Mest bensinsnåla mc/scooter?

Åk Buss för helvete resten av livet.

Ingen jävel vill ha sånt skit i längden, lägg märke att den som svarar vill sälja omedelbart.

Om du ska pendla med hoj så ha iaf den goda smaken att skaffa en motorcykel även om den nu blir ganska liten.

Inget är så jävla genomtöntigt som dessa scooters, nån slags ursäkt för idioti eller vad det rör sig om, förväxla ej med MC.

Du snackar en massa dynga!

Åka buss och rätta sig efter tidtabeller! NEJ TACK

Varför ha den goda smaken att köpa en liten motrocykel istället för en bekväm 250cc scooter?

Genomtöntigt! Yääh yääh orka bry sig!

Har du överhuvud taget kört någon lite större scooter?

Edit: Till trådskaparen jag skulle dock avråda dig till å gå köpa en en sprillans ny Kinascooter! Jag har själv haft en sådan (eu moped) och kompisen en likadan dem var skit! Samt att jag känner folk som har köpt 150cc kina scootrar och dem är också missnöjda!

Försök hitta en schyst beggad Yamma eller piaggio eller något annat kvalite´ts märke!

Last edited:
Jag hade en Kina scooter 125cc quinci el vad den hette..den drog trots 4 takt ialla fall kring 0,4, toppade runt 90 en bra dag med rätt förutsättningar.

Skall man ha en bränslesnål stor mc tror jag BMW 800 F modellerna ligger riktigt bra till med mycket låg bränsleförbrukning, men då kostar de i inköp istället..

Last edited:
Hade en Peugot Speedfight 100 cc. Gjorde knappt 90 km/h och drog ca 0,4 l/mil. Inget jag skulle rekomendera för pendling.

125cc är nog bra för stadskörning men duger helt enkelt inte för motorvägspendling. En 250cc eller uppåt är nog grejen för dig.

Håller med vissa andra att du måste upp i kubik om du skall nöta motorväg.

Jag kör en Kymco Movie 150 och den fungerar perfekt för min typ av pendling. Hälften av vägarna är 70 och resten 50, totalt 36 kilometer om dagen. Min toppar kanske 110. Sikta på en som toppar runt 140 så slipper du hålla fullt hela vägen.

Min drar ca 0,35.

http://scooterpendlarn.trackback.se/

Nya bågar me insprut fyller ju nästan på me soppa om man kör som en kärring.

Du kan köra skitbilligt med yamhas xtr600 t.ex - fast det är om man kör som en kärring.
En polare som körde bud med den sa att om man körde som gr låg den på en 0,6-0,7 - sen när han hade den som övningshoj så drog den 0,36.

Testade en Varadero1000 under nån månad - den drog ju fan bara 0,4 när man fiskörde - visst kunde man få den o dra 1-1,5l milen men då var man sedan länge efterlyst i tidningar och tv.
Men vid normal körning så drog den en 0,6.

Så man behöver inte köra nån gubbskåter för att åka billigt.

Själv kör jag inte Innovan pga ekonomin, utan för att det är så jäääävla roligt.
Kör annars ca 2-3000 mil hoj per år(i år har det blivit lite mer, dryga 3500) och har upptäckt att man kan vara i lyckorus en hel vecka om man fått perfekt häng efter en buss eller dylikt hela vägen. Känns som man blivit svensk mästare på tankpress och slipstreaming :)

Innovan är lätt och slimmad och funkar i topfart bättre än dom flesta 125:or. För övrigt så håller jag med det många nämnt, motorvägsfart kräver en 250.

Nyteknik: Jag är inne på min andra innova. Som längst har jag matat 85 mil på en dag med en av dom. Fully loaded :)
070624-1b2.jpg

Jag e jäkligt sugen på o köpa en Innova till tjejen. Hon kör eu-scooter idag men den e så jäkla dyr o försäkra. E 3ggr så dyr som en mc scooter.
Väljer lite mellan Kymco movie, Honda Innova alt en Honda LEAD.
Jag har fått uppfattningen om att Innovan ska vara "mest" o åka på? Nån som kan bekräfta/dementera eller ge nya förutsättningar? Och nej, hon vill inte ha 250cc eller något sånt. Hon pendlar inom GBG så det behvövs något smidigt.
Nackdelen med Innovan som hon ser e att den inte har något fack att snacka om under sadeln. Hur e den sen om det e lite hösthalt? Dvs salt o löv inte 3dm snö.

// JN

huga

Har faktiskt haft samma tankar som dig då det borde vara det mest ekonomiska
sättet och smidigaste sättet att pendla till sthlm från Ua!
(min resa är "ungefär" 6,72mil" : )

Vid motorvägs transport så behövs det minst en 250cc för att kunna hålla
en marshfart på 110km/h i äkta fart. Dock så vet jag ej vad 250 maskiner drar
i soppa! Har pendlat med min nuvarande hoj förra sommaren och det blir ju inte
billigt då motorn på en 1000cc drar mycket när man ibland kör enbart på bakhjulet.
"Drar lite mera än vad en 250 gör iaf = )"

Å jag som trodde alla som åker bakhjulsåkning gjorde det för att det ger lägre friktion med ett däck i backen jämfört med två=lägre soppa förbrukning...:D
Bakhjulsåkare = miljöaktivist :confused: :tungan :tummenupp

Personligen tänker jag såhär (Motorvägsfart och generellt) :

Ju mindre motor, desto mer får motorn jobba. Detta medför med förslitning i motorn och en större risk för mindre hållbarhet på motorn pga dess "höga" belastning på längre tid.

Men allt är ju självklart beroende på körning, servande och annat underhåll. Jag tycker nog man ska räkna med detta i det ekonomiska och inte enbart kolla efter bränsleförbrukningen. Dessvärre glöms ju, allt som kostar pengar, förutom förbrukningen, bort.

Så med sunt förnuft och logiskt tänkande, kommer man långt.

varför köra hoj om de är mellan uppsala och sthlm? de finns ju lastbilsreggade dieselbilar som drar 0,45 o då slipper man regn också.. ja kör en golf 3a och den drar lite ifall man är snäll på gasen...
och en golf 2a borde man kunna få för under 10papp

Farsan har en honda 600cc gyn-stol, han har ungefär hälften så stor tank som jag, och kommer mer än dubbelt så långt på en tank. Nu är den ju inte så vrål tuff, men jag blir hällre sedd på en sån än på en skoter... :D

Drar väl 0.4 eller nått sånt, om ens det.

Farsan har en honda 600cc gyn-stol, han har ungefär hälften så stor tank som jag, och kommer mer än dubbelt så långt på en tank. Nu är den ju inte så vrål tuff, men jag blir hällre sedd på en sån än på en skoter... :D

Drar väl 0.4 eller nått sånt, om ens det.

Mja, en krompråm mini är fel signaler, med en scooter kan passera som vad som helst

Jag kör året runt till och från jobbet på en Aprilia SR125-01. Funkar hur bra som helst. Drar ca 0,3. Kostar 700kr om året i halvförsäkring och skatten ligger på 200kr. Tycker det är helt ok.

Allså, du får ju en Suzuki 600R eller 750R för samma pengar typ. Och med en sån kan man pendla till Uppsala i 230.

Tänkte inte på att alla är så jeffla ballt outlaw! :rodnar

Knarren jag länkade till lär ju vara ett mer bekvämt pendlarfordon! :fakta

Royal enfield gör en dieselhoj. 8 hk tror jag :tummenupp
Billigare än så blir det nog inte, och allt annat är kompromisser med bekvämligheten, och då kan du lika gärna köpa en ex-cop K75. Billigare försäkring än en EU-moppe, drar runt 0,4 om du är försiktig, och marschar bekvämt i motorvägsfart.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8