... jobbar man på ett företag som är med i en arbetsgivareorganisation gav man 150 till SN som bedriver högerpolitik.
Dras det verkligen från de anställdas löner?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
... jobbar man på ett företag som är med i en arbetsgivareorganisation gav man 150 till SN som bedriver högerpolitik.
Chock, Chock.![]()
har jag passande nog för denna tråd läst 60 poäng nationalekonomi.
bara för att säga några grundläggande saker:
Vi har en marknadsekonomi i Sverige. Tänk till lite, tillgång och efterfrågan. Hur svårt kan det va?
Fackets ansvar är INTE att rädda jobb.
Att "rädda" är alltså inte fackens ansvar.
Vill ni lära er mer om facket och svenska arbetsmarknad gå en gratis kurs hos facket. Ring er avdelning/sektion eller klubb.
Ingen som verkar fatta...
Vill du rädda din arbetsplats så får du hjälpa till, sänkt lön är en av sakerna du som anställd kan göra. Företaget har kanske inga problem just nu men kan få i framtiden pga. ekonomiska läget och då är det bra att ha buffert.
Hadde dom velat höja 20% hade ingen klagat!!!
Hjälp din firma ut ur krisen så kan firman hjälpa dig när du är i krisen. Sluta med mentaliteten " jag ser efter mitt eget arsle och struntar i alla andra" så kommer det att gå mycket bättre för Sverige.
På vad?![]()
Ingen som verkar fatta...
Vill du rädda din arbetsplats så får du hjälpa till, sänkt lön är en av sakerna du som anställd kan göra. Företaget har kanske inga problem just nu men kan få i framtiden pga. ekonomiska läget och då är det bra att ha buffert.
Hadde dom velat höja 20% hade ingen klagat!!!
Hjälp din firma ut ur krisen så kan firman hjälpa dig när du är i krisen. Sluta med mentaliteten " jag ser efter mitt eget arsle och struntar i alla andra" så kommer det att gå mycket bättre för Sverige.
Om företaget du arbetar på har gått 22 miljarder med vinst under året, är det kris i företaget då? Ska du jobba för 80% och företaget delar ut 5 miljarder av vinsten till aktieägarna?
Är det någon som föreslagit att detta skall gälla för att förbättra redan goda resultat eller är det ett alternativ till uppsägningar?
Fackets ansvar är INTE att rädda jobb.
Att "rädda" är alltså inte fackens ansvar. Det är regeringens.
Säger klubben nej blir det inget.
Detta var ett hypotetiskt exempel. Välj själv.
Om företaget du arbetar på har gått 22 miljarder med vinst under året, är det kris i företaget då? Ska du jobba för 80% och företaget delar ut 5 miljarder av vinsten till aktieägarna?
Fackets ansvar är INTE att rädda jobb. Vårt ansvar är en stabil löneutveckling. Det mest kända exemplet är när GM ville antingen stänga SAAB i Trollhättan eller Opel i Rüsselheim. Fabriken som sänkte sina kostnader mest skulle få vara kvar. Hade facket då backat och sänkt lönerna hade vi fått en lönesprial neråt då Volvo inte hade varit sena att sänka lönen på sina fabriker i Sverige. Det var dock bara ett "test" från GM då båda blev kvar.
Att "rädda" är alltså inte fackens ansvar. Det är regeringens.
Vill ni lära er mer om facket och svenska arbetsmarknad gå en gratis kurs hos facket. Ring er avdelning/sektion eller klubb.
Nej det är ett ramavtal och alla facklubbar måste lokalt acceptera det också. Säger klubben nej blir det inget.
Fy fan säger jag!
Jag har varit med i IFmetall men de får inte en krona längre från mig.
De kan ju aldrig göra nånting ändå som inte du själv kan göra så varför ha fackförbund?
Ingen fackavgift eller Akassa-avgift ger mig mer pengar i fickan och det tjänar JAG på. För de ca:400/500kr. kan man ha betydligt roligare för.
Alla borde gå ur fack- och Akassan så hade det satt lite mer press på folk att hitta ett jobb.
Jag sökte för skojs skull en massa jobb i januari "när alla blev uppsagda överalt" och fick 4st som jag kunde välja mellan.
Det finns jobb men är man en lat jävel så ser man nog inte dem.![]()
Har dock inget annat o tillägga annat änn att man fått propaganda redan under tidig skolgång på den yrkesutbildning jag gått att man måste vara med i facket :/"Förklaringen är att flera av de stora facken vägrat acceptera CAI:s förslag om nedskärningar och lönesänkningar. Därmed är sannolikt Alitalias öde beseglat."
Jag sökte för skojs skull en massa jobb i januari "när alla blev uppsagda överalt" och fick 4st som jag kunde välja mellan.
Det finns jobb men är man en lat jävel så ser man nog inte dem.![]()
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |