MCn kör inte fram (Akut hjälp)

Kan det vara nåt liknande bekymmer som beskrivs i videon nedan (när du tappade hojen lossnade lödningen till nån av kablarna i växelposition sensor)...

 
om TS problembeskrivning stämmer så kan alla elektronik uteslutas. Felet är mekaniskt. Till exempel:
- Växelspaken är böjd så växel inte kan läggas i
- kopplingshandtaget skadat så det alltid är frikopplats
- något internt i kopplingen eller växellådan har hoppat ur led

detta är felsökt på 5 minuter med vanliga handverktyg
 
Som någon nämnde tidigare, prova att lägga i tvåan istället.
Gissar på att växelspaken tryckts till så att nedan inringad skruv hindrar spaken att tryckas ner hela vägen.

scshot.jpg
 
Hej,

Vi lyckades lösa det igår. Det var att framdrevet hade hamnat ur position, man ser också på bilden här ovan att kedjan inte är rätt på plats. Nu har jag satt in framdrevet på rätt plats, konstigt nog så saknade min MC en säkring till framdrevet - är det normalt att motorcyklar inte har någon slags säkring? Det känns ju som att framdrevet kan hamna ur fas hur enkelt som helst då?

/D
 
Hej,

Vi lyckades lösa det igår. Det var att framdrevet hade hamnat ur position, man ser också på bilden här ovan att kedjan inte är rätt på plats. Nu har jag satt in framdrevet på rätt plats, konstigt nog så saknade min MC en säkring till framdrevet - är det normalt att motorcyklar inte har någon slags säkring? Det känns ju som att framdrevet kan hamna ur fas hur enkelt som helst då?

/D
Det sitter en mutter som drar fast drevet på axeln ja, eller det ska sitta en åtminstone. Har du ingen mutter där så skulle jag ju inte köra en meter tills det sitter en där.
 
Menar du att muttrarna ska sitta enligt de röda cirklarna? 1614590078858.png
 
Menar du att muttrarna ska sitta enligt de röda cirklarna? View attachment 459046
Det finns olika lösningar per modell. Det vanliga är en mutter över centrum på drevet, med låsbricka (viktigt). I bland är det istället ett C-slips. Om du har gängor längst på axeln som drevet sitter på är det en mutter. Är det hål i axeln med invändiga gängor är det en bult. Normalt skall det alltid sitta en låsbricka som förhindrar att ditt fel uppstår.
 
Så ett första tips är att INTE KÖRA. Kan bli dyrt...
Framdrevet ska INTE kunna "ramla av axeln".

Ska normalt se ut ungefär så här, för att säkra att drevet inte kan ramla av alltså:

1614591441631.png

Och i den film som RWN länkade till i inlägg 21 ser man hur det kan se ut på en Yamaha:
1614591760353.png
 
Ja precis, gick ner och tog en bild. Såhär har det sett ut på min hoj:


1614593937789.png


Vet nån vart jag kan hitta mutter/låsbricka? Nån länk eller så?
 
Det var kanske tur att det hände som det hände, hade drevet lossnat i 150km/t på motorvägen kunde det blivit värre.
 
Som det skrivs ovan så ser tyvärr gängorna skadade ut. Oklart vad som hänt men jag hade låtit en verkstad titta på det, om du inte är bekväm men att jobba med gängsnitt själv.
 
Hej,

Ja, helt plötsligt är jag superglad att jag tappade hojjen - otäckt att köra runt sådär.
Kan ni markera på bilden vart ni menar med gängorna?
 
Lämna in den till Mc-verkstad. Kräver lite erfarenhet för att fixa gängorna. Troligen kan de hämta hojen för en rimlig peng. Drevet ska dras med moment så du behöver momentnyckel plus hylsa, samt gängsnitt och svängjärn för att fixa gängorna. Du spar inte speciellt mycket på att göra det själv.
 
Tror inte den axeln går att rädda utlån det blir att byta utgående axel i växellådan.

Men läste jag rätt är Ts hoj rätt ny o ny inköpt, så garanti?
Eller säljarens ansvar om det är i en butik Ts köpt.
Alternativt motor delen i Ts försäkring på hojen.
 
Jag ringde Yamaha och skickade henne bilden. Hon sa att framdrevet såg OK ut och att jag behövde muttern och det för tillfället.
Förstår fortfarande inte riktigt vad ni menar kring gängorna?

/K
 
Jag ringde Yamaha och skickade henne bilden. Hon sa att framdrevet såg OK ut och att jag behövde muttern och det för tillfället.
Förstår fortfarande inte riktigt vad ni menar kring gängorna?

/K
Jag håller med de som tidigare skrivit att axeln nog är paj.
Det skall vara gängor hela vägen från ytteränden på axeln in till där splinsen börjar vid drevet.
Nu ser det ut som om drevet har svarvat bort allt vad gängor heter då du startat motorn och axeln har snurrat inne i drevet.
Om du köpt hojen på firma så ring dem bums.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top