev lite sådär... Mitten blev stenhård medan sidorna slets ut på en gång så det bildades bucklor inåt och värsta kullen på mitten.
Får se hur Michelin har lyckats...
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tror att det var Bridgestone som gjorde ett test för några år sen med just 2CT däck och det blev lite sådär... Mitten blev stenhård medan sidorna slets ut på en gång så det bildades bucklor inåt och värsta kullen på mitten.
Får se hur Michelin har lyckats...

:7peta

Pilot 2CT kom i år, så det lär ju inte ha varit dem de testade ;)

För övrigt så är det ingen ny teknik, fanns redan för 20 år sedan. Men hur däck tillverkas förbättras från år till år, så ett par år gammalt test är knappast relevant. Och Michelin är inte Bridgestone.
 

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Trosa
Hoj
StreetTriple R -10
:7peta

Pilot 2CT kom i år, så det lär ju inte ha varit dem de testade ;)

För övrigt så är det ingen ny teknik, fanns redan för 20 år sedan. Men hur däck tillverkas förbättras från år till år, så ett par år gammalt test är knappast relevant. Och Michelin är inte Bridgestone.


:7peta på dig själv.
Jag menade 2CT (two component technology) alltså teknologin generellt, inte michelin pilot power specifikt.

Men det är som du säger, tekniken är gammal och man kan bara hoppas på att även utvecklingen gått framåt. Det är väl bara kvinnorna som inte förstått det där med effektivicering. Efter alla dessa år får man fortfarande vänta 9månader på den där ungen... :tungan
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Körde Pilot Power i går på en lånehoj på gata.
Och dom fungerade skitbra. Men på Bana skulle jag aldrig köra med dom.
Eller några andra gatdäck heller för den delen.

Gatdäck är gjorda för att komma upp i arbetstemperatur snabbt och sen bibehålla temperaturen i hela däcket ca 50 graderC. Så inte sidorna är kalla och man kommer till en rondell efter 2 mils raksträcka.

När man då pressar ett sådant däck på bana en solig varm dag (Om man e lite halvsnabb) och det blir sjukt varmt i däcken ca 80 - 100 grader och mera. Så kan man se på gatdäck hur dom har smält på ytan (som förmodligen är ännu varmare än 100c). Och vips så ligger man på asfalten efter en Highside.

Att sen riktigt snabba förare kan lägga ett par varv på en bana med bra tid och PilotPower. Bevisar ingenting.
Långsamma förare belastar ofta backdäcket mera än snabba förare, genom att köra sakta in i en kurva och sen ge benet. Medans en snabb förare har högre ingångsfart och mjukare gaspådrag.

Att det sen är sjuk skillnad på stommen i ett bandäck gämnfört med ett gatdäck. Som gör att man kan köra sjukt mycket tajtare och snabbare spår, är skäl nog till att köpa en uppsättning bandäck att kasta på när man skall iväg på sin bankörning.

Eller så ignorerar man alla varningar och highsidar vidare med sina Pilot Power, eller annat gatdäck.
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Körde Pilot Power i går på en lånehoj på gata.
Och dom fungerade skitbra. Men på Bana skulle jag aldrig köra med dom.
Eller några andra gatdäck heller för den delen.

Gatdäck är gjorda för att komma upp i arbetstemperatur snabbt och sen bibehålla temperaturen i hela däcket ca 50 graderC. Så inte sidorna är kalla och man kommer till en rondell efter 2 mils raksträcka.

När man då pressar ett sådant däck på bana en solig varm dag (Om man e lite halvsnabb) och det blir sjukt varmt i däcken ca 80 - 100 grader och mera. Så kan man se på gatdäck hur dom har smält på ytan (som förmodligen är ännu varmare än 100c). Och vips så ligger man på asfalten efter en Highside.

Att sen riktigt snabba förare kan lägga ett par varv på en bana med bra tid och PilotPower. Bevisar ingenting.
Långsamma förare belastar ofta backdäcket mera än snabba förare, genom att köra sakta in i en kurva och sen ge benet. Medans en snabb förare har högre ingångsfart och mjukare gaspådrag.

Att det sen är sjuk skillnad på stommen i ett bandäck gämnfört med ett gatdäck. Som gör att man kan köra sjukt mycket tajtare och snabbare spår, är skäl nog till att köpa en uppsättning bandäck att kasta på när man skall iväg på sin bankörning.

Eller så ignorerar man alla varningar och highsidar vidare med sina Pilot Power, eller annat gatdäck.



Bra inlägg nu vet jag att jag ska inte ha gatdäck på bana :tummenupp
 

speedruch

mano
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Värmdö
Hoj
none
Jag har ett pilot power fram, och 2ct bak.
Innan hade jag slicks bak.

Min uppfattning om 2ct jämfört med k2 slicks bak så har 2ct bra mkt större tendens att släppa när jag vrider på ut ur kurvorna. Det är mer ett faktum än otur under precis samma förhållanden.
Det släpper itne så att jag tappar kontrollen men visst fan släpper det på dem ställena som slickset inte släpper på.
Ja, uppvärmda.


Tycker också att power 2ct släpper lättare än mitt förra bridgestone(slicks) när man drar fullt. liiite missnöjd me däcket faktiskt
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
:7peta på dig själv.
Jag menade 2CT (two component technology) alltså teknologin generellt, inte michelin pilot power specifikt.

Men det är som du säger, tekniken är gammal och man kan bara hoppas på att även utvecklingen gått framåt. Det är väl bara kvinnorna som inte förstått det där med effektivicering. Efter alla dessa år får man fortfarande vänta 9månader på den där ungen... :tungan

:7peta :7peta :7peta


Peta smilisen är man favorit :hihi
Jag lästa nog litta fort, såg inte :va att du inte skrev Pilot oxå... heh, måste varit för jag varit och kollat på däcket precis...

9 månader är långt. Och så plötsligt så skriks det dynget runt :näsblod
 

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
På tal om Michelin 2ct...

Jag fick in ett som redan hade hunnit rulla ca 600-700 hårda mil (enligt honom) och det såg ganska jämnslitet ut med tanke på 2ct teknologin. Dock hade killen kombinerat gatåkningen regelbundet med banåkning.

Han var så nöjd med det så det blev ett likadant 2ct bakdäck igen. :squid
 

ChristianSTHLM

Trafikpolisen finns för Din skull!
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Gul Hornet 600
Tycker också att power 2ct släpper lättare än mitt förra bridgestone(slicks) när man drar fullt. liiite missnöjd me däcket faktiskt

Är inte det ett ganska gott betyg åt ett däck? Att man ens jämför det med greppet hos ett uppvärmt slicks (på bana?), menar jag. :D
 

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Som tidigare skrivet: Man ska inte förväxla ett sporttouringdäck med ett racedäck. Det är som att jämföra äpplen med päron.:bladder
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Eller så ignorerar man alla varningar och highsidar vidare med sina Pilot Power, eller annat gatdäck.
Kan ju vara vettigt att påpeka att om man ska köra racedäck också behöver använda däcksvärmare för att inte köra sönder däcket på 3 pass. Något som kanske inte alla tänker på (jag tex förra året), och även hur viktigt det är med trycket i däcken då, relaterat till bana och dagsvärme.

Och varna förare för att köra för hårt med gatdäck i all ära, men det var inte direkt kul för oss på Gotland med PP att köra efter att ni instruktörer påpekat att man i princip helt klart kommer highside´a.

/N
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top