Mektips - Frågor & Svar - KTM

Kan säga med en gång att 45 (original) är alldeles för lågt. har 50 i min och jag har bara slipon.

Rasorblade på Marks konto



Med 50 i lågfarts munstycke slipper du avgassmällar vid gasavslag då??
På Karlstrommotor så rekommenderas 178-182, 42-45, OBDTR 4, blandskruv 1,75-2 varv. Men om denna bestyckning är rekommenderad för
hel system vetifan...Några idéer???
 
Med 50 i lågfarts munstycke slipper du avgassmällar vid gasavslag då??
På Karlstrommotor så rekommenderas 178-182, 42-45, OBDTR 4, blandskruv 1,75-2 varv. Men om denna bestyckning är rekommenderad för
hel system vetifan...Några idéer???

jepp...

45 är original så lägre kan det jag inte tänka mig. Men den rekommendationen måste vara med originalsystem.:va
 
hmm... hur mycket smöller det egentligen.. tror aldrig du kna få bort det helt. då får du montera original igen o stoppa i en potatis eller nått. jag upplever inte min som "smällande" o har ett steg högre i lågfart. om det e 45 eller 47,5 har jag ingen aning om. var ett tag sen jag skruva i dom.. vad händer om du mixtrar med luftskruven lite då? blir det bättre? köp en som du kan justera utan verktyg.
 
hmm... hur mycket smöller det egentligen.. tror aldrig du kna få bort det helt. då får du montera original igen o stoppa i en potatis eller nått. jag upplever inte min som "smällande" o har ett steg högre i lågfart. om det e 45 eller 47,5 har jag ingen aning om. var ett tag sen jag skruva i dom.. vad händer om du mixtrar med luftskruven lite då? blir det bättre? köp en som du kan justera utan verktyg.

Smäller inte speciellt mycket men det är ändå irriterande, jämför man polarens Husa 650 med min så är han knäpp tyst vid gasavslag..
Har skruvat en hel del på blandskruven utan att det blivit bättre.
Ska prova och gå upp till ett 48-50 så får vi se om det blir någon skillnad!!
Vad kör du med för huvudmunstycke??
 
525exc

tjena. har en liten fråga. har precis köpt mig en 525exc 05a och märkte att det va ett tunt lager olja på vänster del av motorn. oljan kommer från ett litet hål precis ovanför cylindern "tror jag".. e det normalt elr ska det sitta nått i det hålet som har vibrerat bort??? lite nojjig
 
Ja då va det dags att börja skruva på den...

Har en Lc4 640 som jag tycker e hur go som helst att köra, men ja skulle vilja byta ut mitt avgasrör så jag får dubbla pipor bak. Mest bara för det ser bättre ut.
Då e min fråga, går det att byta ut bara så där ? Eller måste man bygga om hela baken på den isf ?
Eller e det bara ren idioti att göra det ?

Om det går, vad ska man ha då ?

Kommer säkert fler dumma frågor......
 
Har en Lc4 640 som jag tycker e hur go som helst att köra, men ja skulle vilja byta ut mitt avgasrör så jag får dubbla pipor bak. Mest bara för det ser bättre ut.
Då e min fråga, går det att byta ut bara så där ? Eller måste man bygga om hela baken på den isf ?
Eller e det bara ren idioti att göra det ?

Om det går, vad ska man ha då ?

Kommer säkert fler dumma frågor......

Köp en ny cykel istället, du får bygga om allt, enbart slöseri med tid och pengar...
 
e det så farligt? behöver man inte bvara ett system från en nyare lc4 o dennes bakdel? iofs inte billiga prylar..

Smäller inte speciellt mycket men det är ändå irriterande, jämför man polarens Husa 650 med min så är han knäpp tyst vid gasavslag..
Har skruvat en hel del på blandskruven utan att det blivit bättre.
Ska prova och gå upp till ett 48-50 så får vi se om det blir någon skillnad!!
Vad kör du med för huvudmunstycke??

ska kolla upp vad jag har för huvudmunstycke.. tror det var det mindre av dom 2 jag nämde i min tidigare tråd om bestyckning.
 
Last edited:
ska kolla upp vad jag har för huvudmunstycke.. tror det var det mindre av dom 2 jag nämde i min tidigare tråd om bestyckning.[/QUOTE]



Yes kolla upp de! Märkligt att det är så få som har koll på vad de har för bestyckning:va
 
Nån som har verkstadshandbok till 660?

Med moment till alla skruvar osv..
 
e det så farligt? behöver man inte bvara ett system från en nyare lc4 o dennes bakdel? iofs inte billiga prylar..

Det kan stämma, dom nya 640/660 har ju två slutburkar, tänkte inte på det.
Så nytt avgassystem, bakram, plast, ev. ny sadel och tank behövs samt diverse ljusteringar. Om du vill lägga 10-20´ helt i onödan på utseende, så gör det. Jag skulel trimma för de pengarna!
 
Har en Lc4 640 som jag tycker e hur go som helst att köra, men ja skulle vilja byta ut mitt avgasrör så jag får dubbla pipor bak. Mest bara för det ser bättre ut.
Då e min fråga, går det att byta ut bara så där ? Eller måste man bygga om hela baken på den isf ?
Eller e det bara ren idioti att göra det ?

Om det går, vad ska man ha då ?

Kommer säkert fler dumma frågor......

Finns ju redan färdiga kit med dubbla ljuddämpare till Lc4orna. Har för mig lelles kanske kan ha det.

Det kostar dock runt 10000;-.
 
Finns ju redan färdiga kit med dubbla ljuddämpare till Lc4orna. Har för mig lelles kanske kan ha det.

Det kostar dock runt 10000;-.



LINIC här på sporthoj har ett dubbelpipigt helsystem från Sebring att sälja till rätt pengar från sin 640, skicka honom ett pm =)
 
nu ska jag nog ta tag i det här med motorrenovering.... kommer va liiiite nervöst o börja skruva... några tips o ideer på vad man absolut inte ska göra o ska göra osv :confused:
 
Yes kolla upp de! Märkligt att det är så få som har koll på vad de har för bestyckning:va

sådär! hittade ett 178 och ett 192 munstycke i garaget.. alltså har jag 190 i min. 45 lågfart. o nålen i näst högsta läget dvs clipset i 2:a spåret nerifrån. sen fåpr du laborera lite.. kan gå bättre med 192 munstycke. min förra gjorde det nämligen.
lycka till :tummenupp





EDIT: Nålen är original avstypta... vet ej vad den heter..
 
sådär! hittade ett 178 och ett 192 munstycke i garaget.. alltså har jag 190 i min. 45 lågfart. o nålen i näst högsta läget dvs clipset i 2:a spåret nerifrån. sen fåpr du laborera lite.. kan gå bättre med 192 munstycke. min förra gjorde det nämligen.
lycka till :tummenupp

EDIT: Nålen är original avstypta... vet ej vad den heter..



Tackar:tummenupp Köpte ett 48 och ett 185 idag. Ska laborera sen när jag får lite tid över!
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top