McDonalds lägger ner sina restauranger på Island

Nja, mammas pannbiffar smakar inte som på McD. :näsblod

Var lite nyfiken på ifall det var en massa konstiga E-nummer och sånt.

När mamma gör kött bullar gör hon det antagligen på köttfärs som i sin tur gjorts på kötfärskött som är väldigt likt det gemeneman anser vara kött.

I köttbranchen finns det dock olika klasser på kött. Kött1, Kött 2, Kött 3, Kött 4 osv ner till det man gör tex hundmat på. Inget av dom olika kvaliteterna är det något fel på (om det hanterats rätt) och alla klassas som 100% nötkött eftersom dom kommer från kor.

I hamburger kulturen har man lärt sig att pannbiffar skall vara platta och runda och ha den konsistens som dom har. Konsistensen beror på att det inte är köttfärskött som används.

Mammas pannbiffar har lagats med kärlek, för hand, av en anna råvara och får därför en annan konsistens.

Jag äter gärna en hamburgare nä jag är ute och åker hoj men förväntar mig inte att få en riktig pannbiff.

Last edited:
När mamma gör kött bullar gör hon det antagligen på köttfärs som i sin tur gjorts på kötfärskött som är väldigt likt det gemeneman anser vara kött.

I köttbranchen finns det dock olika klasser på kött. Kött1, Kött 2, Kött 3, Kött 4 osv ner till det man gör tex hundmat på. Inget av dom olika kvaliteterna är det något fel på (om det hanterats rätt) och alla klassas som 100% nötkött eftersom dom kommer från kor.

I hamburger kulturen har man lärt sig att pannbiffar skall vara platta och runda och ha den konsistens som dom har. Konsistensen beror på att det inte är köttfärskött som används.

Mammas pannbiffar har lagats med kärlek, för hand, av en anna råvara och får därför en annan konsistens.

Jag äter gärna en hamburgare nä jag är ute och åker hoj men förväntar mig inte att få en riktig pannbiff.

Ja, en pannbiff är någonting helt annat. När min mamma, eller rättare sagt jag själv, gör pannbiffar så använder jag oftast 70 % nötkött, 30% fläskkött. Då blir det med ägg, lök, strödbröd + lite kryddor som varierar med humöret. För hamburgre är det enbart 100% nötkött som gäller + salt o peppar.

Är bara lite nyfiken på vad det finns i maten som man köper efter debatten om boken "den hemlige kocken".

Max är så överskattat av norrlänningar så det är SJUUUKT! Även Frasses, som har några av de smakfattigaste burgarna nånsin! I luleå finns även den tattigaste av dem alla!
Har "tyvärr" avsatt 4år av mitt liv i Norrbotten och det är ett jäkla tjat på er och era hamburgare :D

Skämtåsido, Island har en massa andra konstiga kedjor som vi INTE har i sverige, typ KFC, Taco Bell m.fl. Jag förstår dock inte hur dessa går runt! :va För SÅ goda är dem väl inte!?

Hängde i Reykjavik i sommras några veckor, åt mest på kafeerna där...

Va!? Var? Vill ha! Nu!

Efter järnvägsgatan vid tågstationen, i hörnet av ett av de nya studenthöghusen. Kommer inte ihåg vad stället heter.

Det var kanske ett halvår sedan jag var där så förhoppningsvis finns det kvar på menyn.

Du kan inte jämföra det riktigt med äkta fish&ships från UK, men har du tröttnat på burgare så är det gott att få någonting annat.

Efter järnvägsgatan vid tågstationen, i hörnet av ett av de nya studenthöghusen. Kommer inte ihåg vad stället heter.

Det var kanske ett halvår sedan jag var där så förhoppningsvis finns det kvar på menyn.

Du kan inte jämföra det riktigt med äkta fish&ships från UK, men har du tröttnat på burgare så är det gott att få någonting annat.
Tack för tipset, det ska utforskas!

McD och burger king, de gånger jag ätit där har jag bara blivit arg. Små torra stackars microburgare är ej människovärdig föda. Frasses suger, Max funkar, men helst ska det va ställen som Sunes i Pite, JVG i Lule, dvs gamla hederliga hak med gigantiska och flottiga ostburgare som steks på direkten. :)

Lokalhaken är alltid bäst. I Umeå är det Mias som gäller.
McDonalds på Island kanske ska satsa på EN restaurang ist?

Ströbröd och ägg för att hålla ihop och kryddor för smaken.

Vilket är BS

Det behövs inte ägg och ströbröd för pannbiffar/burgare. Det räcker med att man rör runt i färsen så klibbar fibrerna ihop alldeles själv. Men folk inbillar sig att det är ägget som magiskt klistrar ihop färsen.

berätta, är det inte 100% rent nötkött som dom skryter om i reklamen:rolleyes:

haha långt ifrån. Vi tog brosket från alla dom "fina" köttbitarna där det satt pytte lite kött kvar.

Så om du går in på donken och köper... jaa vi kan säga 20 ostisar, så får du ungefär i dig 10-15% kött om du äter upp allihop.

Det är skandal.

Ngt jag saknar här i Sverige är fish&chips. Skulle lätt ta det isf för den eviga 150-gammaren med extra allt. Fish&chips i kustnära städer i UK är ju guld, ofta så färsk fisk att den smälter i munnen.

Fish%20n%20Chips.jpg

Håller med. asagott (fr. krigsabåt) om man bara ger fan i vinägern. Undvik fisken man får mitt i landet!

Såg dessa när jag var där för några veckor sedan. Men hade inte jänkarna stora militärbaser på island förr, för att spana på ryska ubåtar etc? de tog nog med sig den dyngan:va

För övrigt var det inte dyrare än i sverige nu. En ½L öl ca 45:-

En 3 rätters med vita dukar o vin för 2 runt tusingen. Däremot var det vanligt att val stod på menyn. Givetvis fångat i "forskningssyfte".

Men att Mcdonalds drar är inte så konstigt, islänningarnas löner har väl sänkts med ungfär 40% rakt av, vilket gör allt som importeras tokdyrt för dem.

Ngt jag saknar här i Sverige är fish&chips. Skulle lätt ta det isf för den eviga 150-gammaren med extra allt. Fish&chips i kustnära städer i UK är ju guld, ofta så färsk fisk att den smälter i munnen.

Fish%20n%20Chips.jpg

Engelsk mat är verkligen inte god! Snabbmat suger på nästan alla ställen. Hemlagat eller bra restaurang ska det vara!

Engelsk mat är verkligen inte god! Snabbmat suger på nästan alla ställen. Hemlagat eller bra restaurang ska det vara!

Fish&chips-restauranger kan vara heelt ok tycker jag. En annan bra snabbrätt i UK är Ploughman's lunch tycker jag.

Vilket är BS

Det behövs inte ägg och ströbröd för pannbiffar/burgare. Det räcker med att man rör runt i färsen så klibbar fibrerna ihop alldeles själv. Men folk inbillar sig att det är ägget som magiskt klistrar ihop färsen.

Ok om du säger det:rolleyes:

Jag åker runt ganska mkt i mitt jobb och de enda man ser är de där satans snabbmatskedjorna, och ibland tvingas man in på nån pizzeria eller ta en burgare, men hellst äter men ju riktig mat
Ska dock tilläggas att om man måste välja nå skräpmat så är MAX det "godaste"

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...