Michelin Pilot Road 2CT

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
... Eller så ignorerar man alla varningar och highsidar vidare med sina Pilot Power, eller annat gatdäck.

Funderar lite... :va
Förklara skillnaden på att köra snabbt på en bana eller snabbt på vanlig väg.
Om vi nu förutsätter att det är en väldigt kurvig o fin väg. Ett körpass på 20 min...
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Funderar lite... :va
Förklara skillnaden på att köra snabbt på en bana eller snabbt på vanlig väg.
Om vi nu förutsätter att det är en väldigt kurvig o fin väg. Ett körpass på 20 min...

Du stressar däcken MYCKET mer på bana. Det är i alla fall mina erfarenheter. På gata ligger jag med ganska stora säkerhetsmarginaler, på bana ligger jag med ganska små.
Därav 4 krasher på bana :hihi och ingen igentlig på gata. :)
(Räknar inte den gången jag räknade fel på vilken växel jag hade i... :mattias )
 
Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Grepp...

Å fan, så du har Pilot Road. :)

Jag satt och tittade på hur mycket du la ned det där loket i kurvorna...
:hej

HONDA X-PRESS :yoparty

Ändå skrapade jag inga pinnar vad jag kan minnas. Den går jääkligt fint om man gör rätt.

Idag fick jag lite släpp bak vid pådrag ut ur en kurva. Tror de var "damm" för ytan såg fin ut. Men imorgon e de nytt gummi på! Mitt framdäck, som byttes stax efter bakdäcket, är det en hel del mönster kvar på. Tittade på bakdäcket lite noggrannare, o några flator är där. Troligen efter låsningar på bana.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Du stressar däcken MYCKET mer på bana....

Mmm.. jo... Jag funderade lite på fysikens lagar. De är ju de samma och om förutsättningarna är de samma så kan väl inte ett sportdäck vara sämre, bara för att man kör dem på bana.

Däcken är ju gjorda för olika ändamål, vilket ger vissa resultat. Slitage, grepp mm. :rolleyes:
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Kan ju vara vettigt att påpeka att om man ska köra racedäck också behöver använda däcksvärmare för att inte köra sönder däcket på 3 pass. Något som kanske inte alla tänker på (jag tex förra året), och även hur viktigt det är med trycket i däcken då, relaterat till bana och dagsvärme.

Och varna förare för att köra för hårt med gatdäck i all ära, men det var inte direkt kul för oss på Gotland med PP att köra efter att ni instruktörer påpekat att man i princip helt klart kommer highside´a.

/N


Däckvärmare är superbra. Inte bara för greppet, utan också för ekonomin i form av minskat däckslitage.
Men det är inget krav. Det går utmärkt att köra med racedäck för att komma upp i hyffsad temp.

Jag hoppas att du kom hem med en hel hoj och utan att krasha. Och det kanske var för att du tog det lite lugnare efter att vi varnat. Det kan också vara för att vi sänkte tiden på banan till 15min pass. Så att föraren inte blir slut, och att däcken inte överhettas.

Funderar lite... :va
Förklara skillnaden på att köra snabbt på en bana eller snabbt på vanlig väg.
Om vi nu förutsätter att det är en väldigt kurvig o fin väg. Ett körpass på 20 min...

Om det är bana eller gata, spelar ingen roll.
Men det är sällan en gata har lika mycket kurvor som ligger så tätt som på en bana. Och dessutom ska man köra i 20 minuter på den vägsträckan i fullt tempo för att komma upp i en snarlik påfrestning.

Desutiom tror jag inte det är så många som kör på gata med det tempot många håller på bana.
Det finns ju en del grabbar på SH som släpper filmer där dom visar hur snabba dom är på bulten och bogan (Nämner inga namn :D). Men när dom kommer till banan och kör, så är det frågan om dom ens platsar i snabba gruppen. Dvs, då påfrestar aldrig däcken så hårt på gatan, som dom lite snabbare grabbarna/tjejerna gör på bana.
 
Last edited:

hajtand

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2005
Ort
Göteborg
Hoj
R606
Körde Pilot Power i går på en lånehoj på gata.
Och dom fungerade skitbra. Men på Bana skulle jag aldrig köra med dom.
Eller några andra gatdäck heller för den delen.

Gatdäck är gjorda för att komma upp i arbetstemperatur snabbt och sen bibehålla temperaturen i hela däcket ca 50 graderC. Så inte sidorna är kalla och man kommer till en rondell efter 2 mils raksträcka.

När man då pressar ett sådant däck på bana en solig varm dag (Om man e lite halvsnabb) och det blir sjukt varmt i däcken ca 80 - 100 grader och mera. Så kan man se på gatdäck hur dom har smält på ytan (som förmodligen är ännu varmare än 100c). Och vips så ligger man på asfalten efter en Highside.

Att sen riktigt snabba förare kan lägga ett par varv på en bana med bra tid och PilotPower. Bevisar ingenting.
Långsamma förare belastar ofta backdäcket mera än snabba förare, genom att köra sakta in i en kurva och sen ge benet. Medans en snabb förare har högre ingångsfart och mjukare gaspådrag.

Att det sen är sjuk skillnad på stommen i ett bandäck gämnfört med ett gatdäck. Som gör att man kan köra sjukt mycket tajtare och snabbare spår, är skäl nog till att köpa en uppsättning bandäck att kasta på när man skall iväg på sin bankörning.

Eller så ignorerar man alla varningar och highsidar vidare med sina Pilot Power, eller annat gatdäck.

Tack! Bra att nån kommer in och reder ut begreppen
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Ajabaja, låt bli bakbromsen, den är för kystomhåjjar och SBP :ajjabajja :fakta.

:va

Man behöver inte använda bakbromsen för att låsa bakdäcket. Fet motorbroms räker. :)

Sedan så har han en Blackbird, och de har väll Combined bla bla bromsar där både fram och bak aktiveras samtidigt, på något sätt.

Och hur man använder bakbromsen är en smaksak.
Kan de använda den i MotoGP så kan vi använda den på bana. :fakta
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Ajabaja, låt bli bakbromsen, den är för kystomhåjjar och SBP :ajjabajja :fakta.

Nej då... bättre o lära sig hantera den än att fega att bromsa 100% :D

Min hoj har ju ett dubbelt system, så om jag skall få ut 100% fram, så måste jag trampa lite bak med. Oas så tar den bak även om jag bara kör frambroms. Sex bromscylindrar fram, fyra av dem går på handtaget o två på pedalen. Omvänt bak, två på pedalen o en på handtaget.

:va
Man behöver inte använda bakbromsen för att låsa bakdäcket. Fet motorbroms räker. :)
....Kan de använda den i MotoGP så kan vi använda den på bana. :fakta

Tack :tummenupp

O har man då bra däck får man ju ut bromsverkan ävan bak (så inte det blir en OT-diskission) iaf ända tills bakhjulet lättar... :tungan
 
Last edited:

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Däckvärmare är superbra. Inte bara för greppet, utan också för ekonomin i form av minskat däckslitage.
Men det är inget krav. Det går utmärkt att köra med racedäck för att komma upp i hyffsad temp.

Jag hoppas att du kom hem med en hel hoj och utan att krasha. Och det kanske var för att du tog det lite lugnare efter att vi varnat. Det kan också vara för att vi sänkte tiden på banan till 15min pass. Så att föraren inte blir slut, och att däcken inte överhettas.
Jag har en annan erfarenhet, men det är möjligt att det beror på temperatur & lufttryck. Förutom mig själv vet jag flera som endast kunnat köra några pass med racedäck utan däcksvärmare på Gotland innan dom blev helt förstörda av cold tear och ej gick att rädda/fortsätta köra med. Detta var också nogot som Öhlins killarna pekade på.
Men om någon har egen erfarenhet av ett racedäck som funkar på Gotland utan däcksvärmare och som håller 2 dagar mottages det tacksamt.

Jo jag tog mig hem okrashad vilket jag är glad för, men för mig har varningar av det slaget mer en engativ påverkan där jag istället för att fokusera på att köra fokuserar på att vara rädd för greppet vilket ledde till konstiga spårval och i allmänhet dålig körning.

Att sänka körpassen till 15 var super, säkert även för däcken´s skull men framförallt eftersom man började bli smått trött efter 15min :tummenupp

/N
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Jag har en annan erfarenhet, men det är möjligt att det beror på temperatur & lufttryck. Förutom mig själv vet jag flera som endast kunnat köra några pass med racedäck utan däcksvärmare på Gotland innan dom blev helt förstörda av cold tear och ej gick att rädda/fortsätta köra med. Detta var också nogot som Öhlins killarna pekade på.
Men om någon har egen erfarenhet av ett racedäck som funkar på Gotland utan däcksvärmare och som håller 2 dagar mottages det tacksamt.

/N


Ja! det kan ju vara ett problem. Men det är nog ett mindre problem än att highsida för att däcket är överhettat. Men det var många som körde utan däcksvärmare och fick det att fungera bra. Det gäller bara att få upp värmen i däcken innan man gasar.

Som tipps på däck kan jag bara säga "Metzeler RaceTech K2" (Gärna med mönster).
Gång på gång har jag sett dom däcken spöa skiten ur Michelin och Dunlop, när det gäller hållbarhet och livslängd.
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Som tipps på däck kan jag bara säga "Metzeler RaceTech K2" (Gärna med mönster).
Gång på gång har jag sett dom däcken spöa skiten ur Michelin och Dunlop, när det gäller hållbarhet och livslängd.
Ok, tack för tippset skall kolla in dem, en annan grej som jag reagerade på iår (och förra året) var att uppvärmningsvarven höll väldigt högt tempo i snabb grupp.
Alla instruktörer kör ju med däcksvärmare så det kanske är lätt hänt att sätta upp ett hyffsat tempo under uppvärmnings varven vilket jag iaf kände var lite högt, inte för att man ska få tappa greppet för dem blir väl säkert jevligt snabbt varma på ytan men för att få ned värmen i däcket så slitaget blir bra.
Detta är dock spekulation, vad tror du ?

/N
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Har nu fått mina däck, det blev Road 2CT både fram och bak.
Får se om jag kommer ångra att jag inte köpte power eftersom det är lätt hänt att man blir skrapsugen i vissa kurvor och vill lägga ner hojen mer än vad kanske däcken klarar av.

Med Pilot Sport som jag haft innan kände jag mig trygg i alla kurvorna men kan jag verkligen lita på att 2ct har lika bra grepp?? Eller ska jag helt enkelt börja köra lugnare och ta dem för Sport/Turing däck som de egentligen är?

Om man kör som folk mest på gatan så hänger det sällan på däcket om man får släpp. Det är nämligen, vilket de flesta säkert känner till (risk för upprepning med andra ord), inställning av stötdämparen/gaffeln och då i synnerhet i kombination med hanteringen av gasen (gaspåslag ut ur kurvor speciellt) som kan ge minst sagt otrevliga upplevelser. Men som någon skrev gäller ju detta ALLA däck och inte specifikt Pilot Power!

Problemet med att ett bra gatdäck, dit Pilot Power (oavsett 2ct eller ej) får räknas, släpper beror oftast på:

- att däcket är kallt (det tar ett litet tag att få upp arbetstemperatur (ca. 55 grader)

- fealktig gaskontroll (för mycket/för hastigt gaspådrag). Kör man mjukt går det att åka fort och säkert.

- felaktigt justerad stötdämpare/gaffel (oftast ställda för hårt, vilket funkar på bana med jämn asfalt men sällan oftimalt på gata).

Det kan vara idé att träna på mjuka/jämna gaspådrag genom hela kurvan och förutom ren säkerhet finns det mycket pengar att spara (pga. däckslitage) genom att ägna en dag åt att justera dämparen (det tar tid om man skall göra EN justering - provtur - ny justering osv.). En dag är det väl värt!? :tummenupp

Mvh!
// Niklas

Som tipps på däck kan jag bara säga "Metzeler RaceTech K2" (Gärna med mönster).
Gång på gång har jag sett dom däcken spöa skiten ur Michelin och Dunlop, när det gäller hållbarhet och livslängd.


Bankörning eller gata eller både och?

Hur står sig Pilot Power (fram och bak) med 1600 - 1800mil med 3-5 bandagar inräknade på en slö och tung gubbkörd VFR kontra Metzelers RaceTech K2?

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Ok, tack för tippset skall kolla in dem, en annan grej som jag reagerade på iår (och förra året) var att uppvärmningsvarven höll väldigt högt tempo i snabb grupp.
Alla instruktörer kör ju med däcksvärmare så det kanske är lätt hänt att sätta upp ett hyffsat tempo under uppvärmnings varven vilket jag iaf kände var lite högt, inte för att man ska få tappa greppet för dem blir väl säkert jevligt snabbt varma på ytan men för att få ned värmen i däcket så slitaget blir bra.
Detta är dock spekulation, vad tror du ?
/N

Långt ifrån alla instruktörer har däckvärmare. Även om man åker ut på kalla slicks så är det många som förundras över vilken hastighet det går att ha.
Bästa sättet att få upp tempen i däcken är ju att köra fort :tummenupp
har man sen gatdäck av typ michelin pilot power 2ct så behövs ännu mindre uppvärmningstid eftersom de "bara" ska nå högst 60 grader medans ett slicks ska upp nånstans mellan 90-110 grader och det som gör att tempen stiger är friktionen.


Sen kan det ha med erfarenhet att göra också, en instruktör har oftast lagt betydligt fler varv en de flesta deltagare och vet hur fort man kan köra på kalla däck.
När jag själv åker ut på träning på kalla däck så vet jag att det kommer släppa lite varstans första varvet, sen är det bara o löda på som vanligt.

Säg att ett "normalvarv" i snabb grupp går på 1.45 (en fiktiv bana nurå) och uppvärmningsvarven ligger på 2.10-2.15, att köra 3 minuter per varv som "uppvärmningsvarv" är bara bortkastad tid och man får inte bättre slitage för att man körrt jättesakta första varven och sen börja löda på som ett s**in när de 1 eller 2 uppvärmningsvarven är klara hjälper ju föga.

När det regnar är det skitkul att åka ifrån folk på regndäck när man själv kör på slicks!

Mvh Håkan
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Bästa sättet att få upp tempen i däcken är ju att köra fort :tummenupp
har man sen gatdäck av typ michelin pilot power 2ct så behövs ännu mindre uppvärmningstid eftersom de "bara" ska nå högst 60 grader medans ett slicks ska upp nånstans mellan 90-110 grader och det som gör att tempen stiger är friktionen.
Som jag förstått det är det rörelser i däckets "kropp" som bygger temp, inte friktionen mot asfalten...lägre tryck, mer rörelse, mer värme... eller ?

Nu menade jag inte från tex 1,45 till 3min, utan snarare när uppvärmningsvarven går kanske 10sek långsamare än vad man själv kör som max annars.

/N
 
Last edited:

Hornet

Poserpotatis
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Här oss mig
Hoj
R1 och R6 plus en KTM
Michelin 2ct testade jag på Gotland ring. Fick en highsider utan någon form av förvarning och dom som såg trodde på överhättningn av däcket. Jag är inget proffs så jag vet inte. Men jag blev väldigt förvånad när det bara släpte har ingen förklaring alls.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Som jag förstått det är det rörelser i däckets "kropp" som bygger temp, inte friktionen mot asfalten...lägre tryck, mer rörelse, mer värme... eller ?

Nu menade jag inte från tex 1,45 till 3min, utan snarare när uppvärmningsvarven går kanske 10sek långsamare än vad man själv kör som max annars.

/N

Visst är det så att däckets kropp bygger temp, ställ dig o gunga på hojen o se hur lång tid det tar att få upp tempen i däcken!
eller ta ett sandpapper o gnugga o känn sen efter om däcket blir varmare av 10 min sandpapper eller 1 timma hoppa/gunga hoj.

Lägre tryck ger mer rörelse i stommen, vilket blir mer friktion och desto fortare får man ett sladdrigt däck för att stommen måste hålla emot istället för att ha rätt tryck från början.
Om man inte har friktion mellan däck/asfalt så når aldrig däcket sin arbetstemp och har man då lägre tryck så förstör man bara sitt däck.

Själv körde jag med Pirelli Diablo Superbike med 2.15 bak och 2.3 fram, sanslöst fint slitage och greppet var suveränt bra!

Varför blir inte däcken lika varma på gotlandring som på andra banor?
gotlandring har slätare asfalt än tex Karlskoga/Mo i Rana/Sviesta/Falkenberg/Knutstorp/Kinnekulle...

1:a helgen kunde man åka ut med däckvärmare på 70 grader och komma in efter passets slut och ha däckstemp på 40-50 grader.
2:a helgen med en asfaltstemp på runt 50 grader så var det betydligt trevligare för de med racedäck på

Friktion is da shit som flickan sa...

angående tempo på uppvärmningsvarv, skulle väl tro att köra 30 sek långsammare per varv än vad som anses vara tempot för den gruppen man är föråkare i inte är speciellt konstigt och några problem med uppvärmning i däcken bör det då heller inte vara även om du kanske tycker det går "för fort".

Föråkarna brukar hålla ett tempo med tanke på just kalla däck även om det känns som ett högt tempo bör det inte vara någon fara trots kalla däck.
Samtidigt som du tycker det går "för fort" på uppvärmningsvarven är det minst lika många som tycker det föööör långsamt trots att de inte använder däckvärmare, en intressant balansgång av föråkaren att ha en hastighet som "passar alla", vilket aldrig går...


Michelin 2ct testade jag på Gotland ring. Fick en highsider utan någon form av förvarning och dom som såg trodde på överhättningn av däcket. Jag är inget proffs så jag vet inte. Men jag blev väldigt förvånad när det bara släpte har ingen förklaring alls.

2:a helgen på så var ju asfaltstempen runt 50 grader och när ett pilot power (även 2ct) går över 60 grader i temp verkar det bli överhettat.
Jättebra på vanlig väg eftersom man oftast inte kör så inspirerat att däcket blir varmare än så men på bana där det sällan får tid att kyla av är det inte riktigt lika bra
 
Last edited:

Romi34

Äntligen hoj igen
Gick med
15 May 2007
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZZR 1400-07
Köp Metzeler

Jag bytte både fram och bak för ca 2 veckor sen.
Blev rekomenderad av nästan alla att köpa Metzeler Roadtec Z6.
Varför , jo det är ett däck med bra grepp på asfalt men klarar sig mycket bra även på våt asfalt. Däcket har dessutom bra livslängd.
Enda nackdelen är att det är lite för dyrt kanske.
Men de är klart , däcket är ju bland det viktigaste på hojen så det får kosta lite. Jag är då supernöjd med dessa däck.
mvh
Romi34:tummenupp
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Testrapport.

Nu har mitt nya Michelin Pilot Road 2CT (bak) gått på Falkenbergs motorbana.

Min spontana reaktion är att det verkar mjukare på sidorna än dess föregångare. Det kommer snabbt upp i temperaturer som ger en smälta och avlagringar på den sida som belastats mest.

Vädret var inte mulet, men kanske runt 20 grader. Ca 2-5 grader varmare än på Valborg då det var sol.

Däcktryck 2,7 fram och 2,5 bak. (Mot 2,9 fram o bak).

Torrgreppet var inget problem efter ett till två varv.
Sista passet började det regna o det kom snabbt ganska stora droppar vilket gav mycket vatten på banan. Jag fick ett litet släpp bak i början av passet i chikanen (stavningen :va ) men även ett litet släpp fram, nästkommande varv. Framdäcket är Pilot Road 2 och med ett år på nacken, ca 1000 mil o m 2-2,5 mm kvar på mönstret på mitten.

Då jag misstänkte att bakdäcket skulle vara halare (om normalt slitet) höll jag igen lite men få körde om iaf. Alla tog det mycket lugnare iaf...

Nu skall det testas mer på gata.... :D
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top