MC / Moped, är folk blinda eller dumma i huvudet?

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Ja nu snackar vi ju inte om alla som kör på e4an i 110km/h, utan mer allmänt när man står still osv.. Hmm?

Ok, självklart gör alla som missar ett fordon under rimliga förutsättningar ett gigantiskt misstag och det kan inte förlåtas. Oavestt om det är moppe eller senaste tusenkubikaren med miniblinkers.
 

Black_Betty

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2011
Ort
Södermanland
Hoj
2010 Ducati Monster 696
Håller inte med då 99.9% av mopparna idag är av modell "vespa". Aka "EU-moppe", finns inte många som kan förknippa dessa med en MC om man är nykter och inte legat under en sten de senaste 10 åren. IMO.





Vem ska jag tro på, tro på... :tungan

Hahaha, Tja..., du får väl fråga din andra halva så du får det bekräftat...Så är saken biff sen. :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Håller inte med då 99.9% av mopparna idag är av modell "vespa". Aka "EU-moppe", finns inte många som kan förknippa dessa med en MC om man är nykter och inte legat under en sten de senaste 10 åren. IMO.





Vem ska jag tro på, tro på... :tungan

Näe, det är ju hur lätt som helst att se vilken som är en moped
 

Bifogat

  • Moppe.jpg
    Moppe.jpg
    80.9 KB · Visningar: 62
  • retro.jpg
    retro.jpg
    86.1 KB · Visningar: 67

Black_Betty

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2011
Ort
Södermanland
Hoj
2010 Ducati Monster 696
Vem ska jag tro på, tro på... :tungan[/QUOTE]

Hahaha, tjaa..du får väl fråga in andra halva..Så får du det bekräftat. :D
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Näe, det är ju hur lätt som helst att se vilken som är en moped

Som sagt, ser man situationen man är i spelar det ingen roll. Bedömer man EU-moppen i stan kommer i 45-50 km eller ett fordon med en lykta på landsvägen kommer i 70-100km/h så finns inget problem med det hela. Problemet uppstår när man "inte såg" ett tvåhjuligt fordon.

Om fordonet är en Boatian 50cc fyrtakt eller en Hayabusa spelar mindre roll om man inte antar Hayabusan för en Boatian.

Vem ska jag tro på, tro på... :tungan

Hahaha, tjaa..du får väl fråga in andra halva..Så får du det bekräftat. :D[/QUOTE]

Hon sover, vilket jag också borde. :D
 
Last edited:

Black_Betty

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2011
Ort
Södermanland
Hoj
2010 Ducati Monster 696
Som sagt, ser man situationen man är i spelar det ingen roll. Bedömer man EU-moppen i stan kommer i 45-50 km eller ett fordon med en lykta på landsvägen kommer i 70-100km/h så finns inget problem med det hela. Problemet uppstår när man "inte såg" ett tvåhjuligt fordon.

Om fordonet är en Boatian 50cc fyrtakt eller en Hayabusa spelar mindre roll om man inte antar Hayabusan för en Boatian.



Hahaha, tjaa..du får väl fråga in andra halva..Så får du det bekräftat. :D

Hon sover, vilket jag också borde. :D[/QUOTE]

Hahahahaha, jaa, du är inte ensam om det..:D
 

Snarret

Guest
Är det "värre" att kalla en moppe för mc, än tvärtom?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Som sagt, ser man situationen man är i spelar det ingen roll. Bedömer man EU-moppen i stan kommer i 45-50 km eller ett fordon med en lykta på landsvägen kommer i 70-100km/h så finns inget problem med det hela. Problemet uppstår när man "inte såg" ett tvåhjuligt fordon.

Precis, problemet är att man inte ser tvåhjuliga fordon alls, speciellt inte när det kommer på landsvägen i 140-200km/h, där det är skyltat 70...

Det är större hastighetsskillnad på en som lägger en bombrepa, än mellan en Baotian och den skyltade hastigheten på våra vägar, och folk tror att motorcyklister dödas av att folk misstar dom för mopeder...
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Är det "värre" att kalla en moppe för mc, än tvärtom?

Nej men kallar man min MC för moppe då dj***ar tar det hus i helvetet och fram åker kättingen.

ojdå.. nu hade vi ju kommit fram till att allt under 1000cc är en moppe och ingen av mina cyklar kommer över så bortse från det jag sa tidigare. :D
 

Black_Betty

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2011
Ort
Södermanland
Hoj
2010 Ducati Monster 696
Som jag tycker så är mopeder satans påhitt. Här där jag bor så är dom knappt byxmyndiga grabbarna ett gäng hellmoppers. De går i tron att de har stans coolaste moppe som går satan bara för att de monterat på en annan ljuddämpare som låter mera än en Vaz Lada som har ett trasigt avgassystem och monterat på lampor som lyser som en julgran..Det som gör att de kallas för hellmoppers är när de håller stumt och ändå kommer det inte upp i hastighet fast de har solen i ryggen och hemlängtan, men låter ändå som ett reaplan som ska dra iväg..

Nåväl, det borde vara utrustade med barnflagga eller liknande just för att det är barn i trafiken. Höll på klippa en rackare med bilen i en rondell för ett par år sen som körde mot trafiken i rondellen. Gissa om han fick gå hem till mamma och be henne byta när han fick tre st Hella Rally 3003 med 100 wattare upplyst i nian, var inte långt ifrån kofångaren den grabben. Tror mitt budskap till just han gick fram tydligt.
Men vad gör man som bilist om man skulle klippa en ungdom på moppe som kör vårdslöst i trafiken?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men vad gör man som bilist om man skulle klippa en ungdom på moppe som kör vårdslöst i trafiken?

Man gör precis samma sak som om man råkar klippa en motorcyklist som kör vårdslöst i trafiken.

Det är bara renar och annat vilt man slår ihjäl med fälgkorset och gräver ner i diket...
 
  • Gilla
Reaktioner: VBK

Snarret

Guest
Men tänk att en unge skulle komma och "åh, vilken fin motorcykel du har", och sen går den till en 15åring med en moppe en bit bort och är helt "åh, vilken fin motorcykel du har."
Skulle ni inte ta lite illa upp ändå?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men tänk att en unge skulle komma och "åh, vilken fin motorcykel du har", och sen går den till en 15åring med en moppe en bit bort och är helt "åh, vilken fin motorcykel du har."
Skulle ni inte ta lite illa upp ändå?

Man får ha översende med barn och utvecklingsstörda vuxna som inte ser skillnaden.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Men tänk att en unge skulle komma och "åh, vilken fin motorcykel du har", och sen går den till en 15åring med en moppe en bit bort och är helt "åh, vilken fin motorcykel du har."
Skulle ni inte ta lite illa upp ändå?

Inte det minsta, oavsett om det är ett barn eller en vuxen.
 

Snarret

Guest
Nu har inte jag ngn mc, och har aldrig haft en moppe heller, men jag skulle nog ändå bli lite "men, nää..." (fast inte ta illa upp, det var väl fel uttryck.)
Visst att barn är barn, det förstår väl vem som helst, men det var inte det som var poängen, utan att en moppe skulle bli jämställd med ens mc.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top