Mektips - Den seriösa tråden om Sporthojsminimoto

jiGGa skrev:
1: Jag menar de två gängade hålen som jag dragit streck till
2: Tack äntligen
3: Vad är fuggen? Vad är det som jag dragit streck till och skrivit 3 på?
4: Ingen gnista! Kan man köpa på Micro?
5: Sitter på venstersida. Ovanför kopplingen eller vad det e.
6: Måste med andra ord få igång den först.

Tack det hjälpte mkt :)

He he "Fuggen" är annat namn för förgasare

Sorry men det är lite svårt att se på bilden.
 
Glömde säga att den var på väg att starta igår. Gick 5-6 knall, typ en halv sekund sedan lade den av. Är det stiftet?
 
jiGGa skrev:
3: Vad är fuggen?

Hörs här iaf vem som INTE var moppefucko i barndommen;-)


Gör som Stoppsladd sa o skruva loss stiftet och jorda det (håll det mot cylindern ex.) o dra snöret, kommer gnista så försök se hur gnistan ser ut. (om den "hoppar" från annat ställen än mellan "bågen och metallbiten under den") Ta annars med dig stiftet till Micro som du sa och fråga om de har något sådant/liknande. Försök snoka reda på något NGK stift som kan passa (pocketbike.nu/forum är en bra sajt för minisar/pockets där detta har nämnts).

Har du blåst ren tanken innan du börja med och försöka starta den? Om inte så häll ur soppan och gör det. Samt montera soppa filter (biltema universal för en tia funkar ypperligt, det som ev. sitter på ska tydligen vara av äkta kina kvalisort)

Lycka till

(ska ut o pilla med de egna om 2.3 sekunder)
 
5: DET är din tomgångsskruv. Skruva den inåt(lika bra att säga:gänga den medurs) för att öka tomgången och utåt(moturs) för att sänka tomgången.

Tändstift som du ska ha är ett sådant som används till tyo gräsklippare och motorsågar.
OK/Q8 har ett stift som heter NGK BM7A eller 6A. Köp ett sådant.

Bränslefiltret som sitter på dessa 16-modeller är faktiskt helt Ok, du behöver ej byta det.
 
FreddaAbborre skrev:
Har du blåst ren tanken innan du börja med och försöka starta den? Om inte så häll ur soppan och gör det. Samt montera soppa filter (biltema universal för en tia funkar ypperligt, det som ev. sitter på ska tydligen vara av äkta kina kvalisort)

Lycka till

(ska ut o pilla med de egna om 2.3 sekunder)
Har inte blåst tanken innan jag fyllde på. Är det jätte viktigt? Även om den startar?
 
jiGGa skrev:
Har inte blåst tanken innan jag fyllde på. Är det jätte viktigt? Även om den startar?
Många verkar ha haft en del plastbitar i sin tank o det kan hamna på fel ställe o strypa bränsletillförseln. Själv sköljde jag ur min lite lätt o såg inga plastbitar. Antingen så hoppas du att din var ren sen innan o fortsätter köra, eller så rensar du ut den. Your call. :)
 
Är det någon som har en LÄTTSTARTAD kinamini? Min kom igång idag någerlunda, men det krävde ändå ett jävlans dragande o flera pauser med Coke innan den snurrade igång. :näsblod

Startgas o Choken på hälften verkar var det som funkar någerlunda för mig, men det är ändå ett jäkla dragande innan den snurrar igång.

Någon som har en lättstartad som har tips? Bytt ut något kanske? Speciell teknik?
 
CorbenDallas skrev:
Är det någon som har en LÄTTSTARTAD kinamini? Min kom igång idag någerlunda, men det krävde ändå ett jävlans dragande o flera pauser med Coke innan den snurrade igång. :näsblod

Startgas o Choken på hälften verkar var det som funkar någerlunda för mig, men det är ändå ett jäkla dragande innan den snurrar igång.

Någon som har en lättstartad som har tips? Bytt ut något kanske? Speciell teknik?


Min är lättstartad så länge den inte blir kall, har den stått ett tag utomhus i dagens klimat så blir den lite tjurig men kommer den direkt innifrån värmen så är det inga problem. Då startar den på första eller andra rycket.
 
CorbenDallas skrev:
Är det någon som har en LÄTTSTARTAD kinamini? Min kom igång idag någerlunda, men det krävde ändå ett jävlans dragande o flera pauser med Coke innan den snurrade igång. :näsblod

Startgas o Choken på hälften verkar var det som funkar någerlunda för mig, men det är ändå ett jäkla dragande innan den snurrar igång.

Någon som har en lättstartad som har tips? Bytt ut något kanske? Speciell teknik?

Min är numera löjligt lättstartad. Jag har höjt nålen ett snäpp samt öppnat upp luftfiltret en hel del enligt tips i denna forumdel. Startar på första eller andra rycket när den är kall. Har dock hänt en gång att den var extremt svårtstartad (var tvungen att snapsa för att den skulle gå igång) men det berodde på att tankventilationen (om den ens finns?) inte funkade. Skruvade av och på tanklocket och så var den snäll igen!
 
Har haft isär det mesta i min 16E nu (se avatar). Det är bara 40 cc, inte 50 cc som sagts, jag mätte upp det. Förgasaren är 12 mm vilket är rätt stort ändå, den torde räcka till lite trim. Kolv m m ser rätt seriöst ut, en bra kopia med andra ord.

Är det någon som förstår hur man justerar kopplingens ingrepp? Fjädrarna sitter i nästa backs skruv men går det att justera på något sätt eller måste man byta fjädrar? På riktiga minimoto är det en viktig sak.

En annan sak, jag hade bara 0.8 bar i däcken, hur mycket ska det vara?
 
Last edited:
Coola Ola skrev:
Min är numera löjligt lättstartad. Jag har höjt nålen ett snäpp samt öppnat upp luftfiltret en hel del enligt tips i denna forumdel. Startar på första eller andra rycket när den är kall. Har dock hänt en gång att den var extremt svårtstartad (var tvungen att snapsa för att den skulle gå igång) men det berodde på att tankventilationen (om den ens finns?) inte funkade. Skruvade av och på tanklocket och så var den snäll igen!

Var det bökigt att höja nålen? Har inte tittat på det där än. Har du bytt luftfilter eller du har bara modifierat det?
 
CorbenDallas skrev:
Var det bökigt att höja nålen? Har inte tittat på det där än. Har du bytt luftfilter eller du har bara modifierat det?
Det är inte så bökigt å höja nålen.. går på 5 min..
 
Bart skrev:
Det är inte så bökigt å höja nålen.. går på 5 min..
Forgasare.jpg

Ser det likadant ut på vår som på den här?
 
Det där ser ut som min förgasare (16E). I boken stod det Dell'Orto men naturligtvis var det Hyajin eller något i stället. :D Det är i alla fall clips som vanligt så det är lätt att justera. Korkad funktion för genomföringen av vajern bara.
 
Jag sänkte min nål. (andra hacket uppifrån) Dränkte den annars. Men min är också rätt svårstartad.
 
Att skölja ur tanken e att rekomendera, när ja skakade min tank lät d som en marackass (stavning)...
Va massa stora plast bitar :-/....

Min gick lite dåligt först typ stängde av ibland, men borrade lite större hål uppe i tanken, så d kom in luft och nu går den as fint =)....

1.Hur många bar ska det vara i däcken?

2.Ni som bytt tändstift, märkt nån skillnad?

3. Ni som monterat sport filter, märkt effekt skillnad?

4 Ni som monterat sport filter, hur avskärmade ni det?, sitter ju lite utsatt...

Mvh:Jonathan
 
jimmy123 skrev:
1.Hur många bar ska det vara i däcken?
Eftersom du är den andra som inte läst manualen så ska jag citera :tungan
Check the tyre inflation - 200kPa (2 bars) or (28-30psi) to be commensurate with the driver's weight. The tyre pressure should never exceed 2,5 bars (38pso) in either the front or rear wheel.
 
CorbenDallas skrev:
Eftersom du är den andra som inte läst manualen så ska jag citera :tungan
Check the tyre inflation - 200kPa (2 bars) or (28-30psi) to be commensurate with the driver's weight. The tyre pressure should never exceed 2,5 bars (38pso) in either the front or rear wheel.

Ja men det luft trycket e ju anpassat efter 20 kilos kineser =)

Nej men tack för infon :)
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top