Mek hjälp i gbg....eller fixa billiga delar..

sharpedge skrev:
Nu är det såhär att jag har aldrig bytt olja vilket för det flesta är världens mest självklara sak. Därför behöver jag hjälp med detta (elaka kommentarer undanbedes). Skulle ngn kunna förbarma sig? Har kollat upp Gör-det-själv center på friggagatan och dom sa att dom kunde lösa problemet var man lägger spilloljan. Har dom verktyg eller behöver man ta med sig själv?

Spillolja fångar man smidigt upp i Biltemas dunkar för spillolja (tror de kostar under 50 spänn). Vet ju inte hur det ser ut där du bor, men du skulle kunna göra oljebytet hemma om du har garage, innergård, källare eller cykelgarage. Spilloljan kan lämnas in på diverse mackar oxå http://www.renova.se/t/Page____461.aspx helt kratis.

Blandar man i en dutt spillolja i målarfärgen när man målar sitt hus får man aldrig problem med mögel- eller svampangrepp :tummenupp

sharpedge skrev:
1. Jag har inget annat transportmedel än hoj så hur ska jag frakta spilloljan
2. Var på hojen ska jag spänna fast dunken jag köper på Biltema
3. Jag har fortfarande tummen mitt i röven när det gäller meckning med hojen.

:3freak

Ta buss/spårvagn då. Nu vet jag inte hur stora Biltemas spilloljedunkar är men omöjligt kan det ju inte vara. Sen får du ta spilloljan i handen till närmsta bensinmack. Nemas problemas, bra träning för benen också. Det fixar du, Andreas :tummenupp

flugan skrev:
Blandar man i en dutt spillolja i målarfärgen när man målar sitt hus får man aldrig problem med mögel- eller svampangrepp :tummenupp

Men där emot kopiösa problem med kulörer och vidhäftning.

Mögel beror 99,9% på klimatet dvs dom varma vintrarana som varit.

Inget fall av mögel angrepp har egentligen kunnat bevisas med att det är undermåligt mögelskydd i färgen.

Dom som minns kan dra sig tillbaka till början/mitten 70-talet och påmina sig om att då hade vi samma problem som nu...fast färgen var giftigare.

Varför ?

Milda vintrar

Så DeT sÅ

Jag har en styrdämpare (endurovarianten) som har suttit på en Husa liggandes. Det hade varit toppen att få på den på KTM:en (så jag slipper fler tankslappers, eller vad säger du yammafarfar?)
Jag har de gamla fästena men de passar ju inte. Är det nån som är duktig på att göra sådana eller vet var man kan få tag i passande?

henq skrev:
Jag har en styrdämpare (endurovarianten) som har suttit på en Husa liggandes. Det hade varit toppen att få på den på KTM:en (så jag slipper fler tankslappers, eller vad säger du yammafarfar?)
Jag har de gamla fästena men de passar ju inte. Är det nån som är duktig på att göra sådana eller vet var man kan få tag i passande?
Det är väl bara at svarva ett par nya fästen??

Långa farbron skrev:

Inget fall av mögel angrepp har egentligen kunnat bevisas med att det är undermåligt mögelskydd i färgen.

Dom som minns kan dra sig tillbaka till början/mitten 70-talet och påmina sig om att då hade vi samma problem som nu...fast färgen var giftigare.

Varför ?

Milda vintrar

Så DeT sÅ

Det var det värsta! Fick tipset av en miljövetare, eller snarare, han ville påvisa dess giftighet. En tsk spillolja per flera liter färg skulle vara mer än nog.

Ädit: Lägg upp en skiss på befästningsverket nu

henq skrev:
ja de såg :skrämd :skrämd ut, kunde slutat med en :crash :crash

henq skrev:

Kolla med Limstift här på forumet, han jobbar tydligen med sånt (dvs, svarva, fräsa etc i olika metaller).

henq skrev:

Det går säkert att ordna, vi kan nog kolla på't nån dag.

Långa farbron skrev:

Varför ?

Milda vintrar

Så DeT sÅ

Där ser man, är du i färgbranschen farbrorn? Eller är du bara allmänbildad :)

Långa farbron skrev:
Pallbockar och en 2 tum 4 brukar funka bra,sätt spännband mellan hojen och plankan så välter den inte.Dvs ett åt var sida på plankan ,sätt fast banden genom att dra en träklots/planka över dom(inte i) i utkanten på 2x4:an.

LÅS FRAMBROMSEN MED tex stripes eller gummiband.

Se till att få det hyfsat rakt (lite går alltid att ljustera sedan) lyft nu med domkraft på undersidan plankan(nu är det bra att ha en kompis som håller balansen) och ha pallbockarna redo att skjuta under plankan.

Så stabilt och bra behåll domkraften under i mitten som lite extra stöd.

Tänk på att inte ta för kort/smal bräda då den står för balansen i detta läget.

Sen brukar fjärder i sig sällan vara något problem den har fjädrat ut såppas mycket så att det är inget tryck på den när svingen hänger fritt om det skulle vara så släpp på förspänningen så att du minska trycket på själva fjädren (du vet med haknyckel )
Sen lossa, sätt dit ny,smörj alla bultar och distanshylsor innan så blir det kanon.

Moment dra det som skall och ställ in dämparen enl grundinställningarna i boken eller från Öhlins hemsida.

Klart.

Annars kan kan man stjäla/låna piskställ eller gungställningar och fulhänga den i spännband där.

Kostnad =gratis

Kolla om detta funkar,pallbockar kan bytas ut mot nästan vad som helst.

Bifogat

• Hojställ.jpg
    Hojställ.jpg
    77.6 KB · Visningar: 52
Långa farbron skrev:
Kolla om detta funkar,pallbockar kan bytas ut mot nästan vad som helst.

:lol :rofl

(Fast det är tanken som ränkas)

PS: Nu vet jag en originalare som kommer bli pHett iMPad :3freak :7peta

Långa farbron skrev:

Varför ?

Milda vintrar

Så DeT sÅ

Ok, nu blev det off topic men på mina föräldrars hus så finns det en liten mögelfri fläck på norra sidan och det är just där pappa målade med cuprinol eller nåt sånt inblandat i färgen för att se ifall det gjorde nån skillnad. Det kan ju inte gärna vara en slump?

behövs fixas.. kan du?

Har du sett min fina skrothög ståendes under skruttens altan?
Då vet du vad som behösv bändas tillbaka... någon som har lust att hjälpa till?

Jag vill inte vara dum på något sett, men.. Har du funderat på att ta körkort.. jag har har då ingen lust att hjälpa nån att fixa sin hoj som kör utan körkort hela tiden..

En vacker dag skadar du dig, eller nån annan, så att du inte går att reparera... Inte för att man inte ramlar bara för att man har KK, men det underlättar att ha kortet för att vara lite säkrare i trafiken.. Det finns en anledning till att man tar KK..

/ i all välmening.

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul