Mer/bättre fjädring fram K7?

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Hej, jag tänkte fixa till mina gaffelben nu i vinter med lite nya styvare fjädrar mm, finns det nåt sätt att fixa längre fjädringsväg på min originalgaffel, typ fimpa nån distans??

Nån som racear som vet??

Race Tech har kortare "bottom out", eller om det kallades "top-out", fjädrar att köpa eller så går det att ersätta med gummipuckar. Om det är att rekommendera eller om det ens går att göra på dina ben vet jag inte.
Du får kolla deras hemsida på vad de har till din hoj; http://racetech.com/ChooseVehicle.aspx

Last edited:
Vad är det du vill uppnå? Längre fjädringsväg är inte direkt önskvärt i de flesta fall. Men sen finns där gott om uppgraderingar att göra om man har pengarna.

Vad är det du vill uppnå? Längre fjädringsväg är inte direkt önskvärt i de flesta fall. Men sen finns där gott om uppgraderingar att göra om man har pengarna.

ja, pengar finns men jag tänker inte lägga dom på ett par nya Öhlinsben,
tanken var mer att optimera dom jag har med ev nya fjädrar olja mm

Allt beror på vad du är redo att punga ut. Att modifiera fjädrarna är inte så värst önskvärt då du kompenserar andra egenskaper.

Spara ett par månader och köp ett par öhlins..

Jag upprepar min fråga. Vad vill du uppnå? Vad kör du? Vad väger du? Vad får det kosta?

K7, 80 kg, ett par tusen, vill ha en bättre fjädring fram helt enkelt, då det sitter en Öhlinare bak som jobbar föredömligt så tänkte jag lite som så att man kanske kunde göra NÅT åt orginalet fram, förstår du mej?

Allt beror på vad du är redo att punga ut. Att modifiera fjädrarna är inte så värst önskvärt då du kompenserar andra egenskaper.

Spara ett par månader och köp ett par öhlins..
jo iofs jag har känt på Öhlins fina egenskaper o skulle mer än gärna ha ett par såna ben som bär upp min nuvarande hoj men tanken på att sälja den finns o köpa nåt annat kul!

Race Tech har kortare "bottom out", eller om det kallades "top-out", fjädrar att köpa eller så går det att ersätta med gummipuckar. Om det är att rekommendera eller om det ens går att göra på dina ben vet jag inte.
Du får kolla deras hemsida på vad de har till din hoj; http://racetech.com/ChooseVehicle.aspx

fin sida, ska kolla lite där, tack för tipset!

Last edited:
Öhlins Cartridge kit?

Ja det är ju ett alternativ men som fûrsten säger, inte för ett par tusen:krama

Blir nog mycket svårt att göra en framgaffel bättre för ett par tusen kronor - tyvärr!! :krama

ja joo, man får nog kanske skita i det o köra med "skiten" som den e, tills vidare, det kommer ju en lång vinter så jag hinner nog fundera ut nåt både en o två ggr; );));)

Last edited:
Jag fattar fortfarande inte vad du vill ha.
Sorry, inte läst alla inlägg i tråden noga.

Är det BÄTTRE GAFFEL eller är det LÄNGRE FJÄDRINGSVÄG?

En av dem kan jag hjälpa till med.

på vilket sätt fungerar gaffeln dåligt idag tycker du?

Lite min tanke med, 80 pannor lär vara någorlunda i sweet-spoten för vad gaffeln är fjädrad för från fabrik. Se över hänget, ställ dämpningen på standardvärden och kör...så länge det är en vanlig dödlig förare så handlar det mer om förare än prylar.

/J

typ .. byt bakdämparen till orginal, köp SMC-kurser för pengarna du får för Öhlinaren :D

nääääää det där sa jag inte! :tuttar

typ .. byt bakdämparen till orginal, köp SMC-kurser för pengarna du får för Öhlinaren :D

nääääää det där sa jag inte! :tuttar

haha, anar jag nån som är spekulant på dämpare kanske:)

ska kolla över hänget lite mer noggrant efter att jag bytt olja.

Lite min tanke med, 80 pannor lär vara någorlunda i sweet-spoten för vad gaffeln är fjädrad för från fabrik. Se över hänget, ställ dämpningen på standardvärden och kör...så länge det är en vanlig dödlig förare så handlar det mer om förare än prylar.

/J
jasså 80 är det optimala tror du; );)) jag är odödlig jue, som alla andra läktarproffs:D:D

Last edited:
Mer exakt problemet då? Slår den igenom? Shattering? Sjögång? Dålig feedback?

Eller kör du helt enkelt så jäkla hårt att du behöver bättre än fabriksorginal (den dagen lär aldrig komma för mig med en RR i alla fall).

Kanske en bra start är att åka förbi Tommy (Effektbolaget) och få en bra grundinställning för en femhundring?

• Gilla
Reaktioner: SGM
ska kolla över hänget lite mer noggrant efter att jag bytt olja.

jasså 80 är det optimala tror du; );)) jag är odödlig jue, som alla andra läktarproffs:D:D

Runt 80 är nog en bra tumregel för de flesta fullväxta hojar ja. Har du inte kollat häng och förspänning är det en bra start, och veva tillbaka gaffelns dämparinställningar till standard.

Nu vet jag ju inte på vilken nivå din körning ligger, du kanske åker så jäkla fort att originalgaffeln inte orkar med längre (polarn' åker 1,09 på en gixxer med standardfjädring på åsen).

Men rent generellt kan man höra en del om hur hojarna känns si, eller så, av lirare som inte gör rätt på hojen till att börja med, det är lätt att leta fel bland prylarna, istället för att lägga tid och pengar på att lära sig spaka.

Been there, done that. :D

Att kränga öhlinaren och lägga pengarna på bantid är nog det bästa du kan göra (om vi antar att du är en standard-hoj-åkare modell kjell-generell :D ).

Du svarade fortfarande inte om du åker bana eller gata. Åker du bana är givetvis Öhlins eller annat cartidgekit absolut att föredra. Första grejen är att mäta in hänget för att se om du behöver andra fjädrar(det gör du troligen inte). Därefter kommer ett kolvkit från Öhlins eller Ktech eller Racetech med en lite mer racemässig shimsning.

Du svarade fortfarande inte om du åker bana eller gata. Åker du bana är givetvis Öhlins eller annat cartidgekit absolut att föredra. Första grejen är att mäta in hänget för att se om du behöver andra fjädrar(det gör du troligen inte). Därefter kommer ett kolvkit från Öhlins eller Ktech eller Racetech med en lite mer racemässig shimsning.

mest gata, lite bana då och då, tack för tipset.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!