McDonalds lägger ner sina restauranger på Island

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
På grund av finanskrisen på Island har man beslutat sig för att lägga ner sin verksamhet helt och hållet på Island.

http://hd.se/ekonomi/2009/10/30/mcdonald-s-laemnar-island/

Det är inte första gången man lägger ner en verksamhet. MacDonalds misslyckades med sitt första försök att etablera sig i Luleå. Restaurangen lades ner om jag inte minns fel. Där uppe var det MAX som gällde inget annat. Några år senare gjorde man ett nytt försök och idag finns MacDonalds etablerat i staden.

MacDonalds över etablerade sig här i Sverige samtidigt som MAX och Burger King expanderade kraftigt. Särskilt MAX. De har likt ett virus etablerat sig över landet från norr till söder på kort tid. Rätt otroligt faktiskt.

I Helsingborg tog MAX över en av MacDonalds restauranger för ett par år sedan.

På sätt och vis hade jag gärna sett mindre entreprenörer driva egna personliga restauranger. Lite trist med alla stora kedjor som ska etablera sig i alla stadskärnor på de bästa lägena samt i var och vartannat köpcentra.

Vi kanske skulle behöva en finanskris här också för att rensa ut lite.

Jag tror att du menar Umeå, det var här Mc Donalds fick vika sig för MAX i första skedet, MAX tog till och med över lokalen efter McDonalds....

Nu finns båda, vilket är bra, för fjortisarna hänger på McDonalds och äter deras grisföda medans vettigt folk äter på MAX

MacDonalds? Är det någon nytt, det nya svarta? ;)

Max regerar! Sist jag prova något annat i Luleå blev jag magsjuk i två dagar, tredje dagen skulle jag köra till Sthlm med tre magsjuka passagerare... Det var en upplevelse det också :tummenupp

Tacka vet jag Corner *Numera Anderssons?* och deras svettiga burgare. De slutade expandera efter 2 restauranger och det var bra det.

Jag tror att du menar Umeå, det var här Mc Donalds fick vika sig för MAX i första skedet, MAX tog till och med över lokalen efter McDonalds....

Nu finns båda, vilket är bra, för fjortisarna hänger på McDonalds och äter deras grisföda medans vettigt folk äter på MAX

Du kan ha rätt i att det var Umeå. Jag växte upp i Norrland under ett par år i min barndom och har varit där i stort sett årligen sedan dess. MAX var något jag alltid såg fram emot att äta på. Ingen söderöver hade någon aning vad det var för kedja. Nu finns de överallt.

Min uppfattning är dock att MAX burgarna ofta smakar bättre norrut. Även om det står MAX på restaurangerna är det få som fått till det här nere.

Du kan ha rätt i att det var Umeå. Jag växte upp i Norrland under ett par år i min barndom och har varit där i stort sett årligen sedan dess. MAX var något jag alltid såg fram emot att äta på. Ingen söderöver hade någon aning vad det var för kedja. Nu finns de överallt.

Min uppfattning är dock att MAX burgarna ofta smakar bättre norrut. Även om det står MAX på restaurangerna är det få som fått till det här nere.

Norrut äter man ju på FRASSES :tummenupp

Frasses jag jag provat, men det fanns inte på den tiden jag bodde norrut. Visst finns det en restaurang i Boden snett över Stadshotellet bredvid Föreningssparbanken jag jag inte minns fel?

Någon bodensare här som kan svara på det?

Mcdonalds kan dra. Deras strips är dock goda.. men resten suger.

Husmanskost är skiten.

Mcdonalds kan dra. Deras strips är dock goda.. men resten suger.

Husmanskost är skiten.

"Och vad ska du ha?"

"Öhh, en McFläsklägg med rotmos"

"Dricka till det?"

"Standardmjölk!"

Piteå har ju sin Paltseria, här i Umeå har vi också ett palthak, i somras stog dom utomhus och stekte palt i en tvåmeters muurikka, det luktade underbart!

Last edited:
"Och vad ska du ha?"

"Dricka till det?"

"Standardmjölk!"

Piteå har ju sin Paltseria, här i Umeå har vi också ett palthak, i somras stog dom utomhus och stekte palt i en tvåmeters muurikka, det luktade underbart!

Försökte du på ett sarkastiskt sätt inbilla mig att mcrövhalts saluför husmanskost?

Jag vet vad dom har i sina hamburgare. Jag har själv styckat och vacuumpackat skiten..

McDonalds där är ju snordyrt. Bra mycket dyrare än bättre käk på Island. Så de är inte så konstigt att de inte går bra för dem.

Ps. Max suger :tungan

Försökte du på ett sarkastiskt sätt inbilla mig att mcrövhalts saluför husmanskost?

Jag vet vad dom har i sina hamburgare. Jag har själv styckat och vacuumpackat skiten..

Näe, jag försökte tänka ut en ny nishmarknad för dom...
McHusmans!

"Och vad ska du ha?"

"Dricka till det?"

"Standardmjölk!"

Hade gärna haft ett palthak istället för alla pizzerior och thai hak.
Har fått berättat för mig att mammorna skickade palt med tåget ner till sina söner i Stockholm förr om åren.

Norrut äter man ju på FRASSES :tummenupp
Firade på Frasses i Storuman när jag inhandlat R6:an, det är fina grejer. Fast det roligaste med det var nästan när pälle_ mobbade mig för att jag bröt av två stycken pinnar på min plastgaffel, men när vi hade ätit klart saknades det en pinne på hans också, och till skillnad från mina stod den inte att finna någonstans. Som uppslukad... :D

Frasses i Mantorp är ju annars ett obligatoriskt pit-stop när man har vägarna förbi där.

Hade gärna haft ett palthak istället för alla pizzerior och thai hak.
Har fått berättat för mig att mammorna skickade palt med tåget ner till sina söner i Stockholm förr om åren.

Bra mammor gör sånt än i dag!

I Luleå hade dom ett ställe som sålde "matdosor" med husmanskost.
Dom hade en jättelång glasdisk med massor av olika maträtter man kunde välja.
I ett hörn i butiken hade dom en micro och ett par bord så man kunde äta där.

Riktigt bra käk, billigar än en pizza eller McMeny och trevligt avstressad stämmning.

Dom försökte i Piteå också, det gick inte bra. Inte konstigt då vi har både Max oxh framför allt Sunes här. Ärligt talat så tycker jag att man har allvarliga fel någonstans om man föredrar Mcd före Max...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti