Metall "Starka till sammans"

Jag sökte för skojs skull en massa jobb i januari "när alla blev uppsagda överalt" och fick 4st som jag kunde välja mellan.
Det finns jobb men är man en lat jävel så ser man nog inte dem. :tummenupp

Jag hör detsamma från de jag känner som söker jobb sen förstår jag att man inte vill flippa burgare hela livet om man har en examen från Chalmers eller KTH.

Tycker vi lägger varsin roundkick pårom lata asen! :yoparty :mad:

Jag hör detsamma från de jag känner som söker jobb sen förstår jag att man inte vill flippa burgare hela livet om man har en examen från Chalmers eller KTH.

Tycker vi lägger varsin roundkick pårom lata asen! :yoparty :mad:

Det råder ju sk. undantagstillstånd enligt IFmetall och bara för att man nu har en examen från Chalmers så kan man inte ta sin fashionabla röv till ett annat arbete än det onödiga man tydligen studerade till eftersom man ändå inte fick ett jobb efteråt?

Då anser jag nog hellre att den arbetslösa soffliggaren är en riktig nolla.

Jag tycker hela debatten är ett strålande bevis för folks inställningar.

Det ska vara så jävla lika och solidariskt i samhället och alla ska hjälpa till om någon hamnar utanför. (när folk behöver hjälp själva).
Men när det handlar om att ta ett ansvar att hjälpa andra så är det minsan ingen som vill hjälpa till.

Folk vill bara att det ska vara lika om det gynnar dom. Annars sticker dom huvet i sanden och gömmer sig. Eller ställer sig och gapar och skriker och klagar.

Jag tycker hela debatten är ett strålande bevis för folks inställningar.

Det ska vara så jävla lika och solidariskt i samhället och alla ska hjälpa till om någon hamnar utanför. (när folk behöver hjälp själva).
Men när det handlar om att ta ett ansvar att hjälpa andra så är det minsan ingen som vill hjälpa till.

Folk vill bara att det ska vara lika om det gynnar dom. Annars sticker dom huvet i sanden och gömmer sig. Eller ställer sig och gapar och skriker och klagar.

Du beskrev just jävligt bra varför kommunism, eller något ens i närheten, inte fungerar i verkligheten. Människan är, och kommer alltid vara ett rovdjur. Vi är egentligen inte intresserade av att dela med oss.

3 veckor senare blir jag inkallad till personalchefen,där sitter avdelningschefen och fackombudet.
Fick valet att sluta på egen begäran eller bli uppsagd pga.antingen att jag inte passade tiderna,kom 7 min senare och gick hem 10 min senare pga busstider,muntligen godkänt av avdelninschefen vilket jag påpekade och då var det tyst ett tag sen kom sammarbetssvårigheter upp som alternativ....,personalchefen frågade om facket hade något att säga om det men han hånlog mot mig och sa att det inte fanns några invändningar.....

Men vad hade du räknat med? Du har ju sagt att du inte ville va medlem i facket, ska fackombudet hjälpa dig som inte är medlem? Fackombud jobbar enbart för sina medlemmar. Har själv varit i liknande sits när en arbetskamrat hade fått en ärrbildning på sin läpp(pga av arbetskada) då hade jag börjat ordna för att hon skulle få ersättning, sen berättade hon för mig att hon hade gått ur facket flera år tidigare. Hon fick ingen hjälp med att ordna ersättning, hon hade fått ut mer i ersättning än det hon hade sparat i 2 år i fackavgift.

Last edited:
Men vad hade du räknat med? Du har ju sagt att du inte ville va medlem i facket, ska fackombudet hjälpa dig som inte är medlem? Fackombud jobbar enbart för sina medlemmar. Har själv varit i liknande sits när en arbetskamrat hade fått en ärrbildning på sin läpp(pga av arbetskada) då hade jag börjat ordna för att hon skulle få ersättning, sen berättade hon för mig att hon hade gått ur facket flera år tidigare. Hon fick ingen hjälp med att ordna ersättning, hon hade fått ut mer i ersättning än det hon hade sparat i 2 år i fackavgift.

Hade jobbat på arbetsplatsen totalt 13månader med timanställning och efterföljande fast anställning och aldrig under 120tim/månad när jag gick på timme,samma arbetssätt och kontakt med övrig personal och arbetsledningen sedan jag började,tycker lixom att sammarbetssvårigheterna borde kommit upp innan fastanställningen om det skulle varit ett problem.

Problemet började när jag nobbade facket(klart,där var det lite "sammarbetssvårigheter")och han sa att jag inte kunde jobba där om jag inte var "solidarisk" och blev medlem,tidsperspektiven tycker jag bevisar det.

Men du har rätt,klart den som vill ha bort mig inte stöder mig,hade inte direkt räknat med det heller.

Förstår du inte denna förtydligen så beror det på att du inte vill,har inget mer att säga i ämnet nu.

Henrik

Aktiebolag har ett primärt syfte: att generera utdelning/vinst för aktieägarna! Är folk fortfarande, år 2009, förvånade över att aktieägarna skiter ett stort stycke i hur det går för "gobbarna på gölvet"? En aktieägare vill ha utdelning från bolaget och man vill att det ska gå bra för bolaget så att aktiepriset stiger. Detta gör man genom att bibehålla kompetens i bolaget. Kompetens kostar. Det kostar i form av bra företagsledare samt en elit av högt utbildade utvecklare och projektledare. "Gobbarna på gölvet" är knappast någon kritisk del av ett bolag, från aktieägarens perspektiv. De kan lika gärna anses vara biologiska robotar vad dem beträffar. Kom gärna med dravel så som att "gobbarna minsann visst det är viktiga" osv. Men bara i marginell utsträckning. En utvecklare, projektledare, högre bolagschef eller en VD är smartare, har enormt högre arbetskapacitet och driver bolaget framåt på ett annat sätt. Men även här spelar det ingen roll om utvecklarna och VD:n pratar svenska, polska eller kinesiska. Bara man får aktieutdelning och aktien stiger i värde. Vänta ni bara 10-20 år tills den kinesiska bilbranshen kommer igång globalt sett. Märk mina ord, bilar och elektronik kommer att bli billigare och vi kommer att få gå ner i lön i "västvärlden"!

Vårt globala samhällssystem bygger i grunden på kapitalism. Alla kan inte vinna i kapitalismen. Inse detta. De svaga kommer att förlora på detta, vilket i detta fallet är "gobbarna". Sen kan det vara gobbar i Göteborg, i Tjeckien eller gruvarbetare i norra Sibirien.

Sen måste gemene man inse idiotin att rädda svaga bolag. Om SAAB inte klarat sig väl ur vår senaste högkonjuktur (på 7 år!) så förtjänar bolaget inte att räddas. Det kan knappast komma som en överraskning för biltillverkarna att det skulle komma en recession.

Sittande regering gör helt rätt i att inte gå in med pengar till IF Metall, SAAB eller Volvo. Jag brukar inte vara den största anhängaren av Maude Olofsson, men i detta avseendet med nuvarande situation har hon faktiskt imponerat.

Slutligen måste jag säga att moderater har rätt i den politiska debatten. Inse det ni sossar. Hur mycket man än ogillar den kapitalistiska omoraliska värld vi lever i så är denna sanning. Den är elak, orättvis och knappast en ideal världsordning. Men den är rådande och den är sann.

Fortsätt.

Kan vi en gång för alla avliva myten att McDonalds har ett omättligt behov av hamburgeringengörer?

Hela Sverige går åt helvete för tillfället, privat sektor, offentlig sektor, hamburgersektor.

Hade jobbat på arbetsplatsen totalt 13månader med timanställning och efterföljande fast anställning och aldrig under 120tim/månad när jag gick på timme,samma arbetssätt och kontakt med övrig personal och arbetsledningen sedan jag började,tycker lixom att sammarbetssvårigheterna borde kommit upp innan fastanställningen om det skulle varit ett problem.

Problemet började när jag nobbade facket(klart,där var det lite "sammarbetssvårigheter")och han sa att jag inte kunde jobba där om jag inte var "solidarisk" och blev medlem,tidsperspektiven tycker jag bevisar det.

Men du har rätt,klart den som vill ha bort mig inte stöder mig,hade inte direkt räknat med det heller.

Förstår du inte denna förtydligen så beror det på att du inte vill,har inget mer att säga i ämnet nu.

Henrik

Om det nu var "samarbetsvårigheter" som din arbetsgivare syftade på så kan jag berätta att det skiter en arbetsgivare fullständigt i om du har med facket.

Om det nu var "samarbetsvårigheter" som din arbetsgivare syftade på så kan jag berätta att det skiter en arbetsgivare fullständigt i om du har med facket.

Jag för söker att inte upprepa de kommentarer jag tidigare använt om det inte är i upplysande syfte men ska här göra ett undantag.

"Det största problemet med att vandra livet fram med ögon och öron öppna är allt dumt man får se och höra"

Antingen försöker du trigga mig eller så gör du skäl för ditt nick.

Henrik

Du verkar inte inse att hans uppsägning troligen triggades av fackpampen eftersom Henrik var en förrädare som inte ville bli medlem i maff.....facket.

OnTopic: Sossepacket och kommunistpacket har ju i åratal kört sitt dravel om att alla måste vara med i facket och vara solidariska osv. Vad kan vara mer solidariskt än en 20%-ig arbetstidsförkortning för att undvika att en femtedel får kicken pga arbetsbrist?

Alt (a). Företaget har 100 anställda. 80 pers fortsätter jobba 100%, 20 pers får kicken och får gå på a-kassa.
Alt (b). Företaget hat 100 anställda. 100 pers fortsätter jobba 80%, 0 pers får kicken.

Metall har kört den solidariska vägen och valt alt (b), vilket också gör att pengarna i a-kassan inte sinar*. Folket, åtminstone de 80 som får behålla jobbet, skriker efter alternativ (a). Så var det med den solidariteten....solidaritet är bra så länge nån annan betalar, så har det alltid varit i vänsterns värld.

*) Läste nånstans att Metall höjer a-kasseavgiften från 125:- till 300:- eftersom pengarna är slut. Innebörden är ju egentligen då att avgiften varit alldeles för låg i förhållande till arbetslöshetsrisken inom metallsektorn tidigare. Men då gnölades det minsann inte.

Vidare är det ju naturligtvis så att lönerna redan varit alldeles för höga i förhållande till arbetskvalifikationerna, precis som bazookan klargjorde (jmf Tom Peng Pung i Shenzhen, Kina).

I debatten påpekar en att när de höjer våra löner med 20% är det ingen som klagar. En annan menar att när vi betalar 20% mindre i a-kassa än vi borde är det heller ingen som klagar. En tredje sammanfattar det jävligt bra. Kommunism funkar bara i praktiken, alla är rovdjur som innerst inne bara vill roffa åt sig av godsakerna. Klart som fan att ingen gnäller över att man får för mycket pengar över? Det är ju så det funkar för alla som är över oss på golvet. I dåliga tider delas det ut bonusar till chefer med argumentet "jamen, nu måste vi arbeta hårdare". Bonusen är med andra ord deras "övertid".

Själv är jag ganska nöjd med vissa av metalls avtal. Arbetstidsförkortningen som innebär 2 veckors betald extra semester varje år är ju inte fy skam. Lite andra generösa försäkringar osv...

Men även solen har fläckar, och det jag stör mig på är väl mest petitesser i sammanhanget som att man inte får dra fördel av A-kassan förrän efter ett helt jävla år! Märklig försäkring... Att om jag vill dra mig ur facket så måste jag fortsätta pynta i tre månader. Men allt det hör väl till fackpamparnas maffiatänkande. Att mjölka dig på pengar så länge det bara går.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT