Mektips - Den seriösa tråden om Sporthojsminimoto

jimmy123 skrev:
Ja men det luft trycket e ju anpassat efter 20 kilos kineser =)

Nej men tack för infon :)
Jag tror jag ligger runt 2 bar nånting, kanske lite till. Minns inte så noga faktiskt. Vet inte vad som kan vara lämpligast för att det ska hålla i ordentligt.
 
CorbenDallas skrev:
Minns tvärr inte men det står i instruktionsbladet vill jag minnas.
Har för mig att jag inte hittade i boken men det står på däcken max 2,5
 
Hur var det med tändstift??
Vad ska man kör på för nått?
Jag har riktit risig gnista på orginalstiftet, men minin går bra ändå.
Så jag tänkte att då borde den ju gå riktigt bra med ett bra stift.
 
förgasare

Coola Ola skrev:
Möjligen men förgasaren är löjligt liten på kinamopparna, typ 8mm eller så, vet inte om det finns så små moppeförgasare? (satt väl 12 standard på MB-5:an om jag minns rätt). Nu kan ju iofs ett luftfilter passa ändå, men som sagt, fuggarna är ytte-pyttesmå.
bra tråd det börjar bli många som köpt minis,det är väl ganska lika motorer på dom skulle jag tro,borde ju gå att sätta på någon annan förgasare så man kan få på¨ett bättre filter,funkade inte så bra på regnvåt väg fick ställa hela hojen i duschen för att få bort all skit,har haft min i ett dygn men har redan slagit över,det är ingen direkt bakhjulshoj.. någon som har ett förslag vad man kan sätta på för förgasare???
 
Hardrocker_1984 skrev:
Hur var det med tändstift??
Vad ska man kör på för nått?
Jag har riktit risig gnista på orginalstiftet, men minin går bra ändå.
Så jag tänkte att då borde den ju gå riktigt bra med ett bra stift.

Skickade i NGK BM6A i min å det funkar då.
(samma som till gräsklippare/ motorsågar) säljs på enstycksförpackningar på macken
Stod ju JG BM6A på originalstiftet så det är väl nån kina variant av NGK?

Märkte ingen skillnad efter stift bytet.
 
CorbenDallas skrev:
Är det någon som har en LÄTTSTARTAD kinamini? Min kom igång idag någerlunda, men det krävde ändå ett jävlans dragande o flera pauser med Coke innan den snurrade igång. :näsblod

Startgas o Choken på hälften verkar var det som funkar någerlunda för mig, men det är ändå ett jäkla dragande innan den snurrar igång.

Någon som har en lättstartad som har tips? Bytt ut något kanske? Speciell teknik?

Byta tändstift det gjorde jag, nu startar den på 2-4 drag.( har 1 16c )
 
Duval skrev:
Byta tändstift det gjorde jag, nu startar den på 2-4 drag.( har 1 16c )
Skriv gärna mer detaljer när ni gör en förbättring som fungerar. Vilket stift bytte du till? NGK BM6A eller något annat?
 
Raskus skrev:
Jag fick igår äntligen hem min kinamoto beställd från w-motoracing, men säg den glädje som varar!
Magnapullstarten havererade på andra rycket, hann inte ens få igång maskinen! Vad gör man, beställer ny startanordning utan vidare för 400:- eller försöker åberopa någon form av garanti?


Kolla på "magnapull" tråden! så fixar det sig :tummenupp

Någon här på tråden som vet vars man kan köpa kopplingsbackar till en CIG14E???
har själv en 16F men ska testa med 14E backar, dom är tyngre än dom till 16F så det kaske fungerar bättre än originalet (dom var slut efter ca: 1-2 timmar körning)....värt ett försök iaf.
 
Last edited:
Lindi skrev:
Kolla på "magnapull" tråden! så fixar det sig :tummenupp

Någon här på tråden som vet vars man kan köpa kopplingsbackar till en CIG14E???
har själv en 16F men ska testa med 14E backar, dom är tyngre än dom till 16F så det kaske fungerar bättre än originalet (dom var slut efter ca: 1-2 timmar körning)....värt ett försök iaf.


uppfinningsrikedom min käre MC-åkande vän... fundera ut nå bra material som går å sätta på backarna, å fäst det på valfritt sätt... :tummenupp
 
Last edited:
Min gick jätte bra på första tanken. När jag fyllde på så gick det inge vidare bra. Nu så startar den men den dör igen. Håller den igång så dör den om jag gasar. Ibland händer det att jag kommer en bit innan den dör. Om jag lutar den så går den bättre på tomgången. När jag sätter på choken så dör den.
Fattar inte varför den e grinig. Har höjt nålen nu men det blev inte bättre. Kan det vara för att jag blandat för mycket olja?
Nån som har några förslag?
 
jiGGa skrev:
Min gick jätte bra på första tanken. När jag fyllde på så gick det inge vidare bra. Nu så startar den men den dör igen. Håller den igång så dör den om jag gasar. Ibland händer det att jag kommer en bit innan den dör. Om jag lutar den så går den bättre på tomgången. När jag sätter på choken så dör den.
Fattar inte varför den e grinig. Har höjt nålen nu men det blev inte bättre. Kan det vara för att jag blandat för mycket olja?
Nån som har några förslag?
Kolla så det inte är ett veck på bensinslangen.
 
Då skulle den väl inte gå alls :va
Och hur kommer det sig att den inte dör om jag lutar den.
 
jiGGa skrev:
Nej. Men den har ju gått en tank, är det fortfarande nödvändigt?
Vart tror du skiten tagit vägen då, det är ju inte damm vi pratar om? Alla som har kollat har haft skit i sina tankar så chansen är ju stor att även de som inte kollat har det. Du har förmodligen satt igen bränsletillförseln.

Nedan ser du min tank och en av bitarna som låg i den. Det är "locket" till påfyllningen från tillverkningen som kineserna helt enkelt pressade ner i tanken, då det är exakt lika stort som påfyllningen så var det lite svårt att få ut :gnissla . Dessutom var det en massa smått skit också.
 

Bifogat

  • imgp0753.jpg
    imgp0753.jpg
    43.4 KB · Visningar: 160
jiGGa skrev:
Så ditt tips är att jag ska göra rent tanken och slangarna?


kan vara så att tanklocket är för tätt så det inte kommer in någon luft där.
kan även vara att bensinkranen inte är helt vertikalt.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top