MCn kör inte fram (Akut hjälp)

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Tror inte 'spåret' kommer av att drevet slirat. Borde finnas en massa spån och dessutom hade inte drevet kunnat halka på plats igen.
Spåret finns nog där då gängan sannolikt är rullad och gängverktyg behöver ett hyfsat gängutlopp. Dessutom vill man väl gärna ha lite klämlängd också. Splinsen är tydligen ca 25mm och jag bedömmer spåret smalaråe än så. Bara att mäta.
Däremot tvivlar jag på att det bara är att dra dit muttern.
En lite kunnig mekaniker kan kanske fila till gängan med en nålfil så att man kan dra rent gängan med ett snitt.
Personligen tror jag att den skadade gängan är orsaken till att hojen levererats utan mutter, borde vara ganska stora skador och mycket spånor om det hänt i närtid.
Låt som sagt en rutinerad mekaniker titta på cykeln. Byte av axel är en kostsam affär.
Nej, spåret kommer inte av att drevet har slirat. Utgående axel är hårdare än drevet, det är konstruerat så ifall drevet skulle börja glappa på splinsen då det är bättre (billigare) att "offra" drevet framför utgående axel. Det är nog gängutlopp som du säger. Sedan har du ingen klämlängd på axeln, det finns i muttern. Tittar man på bilden som Sundström la upp så ser man att muttern inte är homogen, det blir ett hålrum mellan mutterns gänga och drevet som gör att muttern kan "fjädra" lite. Men som sagt kan en gängfil eventuellt rädda gängan om den är skadad.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det där är riktigt moppefucko mekande.

Om drevet kanar av splines går kedjan snett då kan kedjan klättra av bakdrevet o slå tvärstopp på bakhjulet.

Sker detta i en kurva med nedlägg så blir det nästan 100% en sjukhusvistelse med framtida men och värk samt fight med försäkringsbolag.

Lite som när en frågade om man inte kunde skarva gaswire på en r1 för en ny kostade 300:-

Har man inte råd att sköta sin hoj så skall man kanske inte ha hoj. Att köra hoj är inte som att köra bil det är gigantisk stor skillnad på konstruktioner och vad som kan hända när något falierar.

Jo det kan man ju tycka och jag har faktiskt råkat ut för det en gång i låg hastighet då en mc-mekaniker hade glömt att skruva dit en låsbricka. Men nu hade jag som jag skrev ingen annan lösning och drevet satt fast som det skulle. Det är egentligen mer intressant att ingen berättade för mig att drevets mutter var runddragen när jag köpte hojen och jag körde ändå i 260 med den innan jag började renovera den.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top