Mektips - Frågor & Svar - KTM

Jag har tittat i manualen o vad jag kan se så står det ingen siffra(moment) om hur hårt du ska dra den bulten. (For readjusting , loosen the five pinch bolts of the top triple clamp and turn steering stem bolt clockwise until there is no more play.Dont tighten the steering stem bolt all the way, otherwise the berings will be damage.With a platic hammer , lightly tap on the triple clamp to rellease tension.Retighten the five pinch bolts to 20Nm (exc) and 17Nm(sx).
Ordagrant från boken till 06:ans manual..
 
jag tror dock inte att dom har ändrat antalet splines på dom olika årsmodellerna.. säker på att du inte räknat fel :tungan
 
Jag har tittat i manualen o vad jag kan se så står det ingen siffra(moment) om hur hårt du ska dra den bulten.

(For readjusting , loosen the five pinch bolts of the top triple clamp and turn steering stem bolt clockwise until there is no more play.Dont tighten the steering stem bolt all the way, otherwise the berings will be damage.With a platic hammer , lightly tap on the triple clamp to rellease tension.Retighten the five pinch bolts to 20Nm (exc) and 17Nm(sx).

Ordagrant från boken till 06:ans manual..

Din instruktionsbok beskriver ganska bra hur du skall gå tillväga!

Varför skall du behöva dra med moment!?
 
Är det någon som vet vart man kan köpa en tändstiftnyckel som passar till en KTM lc4 00?
 
...måste skriva av mig lite, och förhoppningsvis få lite tips!

Alltid lika roligt då man köper begagnade grejor nämligen..

Båda bultarna mina Oil Screen Pluggar är sönderdragna.
Igår försökte jag med den som sitter på vänstersidan av motorn, men bulthuvet 13mm ( eller va 13mm). Den är det dåligt huve på, men med en ½ tum så går det bra. Men den sitter så in i helvete!
Har värmt otroligt mycke och dragit otroligt mycke, men lossnar ej....
Har någon nått tips? Vet inte hur hårt man vågar dra utefall gängorna i blocket följer med ut.....

Men hur fan kan man dra en sådandära bultjävel så hårt? :mad:
Idioter som man köper grejor av!!


Ha en trevlig dag / Jacob
 
...måste skriva av mig lite, och förhoppningsvis få lite tips!

Alltid lika roligt då man köper begagnade grejor nämligen..

Båda bultarna mina Oil Screen Pluggar är sönderdragna.
Igår försökte jag med den som sitter på vänstersidan av motorn, men bulthuvet 13mm ( eller va 13mm). Den är det dåligt huve på, men med en ½ tum så går det bra. Men den sitter så in i helvete!
Har värmt otroligt mycke och dragit otroligt mycke, men lossnar ej....
Har någon nått tips? Vet inte hur hårt man vågar dra utefall gängorna i blocket följer med ut.....

Men hur fan kan man dra en sådandära bultjävel så hårt? :mad:
Idioter som man köper grejor av!!


Ha en trevlig dag / Jacob

en grej jag inte riktigt förstår är hur man kna dra den så hårt att skallen går sönder. tycker gängorna borde ge sej först.
dock sitter den och silen under motorn alltid som satan. tipset är väll att spänna dom i rätt moment. men dom komemr likt förbannat sitta som berget när du ska ha av dom sen.
 
en grej jag inte riktigt förstår är hur man kna dra den så hårt att skallen går sönder. tycker gängorna borde ge sej först.
dock sitter den och silen under motorn alltid som satan. tipset är väll att spänna dom i rätt moment. men dom komemr likt förbannat sitta som berget när du ska ha av dom sen.

Man kan då inte behöva skruva åt dem hårt alls tycker jag.

För nu sitter de nämligen som f**********************n.
bar jag får bort dem så skare väl inte vara något problem sen...

Hur skitiga brukar era filter vara där?

MVH
 
Ta ett don och hammare. Sätt donet rakt mot toppen på bultskallen och klappa till. Sedan brukar dom lossna. Har du typ med kopparbricka som tätning byt till ny bricka. Sätter sig ordentligt om den är beg. Lycka till.
Ps mina silar brukar va rena. Byter väl olja onödigt ofta iofs. Mne när jag köpte så var dom ordentligt täta med gammal packnings silicon odyl. Ds
 
Som sagt, 1/2" e det som gäller på ktms 13 mm bultar...
O på oljesilarna måste man (stressa) bulten innan man lossar dom.
Har för mig att det sitter en gummiring som packning,vet inte om det e den som gör att dom sitter så in i helvete..
Lycka till:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top