Metall "Starka till sammans"

Precis som Jonte säger så handlar det om förkortad arbetstid och därmed lägre månadslön (eftersom man jobbar kortare tid under månaden än tidigare).
Det handlar fortfarande om samma timpenning.

Sant, men det blir lik förbannat 20% mindre på kontot.
Tid är INTE pengar, sedlar är pengar. försök köpa mjölk för 10min dötid.

Men vad är garanten för att få behålla jobbet? Tror du ledningen är ärlig i sånna situvationer om de tror de kan sänka kostnader.

oxå sant. Återigen köps det mer bilar om vi får lägre löner?

lite som att byta till lågenergilampor när strömmen gått

Bladedge: Har inte sagt att tid är pengar heller... men skall det diskuteras måste man göra det utifrån faktariktiga argument och inte sånt som är taget ur aftonbladet eller dylika folkhetsare.

Att det blir mindre i plånboken är definitivt något som stämmer, men om denna 20-procentiga nedskärning i kostnader och arbetstid resulterar i att ett företag kan överleva med bibehållen personalstyrka så är ju det klart bättre än alternativet.
Sen kommer det självklart finnas de som inte överlever ändå men kollektiva avtal kan inte baserar på individuella förutsättningar.

Själv är jag nöjd med att aldrig tillhört någon fackförening och än mindre betalat pengar till de där socialdemokratsinsamlarna.

nu är jag inte alls insatt i hur fack o akassa fungerar men kan man inte stämpla resterande 20% eller liknandE?

Vad man än tycker om arbetstidsförkortning och löneminskning för "gubbarna på golvet" så tycker jag tamejfan att det är förjävligt att idioterna i ledningen inte är villiga att sänka sina egna löner! Dessa sopor till "ledare" borde skickas rätt in i militären för att lära sig vad ledarskap handlar om.

Ledaskap genom föregångsmannarskap

Detta borde i så fall innebär att de sänker sina egna löner med 25% för att gå med gott exempel? Nej de höjer sina egna bonusar istället.. jag bli fan mörkrädd.

nu är jag inte alls insatt i hur fack o akassa fungerar men kan man inte stämpla resterande 20% eller liknandE?

Man kan inte vara deltidsarbetslös längre. Det tog borgarpakten bort. Sen är det skillnad på permiteringstid och arbetslöstid.

Det är ingen jävla lönesäkning. Det är ett ramavtal för löner vid arbetstidsförkortning.

Vidare kan man ju fundera på om det verkligen är så att facket har för mycket makt när de tvingas till sånt här.

Tråkigt att det sker dock men kritiken ska vara grundad på kunskap.

Sen får ni gärna disskutera huruvida det är facken ansvar att rädda jobb i dåliga tider.
HURRA HURRA HURRA, jag svär högt varenda gång de tjatar på radio / i tidningen om en lönesänkning för att få mer uppmärksamhet.
Visst är det tråkigt för de som verkligen behöver de sista 20% av sin lön men många lider nog inte särskilt mkt av att fortfarande kunna gå till jobbet må-to och vara ledig även fredagen.

Vad man än tycker om arbetstidsförkortning och löneminskning för "gubbarna på golvet" så tycker jag tamejfan att det är förjävligt att idioterna i ledningen inte är villiga att sänka sina egna löner! Dessa sopor till "ledare" borde skickas rätt in i militären för att lära sig vad ledarskap handlar om.

Detta borde i så fall innebär att de sänker sina egna löner med 25% för att gå med gott exempel? Nej de höjer sina egna bonusar istället.. jag bli fan mörkrädd.

Äntligen något vi kan diskutera kring, tyvärr är det så solklart vad som bör göras att det inte blir så mycket diskussion kring det. Kan "gubbarna på golvet" gå ned i arbetstid (=lägre inkomst) så skall ledningen absolut vara med i den nedgången.
Och bonus... hur ett företag ens kan tänka sig att betala bonus i dessa tider är ta mig f-n vansinnigt.

Bladedge: Har inte sagt att tid är pengar heller....

Jag vet men jag är inte en motpart till dig i denna diskution och jag föregår de som ev tycker att inkomst bortfallet kompenseras av fritidsökningen.

för övrigt tycker panzaa tar upp en viktig aspekt.

citat: Jag tycker det är märkligt att svenska arbetarlöner ska jämföras med världsmarknadens lägsta, medans svenska vd löner ska jämföras med världsmarknadens högsta. / lars ohly

Kommunistcitat är inget jag ger mycket för... Svenska VD´s tjänar småpengar i jämfört med världsmarknadens högsta, det går inte att frånse.
Tycker Ohly skall föregå med gott exempel och dra ned sin egen lön med säg... hälften kanske. När han gör det så börjar jag lyssna på vad kommunisten har att säga.

Kommunistcitat är inget jag ger mycket för... Svenska VD´s tjänar småpengar i jämfört med världsmarknadens högsta, det går inte att frånse.
Tycker Ohly skall föregå med gott exempel och dra ned sin egen lön med säg... hälften kanske. När han gör det så börjar jag lyssna på vad kommunisten har att säga.

Du som är så antikommunistisk, tycker du inte att det är väldigt lustigt då att VD:arnas löner inte för fem öre speglar resultatet av den verksamhet de bossar över?
Get your political views straight boy.

Självklart skall det premieras att chefer och ledare gör ett bra jobb, men har man inte gubbarna med sig i välgången skall man fan inte sparka på dem när det går sämre. Scania t.ex. tycker jag har skött krisen bra hitills. De väljer att utbilda sin personal nu när det går dåligt, för att i välgång kunna dra in än mer pengar på en effektivare verksamhet.

Nu kommer detta aldrig att fungera i längden om krisen består, men det visat iaf att Östling inte överger sin personal i första taget. Vad sänder de ut för signaler till de kunder som skall handla av de svenska företagen att deras chefer är klåpare som inte klarar av att driva sin verksamhet? Sen att de väljer att höja sina bonusar och samtidigt klaga över att de inte tjänar pengar och vill ha statliga bidrag?

Det verka vara väldigt lätt att gapa efter staten när det går dåligt (läs förmåmliga lån etc), när det däremot går bra är det förjävligt att svenska företag måste betala så mkt skatt. Jag är absolut inte för höga skatter, men då kanske man borde se till att ha sina egna finanser i ordning när det väl börjar tryta i kassan!

Som om militären skulle veta något om ledarskap, de sämsta cheferna vi har haft på mitt jobb har varit fd officerare.

Hoppas att du skämtar...

Det finns rötägg överallt så är det bara..

Det kanske finns en anledning till att de är Fd. Officerare? En liten hint bara

Jag kan inte siffrorna men alla förtroendevalda i Vänsterpartiet betalar "skatt" till partiet. Sen så är det väl ganska tydligt att han inte är kommunist eftersom han inte säger lika lön för allt arbete utan lika lön för lika arbete.

Att snacka skit om de andra är ni i högern bra på. Prata istället om vad ni vill göra istället för att ljuga om vad andra vill göra. Just ja, ni vill ju inte göra något. Marknaden löser ju allt.

Hoppas att du skämtar...

Försvarets ledarskap funkar säkert bra i krig. Och det är ju meningen med den.

Last edited:
Är det inte "krig" nu då på finansmarknaden?

Dreggel: Jag har mina "political views" helt i ordning, har aldrig påstått att det är bra att ledningen/chefer plockar ut höga löner och bonusar när det går dåligt för resten av företaget. Själv tycker jag det är fruktansvärt bra när ledning/chefer sänker sin lön/ersättning först av alla för att visa att nu är det dåliga tider.

Jonte: Ohly säger själv att han är kommunist, han har numera bara bytt inriktning för det blev så dålig publicitet i media om det.
Vad skatt till det egna partiet sänder för budskap vete katten, men hur det skulle gagna välfärden kan jag verkligen inte räkna ut.

Hoppas att du skämtar...

Nej inget skämt, vi har haft 3 st de senaste 10 åren men som väl är så har dom slutat.

Jonte: Ohly säger själv att han är kommunist, han har numera bara bytt inriktning för det blev så dålig publicitet i media om det.
Vad skatt till det egna partiet sänder för budskap vete katten, men hur det skulle gagna välfärden kan jag verkligen inte räkna ut.

Ja men vad man väljer att lägga in i kommunismen är olika från person till person. Marxism, Leninism, Stalinism o.s.v.

Du sa dock att han borde sänka sin lön. Då sa jag att de har ett intärnsystem för att reglera inkomstskillnader. Det gynnar nog inte välfärden mer att deras parti har mer pengar att sätta sprätt på. De har ju inte så många rika medlemmar som kan skänka pengar.

Förövrigt kan ni trycka på "Svara" knappen ner i hörnet på mitt inlägg om vi vill citera.

Ja men vad man väljer att lägga in i kommunismen är olika från person till person. Marxism, Leninism, Stalinism o.s.v.

Du sa dock att han borde sänka sin lön. Då sa jag att de har ett intärnsystem för att reglera inkomstskillnader. Det gynnar nog inte välfärden mer att deras parti har mer pengar att sätta sprätt på. De har ju inte så många rika medlemmar som kan skänka pengar.

Förövrigt kan ni trycka på "Svara" knappen ner i hörnet på mitt inlägg om vi vill citera.

Först av allt, sorry att jag inte klickade på "Svara"... skall försöka bli bättre på det. :tummenupp

Vad gäller vänstern och Ohly så handlar det om att sända ett budskap och inte vad de pengarna kan göra för landet. Att de har ett eget internsystem visar ju bara att de gillar att betala skatt, och vem skulle inte kunna tänka sig det med de otroligt generösa ersättningar som dem i politiken har.

Vad gäller att gnälla så skulle jag faktiskt vilja påstå att det bland politikerna gnälls bäst/mest från vänsterblocked när de sitter i opposition än vad det gör från högerblocket när de är i opposition. Det tråkiga med vänsterblockets gnällande är att de försöker med fulskott och personangrepp snarare än att göra konstruktiva angrepp på politiken som utövas.

Själv fick jag lära mig tidigt i mitt professionella liv att om jag skall klaga över något så skall jag samtidigt komma med tänkbara lösningar också, det är något som inte finns just nu... annat än att vänsterblocket står och skriker om att vi skall göra av med alla statsresurser på en gång... inte så konstigt i och för sig, för vänsterblocket har alltid lyckats trolla fram ännu mer pengar trots stora underskott.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT