MC Uppkörning om två dagar !

Jag kuggade…. På en riktig skit grej i slutet av trafikrundan.

Var vägarbeten längre fram på en motorväg och förarprövaren gav mig anvisning att svänga av ”närmsta bästa möjliga” avfart eller vafan hon sa, för att köra in mot centrum.

Skyltarna för avfartens avstånd var kryssade och jag började tänka att vägen för avfarten är avstängd (medan jag kör 110km/h , vilket det var på motorvägen), hamnade i en tankebubbla typ om hon försöker ”lura mig” eller inte…..om jag verkligen kan ta denna avfart.

Medan jag hamnar i denna tankebubbla missar jag en 70 skylt och fortsätter i 110km/h och missar nästan avfarten. Förarprövaren fick ingripa vilket inte var ett bra tecken. Vi fortsatte lite till inne i centrum men fick sedan beskedet när vi var klara att jag blev underkänd.

Just pga av detta. Förarprövaren menade på att hade polis stått där så hade körkortet rykt direkt och tyvärr kan hon inte göra så mycket i detta fall, hon måste följa regelverk.

Har full förståelse. Det var en riktig dum miss av mig så skyller inte på något. 40km/h hastighetsgränsen är alldeles för mycket. Tar ansvar och som tur är fick jag tag på en ny tid nu på Torsdag igen (som inte fanns där först när jag kollade efter tider) Den bara poppade upp från ingenstans….

Har analyserat vad jag gjort fel och hoppas på bättre lycka om 2 dagar igen. Ska fan fixa det!!

Var vägarbeten längre fram på en motorväg och förarprövaren gav mig anvisning att svänga av ”närmsta bästa möjliga” avfart eller vafan hon sa, för att köra in mot centrum.

Skyltarna för avfartens avstånd var kryssade och jag började tänka att vägen för avfarten är avstängd (medan jag kör 110km/h , vilket det var på motorvägen), hamnade i en tankebubbla typ om hon försöker ”lura mig” eller inte…..om jag verkligen kan ta denna avfart.

Medan jag hamnar i denna tankebubbla missar jag en 70 skylt och fortsätter i 110km/h och missar nästan avfarten. Förarprövaren fick ingripa vilket inte var ett bra tecken. Vi fortsatte lite till inne i centrum men fick sedan beskedet när vi var klara att jag blev underkänd.

Just pga av detta. Förarprövaren menade på att hade polis stått där så hade körkortet rykt direkt och tyvärr kan hon inte göra så mycket i detta fall, hon måste följa regelverk.

Har full förståelse. Det var en riktig dum miss av mig så skyller inte på något. 40km/h hastighetsgränsen är alldeles för mycket. Tar ansvar och som tur är fick jag tag på en ny tid nu på Torsdag igen (som inte fanns där först när jag kollade efter tider) Den bara poppade upp från ingenstans….

Har analyserat vad jag gjort fel och hoppas på bättre lycka om 2 dagar igen. Ska fan fixa det!!
Du fixar nästa uppkörning!

Fick du köra småvägar från Fjälkinge till Viby? Det verkar vara poppis, och där fick jag köra när jag körde upp för 5 år sen. Och kuggade, delvis pga det, jag saktade inte ner tillräckligt mycket vid några hus där det enligt förrättaren skulle kunna springa ut småbarn bakom nån häck. Vilket var helt korrekt.

Fick du köra småvägar från Fjälkinge till Viby? Det verkar vara poppis, och där fick jag köra när jag körde upp för 5 år sen. Och kuggade, delvis pga det, jag saktade inte ner tillräckligt mycket vid några hus där det enligt förrättaren skulle kunna springa ut småbarn bakom nån häck. Vilket var helt korrekt.

Jag har en liten GPS va, så den loggade hela rutten. Bifogar två bilder om någon är intresserad.

Och ja stämmer ungefär, körde E22 med avfart mot viby sen körde jag några småvägar med skymd sikt där och ut på Åhus 90väg tillbaka till E22.
0e5e5885970c5872e4aa024772422ead.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag har en liten GPS va, så den loggade hela rutten. Bifogar två bilder om någon är intresserad.

Och ja stämmer ungefär, körde E22 med avfart mot viby sen körde jag några småvägar med skymd sikt där och ut på Åhus 90väg tillbaka till E22.
0e5e5885970c5872e4aa024772422ead.jpg

aa5d9636d92257b01809a89c9c56cbe1.jpg

Tack för orden det ska jag!

Fixade du det på andra försöket?

Ungefär samma runda. Inte riktigt samma inne i stan, men ganska nära.

Ja, jag fixade min andra uppkörning nån vecka senare. I Ängelholm... :hojsmilie :krama

Gött att höra! Fick upp en tid där med som skulle varit redan idag men sen hoppade Kristianstad upp igen från ingenstans så bokade den på direkten

Se om jag minns rätt nu för du hinner väl inte mycket mer än komma upp i 110 (från C4) innan de sänker till 90 och kort efter till 70, eller? Var blir det 50, innan avfarten tavernan?
Kan förstå att du gör den blundern där med lite nerver också. Man är lite liten på hoj på den där ”avfartsremsan”.
Det där vägbygget är tröttsamt på så många vis. Haft några kontroverser med såna här självutnämnda poliser, som inte accepterar blixtlåsprincipen, utan det ska helst vara en kö från Fjälkinge.

De råd jag gav var för att du skulle vara trygg i att du har kunskaperna för att köra upp och inte behöver noja över den biten. Bättre fokusera på att vara lugn och välmående mentalt…för att sen fortsätta att lära dig när du tagit kortet.

Nu tar du det!

Miggen sitter som okrönt konung på kuggningstronen med SEX uppkörningsförsök :hihi

Du fixar det där, som Ulvhamne sa, en extra dyr körlektion bara :tummenupp

Se om jag minns rätt nu för du hinner väl inte mycket mer än komma upp i 110 (från C4) innan de sänker till 90 och kort efter till 70, eller? Var blir det 50, innan avfarten tavernan?
Kan förstå att du gör den blundern där med lite nerver också. Man är lite liten på hoj på den där ”avfartsremsan”.
Det där vägbygget är tröttsamt på så många vis. Haft några kontroverser med såna här självutnämnda poliser, som inte accepterar blixtlåsprincipen, utan det ska helst vara en kö från Fjälkinge.

De råd jag gav var för att du skulle vara trygg i att du har kunskaperna för att köra upp och inte behöver noja över den biten. Bättre fokusera på att vara lugn och välmående mentalt…för att sen fortsätta att lära dig när du tagit kortet.

Nu tar du det!

Bra fråga. Det är 110 hyfsad bra bit innan avfarten iaf. Kollar man Google Earth så ser man ombyggnationerna, och bilder från olika datum med olika skyltar och att de gått från 2 filer med sen avfart till 3 filer med tidig, lång avfart. Senaste bilden är från 2024. Men där var avståndet för avfarten på skyltarna inte kryssade - så som jag såg dem.

Jävla röra i alla fall. Men jag kunde ändå hanterat det bättre. Förarprövaren undrade varför jag inte frågade bara…. Ja du sa jag, det vetifan.

Huvudet gick i 1000 just där och då

Håller med. Alla man snackar med klagar på det, speciellt de som pendlar till eller från jobb Kristianstad.

Helt rätt. Bra råd! Ska vara mer uppmärksam, snacka mindre med förarprövaren (snackade en del med henne, trodde det skulle hjälpa att slappna av lite mer men tror fokuset blev sämre faktiskt) och bara fokusera på körningen och mig själv.

Antar att man inte kör samma runda så måste vara extra uppmärksam.

Det ska jag

Jaså du din busiga jäkel har du det nu då?

Körkort, skattad, besiktad, försäkrad :) Har höjt mina överlevnadschanser på hoj rejält rent statistiskt :hihi En bonus är att samhället och farbror blå blir lite lugnare då också såklart, med all rätta förmodligen :tummenupp

Fokuserar just nu på att hitta lämplig airbagväst, man kan aldrig lägga ner för mycket tid eller engagemang på sin mc-utrustning :hej

Körkort, skattad, besiktad, försäkrad :) Har höjt mina överlevnadschanser på hoj rejält rent statistiskt :hihi En bonus är att samhället och farbror blå blir lite lugnare då också såklart, med all rätta förmodligen :tummenupp

Fokuserar just nu på att hitta lämplig airbagväst, man kan aldrig lägga ner för mycket tid eller engagemang på sin mc-utrustning :hej

Fan vad härligt! Vilken kikar du på? Tittat på några sådana också, Alpinestars nya Tech Air Plasma verkar vettig.

Miggen sitter som okrönt konung på kuggningstronen med SEX uppkörningsförsök :hihi

Du fixar det där, som Ulvhamne sa, en extra dyr körlektion bara :tummenupp

Sex försök tyder på lite dålig självinsikt, en uppfattning som ytterligare stärks av några av dina trådstarter. Nåja, både humor och ålder (om man får chansen) brukar bättra på den saken.

Annars brukar grundtipset faktiskt vara att bara köra mycket hoj så att man känner sig trygg och van på den. Det är det som provförrättaren egentligen bedömer.

Med vänlig hälsning,

Fan vad härligt! Vilken kikar du på? Tittat på några sådana också, Alpinestars nya Tech Air Plasma verkar vettig.

Kikar mestadels på Helite, behöver något som sitter utanpå allt annat :) Vill ha med mekanisk tråd/snodd/rem, inget elektroniskt helst. Var först inne på GP AIR men lutar nu åt Custom istället, den har användbara fickor och jag behöver inte racepuckel grejen som GP AIR har för tillfället :tummenupp

Sex försök tyder på lite dålig självinsikt, en uppfattning som ytterligare stärks av några av dina trådstarter. Nåja, både humor och ålder (om man får chansen) brukar bättra på den saken.

Annars brukar grundtipset faktiskt vara att bara köra mycket hoj så att man känner sig trygg och van på den. Det är det som provförrättaren egentligen bedömer.

Med vänlig hälsning,
Ja precis. Övning ger färdighet. Tycker ändå jag kört en del och är van vid hojen. Är självklart fortfarande "rädd" för den dock men det är av ren respekt. Går som satan om man vill.

Längesedan man sattes på ett sånt här test bara. Haft B körkort i 14 år. Så en blandning av nervositet med dålig uppmärksamhet just där och då i det momentet kostade mig en underkänd körning.

Tar nya tag med bättre fokus! Kör vi.

Bra grundinställning, det är mycket värt.
Själva prövningsmomentet ställer ju till det i huvudet.
Jag tror att du löser det vid nästa tillfälle, och bra återkoppling!
Tack! Var såklart besviken som fan och förbannad när man hörde ordet "underkänd" och förklaringen till det, men när man sedan landade lite så var det bara att analysera dagen och anteckna vad man borde förbättra till nästa gång.

Det ställer till ja, kan man lugnt säga. Konstigt ibland hur vi människor fungerar alltså, när vi är tvungna att prestera och när denna prestation just där och då är väldigt avgörande. Jag kan slå vad om att hade jag kört själv så hade det som hände inte hänt.

Men men.... kör vi på Torsdag igen!

Kikar mestadels på Helite, behöver något som sitter utanpå allt annat :) Vill ha med mekanisk tråd/snodd/rem, inget elektroniskt helst. Var först inne på GP AIR men lutar nu åt Custom istället, den har användbara fickor och jag behöver inte racepuckel grejen som GP AIR har för tillfället :tummenupp
Ah ok, du vill ha en sådan. Hänger med! Funkar säkert bra, de är nog snäppet billigare också än de man vill ha under jackan.

Tack! Var såklart besviken som fan och förbannad när man hörde ordet "underkänd" och förklaringen till det, men när man sedan landade lite så var det bara att analysera dagen och anteckna vad man borde förbättra till nästa gång.

Det ställer till ja, kan man lugnt säga. Konstigt ibland hur vi människor fungerar alltså, när vi är tvungna att prestera och när denna prestation just där och då är väldigt avgörande. Jag kan slå vad om att hade jag kört själv så hade det som hände inte hänt.

Men men.... kör vi på Torsdag igen!
Ja, så verkar vi fungera.
Jag hade haft både B och C kort i över 20år...och....betraktar mig själv som oehört nära att vara underkänd på mitt körprov för mc.
Var på det "berömda håret" att korsa heldragen linje i början av körningen inne i stan...fy vilken känsla, men försökte att köra vidare oberörd....gick kanske inte, men jag fixade i alla fall en godkänd insats.
Men förarprövaren drog runt mig en extra sväng i stan, vilket var helt rimligt tycker jag, och drt gick ju bra.
Kändes som en 50/50 när jag tog av mig hjälmen och skulle få min "dom".
Jag hade accepterat att bli underkänd, men samtidigt kände jag att jag var tilräckligt duktig för att fortsätta på egen hand.
Så, jag tycker att du har en bra inställning som sagt var, det är bara att ta det som ett steg i den eviga resan.
Kör hårt, men med insidan!

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back