Michelin Pilot Road 2CT

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Trosa
Hoj
StreetTriple R -10
Nej, inte en däcktråd till...!

Hittar tyvärr inget svar på min fråga bland de befintliga så...

Har någon av er erfarenhet av Michelin Pilot Road 2CT?
Kan man lita på att Roaden inte släpper vid kraftiga nedlägg?
Ska lägga på nya däck och det väger mellan Road och Power 2CT...

Tacksam för tips.
 
Road bak, och power fram kanske. Beror ju på hur du kör. Kör du stenhårt med en del banåka är det kanske dumt att snåla på däcken.
 
Jag kör själv på power 2ct, de har hållt bra även på bana. Passa dig dock, när de börjar bli slut så toksläpper de utan förvarning. Det gjorde de iaf för mig :crash
 
Jag kör själv på power 2ct, de har hållt bra även på bana. Passa dig dock, när de börjar bli slut så toksläpper de utan förvarning. Det gjorde de iaf för mig :crash

Aj då,
För mig släppte det förra året för man var dum och oerfaren och trodde att det var maxgrepp i däcken direkt när man kör ut från garaget.
Tror att många olyckor beror tyvärr på okunnighet. Informera mera säger jag bara!

Får väl hålla koll och byta i tid helt enkelt, fast när är i tid? Hmm...
Kör nog med Power fram och Road bak som Gustav1 föreslog.
 
Aj då,
För mig släppte det förra året för man var dum och oerfaren och trodde att det var maxgrepp i däcken direkt när man kör ut från garaget.
Tror att många olyckor beror tyvärr på okunnighet. Informera mera säger jag bara!

Får väl hålla koll och byta i tid helt enkelt, fast när är i tid? Hmm...
Kör nog med Power fram och Road bak som Gustav1 föreslog.

Jag kör exakt så o det fungerar exellente, kör då ganska aggresivt o en hel del på bana, inte fullstor då iof. Nackdelen med ett power i bak att det slits så fruktansvärt fort.
Att byta i tid e ju inte så svårt, kolla på pluttarna i spåren på däcken, e de i jämnhödj, BYT!!!
 
Nej, inte en däcktråd till...!

Hittar tyvärr inget svar på min fråga bland de befintliga så...

Har någon av er erfarenhet av Michelin Pilot Road 2CT?
Kan man lita på att Roaden inte släpper vid kraftiga nedlägg?
Ska lägga på nya däck och det väger mellan Road och Power 2CT...

Tacksam för tips.

Jag har ett pilot power fram, och 2ct bak.
Innan hade jag slicks bak.

Min uppfattning om 2ct jämfört med k2 slicks bak så har 2ct bra mkt större tendens att släppa när jag vrider på ut ur kurvorna. Det är mer ett faktum än otur under precis samma förhållanden.
Det släpper itne så att jag tappar kontrollen men visst fan släpper det på dem ställena som slickset inte släpper på.
Ja, uppvärmda.
 
Pilot Road 2 verkar vara ett riktigt bra däck på alla sätt så länge man inser att det är ett SPORT TOURING däck med bra prestanda - har nu testat dessa själv då vi levererat ett antal till våra kunder och kan inget annat säga än att det får :tummenupp av mig för vad det är, ett riktigt bra SPORT TOURING däck!!

Sen skulle åtminstonde jag inte rakt ut rekomendera Road 2 och Power bak då profilerna är så pass olika på dessa däck!!

Mina 2 cent.

/Fürstenhoff.

Om man ska åka mycket bana med en gathoj vad ska man ha då? Kör Power fram å bak. (ej 2ct)
Mina banåkar kunskaper e ringa. Dock har jag hunnit vara ute och driftat lite med däcken väl uppvärmda. Så kanske lite mer grepp skulle smaka.

Förslag?
 
Finns det inget "touring 2ct" för oss som inte lutar cykeln så mycket i kurvorna?

Bakelit i mitten och tjeckisk hårdplast i sidorna?

Skämt åsido, finns det ett 2CT däck som funkar för dom som åker mycket touring och med skjuts/packning, eller är det bara att inse att man får byta däck för att dom har tappat rundningen i profilen snarare än att dom är uppnötta?
 
Finns det inget "touring 2ct" för oss som inte lutar cykeln så mycket i kurvorna?

Bakelit i mitten och tjeckisk hårdplast i sidorna?

Skämt åsido, finns det ett 2CT däck som funkar för dom som åker mycket touring och med skjuts/packning, eller är det bara att inse att man får byta däck för att dom har tappat rundningen i profilen snarare än att dom är uppnötta?

2ct e ju mjukare i kanterna för att få bättre grepp. Ska du inte luta så e ju 2ct onödigt. Då kan du ju åka på vilket däck som hällst.
 
Har power fram och road bak efter råd her på sporthoj, sitter bra och verkar hålla bra ser knapt slitage på hjulen efter 250 mil...men jag åker bara på gatan.
 
Jag kör Pilot Road 2ct bak på min BMW R1100S, det känns hittills riktigt bra och verkar hålla bättre än Pireli Diablo som jag körde innan (höll 412 mil).
Trots en rätt tung hoj med bra vrid så sliter det jämnt och utan plattslitage på mitten, skön profil och man kommer helt ut på kanten utan problem, inga släpptendenser (men vill man så kan man ju få vad som helst att gå åt skogen om man lägger på fullt vid fel tillfälle)
 
Böt precis bakdäck på min hoj, valde en pilot power 2ct kör med pilot power (vanligt fram)
 
Min hoj får nya tofflor nu också byter till Pilot Power 2CT fram o bak körde med Dunlop innan som levererades med hojen fungerade rätt ok men tog lång tid att få varma!
Att 2CT släpper med drag ut ur kurvor ?? känns ju inte så bra..
Hoppas dessa däck nu håller bra med mil också om man inte stuntar för mkt utan kör normalhårt.
 
Som Fürsten säger skulle jag inte heller blanda Power och Road, mest på grund av profilskilnaden men oxå för däcken inte är tänkt att blandas utan förmodligen fungerar bäst när man kör samma typ fram som bak. Pilot Road C2 håller säkert greppet hur bra som helst och räcker till dom allra flesta (gata). Jag tror det mest är handhavandefel när det råkar bli ett släpp. För någon som vill ha en mer kvickstyrd maskin är ett toppigare däck av typ Power att rekomendera.
 
Det är ju många som kör Power fram och Road bak, än så länge har jag inte hört nån klaga. Perfekt ju, man sliter inte så mycket framdäck och man får riktigt schysst grepp och bakdäcket håller längre än normalt. :tummenupp
 
Som Fürsten säger skulle jag inte heller blanda Power och Road, mest på grund av profilskilnaden men oxå för däcken inte är tänkt att blandas utan förmodligen fungerar bäst när man kör samma typ fram som bak. Pilot Road C2 håller säkert greppet hur bra som helst och räcker till dom allra flesta (gata). Jag tror det mest är handhavandefel när det råkar bli ett släpp. För någon som vill ha en mer kvickstyrd maskin är ett toppigare däck av typ Power att rekomendera.

Alltså, är det någon profilskillnad då? Jag bytte precis från power till Road 2CT och kan fan inte se någon som helst profilskillnad, bara litet mer mönster i road däcket. Däremot gamla Road har ju helt annan profil bak? Definitivt så har väl Power och Road fram exakt samma profil?

För övrigt så har jag testat dem rejält på bana och jämf med Power så har inte jag märkt några nackdelar. Jag är väl inte supersnabb, men inte nån snigel heller :), och körde i går på gälleråsen då det var typ 30 grader varmt, och de betedde sig helt OK.

Återstår att se om de verkligen håller längre än Power, har kört kanske 300 mil och 2 bandagar med dem nu och de ha i alla fall inte blivit platta på mitten än, så än så länge ser de ut att hålla längre än power, som höll ca 700 mil + 4-5 bandagar för mig bak, och då pga att de blev så kantiga och platta på mitten.

Ovanstående åsikter med reservation för att de är helt subjektiva bedömningar, och jag vill inte påstå att jag är nån däckexpert såklart :).
 
Det är ju många som kör Power fram och Road bak, än så länge har jag inte hört nån klaga. Perfekt ju, man sliter inte så mycket framdäck och man får riktigt schysst grepp och bakdäcket håller längre än normalt. :tummenupp

Eller hur!!!
 
Michelin Pilot Road 2CT fungerar alldeles utmärkt på bana. Efter knappt 2 varvs uppvärmning på Rörken ring så fungerar de minst lika bra som de äldre däcken Pilot Sport HPX. Däremot är det ju en viss profilskillnad för backdäcket i jämförelse med Pilot Power men inget jag märkt av hitintills.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top