MCn kör inte fram (Akut hjälp)

Gänga är ett spiralformat spår så att mutter kan skruvas på precis som en syltburk har gänga för locket och det ser ut att den blivit skadad på din hoj och därmed kanske inte en mutter går att skruva på så lätt eller inte alls men det går säkert att fixa så att du iaf får på muttern.

Kom på att TS oförstående kanske beror på att gängan faktiskt ser ok ut. Bara är att testa om du får på muttern sen får vi se.
 
Last edited:
Jag hade pallat under med brickor så muttern från lite frisk gänga och limmat den med gänglåsning. Byta utgående axel är väl lika med riva hela motorn?
 
Bara för att trösta TS lite så finns det två grupper av mc-förare.
De som har tappat hojen och de som säger att de inte tappat hojen.
 
Skulle man för att rädda axeln kunna fila ner den och gänga en dim mindre än original?
 
Kan det vara så att där det ser ut som att gängan är skadad är i själva verket ett ”urtag” i axeln för att kunna säkra muttern med ett körnslag?
 
Har beställt säkring och mutter från Yamaha, får testa och sätta fast den i slutet av veckan annars får jag försöka laga axeln med!

/K
 
Tror inte 'spåret' kommer av att drevet slirat. Borde finnas en massa spån och dessutom hade inte drevet kunnat halka på plats igen.
Spåret finns nog där då gängan sannolikt är rullad och gängverktyg behöver ett hyfsat gängutlopp. Dessutom vill man väl gärna ha lite klämlängd också. Splinsen är tydligen ca 25mm och jag bedömmer spåret smalaråe än så. Bara att mäta.
Däremot tvivlar jag på att det bara är att dra dit muttern.
En lite kunnig mekaniker kan kanske fila till gängan med en nålfil så att man kan dra rent gängan med ett snitt.
Personligen tror jag att den skadade gängan är orsaken till att hojen levererats utan mutter, borde vara ganska stora skador och mycket spånor om det hänt i närtid.
Låt som sagt en rutinerad mekaniker titta på cykeln. Byte av axel är en kostsam affär.
 
Dålig konstruktion med låsmutter.
En sådan mutter ska bytas när den varit loss för byte av drev.
Vikbricka mycket bättre alternativ.
 
Dålig konstruktion med låsmutter.
En sådan mutter ska bytas när den varit loss för byte av drev.
Vikbricka mycket bättre alternativ.
Dom gånger jag beställt Washer ”plat”och mutter som länkas till
Har jag fått en med två låsvikkanter o splinesmönster i mitten typ dom här , ren låsmutter har jag aldrig stött på själv
Känns mer som att den som bytt drivpaket inte monterat den
ABAFA189-4E45-4793-A833-63729FA6CD35.png
 
Jag hade en YZF 750 en gång med samma problem. Det upptäcktes inte förrän jag skulle byta drivpkt första gången. Lösningen var att hitta en annan mutter med ngt mindre gängstigning och dra dit. Jag kan säga att det var inte lätt att hitta då muttern är väldigt speciell i sin utformning men jag hittade en vvsmutter jag kunde använda, jag svetsade dit en tjock bricka på baksidan så det blev press mot drevet.
Jag kan säga att när jag lossade kedjan nåt år senare för lite servicearbete så tyckte jag att det satt lite väl löst så jag la en svetsloppa på det med. Kanske inte ultimat men bättre än att det lossnar.
Den riktiga lösningen är att byta den utgående axeln men det är en massa massa jobb.
 
Mildeherrejösses!!!
Vem eller vad har skruvat på din cykel??, rent allmänt kan man ju som sagt säja att det var tur du tippade moppen!, att den gleeeed av axeln så lätt kunde ju varit din din sista spik i kistan om det hänt under färd, gängorna ser inte friska ut- ett gängsnitt kan rädda gängorna, dock tror jag att ett byte av axel skulle va rekomendabelt- dyrt, men för att få peace of mind- det ända rätta!!
Har svårt att tänka mej nån annan smidig lösning iom att axeln är härdad eller i varje fall hård som fan. Och har axeln snurrat iom att du provat med att lägga i växlar så har ju drevet nött ner gängorna, inte bra läge för att hänga om.
 
Last edited:
Har du köpt den hojen på firma nyligen, lämna tillbaka.

Det där ska inte få hända!
 
Jag hade en YZF 750 en gång med samma problem. Det upptäcktes inte förrän jag skulle byta drivpkt första gången. Lösningen var att hitta en annan mutter med ngt mindre gängstigning och dra dit. Jag kan säga att det var inte lätt att hitta då muttern är väldigt speciell i sin utformning men jag hittade en vvsmutter jag kunde använda, jag svetsade dit en tjock bricka på baksidan så det blev press mot drevet.
Jag kan säga att när jag lossade kedjan nåt år senare för lite servicearbete så tyckte jag att det satt lite väl löst så jag la en svetsloppa på det med. Kanske inte ultimat men bättre än att det lossnar.
Den riktiga lösningen är att byta den utgående axeln men det är en massa massa jobb.
Det där är riktigt moppefucko mekande.

Om drevet kanar av splines går kedjan snett då kan kedjan klättra av bakdrevet o slå tvärstopp på bakhjulet.

Sker detta i en kurva med nedlägg så blir det nästan 100% en sjukhusvistelse med framtida men och värk samt fight med försäkringsbolag.

Lite som när en frågade om man inte kunde skarva gaswire på en r1 för en ny kostade 300:-

Har man inte råd att sköta sin hoj så skall man kanske inte ha hoj. Att köra hoj är inte som att köra bil det är gigantisk stor skillnad på konstruktioner och vad som kan hända när något falierar.
 
detta har hänt mej på ett race plötsligt drev hojen inte, det visade sej att muttern hade lossnat o lämnat mej åt mitt öde.
det blev skamkärra in. fram med ny mutter o skruva fast.
redy for next race
 
Back
Top