MC Uppkörning om två dagar !

bigsMT09

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2025
Hoj
2024, Yamaha MT09
Tjena forumet! Ny här.

Har Tung MC uppkörning om två dagar. I Kristianstad, Skåne.
Om det är någon som har några tips, antingen specifikt om Kristianstad som uppkörningsstad, eller några tips rent generellt..... lämna en kommentar eller två. Hade uppskattats!

Känner mig redo annars. Ska bli så j*vla nice.

Cheers!

Vi gör alla fel. Om du märker att du gör något fel, släpp det och fokusera på resten av körningen. Det är lätt att man grottar ner sig i tänket "Helvete också, nu gjorde jag fel, nu blir jag säkert underkänd, hoppas provförrättaren inte märkte, fan och helvete också..." och vips har man gjort tre nya fel som kanske faktiskt får en kuggad. Enstaka missar är inget automatiskt underkännande, om det inträffar så försök att inte tänka på det utan bara kör vidare så ska du se att det löser sig :tummenupp

Ett annat tips är att övningsköra i området kring uppkörningsplatsen nu dagarna innan. Kör dit, kör därifrån och ta en tur i närområdet, kör tillbaka. Nu är det inte säkert att provet påbörjas och avslutas på samma plats, men man vet ju aldrig. Har du tur så kommer du ha kört iallafall ett par av vägarna du testas på under provet. Lite lokalkännedom är aldrig fel, så försök bekanta dig med vägarna kring platsen och lägg särskilt märke till kluriga korsningar, rondeller och andra platser som provförrättaren kan försöka testa dig på.

Lycka till! :)

Har väl inga direkta tips, förutom att, ta det lugnt, lyssna på uppkörningsförrättaren (har jag för mig att det heter), lycka till, & stort välkommen till hojvärlden!

Vi gör alla fel. Om du märker att du gör något fel, släpp det och fokusera på resten av körningen. Det är lätt att man grottar ner sig i tänket "Helvete också, nu gjorde jag fel, nu blir jag säkert underkänd, hoppas provförrättaren inte märkte, fan och helvete också..." och vips har man gjort tre nya fel som kanske faktiskt får en kuggad. Enstaka missar är inget automatiskt underkännande, om det inträffar så försök att inte tänka på det utan bara kör vidare så ska du se att det löser sig :tummenupp

Ett annat tips är att övningsköra i området kring uppkörningsplatsen nu dagarna innan. Kör dit, kör därifrån och ta en tur i närområdet, kör tillbaka. Nu är det inte säkert att provet påbörjas och avslutas på samma plats, men man vet ju aldrig. Har du tur så kommer du ha kört iallafall ett par av vägarna du testas på under provet. Lite lokalkännedom är aldrig fel, så försök bekanta dig med vägarna kring platsen och lägg särskilt märke till kluriga korsningar, rondeller och andra platser som provförrättaren kan försöka testa dig på.

Klockrena råd!

Försök att slappna av. Förrättaren förväntar sig inte att du är perfekt på att köra hoj, utan vill försäkra sig om att du kan grunderna väl och kör med huvudet. Var tydlig i allt du gör.

Kristianstad har väl typ 8 trafikljus och i princip noll rusningstrafik, lugnt som en filbunke. Är lite enkelriktat osv i centrum, men hastigheten är väl 40 där så gott om tid att spana efter skyltar.

Lycka till nu!

Efter ett antal uppkörningar för alla möjliga behörigheter har jag några tips:
* Kör som DU gör och gör det som du är bekväm med. Du ska inte imponera på inspektörer eller fokusera på att vara överdrivet korrekt. Inspektören vill se att du har koll på fordonet och hur det ska framföras i trafiken.
* Ha kul och stressa inte upp dig! I värsta fall klarar du inte det och får göra det igen. Det finns alltid fler tider! 🙂
* Små misstag förekommer och det är inte något att hänga upp sig på! Blir något fel så skaka av dig det och fokusera framåt.

Stort lycka till! 🥳

Efter ett antal uppkörningar för alla möjliga behörigheter har jag några tips:
* Kör som DU gör och gör det som du är bekväm med. Du ska inte imponera på inspektörer eller fokusera på att vara överdrivet korrekt. Inspektören vill se att du har koll på fordonet och hur det ska framföras i trafiken.
* Ha kul och stressa inte upp dig! I värsta fall klarar du inte det och får göra det igen. Det finns alltid fler tider! 🙂
* Små misstag förekommer och det är inte något att hänga upp sig på! Blir något fel så skaka av dig det och fokusera framåt.

Stort lycka till! 🥳
Tack för goda tips! Lets go....

Klockrena råd!

Försök att slappna av. Förrättaren förväntar sig inte att du är perfekt på att köra hoj, utan vill försäkra sig om att du kan grunderna väl och kör med huvudet. Var tydlig i allt du gör.

Kristianstad har väl typ 8 trafikljus och i princip noll rusningstrafik, lugnt som en filbunke. Är lite enkelriktat osv i centrum, men hastigheten är väl 40 där så gott om tid att spana efter skyltar.

Lycka till nu!
Håller med! Ska tänka på detta. En dag kvar.... Nu kör vi!

Helt rätt. Tack för din tid att skriva goda tips ! En dag kvar.... lets gooo

Det värsta som kan hända är att du får köra upp en gång till och det är ju inget att vara nervös över. Slappna av, ha kul och kör som du lärt dig så kommer det gå fint.

Och lycka till!

Det värsta som kan hända är att du får köra upp en gång till och det är ju inget att vara nervös över. Slappna av, ha kul och kör som du lärt dig så kommer det gå fint.

Och lycka till!
Tack för orden! Snart dags... :D

Ett praktiskt tips är att vara tydlig med huvudvridningen innan du ska svänga så bilen bakom verkligen ser vart du är på väg och han ser att du tittar över axeln. Min körskollärare (för väldigt många år sedan) sa att man skulle överdriva detta på framkörningen.

Kör lugnt fram till korsningarna så behöver kanske inte stanna i onödan. Det här var också något han påpekade under övningskörningen och som ger ett bra flyt.

Kör man garagevändning, slalombana och broms i 50-70-90 nu för tiden?
Isf, tänk på att bromsa kontrollerat med blicken långt fram och kom ihåg att bromssträckan är längre vid 90 än vid 70.

- Försök inte göra några PB:n.
- Tro inte att slingerbulten är samma som att köra på en riktig bana. M.a.o om ni har ett fint stråk där nere i Skåne, som bjuder in till hård körning, använd omdömet. Vill man gasautabarafn, skaffa en licens och kör på en bana.

Välkommen 👍🏼

Last edited:
Ett praktiskt tips är att vara tydlig med huvudvridningen innan du ska svänga så bilen bakom verkligen ser vart du är på väg och han ser att du tittar över axeln. Min körskollärare (för väldigt många år sedan) sa att man skulle överdriva detta på framkörningen.

Kör lugnt fram till korsningarna så behöver kanske inte stanna i onödan. Det här var också något han påpekade under övningskörningen och som ger ett bra flyt.

Kör man garagevändning, slalombana och broms i 50-70-90 nu för tiden?
Isf, tänk på att bromsa kontrollerat med blicken långt fram och kom ihåg att bromssträckan är längre vid 90 än vid 70.

- Försök inte göra några PB:n.
- Tro inte att slingerbulten är samma som att köra på en riktig bana. M.a.o om ni har ett fint stråk där nere i Skåne, som bjuder in till hård körning, använd omdömet. Vill man gasautabarafn, kör på en bana.

Välkommen 👍🏼
Bra tips. Fokuserat mycket på just detta faktiskt.

Lågfartsbanan först.
Sedan högfartsbanan är 50km/h med vändning på slutet och inbromsning vid konerna för undanmanövern.

Sen är det bromsning i 70km/h och 90km/h. Därefter ut i trafiken.

Tack. Ses kanske ute på vägarna....

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back