Metall "Starka till sammans"

Chock, Chock. :va

Varje gång jag läser en sån här tråd eller talar med arbetskamrater blir jag lika chockad över hur dålig koll folk har. Jag har själv haft några "arbetaryrken" och haft goda möjligheter att tala med kollegor och sedan har jag passande nog för denna tråd läst 60 poäng nationalekonomi.

Jag orkar inte gå in på så mycket men bara för att säga några grundläggande saker:

Vi har en marknadsekonomi i Sverige. Det är denna som skapar löneskillnader mellan olika yrken. Det är lättare att få tag på folk till arbetaryrken än folk med lång utbildning och spetskompetens så arbetaryrken är lägre betalda. Tillgång och efterfrågan vet väl åtminstone några vad det är för nåt.

Det facket gör är att gå in och säga att man inte tänker arbeta under en viss lön som ligger över den som marknaden annars hade gett fackförbundets arbetare. Detta för med sig ökad arbetslöshet.

Sedan kan man debattera om detta är bra eller dåligt och det tänker jag inte göra men jag tycker bara det är så deprimerande när folk som tack vare facken har högre löner än vad marknaden skulle ge dem säger "facken har spelat ut sin roll". Tänk till lite, tillgång och efterfrågan. Hur svårt kan det va?

Last edited:
Chock, Chock. :va
har jag passande nog för denna tråd läst 60 poäng nationalekonomi.

bara för att säga några grundläggande saker:

Vi har en marknadsekonomi i Sverige. Tänk till lite, tillgång och efterfrågan. Hur svårt kan det va?

Och lösningen är?

Fackets ansvar är INTE att rädda jobb.
Att "rädda" är alltså inte fackens ansvar.

Vill ni lära er mer om facket och svenska arbetsmarknad gå en gratis kurs hos facket. Ring er avdelning/sektion eller klubb.

jag går gärna en sån där kurs, speciellt det avsnittet som innefattar porrklubbsbesök, jag vill inte heller ta ansvar o rädda metalljobb, jag vill utbilda mej på det riktiga fackarbetet och gå bordellrunda, när åker vi?

Ingen som verkar fatta...

Vill du rädda din arbetsplats så får du hjälpa till, sänkt lön är en av sakerna du som anställd kan göra. Företaget har kanske inga problem just nu men kan få i framtiden pga. ekonomiska läget och då är det bra att ha buffert.

Hadde dom velat höja 20% hade ingen klagat!!!

Hjälp din firma ut ur krisen så kan firman hjälpa dig när du är i krisen. Sluta med mentaliteten " jag ser efter mitt eget arsle och struntar i alla andra" så kommer det att gå mycket bättre för Sverige.

Vill du rädda din arbetsplats så får du hjälpa till, sänkt lön är en av sakerna du som anställd kan göra. Företaget har kanske inga problem just nu men kan få i framtiden pga. ekonomiska läget och då är det bra att ha buffert.

Hjälp din firma ut ur krisen så kan firman hjälpa dig när du är i krisen. Sluta med mentaliteten " jag ser efter mitt eget arsle och struntar i alla andra" så kommer det att gå mycket bättre för Sverige.

Om det inte hade funnits äckliga fackförbund så hade ju företagen kunnat sparka värdelösa människor som ser företaget som en socialbyrå, istället för att sparka i en viss turordning (jo jag vet att dom kan hoppa över osv mot vite).
Dom hade självklart behållit dom duktiga arbetarna och företaget hade tjänat mer pengar än någonsin. Punkt nummer jävla 1!! Du MÅSTE dra in mer pengar till företaget än vad du kostar. Att det är så svårt att sparka folk i sverige är ju en stor orsak till att företag inte vågar anställa.

Nu vet jag att det här är en kontroversiell åsikt som det kommer att skrikas över. Men det kan jag inte hjälpa.

Om företaget du arbetar på har gått 22 miljarder med vinst under året, är det kris i företaget då? Ska du jobba för 80% och företaget delar ut 5 miljarder av vinsten till aktieägarna?

Om företaget du arbetar på har gått 22 miljarder med vinst under året, är det kris i företaget då? Ska du jobba för 80% och företaget delar ut 5 miljarder av vinsten till aktieägarna?

Är det någon som föreslagit att detta skall gälla för att förbättra redan goda resultat eller är det ett alternativ till uppsägningar?

Fackets ansvar är INTE att rädda jobb.
Att "rädda" är alltså inte fackens ansvar. Det är regeringens.

Är det inte alla parters ansvar att vid krissituation bidra?

Säger klubben nej blir det inget.

Nej, då blir det 80% av lönen och a-kassa istället, säkert att föredra enligt de flesta fackpampar förvisso.

Detta var ett hypotetiskt exempel. Välj själv.

Jag tror inte det kommer bli verklighet, snarare kanske en del företag kan rida ut stormen i och med detta för att återgå till det normala när det vänder.

Last edited:

Ja då får man väl köpa aktier istället för att sitta och gnälla över de onda aktieägarna. Det ironiska är ju att knegarna indirekt är aktieägare med sitt pensionssparande.

Satt och kollade på Debatt förut där ämnet diskuterades. Nu gäller ju detta förvisso inte en lönesänkning utan arbetstidssänkning, men att sitta och gnälla när man har 30-35000kr i månaden utan utbildning är fan en skymf mot alla butiks- och restauranganställda med pisslöner. All respekt åt bilarbetare, så länge man gör ett bra jobb och inte vabbar hela tiden, men de är inte faktiskt inte hjärnkirurger.

En polare knegar på bemanningsföretag i hamnen. Samma situation har ju rått där. Göteborgs hamn håller på att tappa rederier pga att det tar för lång tid att lossa och lasta och de överbetalda arbetarna vill strejka över en indragen nattmacka. :confused:

Enligt polaren går allt mycket snabbare med den inhyrda arbetskraften, trots att de inte har samma erfarenhet, och de gamla stötarna sitter tydligen mest och latar sig. Tydligen har nu många sagts upp pga av 'arbetsbrist' medan man istället hyr in personal. Detta är väl vad som kommer hända även på andra ställen när överbetalda gamla latmaskar överskattar sin egen arbetsinsats och kräver för hög lön samtidigt som fackförbunden skyddar gamla stofiler och andra som inte jobbar ordentligt.

Sänk ner lönen med 20-30% för de anställda i företag som går dåligt, och då menar jag en riktig lönesänkning, ingen jävla arbetstidsförkortning. Sen får de anställda bestämma själva om de vill stanna eller om de ska försöka hitta ett bättre jobb nån annanstans. Nä det går ju inte säger man då, för det är olagligt. Tillgång och efterfrågan ska tydligen bara gälla i högkonjunktur. Då skäms man minsann inte för sig att ta 30000kr för att ägna en eftermiddag åt att kakla ett par kvadratmeter på ett skithus för att det står i senaste numret av Vi i villa eller vad den heter att det kaklet ska man ha

Fy fan säger jag!

Last edited:
Oj då! Jag tror att någon fått åka på facklig utbildning på arbetstid.
Upp till kamp, kamrat!

Fackets ansvar är INTE att rädda jobb. Vårt ansvar är en stabil löneutveckling. Det mest kända exemplet är när GM ville antingen stänga SAAB i Trollhättan eller Opel i Rüsselheim. Fabriken som sänkte sina kostnader mest skulle få vara kvar. Hade facket då backat och sänkt lönerna hade vi fått en lönesprial neråt då Volvo inte hade varit sena att sänka lönen på sina fabriker i Sverige. Det var dock bara ett "test" från GM då båda blev kvar.

Att "rädda" är alltså inte fackens ansvar. Det är regeringens.

Vill ni lära er mer om facket och svenska arbetsmarknad gå en gratis kurs hos facket. Ring er avdelning/sektion eller klubb.

Nej det är ett ramavtal och alla facklubbar måste lokalt acceptera det också. Säger klubben nej blir det inget.

Jag har varit med i IFmetall men de får inte en krona längre från mig.
De kan ju aldrig göra nånting ändå som inte du själv kan göra så varför ha fackförbund?

Ingen fackavgift eller Akassa-avgift ger mig mer pengar i fickan och det tjänar JAG på. För de ca:400/500kr. kan man ha betydligt roligare för.

Alla borde gå ur fack- och Akassan så hade det satt lite mer press på folk att hitta ett jobb.
Jag sökte för skojs skull en massa jobb i januari "när alla blev uppsagda överalt" och fick 4st som jag kunde välja mellan.
Det finns jobb men är man en lat jävel så ser man nog inte dem. :tummenupp

Jag har varit med i IFmetall men de får inte en krona längre från mig.
De kan ju aldrig göra nånting ändå som inte du själv kan göra så varför ha fackförbund?

Ingen fackavgift eller Akassa-avgift ger mig mer pengar i fickan och det tjänar JAG på. För de ca:400/500kr. kan man ha betydligt roligare för.

Alla borde gå ur fack- och Akassan så hade det satt lite mer press på folk att hitta ett jobb.
Jag sökte för skojs skull en massa jobb i januari "när alla blev uppsagda överalt" och fick 4st som jag kunde välja mellan.

Ett inlägg från en riktig nolla. :klappar

Vet flera som gått ur facket på sistone, trots att de varit aktiva tidigare.
Visade sig nu när det började läggas varsel och sägas upp folk, att avdelningen pressade dem att försvara odugliga parasiter som såväl ledning som kollektivanställda ville bli av med.

jag kommer bara o tänka på
http://www.e24.se/branscher/tjansteforetag/artikel_716497.e24

"Förklaringen är att flera av de stora facken vägrat acceptera CAI:s förslag om nedskärningar och lönesänkningar. Därmed är sannolikt Alitalias öde beseglat."
Har dock inget annat o tillägga annat änn att man fått propaganda redan under tidig skolgång på den yrkesutbildning jag gått att man måste vara med i facket :/

Så lågkonunkturen var bara påhittad hela tiden? :confused:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey