Mektips - Den seriösa tråden om Sporthojsminimoto

skruva loss och kolla även förgasaren.
kan vara nått munstycke som har vibrerat loss el liknande.
 
Är det ingen som börjat trimma eller moddat nåt?
Eller kommer den vanliga hänvisningen till "pocketbike.xx"

Gjorde en tråd förut här om det var nån som hade moddat förgasaren men
fick inget svar.

Har ni mixtrat med nåt och vad i sådant fall och gav det nån effekt.
Jag har tex moddat avgas systemet.
Gjort en egen "advanced timing key" för mera förtändning
Borrat upp huvudmunstycket en smula (obs borrat med synål) :)

Skall nog plocka itu den i veckan och göra sk "boost" kanaler samt ta upp ett eller två små fönster i kolven som skall mynna mot boost kanalerna.
 
Stoppsladd skrev:
Är det ingen som börjat trimma eller moddat nåt?
Eller kommer den vanliga hänvisningen till "pocketbike.xx"

Gjorde en tråd förut här om det var nån som hade moddat förgasaren men
fick inget svar.

Har ni mixtrat med nåt och vad i sådant fall och gav det nån effekt.
Jag har tex moddat avgas systemet.
Gjort en egen "advanced timing key" för mera förtändning
Borrat upp huvudmunstycket en smula (obs borrat med synål) :)

Skall nog plocka itu den i veckan och göra sk "boost" kanaler samt ta upp ett eller två små fönster i kolven som skall mynna mot boost kanalerna.

Lite mera detaljer tack. Har ni löst ett problem eller förbättrat något är det ju trevligt om andra får reda på hur ni gjort också.
 
Stoppsladd skrev:
Är det ingen som börjat trimma eller moddat nåt?
.

Jodå!
En så länge har följande gjorts:

Rocket key
Större förgasare
annat kopplingshus (större precision)
större framdrev.
avlastningslager till framdrev.
glasfiber reed, med slipade "gafflar" och shimsplåtar för att få större öppningsarea för reeden.
Moddad pipa med förlängd expansionskammare och kortare rör innan. Tog även bort rörstumparna inne i expkam.
Större bromsskiva fram.


Vad som är på gång just nu:
Isdubbning av däcken och hoppas på snö.
eventuellt fräsa en boostkanal och bredda avgasporten lite.

Hur den går?
Ingen aning... däcken är fulla i hål. Men den varvar värre och verkar rappare på gasen, men det kan ju bero på att det inte sitter något hjul eller kedja som tynger.
 
Ninjaboy skrev:
Lite mera detaljer tack. Har ni löst ett problem eller förbättrat något är det ju trevligt om andra får reda på hur ni gjort också.

Avgassystemet har jag gjort som DreeTman. Dvs Förlängt kammaren och kapat det fämre röret som går in i kammaren. Har även fräst ur anslutnings plåten på systemet så hålet är lika stort som packningen.Dvs fyrkantigt istf runt

Krysskilen (advanced timing key) eller Rocket key gjorde jag av en bit
rundstål som jag hade liggandes och kapade och filade till så den passade.

Huvudmunstycket borrades som sagt upp med hjälp av en synål som jag plattade till en aning och använde som borr. Så nu är stiftet iaf gyllenbrunt istf vitt (som tyder för för snål blandning) Men den går en aning för fett på låga varv men drar fint när man väl får upp varvet en aning.

Kan återkomma med Boostkanalen och foton på arbetet om jag kommer ihåg.
 
Stoppsladd skrev:
Avgassystemet har jag gjort som DreeTman. Dvs Förlängt kammaren och kapat det fämre röret som går in i kammaren. Har även fräst ur anslutnings plåten på systemet så hålet är lika stort som packningen.Dvs fyrkantigt istf runt

Krysskilen (advanced timing key) eller Rocket key gjorde jag av en bit
rundstål som jag hade liggandes och kapade och filade till så den passade.

Huvudmunstycket borrades som sagt upp med hjälp av en synål som jag plattade till en aning och använde som borr. Så nu är stiftet iaf gyllenbrunt istf vitt (som tyder för för snål blandning) Men den går en aning för fett på låga varv men drar fint när man väl får upp varvet en aning.

Kan återkomma med Boostkanalen och foton på arbetet om jag kommer ihåg.
:tummenupp

Tyvärr har jag inga svetsmöjligheter så modifiering av avgassystemet blir inte lätt, får nog köpa trimpipan w-motoracing har i stället men måste prova hur den går innan jag bestämmer om det är värt att lägga pengar på den. Flera verkar ju ha kört slut på sina kopplingar efter en timme och jag begriper inte hur man ska justera dem heller.
 
Ninjaboy skrev:
:tummenupp

Tyvärr har jag inga svetsmöjligheter så modifiering av avgassystemet blir inte lätt, får nog köpa trimpipan w-motoracing har i stället men måste prova hur den går innan jag bestämmer om det är värt att lägga pengar på den. Flera verkar ju ha kört slut på sina kopplingar efter en timme och jag begriper inte hur man ska justera dem heller.

Ja verkar vara många som inte har svets i närheten. En annan är ju van att det alltid finns svets att tillgå.
Har inte heller klurat ut det där med kopplingen. Får riva nån da och se om det överhuvudtaget går att justera.

Hade varit intressant och veta vad det är för mått på pipan som W-motoracing säljer. tex måttet på själva kröken och hur stor kammaren är och längd/ diameter på slutröret. ADA racings trimpipa hade tydligen en mycket grövre krök i jämförelse till originalet. Medans w-motoracing pipans krök ser lika grov ut som original. ???
 
Ang. tändstift

Vilket tändstift ska man ha?
Vad är det för skillnad på alla dessa beteckningar???
Vad använder ni?

// Tack på förhand :yoparty
 
Raptor skrev:
Vilket tändstift ska man ha?
Vad är det för skillnad på alla dessa beteckningar???
Vad använder ni?

// Tack på förhand :yoparty


NGK BM6A är ett klassiskt gräsklippar/ röjsåg/motorsågs stift säljs i en stycks förpackningar på macken.
Det kör jag på iaf.

Om du vill veta vad alla beteckningar står för kolla i en guide på macken.
Men stoppa i ovanstående stift du så ska du se att det går bra.
 
Stoppsladd skrev:
Ja verkar vara många som inte har svets i närheten. En annan är ju van att det alltid finns svets att tillgå.
Har inte heller klurat ut det där med kopplingen. Får riva nån da och se om det överhuvudtaget går att justera.

Hade varit intressant och veta vad det är för mått på pipan som W-motoracing säljer. tex måttet på själva kröken och hur stor kammaren är och längd/ diameter på slutröret. ADA racings trimpipa hade tydligen en mycket grövre krök i jämförelse till originalet. Medans w-motoracing pipans krök ser lika grov ut som original. ???
Eftersom vi inte har fått hem trimmet ännu så har vi tyvärr inga mått men vi väntar en container med delar den 29e December.
 
kaZmur skrev:
Eftersom vi inte har fått hem trimmet ännu så har vi tyvärr inga mått men vi väntar en container med delar den 29e December.

Ja jag hörde att det hade blivit fördröjning på trimgrejerna.
Ska bli intressant å se vad det är när det väl kommer. :tummenupp
 
CorbenDallas skrev:
Det var just den här typen av idiotkorkade inlägg jag ville slippa. *suck*

Vad står det i rubriken? Sporthojsminimoto!!! Har man kunnat beställa något annat än kinamoppar från Sporthoj.com? Svar NEJ!!!

Det är en jäkla skillnad mellan en Ural och en Gixxer också, men uralen är fortfarande en motorcykel.

Du får jättegärna dela med dig av erfarenheter o tips, men för fan, lägg ner skitsnacket om skillnaderna mellan minimotosar. VI VET DET REDAN!!!!
Bryr vi oss? NEJ!!!!


Tack för att du sa det.... kör själv minimoto och tar det som en ren DISS !
 
Dickhead skrev:
Han syftade nog på det inlägg du svarade på.... Inte lätt med citeringar ibland... :rolleyes:

jojo, det förstod jag också o jag läste om hela tråden igen bara för det. Förstår fortfarande inte vad han menar...
 
problem men minimoto jävlen

min starar går fint på tomgång..men när jag drar fult på gasen så vill den bara dö..någon som vet va det kan va?? jag fattar inget :kocko
den är ju lite trimmad kan det vara där för eller va e det någon mer som har sådana problem? blir tacksam för bra svar :Bugar
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top