Mer lättsvängt?

Jag ifrågasatte talesättet "att höja gaffelbenen" och Rolle påstår sig ha en förklaring till det som jag mer än gärna vill se. Vad är ditt problem?

Svara nu ärligt, menar du att du verkligen inte förstår vad Rolle menar, eller tar du varje chans att tjafsa för att du och Rolle brukar ha olika uppfattningar om saker i oändliga trådar om förr och nu, 4t resp 2t, osv ?

Jo, slutresultatet blir givetvis att man sänker kronan. Men när man gör jobbet i a f så som jag har gjort så höjer jag gaffelbenen. Hojen upplyft fram. Knackar in en kilformad ramp under framhjulet lätt. Lossar fästena för gaffelbenen och knackar in rampen tills gaffelbenen höjt sig dit jag vill. Fast alla vet ju vad som menas så det här är ju mer av akademiskt intresse som det brukar heta.:)
Missade helt det här inlägget, sorry! :rodnar
(Det låg precis efter mitt första och jag antar att Rolle också missade det)

Det bekräftar dock vad jag ville få fram så Rolle kan stoppa undan kameran :tummenupp

Hoppas det inte gör nåt att jag lånar tråden lite.
Det handlar ju om däck iaf.
Pirelli har ju märkning sc2; sc1......osv. Nu har jag fått tillfälle att köpa ett par pirelli set m märkningen Pro. Vad innebär detta??
Är det nån märkning för typ kvaldäck eller? Vad är det för gummiblandning?
Nån som vet?

/S

Hoppas det inte gör nåt att jag lånar tråden lite.
Det handlar ju om däck iaf.
Pirelli har ju märkning sc2; sc1......osv. Nu har jag fått tillfälle att köpa ett par pirelli set m märkningen Pro. Vad innebär detta??
Är det nån märkning för typ kvaldäck eller? Vad är det för gummiblandning?
Nån som vet?

/S

http://www.youtube.com/watch?v=zBjdhBmBbyA
http://www.youtube.com/watch?v=jHMvWqqQbN4
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5082748&postcount=11

Last edited:
Ska man märka ord Som Hr Sandström verkar vilja göra, så "höjer" man i förhållande till något annat, exempelvis gaffelkrona (eller möjligtvis backen, men det kräver i princip större diameter på hjul/däck och leder ju inte dit man vill...). Jag ser vartåt du vill, men förväxlar du inte höja med förlänga? ;)

Appselut! Därav mitt inlägg. (Messerschmidt är mitt mellannamn...) Men nu är ju alla rörande överens vad som avses!

Intressant tråd. Måste passa på att ställa några frågor som jag funderat över till er race åkare.

Ducati har på sin 1098SP 190/55 ZR17 profil på sin 6,00 breda bakfälg. På sin 848 EVO har man en 5,50 bred fälg och där har man 180/55 ZR17. Fram identiska 120/70 ZR17 dimensioner.

På min gamla 748R satte man 120/60 ZR17 från fabrik på framfälgen och 180/55 ZR17 på bakfälgen som är 5,50 bred. På 998 satte man ett 190/50 ZR17 på en 5,50 bred fälg och 120/70 ZR17. Många byter till ett 180/55 ZR17 på sina 916/996/998 och på 748 byter folk framdäck till 120/70 ZR17.

Om man vill ha en lättsvängd motorcykel vilken dimension och fabrikat på däcket ska man ha på en 17 x 5,50 respektive 17 x 6,00 bred fälg? Är det fabriks rekommendationerna man bör utgå från då. T ex 180/55 på en 5,50 bred fälg och 190,55 bred på en 6,00 bred fälg?

Hur kommer det sig att fälgarna som race åkarna har ofta är 16,5" istället för 17"? Bredden på 16,5 tums fälgarna är oftast 6,00 vad jag har sett. Satt och studerade den här listan i helgen och såg då att dess race fälgar hade annan storlek.

http://www.ducati-kaemna.de/pic/katalog/verwendungslistemarchesini.pdf

Har 6" bred bakfälg på min hoj och med ett 180/55 ZR17 Dunlop Sportsmart så är det en rejält rund och hög profil på däcket. Fram har jag ett 120/70 vill jag minnas. Den är väldigt lättsvängd trots dryga 1650mm hjulbas.

Vad gäller 16.5" fälgar så är det väl just för att få en annan profil på däcken (mer gummi i backen).

Har 6" bred bakfälg på min hoj och med ett 180/55 ZR17 Dunlop Sportsmart så är det en rejält rund och hög profil på däcket. Fram har jag ett 120/70 vill jag minnas. Den är väldigt lättsvängd trots dryga 1650mm hjulbas.

Du tycker inte att 180/55 ZR 17 är lite smalt på en 6" bred fälg? Jag flyttade nämligen över mitt gamla däck från en 5,50 fälg till en 6,00 fälg. Även om det fungerar så ser det inte riktigt korrekt ut. Funderar på att byta ut däcket mot ett 190/55 ZR17 av den anledningen. Det är ju 55 profil på både 180 och 190 däcket och jag frågar mig om jag kommer att förändra känslan hur hojen svänger in med det bredare däcket. Att folk byter från 190/50 profil till en 180/55 profil på sina 916 serie beror väl på att de vill få dem mer lättsvängda. Det är en plattare profil på 50 profil däcket antar jag. Av samma skäl byter väl många ut 60 profil till 70 profil på framdäcket på sina 748or. Själv behöll jag den rekommenderade 60 profilen sist jag bytte, men är nog öppen för att testa 70 profil vid nästa skifte.

Du tycker inte att 180/55 ZR 17 är lite smalt på en 6" bred fälg? Jag flyttade nämligen över mitt gamla däck från en 5,50 fälg till en 6,00 fälg. Även om det fungerar så ser det inte riktigt korrekt ut. Funderar på att byta ut däcket mot ett 190/55 ZR17 av den anledningen. Det är ju 55 profil på både 180 och 190 däcket och jag frågar mig om jag kommer att förändra känslan hur hojen svänger in med det bredare däcket. Att folk byter från 190/50 profil till en 180/55 profil på sina 916 serie beror väl på att de vill få dem mer lättsvängda. Det är en plattare profil på 50 profil däcket antar jag. Av samma skäl byter väl många ut 60 profil till 70 profil på framdäcket på sina 748or. Själv behöll jag den rekommenderade 60 profilen sist jag bytte, men är nog öppen för att testa 70 profil vid nästa skifte.

Nu har jag inte en Ducce men jag tycker ett 180 däck fyller ut 6"-fälgen bra både på höjden och bredden.

DSC_0033-7.jpg

DSC_0161.jpg

I dagsläget ser jag ingen anledning att byta till 190 (eller större) då hojen är lätthanterlig och bekväm både i låg och hög fart. Finns ingen idé att fixa något som inte är trasigt. :)

På R1:an jag hade 99-00 så satt det 6" fälg med ett väganpassat 190/50 bak. När jag bytte till 180/55 så blev hojen mycket lättare att svänga in.
Hade det varit idag så hade jag kör 190/55 på R1:an men den dimensionen fanns inte då...

Eftersom ett 180 däck kan vara 178-196mm så har det inte jättebetydelse om man kör det på 5,5 eller 6,0 fälg.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8