Mekaniskt tickande ljud på en GSX-R 1000 K9 (900mil)

Grön600

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Fjugesta
Hoj
2003 Yamaha R6
Hej.
Har en nyinköpt K9a med endast 900mil. Skall vara servad vid 100 och 500 mil samt i vintras och inte rullat sedan dess. När jag nu startar den låter den som den ska men efter någon minut när tempen nått ca 65-70 grader så börjar den att lämna ifrån sig ett lite mekansikt ljud, mer tickande än rasslande.

Någon gång ibland (kanske var 20 sek) typ spikar den. går alltså lite ojämnt på tomgång. . Även detta efter att tempen kommit upp lite. Den har gått på gammal soppa men det är ny soppa i nu

Oljan är bytt och med rätt mängd.
Jag har tänkt ventilerna, men efter 900 mil? Och varför bara når den är uppe i temp?

Vad beror det på och kan de ha med varandra att göra?


Någon med mer kunskap än mig som kan komma med tips?

MVH
 
Ventiler är en bra idé, och att det blir bara när den kommit upp i temp kan vara för att ventilerna värmeutvidgas. Men ventilerna borde inte vara ur spec redan efter 900 mil, tycker jag.
 
Har den verkligen bara gått 900 mil på 7 säsonger?


Varför inte?? Jag vet en ninja av den första modellen som bara såldes i usa.. Den är importerad ny när den släpptes i usa o den har gått 600 mil sedan ny. Är väll snart 20år.
 
De är förmodligen oljan du kör på och vilket märke & viskositet har den? Vissa oljer är som disel i tjockhet trots rätt viskositet på flaskan. Jag har en kompisare som sopade i M&M olja och de skramlade som sat när de blev varm.
 
Har den verkligen bara gått 900 mil på 7 säsonger?

Beror på antal ägare. Är det 9 ägare...no chance in hell säger jag. Hur stor chans är det att alla 9 ägare kör extremt lite.
Har det varit 2 ägare så är det mer troligt. Min -08 hade 3 ägare med mig. 930mil eller nått totalt. Jag åkte väl 150 mil på 3 år. Pinsamt
 
Jag har ägt en K9 1000 (och en 750) och reagerade på samma sak efter att jag ägt min några dagar, varpå jag grävde lite på nätet samt ringde en Suzuki-verkstad.

Det viktiga i detta är att skilja på ventilskrammel (låter ju som en kastrullorkester på dagis) och tickande ljud.

Från bägge de kanaler som jag letade information fick jag samma svar ang det tickande ljudet:
Motorn i en K9- 1000 har ett högt mekaniskt ljud, konstruktionen låter alltså mycket och inget man behöver oroa sig över. Har även varit och lyssnat på flertalet olika motorer (k9 1000) efter jag fått dessa svar och alla motorer låter lika. Alltså inget att oroa sig över utan det är fullt normalt.

I övrigt körde jag min 1000 mil efter köp (vilket inte hade gått med skramlande ventiler) utan minsta problem och är klart den bästa hojen jag ägt. :tummenupp

Andas ut och njut!:D
 
De är förmodligen oljan du kör på och vilket märke & viskositet har den? Vissa oljer är som disel i tjockhet trots rätt viskositet på flaskan. Jag har en kompisare som sopade i M&M olja och de skramlade som sat när de blev varm.

Det är en castrol olja som mc-meken hade i och bara rullat några mil. Dock så jag att det var för mycket olja i och hällde ut 2-300 ml.

Jag blrv då extra paranoid, om det var ett försök att dölja något oljud med extra myvket olja.
 
Varför inte?? Jag vet en ninja av den första modellen som bara såldes i usa.. Den är importerad ny när den släpptes i usa o den har gått 600 mil sedan ny. Är väll snart 20år.

Jo, jag tror faktiskt att miltalen stämmer. Den har bland annat varit avställd senaste året. Ser inga tecken på extrem bankörning eller dyl.
 
Jag har ägt en K9 1000 (och en 750) och reagerade på samma sak efter att jag ägt min några dagar, varpå jag grävde lite på nätet samt ringde en Suzuki-verkstad.

Det viktiga i detta är att skilja på ventilskrammel (låter ju som en kastrullorkester på dagis) och tickande ljud.

Från bägge de kanaler som jag letade information fick jag samma svar ang det tickande ljudet:
Motorn i en K9- 1000 har ett högt mekaniskt ljud, konstruktionen låter alltså mycket och inget man behöver oroa sig över. Har även varit och lyssnat på flertalet olika motorer (k9 1000) efter jag fått dessa svar och alla motorer låter lika. Alltså inget att oroa sig över utan det är fullt normalt.

I övrigt körde jag min 1000 mil efter köp (vilket inte hade gått med skramlande ventiler) utan minsta problem och är klart den bästa hojen jag ägt. :tummenupp

Andas ut och njut!:D


Det där gilla jag, CDM!
Men det låter ju bara när den blivit lite varm, är det oljan som på något sätt inte smörjer lika och ljudet uppkommer?
Måste hem och lyssna igen vad det är för typ av ljud, likt det du beskriver.
Det är inget ljud jag känner igen från r1an eller CBRen. Tror ändå jag lär åka till någon Suzuki kännare som får lyssna
 
Det är en castrol olja som mc-meken hade i och bara rullat några mil. Dock så jag att det var för mycket olja i och hällde ut 2-300 ml.

Jag blrv då extra paranoid, om det var ett försök att dölja något oljud med extra myvket olja.

Jag hade bytt till SBK 10W-50 olja. Finns på OKQ8 mack för 179kr/liter eller på SWEDOL för ca 1400kr/20liter, dvs ca 70kr/liter.


Det finns många trådar/inlägg om Castrol olja på SH och bland dom är det många negativa inlägg.

Men jag har inte sett ett enda inlägg som varit negativt mot SBK 10W-50 på SH.
 
Det där gilla jag, CDM!
Men det låter ju bara när den blivit lite varm, är det oljan som på något sätt inte smörjer lika och ljudet uppkommer?
Måste hem och lyssna igen vad det är för typ av ljud, likt det du beskriver.
Det är inget ljud jag känner igen från r1an eller CBRen. Tror ändå jag lär åka till någon Suzuki kännare som får lyssna

Om du mot förmodan skulle vara i Stockholm är det bara skicka ett PM:fakta
 
Castrol är den sämsta olja jag känner till när man testar den i timken skärtestmaskiner . Om firman som bytt olja dessutom hällt i en castrol med låg viskositet på slutet så blir den extra tunn vid hög värme = missljud.

Byt till vilken olja som helst typ som den återfödde rek okq8 sbk 10-50w så blir den både tystare och du har bättre skydd för motorn.
 
Tjo, arbetar som MC Mek ,,,,, jag rekommenderar okq8 sbk 10-50w Den är riktigt bra.
Jag kör den på min tävlingshoj, fungerar super !
Oavsätt så bör du nog ändå be någon verkstad lyssna på din mc.
Då tycker jag att du ska be en verkstad som är duktig på Suzuki, ex MC Doktorn i Ronneby.
Du kan även ta mobilen och filma med ljud och maila till honom med en förfrågan.
du finner honom på www.mcdoktorn.se han har förövrigt bästa pris på Suzuki originaldelar.

Då som jag förstår det är att ljudet kommer till och från när motorn är varm så bör man ta en liten extra koll.
Ventilspel, eller ventil knatter "tickande " bör vara relativt konstant med ökande frekvens med ökande varvtal.

Börja med att byta till SBK OKQ8 10-50 olja ... då vissa oljor är riktigt tunna när de blir varma vilket
gör att det mekaniska ljudet ökar.

Lycka till.
 
Har den verkligen bara gått 900 mil på 7 säsonger?

Beror på antal ägare. Är det 9 ägare...no chance in hell säger jag. Hur stor chans är det att alla 9 ägare kör extremt lite.
Har det varit 2 ägare så är det mer troligt. Min -08 hade 3 ägare med mig. 930mil eller nått totalt. Jag åkte väl 150 mil på 3 år. Pinsamt
Svårt det där ibland att tro på. Min 400fws köpte jag 2011. 5 registrerade ägare före mig och 600mil påstods det. Jag kliade mitt huvud på hur det skulle vara möjligt på 30 år. Började med grundläggande service. Vissa åldersåkommor syntes utanpå, men när jag började rota inuti för att tex kolla/ställa ventilspel så slogs jag av hur spillrans nytt allt såg ut innanför kåporna. Väl igång sen tyckte jag den på flera områden kändes som ganska precis inkörd och "fabriksny". Har kommit att tro att siffran stämde.

Vad gjorde jag sen då? Jo, två år och 4000mil, många av dem i höga varvtal med mycket skoj. Nu känns den inte fabriksny längre...:glömdet
Men jag tror hon är lyckligare...
 
Ventiler är en bra idé, och att det blir bara när den kommit upp i temp kan vara för att ventilerna värmeutvidgas. Men ventilerna borde inte vara ur spec redan efter 900 mil, tycker jag.
När de utvidgas blir ventilspelet mindre och då minskar ljudet. Sen kan ju oljans ändrade viskositet ha ett finger med i leken.
 
Jag tror också på CDM teori. Sen har jag en egen teori allmänt också, när det gäller ljud från toppen. Vissa toppar har enkla ventilfjädrar/ventil och andra har dubbla.

På de med dubbla tror jag de inre kan bli saggiga relativt fort utan att det behöver betyda nåt, alltså de ligger löst när ventilen är stängd.
Men jag kanske bara yrar, jag har bara monterat bort toppar men aldrig
tagit ur ventiler å sånt.
 
Last edited:
det blir större spel ventilspel vid varm motor för att ventiltalriken utvidgas mer än ventilsätet
 
det blir större spel ventilspel vid varm motor för att ventiltalriken utvidgas mer än ventilsätet

Aluminium utvider seg dobbelt så mye som Stål ( so er det vanligste ventilmaterialet ). Ventilhodet blir varmere enn aluminiumen. EN stor del av ventilen ligger delvis i oljebad og har ca samme temperatur som aluminiumen.
ALt dette betyr at ventilklaringen som regel ikke forandrer seg nevneverdig på varm motor ( derfor kan man kjøre med ventilklaringer ned mot 0,03mm ( Gamle Suzuki GS 1000 hadde ventilklaring på 0,03-0,08 !!!!!! )).

Når motoren er varm men ikke i gang er ventilklaringen STØRRE enn når den går nettopp pga at ventilen d har samme temperatur som toppen og da har jo toppen tvidet seg dobbelt så mye som ventilen og det er blitt større klaring.
 
Tack för alla svar. Jag har faktiskt lite svårt att avgöra om det är ventiler eller kedjeskrammel, tycker nog att det låter med som kedjan egentligen men som sagt är jag ingen van mek.

Att oljan kan spela så stor roll? R6an gick kalas på Biltemas olja:)
Kanske kan vara ett första steg att åka till macken och handla en SBK OKQ8 10-50 olja.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top