Metall "Starka till sammans"

Först av allt, sorry att jag inte klickade på "Svara"... skall försöka bli bättre på det. :tummenupp

:fakta

;)

I övrigt är det väl bra att Facket tar sitt ansvar i nedgång och inte bara roffar åt sig i uppgång.

Dreggel slänger in VD-löner i debatten, jag tror jag drar på med något annat ovidkommande:

VAB! Det är Vabbarnas fel!!!!!11

:fakta

;)

I övrigt är det väl bra att Facket tar sitt ansvar i nedgång och inte bara roffar åt sig i uppgång.

Dreggel slänger in VD-löner i debatten, jag tror jag drar på med något annat ovidkommande:

VAB! Det är Vabbarnas fel!!!!!11

JO, jag vet Markus... jag försöker bli bättre på svaraknappen. :)

Men på vilket sätt har facket tagit sitt ansvar den här gången? De har förhandlat ned mängden pengar deras medlemmar får i fickan och sen höjer de fackavgiften!?!?!?!?
Bara jag som flippar eller?

Först av allt, sorry att jag inte klickade på "Svara"... skall försöka bli bättre på det. :tummenupp

Vad gäller vänstern och Ohly så handlar det om att sända ett budskap och inte vad de pengarna kan göra för landet. Att de har ett eget internsystem visar ju bara att de gillar att betala skatt, och vem skulle inte kunna tänka sig det med de otroligt generösa ersättningar som dem i politiken har.

Vad gäller att gnälla så skulle jag faktiskt vilja påstå att det bland politikerna gnälls bäst/mest från vänsterblocked när de sitter i opposition än vad det gör från högerblocket när de är i opposition. Det tråkiga med vänsterblockets gnällande är att de försöker med fulskott och personangrepp snarare än att göra konstruktiva angrepp på politiken som utövas.

Själv fick jag lära mig tidigt i mitt professionella liv att om jag skall klaga över något så skall jag samtidigt komma med tänkbara lösningar också, det är något som inte finns just nu... annat än att vänsterblocket står och skriker om att vi skall göra av med alla statsresurser på en gång... inte så konstigt i och för sig, för vänsterblocket har alltid lyckats trolla fram ännu mer pengar trots stora underskott.

Jag ska börja med att säga att jag inte är intresserad av internetbaserade värderingsdiskusioner. Jag kan tänka mig fakta baserat med vi är på väg bort från det.

Huruvida man tycker att det är fel med Vänsterparitet system eller inte är just en värderingsfråga. På något sätt måste de få in pengar. Partistyrelsen i M är ju t.ex. bra mycket rikare än den i V. Det borde spegla sponsringsmöjligheten i partierna. Även om i Ms fall handlar om frivillighet. Sen tycker jag inte lönerna i politiken är så höga. Klart de är skyhöga jämfört mot industrilöner men jämför man mot Saco blir skillnaderna mindre. Sen är 98% av Sveriges politiker fritidspolitiker men ganska låga ersättningar. Förlorad arb + några hundringar.

Sen vilka som är fulast i debatten är ju en högst subjektivt åsikt. Jag tycker ju ni högerfolk på denna sida betydligt oftare snackar skit om sossarna än framhäver era egna. Trots att ni sitter vid makten. Samt att ni äger nästan all media utom SVT. Men som sagt vidare meningsutbyte i denna fråga leder ingenstans.

Jag delar absolut din uppfattning om att komma med konstruktiv kritik istället för att gnälla. Men i detta fallet handlar det om att ni av idelogiska skäl inte vill stötta upp. Ni tror på markanden.

Att sen komma och dra upp bugettunderskott är bara larvigt. Efter krisen 90-talet tog det många år att städa upp ekonomin. Högerpakten på 90-talet gjorde inte ett skit åt krisen. Man väntade på att markanden skulle lösa det. Det budgetunderskott ni lämna vidare 94 var gigantiskt.

JO, jag vet Markus... jag försöker bli bättre på svaraknappen. :)

Men på vilket sätt har facket tagit sitt ansvar den här gången? De har förhandlat ned mängden pengar deras medlemmar får i fickan och sen höjer de fackavgiften!?!?!?!?

Det har ju för helvete inte höjt fackavgiften. Högerpakten tvingar a-kassan att var mer självförsörjande därför tvingas de att höja a-kassaavgiften.

Fråga istället för att påstå.

Last edited:
Att "rädda" är alltså inte fackens ansvar. Det är regeringens.

Sen kan man diskutera hur man kan rädda jobb i en industri som går dåligt pga dålig efterfrågan. Bilindustrin är ju ett praktexempel på just detta. Om GM inte klarar att driva verksamheten utan att gå med förlust, hur i h-e ska regeringen fixa det?

Kan inte låta bli att koppla tillbaka till Kockums. Kort resumé. Varvsindustrin gick dåligt. Staten gick in med massor med skattepengar för att rädda jobben. Vad hände? Hela skiten gick omkull ändå! Om massor av pengar som hade kunnat användas bättre gick upp i rök. Jag tycker nog att det vore dumt att göra samma misstag igen...

Jag var med i facket första året jag jobbade. Men när fackordföranden på mitt jobb snodde min lönepott till sina äldre kompissar med motiveringen att man ska göra några hundår insåg jag att det inte var så mycket värt att vara med.

Min erfarenhet av lönesänkningar är att de inte räddar några jobb. Som någon påstod så blir folk av med jobbet i vilket fall, dock med sämre ersättning. Det är bättre att bli uppsag direkt istället. Man får full ersättning och man kan ställa in sig på att skaffa ett nytt jobb på ett bättre företag.

Men vänta nu, de går med på en tillfällig lönesänkning för att rädda jobb - är inte det strålande?

Klart som fan att högerblocket stryper åt fackföreningarna då pengarna till facket går tillbaka till Socialdemokraternas kassa. Varför vara med och sponsra oppositionen för?

Sen vad gäller höjning av avgiften.
http://www.metall.se/ifmetall/home/home.nsf/LUUnique/8DF0C6B895EFAF0DC125756E00455C4A?OpenDocument

Tänker inte börja diskutera politiken som sådan, det har jag gjort så mycket på andra ställen så det räcker.

Men vänta nu, de går med på en tillfällig lönesänkning för att rädda jobb - är inte det strålande?

Det som hade varit strålande hade varit om de inte i samma andetag höjer avgiften för sina medlemmar.

Last edited:
Tid är INTE pengar, sedlar är pengar. försök köpa mjölk för 10min dötid
Pengar är bara betalningsmedel så länge säljaren accepterar det. Om du förhandlar med din ica-nasare om att stapla mjölkpallar i tio minuter i utbyte mot ett mjölkpaket så blir han bara glad, det är nämligen bra mycket kostnadseffektivare än att låta en anställd utföra samma syssla.

Sen kan man diskutera hur man kan rädda jobb i en industri som går dåligt pga dålig efterfrågan. Bilindustrin är ju ett praktexempel på just detta. Om GM inte klarar att driva verksamheten utan att gå med förlust, hur i h-e ska regeringen fixa det?

Kan inte låta bli att koppla tillbaka till Kockums. Kort resumé. Varvsindustrin gick dåligt. Staten gick in med massor med skattepengar för att rädda jobben. Vad hände? Hela skiten gick omkull ändå! Om massor av pengar som hade kunnat användas bättre gick upp i rök. Jag tycker nog att det vore dumt att göra samma misstag igen...

Jag tycker verkligen inte vi ska ge SAAB pengar. Men att ge industrin utbildningspengar, forskningsbidrag tillsammans med forskarhögskolar o.s.v. tycker jag är en fin fin idé. Visste ni t.ex. att det i Sverige inte finns samlad kompetens att bygga ett vindkraftverk? Skumt va? Där är en sak staten skulle kunna stödja. Eller t.ex. att kabeln mellan Gotland och Sverige är för klen, så Gotland kan inte skicka mer grön-el till fastlandet. Den här regerigen är ju handlingsförlamad. Kabeln till Gotland borde var byggd igår. Eller varför vidareutbildar vi inte fordonsbyggare till rallare så vi kan bygga lite järnväg när arbetskraften ändå är billigt.

Facken ska inte rädda jobb, staten kan skapa arbetstillfällen.

Jag tycker verkligen inte vi ska ge SAAB pengar. Men att ge industrin utbildningspengar, forskningsbidrag tillsammans med forskarhögskolar o.s.v. tycker jag är en fin fin idé.

Den biten håller jag med om.
Men då skriker säkerligen Sahlin högt för att Alliansen försöker skapa ett "elitsamhälle".

Klart som fan att högerblocket stryper åt fackföreningarna då pengarna till facket går tillbaka till Socialdemokraternas kassa. Varför vara med och sponsra oppositionen för?

Sen vad gäller höjning av avgiften.
http://www.metall.se/ifmetall/home/home.nsf/LUUnique/8DF0C6B895EFAF0DC125756E00455C4A?OpenDocument

Facken får inte en krona från staten. A-kassa och fack är inte samma sak längre.

Att du sen försöker spela påläst genom att skicka en länk som säger just det jag sa. Att det är avgiften till a-kassan de höjt. Sen att de är samma inbetalningskort är en annan sak.

Den biten håller jag med om.
Men då skriker säkerligen Sahlin högt för att Alliansen försöker skapa ett "elitsamhälle".

Haha, nej det gör hon inte och det vet jag bra mycket bättre än dig. Som sagt. Hitta inte på vad vi tycker. Flera sosse organisationer har sagt det jag just sa och Mona har inte gnällt på någon av dom.

Just det. Budgetunderskott sa du? http://www.dn.se/ekonomi/statens-underskott-135-miljarder-1.812602

Last edited:
Den här dagen har jag väntat länge på. Att facket ska se realiteten. Ska det finnas svenska metallarbetarjobb kvar överhuvudtaget kan man inte ge alla 30000kr i mån för att skruva fast framlampor.

Ska man kräva en massa lönehöjningar bara för att det går bra för företaget borde man även gå med på lönesänkningar vid dåliga tider för företaget. Det är bara att välja - Sämre betalt eller inget jobb alls.

Qing Pao Jiang i Shanghai gör samma jobb och mer för någon tusenlapp i månaden.

Visserligen tycker jag det är svagt om inte cheferna också sänker sina löner för att föregå med gott exempel. Det är självklart att det sticker i ögona på folk annars. Cheferna är ju dumma i huvudet om de inte inser vad det kommer göra för medarbetarandan om även de drar sitt strå till stacken.

Last edited:
Det är ju för fanken Metalls a-kassa som höjt avgiften!
Och det är precis det jag säger, att Alliansen inte ville gynna fackföreningarna då dessa skänker pengar till socialdemokraterna... det är ju självklart att man försöker göra något åt det anser jag och det är precis lika självklart att socialdemokraterna gnäller över det då det betyder markant sänkning av deras intäkter.

Och det är precis det jag säger, att Alliansen inte ville gynna fackföreningarna då dessa skänker pengar till socialdemokraterna... det är ju självklart att man försöker göra något åt det anser jag och det är precis lika självklart att socialdemokraterna gnäller över det då det betyder markant sänkning av deras intäkter.

Men sossarna gnäller ju jämt fast de aldrig nånsin själva har gjort nåt bra. Ja, förutom Göran Johansson då som bygger pariserhjul i Götet. Bra initiativ faktiskt. Fast så är han egentligen mer blå än han vet om själv.

Ja men a-kassa och fack är ju inte samma sak längre. Det går aldrig några pengar mellan a-kassa och fack.

Pengarna till sossarna är förövrigt en piss i havet mot vad arbetsgivarorganisationerna lägger på högerpolitik. Tror att varje medlem i facket gav 6 kr om året till SAP men jobbar man på ett företag som är med i en arbetsgivareorganisation gav man 150 till SN som bedriver högerpolitik. Så snacka inte skit.

Facket,borde varit kriminaliserat vid detta laget,är i stil med övrig beskyddarverksamhet.

Min första kontakt med dom."nu ska du väl gå med i facket när du börjat här(ombudet på nya jobbet)" jag(ung och osäker) "nja,jag vet inte" ombudet"här har du papprena,bara skriva under,jag har redan fyllt i dina uppgifter"

Blir lite irriterad men väljer att ta emot papprena och slänga dom på hemvägen.
Går ett par månader och facknazisten kommer fram och frågar om jag har skickat in papprena för dom hade inte anslutit mig,ger mig nya papper ifall dom kommit bort på posten.

Går ytterligare ett par månader sen kommer han igen och säger att jag måste få in pappren,förklarar lugnt att det tänker jag inte göra då jag ogillar att bli tvingad till något som jag inte sympatiserar med,trodde i min enfald att det var över där.....

3 veckor senare blir jag inkallad till personalchefen,där sitter avdelningschefen och fackombudet.
Fick valet att sluta på egen begäran eller bli uppsagd pga.antingen att jag inte passade tiderna,kom 7 min senare och gick hem 10 min senare pga busstider,muntligen godkänt av avdelninschefen vilket jag påpekade och då var det tyst ett tag sen kom sammarbetssvårigheter upp som alternativ....,personalchefen frågade om facket hade något att säga om det men han hånlog mot mig och sa att det inte fanns några invändningar.....

Sa upp mig på egen begäran och gick hem,lycklig att komma ifrån sovjetfilialen utan att bli skickad till gulag och skaffade mig ett annat jobb på ett mindre företag där inte facket hade någon rättroende placerad.

Har en lite antiinställning till totalitära makter/sekter efter detta som ni kanske förstår och föredrar att ta hand om min egen framtid istället för att lägga den i händerna på någon annan.

Detta är ingen åsikt som går att debattera utan en skildring ur verkliga livet,finns garanterat sådana arbetsplatser kvar än idag om än färre än då detta utspelades så var inte alltför säkra på att inte råka ut för det själva.

Fackets grepp om A-kassan är enda anledningen till att dom har något att säga till om idag,hade du automatiskt varit ansluten vid anställning så hade dom förtvinat,kanske har märkt hur sådana förslag tas emot av fackförbunden.

Personligen tycker jag inte någon rörelse som medelst hot tvingar unga oerfarna till medlemsskap har något existensberättigande men det är en annan diskussion.

Vad gäller att få mindre betalt för att du får mindre uppgifter och kortare arbetsvecka,shit pomfritt,ska arbetsinsatsen och resultatet ha koppling till lönen nu.

Passar det inte så går man inte med på det och blir eventuellt en av de som blir uppsagda pga arbetsbrist,taskigt mot dom unga då då de är de som åker först(sist in,först ut).

Detta skall dock förhandlas mellan de anställda och företaget,inte centralt av maffian,sen är det bara att välja mellan att jobba mindre och få betalt för det eller sluta och söka någon annanstans.

Ligger man så hårt på marginalerna att man inte klarar en 20% lönesänkning så har man felprioriterat från början,tycker ni det låter hårt så har ni inte släppt taget om livmodern än.

Hej hopp,det här får man väl på tafsen för men det skiter jag i,väl mött.

Henrik

Jag tycker verkligen inte vi ska ge SAAB pengar. Men att ge industrin utbildningspengar, forskningsbidrag tillsammans med forskarhögskolar o.s.v. tycker jag är en fin fin idé. Visste ni t.ex. att det i Sverige inte finns samlad kompetens att bygga ett vindkraftverk? Skumt va? Där är en sak staten skulle kunna stödja. Eller t.ex. att kabeln mellan Gotland och Sverige är för klen, så Gotland kan inte skicka mer grön-el till fastlandet. Den här regerigen är ju handlingsförlamad. Kabeln till Gotland borde var byggd igår. Eller varför vidareutbildar vi inte fordonsbyggare till rallare så vi kan bygga lite järnväg när arbetskraften ändå är billigt.

Facken ska inte rädda jobb, staten kan skapa arbetstillfällen.

Jag håller med om att staten ska bidra till att skapa arbetstillfällen. Däremot håller jag inte med om att regeringen är handlingsförlamad. Du ger själv ett antal exempel på åtgärder som vidtagits. Dessutom har man ju faktiskt gett mer pengar till investeringar i infrastrukturen, vilket kanske ger oss lite fler rallare...

Visst finns det många andra saker som också skulle kunna göras, men man kan inte göra slut på hela statskassan på en gång. Att ÖSA ut slantar har man provat förr, med en kraftig baksmälla efteråt! Ett svenskt lagom är nog bäst, för att ha beredskap även på lite längre sikt.

Ja men a-kassa och fack är ju inte samma sak längre. Det går aldrig några pengar mellan a-kassa och fack.

Pengarna till sossarna är förövrigt en piss i havet mot vad arbetsgivarorganisationerna lägger på högerpolitik. Tror att varje medlem i facket gav 6 kr om året till SAP men jobbar man på ett företag som är med i en arbetsgivareorganisation gav man 150 till SN som bedriver högerpolitik. Så snacka inte skit.

Nej, jag orkar inte längre. Maken till att lägga ord i min mun som jag aldrig sagt/skrivit är sällan skådad.
Nästan så jag sätter pengar på att du är politiker.

Jag invänder mot att ni sursossegnäller på att företagsledningarna inte går ner i lön och bonus. De flesta aktiebolag styrs demokratiskt genom aktieägarna. Säger dessa att det är OK för ledningen att plocka ut höga löner och bonusar så har folket i ledningen goda skäl att göra det.
Rikta istället kritiken mot aktieägarna.

Väl skrivet!

Tycka vad man tycka vill om facket, men jag har upplvet liknande händelser i mitt tidigare yrkesliv som yrkesarbetare (numera tjänsteman).

Facket,borde varit kriminaliserat vid detta laget,är i stil med övrig beskyddarverksamhet.

Henrik

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...