Mc olovlig körning vs B-kort

Sverra

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2012
Hoj
På jakt
Tjena, suttit och grubblat över detta under dagen i min truck då jag hört olika på många vägar.

Om du har prövotid kvar på ditt B-kort, och köper en hoj även om du inte har mc kort och åker dit.. Vad händer? Åker du dit för en olovlig körning å får en varning eller ryker ditt B-kort, truckkort osv också?

/Jocke

Allt ryker och du blir kastad i finkan och är körd för livet!

Nej men tänk efter före säger jag.

Nu ska man inte uppmana till att köra mc utan mc kort. Men om det inte är ändrat så får du bara böter om du blir stoppad på en hoj men endast har ett b-körkort. Men om du blir stoppad för tex för fortkörning osv osv så blir du ju av med bilkortet också.

Sök gärna på google, finns allmänna rekommendationer på "trafikjuristen" eller vad sidan nu hette.

Nu lite moralpredikan. Det finns en anledning till att man ska ta körkort, så det bästa är ju om du övningskör lagligt.. Så du inte utsätter dig själv och andra trafikanter för fara.
Skulle du klanta till dig utan körkort så gäller inga försäkringar..

Vet om ett fall där en moppepojk körde ihjäl en person (har för mig att det var ett barn) med sin trimmade moppe och inga försäkringar gällde. Föräldrarna fick sälja hus och låna för att täcka skadestånd mmm då försäkringen inte täcker sådant (trim och andra olagligheter). Så som sagt, försök att ta kortet innan du ger dig ut på några äventyr på egen hand.

Nu ska man inte uppmana till att köra mc utan mc kort. Men om det inte är ändrat så får du bara böter om du blir stoppad på en hoj men endast har ett b-körkort. Men om du blir stoppad för tex för fortkörning osv osv så blir du ju av med bilkortet också.

Sök gärna på google, finns allmänna rekommendationer på "trafikjuristen" eller vad sidan nu hette.

Nu lite moralpredikan. Det finns en anledning till att man ska ta körkort, så det bästa är ju om du övningskör lagligt.. Så du inte utsätter dig själv och andra trafikanter för fara.
Skulle du klanta till dig utan körkort så gäller inga försäkringar..

Vet om ett fall där en moppepojk körde ihjäl en person (har för mig att det var ett barn) med sin trimmade moppe och inga försäkringar gällde. Föräldrarna fick sälja hus och låna för att täcka skadestånd mmm då försäkringen inte täcker sådant (trim och andra olagligheter). Så som sagt, försök att ta kortet innan du ger dig ut på några äventyr på egen hand.

Har du någon källa på det? För vad jag har läst och hört så täcker försäkringen oavsett om man har kk eller inte. Då försäkring inte gäller är om man orsakar en olycka med flit eller kör påverkad.

http://www.lansforsakringar.se/SiteCollectionDocuments/Sak/Fordon/01020-Villkor-Motorfordon.pdf

Sidan 4 :)

http://trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse6.htm

Jag tänkte som du en gång i världen. "Man kanske skulle fuska runt på en gammal hoj och skita i A- kortet. Jag har ju trots allt B-kort. Hur svårt kan det vara? Jag har ju haft moped"

Idag är jag glad att jag lät bli.

Det kan verka lätt att köra hoj. Att lära dig gasa rakt fram lär man sig fem minuter. Att växla upp tar typ fem minuter ytterligare att lära sig. Så långt är allting lätt.:cool:

Att bromsa effektivt och svänga korrekt..... hoppsan nu var det viss inte så lätt längre.:skrämd Det är lite sent att komma på det när man nått upp i landsvägsfart.

Kolla på Youtube. Det finns högvis med kraschfilmer där folk har gjort misstaget att tro att de kan köra hoj. De lyckas få upp lite fart, sedan kan de inte manövrera. Det brukar bli ganska kul att se.

Last edited:
Måste hålla isär körkort och behörighet.
Just nu har du ett körkort, som för tillfället har behörighet B (kan ju utökas när som helst..), på prov i två år. Om skulle åka dit på olovlig körning - med vilket fordon det nu må vara, även buss/lastbil etc..., kan det självklart ge en god grund (om inte obligatorisk sådan?) för körkortsåterkallelse under prövotid. Du behöver ju inte fu__a upp det på just det fordon du råkar ha behörighet för. Exempelvis även annan brottslighet kan ge grund för körkortsåterkallelse - behöver ej vara trafikrelaterat. T.o.m. alkoholproblem som ej kan kopplas till bilkörning/trafik ger grund för återkallelse. Eftersom du har prövotid så innebär det att du ovillkorligen måste ta om körkortet vid en eventuell återkallelse (något som inte är med nöden tvunget om man passerat prövotid såvida inte återkallelsen uppgår till 12 månader eller mer..) - oavsett behörighet. Har du flera behörigheter räcker det dock att ta den högsta behörigheten för att få alla lägre tillbaka - om jag minns rätt. (Vilket dock inte påverkar i ditt specifika fall - men generellt...). Mitt tips (oavsett om det skulle förekomma något faktafel i ovanstående) - ta den behörighet du behöver för att framföra det fordon du nu önskar bruka på allmän väg.:tummenupp

OaO

KK

Last edited:
Försäkringen gäller nog. Men försäkringsbolaget går ju sedan efter den som varit oförsäkrad (blir väl TFF där) eller den som av annat skäl inte uppfyllt sina åtaganden mot sitt försäkringsbolag(typ fylla).

Men detta har jag ingen källa på utan har "hört någonstans".

Har du någon källa på det? För vad jag har läst och hört så täcker försäkringen oavsett om man har kk eller inte. Då försäkring inte gäller är om man orsakar en olycka med flit eller kör påverkad.

http://www.lansforsakringar.se/SiteCollectionDocuments/Sak/Fordon/01020-Villkor-Motorfordon.pdf

Sidan 4 :)

Dessvärre ingen källa jag kan länka till. En vän till mig som har hand om försäkringsärenden osv hos en mc handlare. Vad jag förstått så gjorde man en förlikning med försäkringsbolaget. Familjen fick betala 1.5mkr och det som översteg togs om hand av försäkringsbolaget.

Sorglig historia för alla parter i vilket fall. En person som mister livet och en annan som får en jäkligt tuff fortsättning, kan inte ens tänka mig att råka köra ihjäl en annan människa. Än mindre att veta att hela ens familj också blir lidande med lån osv.

Hoppar in i din tråd, vad händer om man kör med hojen avställd, har då endast garageförsäkring. Att det kör ihop sig rejält om något händer förstår jag. Men vad är ordningsmaktens förhållande vid kontroll, oskattat och oförsäkrat men ok körkort. Lätt nyfiken:rodnar! Mvh Toyman

Hoppar in i din tråd, vad händer om man kör med hojen avställd, har då endast garageförsäkring. Att det kör ihop sig rejält om något händer förstår jag. Men vad är ordningsmaktens förhållande vid kontroll, oskattat och oförsäkrat men ok körkort. Lätt nyfiken:rodnar! Mvh Toyman

Har för mig det blir 1500:- om du kör ett fordon som har körförbud/avställd

Kör inte utan kort!!! Jag var dum nog att göra det och fick endast 1500:- i böter och inget annat, hade tom med kvar mitt lämp o tog kortet strax efter.
Ska du köra så bör du ha kort.

Så vitt jag vet gäller trafikförsäkringen alltid, dock inte halv/hel om du kör olovligt. Typ

När det gäller trafikförsäkring så är försäkringsbolaget alltid skyldigt att stå för kalaset från början, men har åtminstone i teorin möjlighet att i efterhand kräva in pengarna eller delar där av av den som förorsakat olyckan. Jag har ingen aning om hur vanligt det förfarandet är i praktiken dock.

Edit: Förtydligande att det var i efterhand som dom kan kräva in degen.

Last edited:
Jag skulle säga att B-kortet ryker på grund av olämpligt trafikbeteende! Ta mc kortet bara, det bästa du någonsin kommer att göra och 10000 är inte så mycket om man ser till vad man får!

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien