MC / Moped, är folk blinda eller dumma i huvudet?

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Att somliga kallar en mc för moped / moppe tyder väl mer på dålig allmänkunskap om sin omvärld.Förmodligen därför vi har en Alliansregering.Däremot är det betydligt värre när bilar kört rakt ut framför dessa mc och sedan efter olyckan påstått att de trodde att de skulle hinna över när de fick för sig att det var en moped som kom.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Att somliga kallar en mc för moped / moppe tyder väl mer på dålig allmänkunskap om sin omvärld.Förmodligen därför vi har en Alliansregering.Däremot är det betydligt värre när bilar kört rakt ut framför dessa mc och sedan efter olyckan påstått att de trodde att de skulle hinna över när de fick för sig att det var en moped som kom.

Nu är ju politiska diskutioner förbjudna här men en blå (finns ju inte så mycket blått i svensk politik) regering propsar ju på att folk ska få tänka och agera själva utan att någon sätter ut rätt och kastar "fel" ur han/hennes räckvidd. Eget ansvar är något vi svenskar har förträngt, väldigt mycket. Här ska vi anpassas efter den som är sämst hela tiden då ingen får vara bättre. NOG POLITIK! /Stoppstjärna!

Ska du få vistas i trafiken ska du ha kapacitet att se om det är en moppe eller MC. Kan du inte det ska du utgå från att det är en MC. Jag har haft körkort från -97 och jag har aldrig gjort en missbedömning av detta. Jag är ingen mästerförare, jag kan dock se mig om i trafiken utan att maila och twittra på mobilen när jag kör. Då jag anser det är min skyldighet utan att bara se rättigheter som de flesta andra.
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Att somliga kallar en mc för moped / moppe tyder väl mer på dålig allmänkunskap om sin omvärld.Förmodligen därför vi har en Alliansregering.Däremot är det betydligt värre när bilar kört rakt ut framför dessa mc och sedan efter olyckan påstått att de trodde att de skulle hinna över när de fick för sig att det var en moped som kom.

De e la därför jag fegar alltid när bilar kommer fram till korsningar, jag bromsar ner mig oftast, för man vet inte vilka idioter som finns där ute i världen

Vissa förare är blinda i trafiken o det har jag redan märkt när jag nästan satte mig i en bildörr i 120 :D men en snabb reaktion o jag va på mötande körbarna, tur det inte va mötande i samma ögonblik, annars skulle jag fått tagit en flygtur :cdevil
 

malthai

ultima gutta in bracka restit
Gick med
9 Sep 2007
Ort
hörby
Hoj
KTM 990 smt 2011
när jag nästan satte mig i en bildörr i 120 :D men en snabb reaktion o jag va på mötande körbarna, tur det inte va mötande i samma ögonblik, annars skulle jag fått tagit en flygtur :cdevil


Är intresserad v att veta vilken väg som har skyltad hastighet 120, där man riskerar att bilar korsar vägbanan för en + att man kan gå över på mötande körbana? :va
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Lam-Kaka´s Mille har ju BigBore så han är en riktig man till skillnad från oss andra.
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Ser ofta fel på sporthojar och EU-moppar: mycket plast, trekantigt framljus, små knubbiga hjul och vinande läte. Same same tycker ja :gnissla
Det är ytterst förståeligt, sitter man på nånting som vibrerar någe jävulskt blir ju allting lite suddigt.... :D

Är intresserad v att veta vilken väg som har skyltad hastighet 120, där man riskerar att bilar korsar vägbanan för en + att man kan gå över på mötande körbana? :va

Vilka skyltar???:confused::näsblod
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
De e la därför jag fegar alltid när bilar kommer fram till korsningar, jag bromsar ner mig oftast, för man vet inte vilka idioter som finns där ute i världen

Vissa förare är blinda i trafiken o det har jag redan märkt när jag nästan satte mig i en bildörr i 120 :D men en snabb reaktion o jag va på mötande körbarna, tur det inte va mötande i samma ögonblik, annars skulle jag fått tagit en flygtur :cdevil

Är intresserad v att veta vilken väg som har skyltad hastighet 120, där man riskerar att bilar korsar vägbanan för en + att man kan gå över på mötande körbana? :va


Vet inte vad det heter ( viadukt ) men tänk dig en motorväg där du kör av där du kan köra höger/vänster eller rakt fram direkt tilbaka på motorvägen, där kommer jag körande från vänster o 2 bilar kommer från motorvägen, dom ställer sig breve varandra, bilen till vänster som ska till vänster åt det hållet jag kör ser mig, bilen till höger om vänsterbilen har kört lite längre fram o tängt smita om denna bilen så han har okså tängt köra vänster, troligen skiter han i o kolla om det kommer något från vänster så han drar ut halva bilen i gatan några meter framför mig, inser sitt mistag när han ser mig o tvärnitar o får stopp med bilen över min körbarna, jag märker ju det direkt när jag ser bilen drar ut i gatan framför mig, nu smäller jag o kommer flyga satan i mina tankar som drog fram blixstsnabbt vad det ända jag tänkte på :banana men i samma veva skansar o drar fullt vänster mot mötande körfält o drar högerbenet bara nån cm från kofångaren.

Hade 120 några meter innan bilarna, men brukar släppa av lite, så hade kanske troligare 70-80max.

Vilka skyltar???:confused::näsblod

Vilka skyltar :rolleyes: såg inga, måste blinkat när de kom :tungan
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top