Mediaskatt?

Status
Ej öppen för fler svar.
amullo skrev:
Lite roligt att de nämner public service och avgift samtidigt.. Mycket till service..

Nej, det är mest skräp. Men det är ju i alla fall oberoende. :rofl

amullo skrev:
Det kanske blir som Svenska Kyrkan.. Man kan "gå ur" public service nätet..

Aldrig. (s) struntar i kyrkan, inte i pengar som går till deras eget propagandamaskineri.

SSB skrev:
En av mina arbetsgivare genomförde en tyst protest. Där fick vi alla, alltid, de sociala avgifterna utskriva på lönespecifikationen. Just så att alla skall se att "Så här mycket betalar jag för att ha dig anställd, totalt sett".

Jag hade också så förut, det var kanon. Bensinmackarna och systembolaget borde göra det samma.

SSB skrev:
Då är det många som inte förstår att det är likamed (i många fall) en utebliven löneförhöjning. Många som redan vid orden "arbetsgivaravgift" stänger av, och tänker "det där berör inte mig, det där är företagens pengar/problem".

Snart ett sekel av korruption, fördumning, indoktrinering - föga förvånande egentligen.

SSB skrev:
Nej, spela med korten på bordet istället.

Vi pratar (s) styre nu, det vet du va? :confused:

Markus skrev:
Varför tror du att arbetsgivaren betalar in din skatt? För att du är för dum för att göra det själv eller för att det inte ska svida så mycket för genomsnittsidioten som nu inte förstår att det är hans pengar som arbetsgivaren inte får betala ut till dig?
För att få in pengarna. Många skulle skita i att betala in.

Markus skrev:
Varför vill Skatteverket att man ska deklarera med SMS så att man absolut inte ska gå igenom alla siffror och eventuellt reagera över dumheterna?
Man får hem en spec som visar exakt vad som dragits i skatt...

Markus skrev:
Varför ser man inte arbetsgivaravgifterna i deklarationen?
Skulle också uppskatta om de fanns med (är arbetsgivare själv).

Markus skrev:
Varför betalar staten tillbaka pengar en gång per år när de lurat dig på skattepengar, men du får inte välja att betala in en gång per år?
Risken är att de blir som med momsen, folk/företagen skiter i att betala in.

sandstream skrev:
För att få in pengarna. Många skulle skita i att betala in.

Ja, men det är bara för att man lärt sig att man inte behöver ta ansvar. Det enda rimliga vore att man förfogade över sina pengar tills inkomståret är avslutat.

sandstream skrev:
Man får hem en spec som visar exakt vad som dragits i skatt...

Det är sant, men en ytterligare förenkling gör att folk sätter sig in i läget allt mindre.

För alla som sköter tvlicensen enligt reglerna så borde väl det här förslaget vara positivt?? (jag älskar det) Det är ju naturligtvis skit för den ytterst lilla andel som inte äger tv, men hur många är det egentligen? T-rex och.....?

Vad betalar avgiften mer än svt 1,2 och radio? Betalas masten på berget t.ex.?

mb skrev:
Jag är glad :)

Det vore fan trist om SR och SVT försvann. Nu när tv-nätet digitaliseras och internet tar över mer och mer, så är en sån här lösning enda räddningen. Däremot håller jag med om att det kunde dras på vanliga skatten.

Så då tycker du att miljoner andra människor skall betala för att du tycker det är trist om SVT försvinner? Jag kanske missuppfattar men jag tyckte det var lite konstigt argument.

Varför kan inte SVT ordna egna pengar som alla andra får göra? De kör ju till och med reklam i SVT nu mera. Med den här principen så skall ju staten samla ihop alla pengar och portionera ut till diverse trams-verksamheter. SVT får gärna vara kvar för de flesta. Det är inte det det handlar om. Varför skall de ha monopol på TV? Kommunistmodeller där staten styr och släcker alternativ och initiativtagande verkar fått fotfäste igen. Varför? Bryt monopolet istället. Öppna upp för alternativ för alla. Om SVT inte lyckas skaffa pengar som andra företag så är de inte värda att leva. Den regeln gäller för resten av samhället. Varför skall SVT ha egna spelregler genom att de skall ha speciella lagar som bara gäller dem? I resten av samhället avreglerar man för att skapa konkurens, abetstillfällen, omsättning etc. Nu går man tillbaka till ruta ett. Mycket märkligt.

HanneZ skrev:
Vad betalar avgiften mer än svt 1,2 och radio? Betalas masten på berget t.ex.?

Du får även tillgång till denna satsning, anledning nummer 1 att inte stanna hemma även om man är sjuk.

Bifogat

• utbildningsradion[1].jpg
    utbildningsradion[1].jpg
    3.6 KB · Visningar: 15
#Olsson# skrev:
Så då tycker du att miljoner andra människor skall betala för att du tycker det är trist om SVT försvinner? Jag kanske missuppfattar men jag tyckte det var lite konstigt argument.
Svar: ja. Public service är samhällsnytta.

Vill du kanske ta bort skollunchen också när du är i farten? Bli påtvingad en vara som man kanske inte vill ha på det sättet... När jag tänker efter så var den rätt äcklig, hit med mina kronor :rolleyes:

Jag vill förresten inte ha några broar eller tunnlar som byggs för att ni stockholmare ska få 5 minuters kortare restid från jobbet. Jag vill inte vara med i EU heller. Kan jag få tillbaks mina pengar! :mad: ;)

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back