MCn kör inte fram (Akut hjälp)

Kan det vara nåt liknande bekymmer som beskrivs i videon nedan (när du tappade hojen lossnade lödningen till nån av kablarna i växelposition sensor)...

 
om TS problembeskrivning stämmer så kan alla elektronik uteslutas. Felet är mekaniskt. Till exempel:
- Växelspaken är böjd så växel inte kan läggas i
- kopplingshandtaget skadat så det alltid är frikopplats
- något internt i kopplingen eller växellådan har hoppat ur led

detta är felsökt på 5 minuter med vanliga handverktyg
 
Som någon nämnde tidigare, prova att lägga i tvåan istället.
Gissar på att växelspaken tryckts till så att nedan inringad skruv hindrar spaken att tryckas ner hela vägen.

scshot.jpg
 
Hej,

Vi lyckades lösa det igår. Det var att framdrevet hade hamnat ur position, man ser också på bilden här ovan att kedjan inte är rätt på plats. Nu har jag satt in framdrevet på rätt plats, konstigt nog så saknade min MC en säkring till framdrevet - är det normalt att motorcyklar inte har någon slags säkring? Det känns ju som att framdrevet kan hamna ur fas hur enkelt som helst då?

/D
 
Hej,

Vi lyckades lösa det igår. Det var att framdrevet hade hamnat ur position, man ser också på bilden här ovan att kedjan inte är rätt på plats. Nu har jag satt in framdrevet på rätt plats, konstigt nog så saknade min MC en säkring till framdrevet - är det normalt att motorcyklar inte har någon slags säkring? Det känns ju som att framdrevet kan hamna ur fas hur enkelt som helst då?

/D
Det sitter en mutter som drar fast drevet på axeln ja, eller det ska sitta en åtminstone. Har du ingen mutter där så skulle jag ju inte köra en meter tills det sitter en där.
 
Menar du att muttrarna ska sitta enligt de röda cirklarna? 1614590078858.png
 
Menar du att muttrarna ska sitta enligt de röda cirklarna? View attachment 459046
Det finns olika lösningar per modell. Det vanliga är en mutter över centrum på drevet, med låsbricka (viktigt). I bland är det istället ett C-slips. Om du har gängor längst på axeln som drevet sitter på är det en mutter. Är det hål i axeln med invändiga gängor är det en bult. Normalt skall det alltid sitta en låsbricka som förhindrar att ditt fel uppstår.
 
Så ett första tips är att INTE KÖRA. Kan bli dyrt...
Framdrevet ska INTE kunna "ramla av axeln".

Ska normalt se ut ungefär så här, för att säkra att drevet inte kan ramla av alltså:

1614591441631.png

Och i den film som RWN länkade till i inlägg 21 ser man hur det kan se ut på en Yamaha:
1614591760353.png
 
Ja precis, gick ner och tog en bild. Såhär har det sett ut på min hoj:


1614593937789.png


Vet nån vart jag kan hitta mutter/låsbricka? Nån länk eller så?
 
Det var kanske tur att det hände som det hände, hade drevet lossnat i 150km/t på motorvägen kunde det blivit värre.
 
Som det skrivs ovan så ser tyvärr gängorna skadade ut. Oklart vad som hänt men jag hade låtit en verkstad titta på det, om du inte är bekväm men att jobba med gängsnitt själv.
 
Hej,

Ja, helt plötsligt är jag superglad att jag tappade hojjen - otäckt att köra runt sådär.
Kan ni markera på bilden vart ni menar med gängorna?
 
Lämna in den till Mc-verkstad. Kräver lite erfarenhet för att fixa gängorna. Troligen kan de hämta hojen för en rimlig peng. Drevet ska dras med moment så du behöver momentnyckel plus hylsa, samt gängsnitt och svängjärn för att fixa gängorna. Du spar inte speciellt mycket på att göra det själv.
 
Tror inte den axeln går att rädda utlån det blir att byta utgående axel i växellådan.

Men läste jag rätt är Ts hoj rätt ny o ny inköpt, så garanti?
Eller säljarens ansvar om det är i en butik Ts köpt.
Alternativt motor delen i Ts försäkring på hojen.
 
Jag ringde Yamaha och skickade henne bilden. Hon sa att framdrevet såg OK ut och att jag behövde muttern och det för tillfället.
Förstår fortfarande inte riktigt vad ni menar kring gängorna?

/K
 
Jag ringde Yamaha och skickade henne bilden. Hon sa att framdrevet såg OK ut och att jag behövde muttern och det för tillfället.
Förstår fortfarande inte riktigt vad ni menar kring gängorna?

/K
Jag håller med de som tidigare skrivit att axeln nog är paj.
Det skall vara gängor hela vägen från ytteränden på axeln in till där splinsen börjar vid drevet.
Nu ser det ut som om drevet har svarvat bort allt vad gängor heter då du startat motorn och axeln har snurrat inne i drevet.
Om du köpt hojen på firma så ring dem bums.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top