MCn kör inte fram (Akut hjälp)

Tror inte 'spåret' kommer av att drevet slirat. Borde finnas en massa spån och dessutom hade inte drevet kunnat halka på plats igen.
Spåret finns nog där då gängan sannolikt är rullad och gängverktyg behöver ett hyfsat gängutlopp. Dessutom vill man väl gärna ha lite klämlängd också. Splinsen är tydligen ca 25mm och jag bedömmer spåret smalaråe än så. Bara att mäta.
Däremot tvivlar jag på att det bara är att dra dit muttern.
En lite kunnig mekaniker kan kanske fila till gängan med en nålfil så att man kan dra rent gängan med ett snitt.
Personligen tror jag att den skadade gängan är orsaken till att hojen levererats utan mutter, borde vara ganska stora skador och mycket spånor om det hänt i närtid.
Låt som sagt en rutinerad mekaniker titta på cykeln. Byte av axel är en kostsam affär.
Nej, spåret kommer inte av att drevet har slirat. Utgående axel är hårdare än drevet, det är konstruerat så ifall drevet skulle börja glappa på splinsen då det är bättre (billigare) att "offra" drevet framför utgående axel. Det är nog gängutlopp som du säger. Sedan har du ingen klämlängd på axeln, det finns i muttern. Tittar man på bilden som Sundström la upp så ser man att muttern inte är homogen, det blir ett hålrum mellan mutterns gänga och drevet som gör att muttern kan "fjädra" lite. Men som sagt kan en gängfil eventuellt rädda gängan om den är skadad.
 
Det där är riktigt moppefucko mekande.

Om drevet kanar av splines går kedjan snett då kan kedjan klättra av bakdrevet o slå tvärstopp på bakhjulet.

Sker detta i en kurva med nedlägg så blir det nästan 100% en sjukhusvistelse med framtida men och värk samt fight med försäkringsbolag.

Lite som när en frågade om man inte kunde skarva gaswire på en r1 för en ny kostade 300:-

Har man inte råd att sköta sin hoj så skall man kanske inte ha hoj. Att köra hoj är inte som att köra bil det är gigantisk stor skillnad på konstruktioner och vad som kan hända när något falierar.

Jo det kan man ju tycka och jag har faktiskt råkat ut för det en gång i låg hastighet då en mc-mekaniker hade glömt att skruva dit en låsbricka. Men nu hade jag som jag skrev ingen annan lösning och drevet satt fast som det skulle. Det är egentligen mer intressant att ingen berättade för mig att drevets mutter var runddragen när jag köpte hojen och jag körde ändå i 260 med den innan jag började renovera den.
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top