Mer lättsvängt?

Ja men nu snackar vi väll om att det blir segt att styra om man sätter på t.ex. bredare däck :va

Eller har jag missupfattat detta totalt?
Nja, vi snackar om ifall det blir mer lättsvängt med ett 180-däck på en 6"-fälg eller inte, och hur olika profiler påverkar stabiliteten i hojen. Det går inte riktigt att jämföra en RR-hoj med en dyngsprättare där ;)

Att ändra geometrin så radikalt som "någon centimeter i kronan" är inte helt lyckat. Ändringar på millimetern där får ganska radikala effekter på stabiliteten. Lite i taget är melodin. Tälj med kniv istället för att hugga med yxan.

Självklart ska man test försiktigt, skrev bara vad som är Max rekommenderat att leka med. Men sedan tror jag inte det är så känsligt, att ex. Byta från 190/50 bak däck till ett 190/55 eller 180/55 eller 120/60 till 120/70, eller flytta hjulet från Max läge till minimum läge är saker som är minst lika påverkande men visst att lägga en på 190/55 bakdäck och en 120/60 fram, flytta däcket Max fram och flytta gaffel benen 1cm upp kommer nog ge riktigt stressiga tendenser i hojen, så här gäller det som du säger testa lite försiktigt tills man hittar en balancegång där.

Jag själv är efter efter ett däck som gör 1.08,5 på Åsen, 1.40,5 på Torpet, 46:or på Falken, 1.01 på Knudan och 58:or på SviestaD. Jag har letat i 8 år nu.............:confused:

Dom däcken finns... har du sett Kung Fu Panda Mossberg.. Hemliga ingrediensen.. Jag såg den.. och nu har jag kört jag 1.37 på torpet, från 1.39 :tummenupp

Varför skriver folk att man ska höja gaffelbenen? De har väl en konstant längd i ett statiskt läge och det är gaffelkronan man sänker?

:va

Varför skriver folk att man ska höja gaffelbenen? De har väl en konstant längd i ett statiskt läge och det är gaffelkronan man sänker?

Jo, slutresultatet blir givetvis att man sänker kronan. Men när man gör jobbet i a f så som jag har gjort så höjer jag gaffelbenen.

Hojen upplyft fram. Knackar in en kilformad ramp under framhjulet lätt. Lossar fästena för gaffelbenen och knackar in rampen tills gaffelbenen höjt sig dit jag vill. Fast alla vet ju vad som menas så det här är ju mer av akademiskt intresse som det brukar heta.:)

Vill du ha en mer kvick styrd hoj så juster bakdäcket så långt in/framåt som möjligt och kapa till kedjan och flytta även gaffelbenen ½-1cm högre upp på kronan (alltså så gaffelbenen sticker ut det måttet upp från kronan.

...så får du en hoj som går på framhjulet i varje inbromsning, och på bakhjulet ut ur varje sväng. :D

Har du tänkt kapa sönder ramen för att kunna sänka kronan :va

Kronan har ett mer statiskt läge gentemot ramen än vad gaffelbenen har.

Har du tänkt kapa sönder ramen för att kunna sänka kronan :va Kronan har ett mer statiskt läge gentemot ramen än vad gaffelbenen har.
Jag vet inte hur din hoj ser ut men...

Om jag tittar på min hoj från sidan och "höjer" gaffelbenen så har gaffelbenen precis samma höjd som före "höjningen" men gaffelkronan däremot, som mycket riktigt sitter fast i huvudramen, har sjunkit en bit.

Du får gärna utveckla hur du lyckas höjd gaffelbenen samtidigt som gaffelkronan har samma avstånd till horisontallinjen.

Om jag tittar på min hoj från sidan och "höjer" gaffelbenen så har gaffelbenen precis samma höjd som före "höjningen" men gaffelkronan däremot, som mycket riktigt sitter fast i huvudramen, har sjunkit en bit.

Du får gärna utveckla hur du lyckas höjd gaffelbenen samtidigt som gaffelkronan har samma avstånd till horisontallinjen.
82-331_l.jpg

:hihi

biltema is teh shit, äkta racing!!

märkte inte av nån förbättring på min gamla zx10 när jag bytte profil iallafall.

kör ungefär ett decennie saktare än 1.37 på torpet iof.. :rolleyes:

När jag gör dylika justeringar är mc uppställd på stöd som avlastar hjulen från marken. Detta pga att om man bara lossar kronan runt ett gaffelben så står man snart med ett ben som åkt för långt upp!

Om inte gaffelkronan har samma höjd gentemot ramen efter jag börjar justera gör jag något väldigt dumt och fel. Och då man inte mekar med hojar utan att säkra dem så har ramen exakt samma position gentemot marken före justering av gaffelbenen som efter.

:tummenupp

Om farbror fortfarande har svårt att förstå kan jag ta några bilder, även med tex en stor linjal synlig så kanske det blir lättare att förstå.

Om farbror fortfarande har svårt att förstå kan jag ta några bilder, även med tex en stor linjal synlig så kanske det blir lättare att förstå.
Ja tack, jag ser fram emot ett par bilder som visar din hoj från sidan, utan stöd, där gaffelkronan har exakt samma höjd före och efter att du har höjt gaffelbenen. Ta gärna i lite extra, typ ett par cm så man verkligen ser hur mycket längre gaffelbenen har blivit, för det var ju dem du höjde, eller hur?

Ja tack, jag ser fram emot ett par bilder som visar din hoj från sidan, utan stöd, där gaffelkronan har exakt samma höjd före och efter att du har höjt gaffelbenen. Ta gärna i lite extra, typ ett par cm så man verkligen ser hur mycket längre gaffelbenen har blivit, för det var ju dem du höjde, eller hur?

Bilderna blir givetvis på depåstöd, både fram och bak.

Möjligtvis att en rookie på sin första tävling kommer på något så dumt som att försöka ändra höjden på gaffelbenen i kronorna utan att avlasta hojens vikt men har du gjort det en gång gör du det inte igen. :krama

Själv tycker jag om man råkar ha kvar hjulet på sin plats att detta ställer till med massa problem då det blir tungjobbat, alltså enklare att ta bort hjulet innan man ska justera gaffelbenens höjd.

Utan hjul måste du ha cykeln stående på depåstöd eller tatta med att lägga den på sidan i gräset. Ett par bra depåstöd kostar inte speciellt mycket mot transporter, däck etc så jag väljer detta alternativ.

Och det blir gaffelbenen som höjs, om man inte vill kapa i kronan. Nu har jag mycket jobb under morgondagen och kanske resten av veckan men om inte tidigare ska jag ta lite kort i helgen. Kan göra en steg för steg om det önskas?

Bilderna blir givetvis på depåstöd, både fram och bak.

Möjligtvis att en rookie på sin första tävling kommer på något så dumt som att försöka ändra höjden på gaffelbenen i kronorna utan att avlasta hojens vikt men har du gjort det en gång gör du det inte igen. :krama

Själv tycker jag om man råkar ha kvar hjulet på sin plats att detta ställer till med massa problem då det blir tungjobbat, alltså enklare att ta bort hjulet innan man ska justera gaffelbenens höjd.

Utan hjul måste du ha cykeln stående på depåstöd eller tatta med att lägga den på sidan i gräset. Ett par bra depåstöd kostar inte speciellt mycket mot transporter, däck etc så jag väljer detta alternativ.

Och det blir gaffelbenen som höjs, om man inte vill kapa i kronan. Nu har jag mycket jobb under morgondagen och kanske resten av veckan men om inte tidigare ska jag ta lite kort i helgen. Kan göra en steg för steg om det önskas?

Nä varför det? bara ta ett ben i taget så går det kanon.

Bilderna blir givetvis på depåstöd, både fram och bak. Kan göra en steg för steg om det önskas?
Tror du missar poängen lite här. Jag vill se två bilder från sidan där hojen står på sina hjul och där gaffelkronan har exakt samma mått till marken före som efter.

Steg för steg behövs inte (jag har gjort det själv tidigare), två bilder blir bra :tummenupp

Det känns som om ni snackar förbi varann lite. S&S3M menar att han sänker kronan i förhållande till marken, och Rolle tolkar det som att sänka kronan i förhållande till ramen. Kan vi inte bara vara sams?

Det känns som om ni snackar förbi varann lite. S&S3M menar att han sänker kronan i förhållande till marken, och Rolle tolkar det som att sänka kronan i förhållande till ramen. Kan vi inte bara vara sams?
Trådarna blir så korta och konkreta då = tråkigt.

Men visst, du har helt rätt i vad jag menar. Vad Rolle menar vet jag fortfarande inte :)

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna