Mediaskatt?

Status
Ej öppen för fler svar.
Jag tycker nog att det är bättre att alla betalar än att det är som idag, dvs att inte alla är med och betalar.

Däremot tycker jag att pengarna kunde tas från den vanliga skatten, det behövs ingen separat mediaskatt.

Att vara med och betala för något man inte använder är väl knappast något nytt.

sandstream skrev:
..

Jojo, och jag ser inga problem till att mina pengar går till att producera tv och radio utan vinstintresse. En framtid med bara komersiella kanaler fulla av farmen och kär och galen är en del av min personliga variant av helvetet.

Jag är mest sur över att detta verkar vara personligt riktat mot mig! En konspiration helt enkelt. När jag gjort mig av med underlaget för avgiften så skapar dom[tm] en skatt istället! Slump? I think not! Dom är ute efter mig!!

sandstream skrev:
Jag tycker nog att det är bättre att alla betalar än att det är som idag, dvs att inte alla är med och betalar.

Däremot tycker jag att pengarna kunde tas från den vanliga skatten, det behövs ingen separat mediaskatt.

vad är skillnaden mot att införa en ny skatt eller att höja den "vanliga" skatten ? Det är ju fortfarande du som får betala. Jag tycker att vi har tillräckligt med skattefinansierade tjänster i samhället ändå, det vore bättre om de såg till att de som redan finns fungerade tillfredsställande istället.

(Jag betalar dessutom TV-avgift, men jag är nog en av de som tittar minst på TV. Den står avstängd månader i sträck ibland).

Jag är glad :)

Det vore fan trist om SR och SVT försvann. Nu när tv-nätet digitaliseras och internet tar över mer och mer, så är en sån här lösning enda räddningen. Däremot håller jag med om att det kunde dras på vanliga skatten.

Tom skrev:
vad är skillnaden mot att införa en ny skatt eller att höja den "vanliga" skatten ? Det är ju fortfarande du som får betala.
Skatten är inkomstbaserad - mediaavgiften hushållsbaserad. Däri ligger skillnaden.

Det är nu man får hoppas att mediaavgiften blir billigare än den nuvarande tv-licensen.. :)
Fast det är väl att vara för optimistisk.. Skulle inte vara kul att betala sånt som studerande. :rolleyes:

mb skrev:
Skatten är inkomstbaserad - mediaavgiften hushållsbaserad. Däri ligger skillnaden.

Det är enligt min mening en ganska akademisk skillnad. Dessutom är deras motivering att alla har tillgång till media, så varför skulle det begränsas till en mediaskatt per hushåll ? Det står i artikeln att det är tänkt att det skall gälla alla, inte något alls om avgift per hushåll :)

(dessutom vet ju alla att det som står i aftonbladet är ren och oförfalskad sanning)

mb skrev:

Det är väl det enda som är rättvist i hela jävla skitkommuniststenkastarpalestinasjalsplogbillsvegandjurrättsaktivistfeministmaoistmarxistlenininstmammaledighetsmaxtaxesvarttaxifntribunalskubaallende-förslaget?

Det är bra att dom inte bakar in den i en vanlig skatt. På det här sättet så får alla åtminstone se att dom betalar skatt, förlåt medieavgift, och hur mycket det kostar.

Annars får massa människor för sig att det är gratis. Nej bättre då att få en räkning så att folk kan haja till och fundera över kostnad vs kvalitet. Skapar också intressanta frågor som: Om alla som har tillgång till public service måste betala, hur går jag tillväga för att avsäga mig public service om jag inte vill ta emot era tjänster. Annars fungerar det ju som värsta skojfakturorna :hihi

- Den här varan ska du ha, den kostar 1000kr om året.
- Men jag vill inte ha den, jag vill spara mina 1000kr till en resa istället.
- Hör upp nu din medborgarslyngel! Den här varan skall du beställa, annars får du böta 1500kr.
- Ehh...fan också, ok då.

Go Orwell, go Orwell :banana

SSB skrev:
- Den här varan ska du ha, den kostar 1000kr om året.
- Men jag vill inte ha den, jag vill spara mina 1000kr till en resa istället.
- Hör upp nu din medborgarslyngel! Den här varan skall du beställa, annars får du böta 1500kr.
- Ehh...fan också, ok då.

Det där vore värsta mardrömmen för (s), ett tänkande folk som dessutom vågar ifrågasätta. Kolla bara hur grinig GP var när folket faktiskt bestämde att vi inte skulle gå med i EMU fullt ut, stod och hotade som en jävla barnunge.

Varför tror du att arbetsgivaren betalar in din skatt? För att du är för dum för att göra det själv eller för att det inte ska svida så mycket för genomsnittsidioten som nu inte förstår att det är hans pengar som arbetsgivaren inte får betala ut till dig?

Varför vill Skatteverket att man ska deklarera med SMS så att man absolut inte ska gå igenom alla siffror och eventuellt reagera över dumheterna?

Varför ser man inte arbetsgivaravgifterna i deklarationen?

Varför betalar staten tillbaka pengar en gång per år när de lurat dig på skattepengar, men du får inte välja att betala in en gång per år?

Jag tror ärligt talat att jag hatar det här landet idag, mulet är det också.

Lite roligt att de nämner public service och avgift samtidigt.. Mycket till service..

Det kanske blir som Svenska Kyrkan.. Man kan "gå ur" public service nätet..

t-rex skrev:
Jag är mest sur över att detta verkar vara personligt riktat mot mig! En konspiration helt enkelt. När jag gjort mig av med underlaget för avgiften så skapar dom[tm] en skatt istället! Slump? I think not! Dom är ute efter mig!!

Det är inte bara en paranoid känsla. Dom[tm] är faktiskt ute efter just dig.

eus skrev:
Jag lovar, vi ska inte hindra dig ifall du flyttar

Istället för att försöka betala in extraskatt, så kanske du kan lägga pengarna i en flyttfond. Jag lovar att ge ett bidrag om flytten går till ett område utan tele eller internetförbindelser.

En av mina arbetsgivare genomförde en tyst protest. Där fick vi alla, alltid, de sociala avgifterna utskriva på lönespecifikationen. Just så att alla skall se att "Så här mycket betalar jag för att ha dig anställd, totalt sett".

Detta borde göras obligatoriskt.

Jag har inte i sig något emot skatter, men det är allt smusslande som irriterar mig. Som tillexempel när arbetsgivaravgifterna höjs. Då är det många som inte förstår att det är likamed (i många fall) en utebliven löneförhöjning. Många som redan vid orden "arbetsgivaravgift" stänger av, och tänker "det där berör inte mig, det där är företagens pengar/problem".

Nej, spela med korten på bordet istället.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back