Media fortsätter att motarbeta roadracing

Hmm... Har inte orkat läsa hela tråden för att se om någon tar upp detta, men:

Hur många skadar sig när de åker RR på bana jämfört med när de spelar fotboll?

De senaste åren så har det ju skrivits ganska så mycket om folk som dött när de spelat fotboll.

Likaså tror jag inte att jag känner en enda fotbollsspelare som varit helt skadefri genom hela sitt liv. På något sätt har de alla skador som även i flera fall sitter i efter att karriären är avslutad. T.ex. känner jag många med knäproblem, jag känner en som fått flera framtänder utslagna under en match, en som bröt ett nyckelben under en match, och hur många stukningar sker det inte varje år på fotbollsplanerna i Sverige?

Macho Woman skrev:
Det andra av de där två är precis det jag efterfrågar. Hur ska man göra rent konkret för att göra det intressant för tidningarna att ta in det? Enligt din tidigare argumentation spelar det ju ingen roll hur vi marknadsför det, det enda som räknas är antalet besökare.
*klipp*
Kanske är dags att acceptera att roadracingen försvinner i Sverige.

Hedersvärt med denna glöd någon kan känna.

Det berömda nittiotalet påtalades av 125-åkande Ash'en, då försökte jag själv mig på samma saker som du - det var minst lika motigt då.
Om det nu överhuvudtaget e ngn tröst för er.

I din frågeställning ovan så fundera Jenny (var det va?) på vad det är du vill ha ut i slutändan - mål? Är det fulla läktare på en roadracingtävling, helsidestäckning i (örrk-) blaskorna samt kilometerspalter i dagstidningar eller kanske det räcker med en införd blänkare att det faktiskt utfördes en motortävling i trakten.

Konkret på din första fråga i det citerade inlägget:
kort, koncist och framförallt användarvänligt!!!
Skicka dessutom _inte_ till redaktionerna (tar aldrig med det).

Lösningen är faktiskt lika enkel som tråkig (antagligen) i dina ögon.
För att få med ö.v.h.t. något om rr nöj dig med att skriva en notis och de tre bäst placerade och skicka in det till TT.
Användarvänligt är just det, notisen från TT e fan så mycket enklare å plocka in än nio listor med resultat och skrivet material som måste redigeras i över en timme. Som anställd slav på redaktionen blir ekvationen mycket enkel...

TT, där media fått ambulansinlägget från och antagligen försökte ondgöra sig över att någon obskyr aktivitet med två hjul gjorde att moster Agda med brutet lårben inte fick sin vård hon var berättigad till.
Tycka vad man vill om det, men utnyttja det istället. Tidningarna hade kanske velat visa den andra sidan av myntet?

Sedan den sista frågeställningen; jag lovar Jenny att du kommer att få kämpa rätt bra för att få roadracingen att försvinna helt från Sverige's yta.
Det handlar många gånger om ens eget synsätt på vad slutmålet är.

Så fort det är ngn sport med motor så blir det negativt om någon skadar sig :confused:
Men hade det nu varit en fotbollsmach med massa huliganer eller liknade så hade det varit mer acceptabelt från media mm.. :kocko
Det är sjukt att sporten fått sådan negativa vibbar så fort det är ngn som krachar.... eller liknade...
Men det är bra att hålla ut å hoppas på att lite svenskar kan placera sig bättre internationelt så får nog sporten en annan syn... :tummenupp

Glömde säga att de (Hallands Nyheter) hade med samtliga klassers resultat tom. tredje plats samt lokala förmågors placeringar. Så där stod "6. Erik Jorpes och 8. Magnus Mossberg"... Så visst skrivs det.

magnus_moss skrev:
Glömde säga att de (Hallands Nyheter) hade med samtliga klassers resultat tom. tredje plats samt lokala förmågors placeringar. Så där stod "6. Erik Jorpes och 8. Magnus Mossberg"... Så visst skrivs det.

Alltid ett lovvärt initiativ, men enligt min erfarenhet är det ganska standard att tidningar baserade i städer begåvade med motorbanor ofta skriver någon notis om tävlingar. Corren brukar t.ex. skriva om tävlingar på Sviestad och Sydsvenskan täcker väl Knutstorps-evenemangen rätt bra. Det ska de absolut fortsätta med! Värre är det med rikstäckande media. Inte ens en notis i Aftonbladets sportbilaga blir det, trots SM-status! Pinsamt... :(

McB skrev:
Alltid ett lovvärt initiativ, men enligt min erfarenhet är det ganska standard att tidningar baserade i städer begåvade med motorbanor ofta skriver någon notis om tävlingar. Corren brukar t.ex. skriva om tävlingar på Sviestad och Sydsvenskan täcker väl Knutstorps-evenemangen rätt bra. Det ska de absolut fortsätta med! Värre är det med rikstäckande media. Inte ens en notis i Aftonbladets sportbilaga blir det, trots SM-status! Pinsamt... :(

Säkert sant... men om ni vill se en RIKTIG RÄSERHJÄLTE som gör allt för att späda på gladiatormyten så kolla http://www.varbergsposten.se/Upload/VP_2005_21.pdf
på sidan 23
:D

Peter Dahlbom och Tobias Nyström sade idag under sändningen av MotoGP-kvalet att de tycker det är tråkigt att tidningarna bara skriver om skadorna inom roadracing. Jag är alltså inte ensam om min åsikt.

Macho Woman skrev:
Peter Dahlbom och Tobias Nyström sade idag under sändningen av MotoGP-kvalet att de tycker det är tråkigt att tidningarna bara skriver om skadorna inom roadracing. Jag är alltså inte ensam om min åsikt.

klart du inte är ensam om din åsikt.. Att vi reagerar så starkt på ämnet är ju ett bevis i sig.
1. SOS Alarm borde ju vara glada - vi förser ju dem med jobb. Men bristen på respekt för gulflagg är oroväckande. Det är en tandlös tiger.. Krya på er alla ni som ligger på sjukan.
2. Vanligaste orsaken till att brandmän är sjukskriva är innebandy.
3. Vad kostar ett fotbollsderby, eller Blåvitt AIK, skattebetalarna?
4. Media borde skriva mer positivt om ALL motorsport - JA..

/JPS

Esquire skrev:
Hmm... Har inte orkat läsa hela tråden för att se om någon tar upp detta, men:

Hur många skadar sig när de åker RR på bana jämfört med när de spelar fotboll?

De senaste åren så har det ju skrivits ganska så mycket om folk som dött när de spelat fotboll.

Likaså tror jag inte att jag känner en enda fotbollsspelare som varit helt skadefri genom hela sitt liv. På något sätt har de alla skador som även i flera fall sitter i efter att karriären är avslutad. T.ex. känner jag många med knäproblem, jag känner en som fått flera framtänder utslagna under en match, en som bröt ett nyckelben under en match, och hur många stukningar sker det inte varje år på fotbollsplanerna i Sverige?

http://www.svenskfotboll.se/t2vv.asp?p=7178
228.745 licensierade spelare varav 49.942 damer (2004)
240.000 ungdomsspelare (källa SCB:s anläggningsenkät)

14.500 domare varav 750 damer
10.600 fotbollslag med 127.000 spelare i Korpen
20.000 personer deltar i ledar- och tränarutbildning

Det spelas 491.000 fotbollsmatcher per år = 1.345 matcher per dag

Det är inte konstigt om fotboll har fler antal skador med så många utövare. Tror att RR har högre skadeprocent men det är ju bara min gissning. Med så många utövare är det ganska naturligt att fotboll får större mediautrymme.

Men frågan är ju vad som kan locka publik till RR-banorna. Jag borde ju vara tänkta målgruppen eftersom jag kör mc, men är inte jätteintresserad av RR för det. Är man inte jätteintresserad så åker man inte 20-30 mil enkel väg för att kolla på tävlingar. Det är väl en del av problemet.

69:an skrev:
Mer konkreta tankar - vilken typ av skador gällde de sex ambulanstransporterna? Skulle det vara möjligt för arrangören att själv ombesörja transport till sjukhus i somliga fall, exempelvis på beprövat sätt med bår i volvokombi? För det är väl själva transporterna snarare än kapaciteten på akutmottagningen som är flaskhalsen, enligt TT-artikeln?
Kan det vara så att det inte är något stort problem i verkligheten, annat än att en stressad SOS-arbetsledare uttrycker sin personliga frustration? Frågorna hopas...

När det gäller att transportera de skadade från Falkenberg i annat än ambulans så är det uteslutet. Samtliga av dom som vi skickade vidare behövde ambulanstransport pga. vårdbehovet. Det finns dock möjlighet att hyra in ambulanser som står stand by att transportera in till sjukhus. Antingen genom lnadstsinget eller privata företag. Att göra det genom landstinget har dock en stor nackdel som Ridtävlingen i Ullared den helgen som SO kördes nu vet om. Dom hade hyrt en ambulans för detta ändamål som var tvungen att lämna ridtävlingen och komma till oss och hämta en patient.

Dessutom som parantes så var det så att vi även fyllde akutmottagningarna med patienter. Varberg tog inte emot fler på slutet och Halmstad började få fullt.

Dock så var detta året exeptionellt. Under de år som jag har varit med i Falkenberg på tävlingar som sjukvårdsperonal har jag aldrig varit med om liknande. Fyra till fem är ett normalt facit. Men sju är otroligt mycket. För mycket enligt mig.

wernvik skrev:
...dock så var detta året exceptionellt. Under de år som jag har varit med i Falkenberg på tävlingar som sjukvårdsperonal har jag aldrig varit med om liknande. Fyra till fem är ett normalt facit. Men sju är otroligt mycket. För mycket enligt mig.

Fundera då på detta; vad är förändrat på banan till detta år som skulle kunna sättas i samband med den ökade skadefrekvensen...?

racerskalman skrev:
Fundera då på detta; vad är förändrat på banan till detta år som skulle kunna sättas i samband med den ökade skadefrekvensen...?

Dock vill jag bara meddela att de flesta som vi fick skicka till sjukhus inte kom från den kurvan. Det blev stora smällar där men de förarna klarade sig lindrigare. Det är ut på start och mål, när det går riktigt fort, som folk slår sig illa.

Macho Woman skrev:
Jag kollade idag igenom ett antal dagstidningar. Varken SVEMO:s officiella pressrelease eller Falkenberg Motorklubbs sådan fanns med i någon. Däremot har många med följande TT-telegram:

"Ambulanskris efter mc-lopp

Under roadracing-tävlingarna på Falkenbergs motorbana i går krävdes sju ambulanstransporter till sjukhus.

Motorsport Falkenberg
Det ställde ambulansverksamheten i Hallands län i ett kritiskt läge.

- Vi och ambulanspersonalen är måttligt roade, eller vi är snarare rätt förbannade, sade Sören Ljungek på SOS Alarm i Halmstad till TT.

- Under sex timmar på söndagen skickade vi sex ambulanser för att föra sju patienter till sjukhus. Vanligt folk blir ju också sjuka och behöver hjälp men då har resurserna gått till sport, säger han.

Enligt Olle Karlsson, informationsansvarig för motortävlingarna, skedde 31 avåkningar. 24 av fallen klarade tävlingens egna läkare och sköterskor att behandla men sju måste till sjukhus.

Enligt Olle Karlsson rör det sig om förhållandevis svåra skador men ingen är dock livshotande skadad. (TT)"

Snacka om att vi som försöker göra något för sporten jobbar i motvind. Vad fan ska man göra? Finns det något sätt att påverka media?
Kanske fixa till en Hojdag som de nere i Helsingborg håller på att göra....
Ut med alla sporthojar och åk runt och va allmänt trevliga mot alla. Det skulle va nått. Vi måste visa att vi finns som en grupp Då kan varken politiker eller media fortsätta så här...
Det är inte alls så här i andra länder i Europa!!!

Får vi till en Bana mitt i Stockholm DÅ kommer de massa publik!!!
kolla bara i syd Europa, där är det typ helgdag då det körs RR!
Det gäller att ha en modern bana och att staten tjänar pengar på den då kommer varken media eller politiker att motsätta sig motorsporten.
Tänk bara om Biago och Rossi skulle komma till Sverige?
Då börjar vi snacka affärer, trender media osv...

wernvik skrev:
Dock vill jag bara meddela att de flesta som vi fick skicka till sjukhus inte kom från den kurvan. Det blev stora smällar där men de förarna klarade sig lindrigare. Det är ut på start och mål, när det går riktigt fort, som folk slår sig illa.

Ni ska kanske bygga en chikan där också?

Chris Ash skrev:
njae, men kanske en vettig avåkningszon
inget mysterium hur en sådan skall se ut
uppåtlutande med leca

Chris Ash skrev:
Vill bara börja med att förtydliga att jag inte är från Falkenberg. Ingår bara i det medicinska Teamet som hyrs in dit.

Problemet med Falkenberg som jag ser det är att det är för små avåkningszoner innan det tar stopp i något hårt t.ex. en betongmur. Bredda avåkningszonerna och fyll dom med Lecca så tror jag att vi får mindre skador hos förarna.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...