MC med parkinson

Nu känner jag inte till Fireblade, men om den har förgasarmotor liknar dina symptom de man får, då nål och emulsionsrör är slitna. Det finns vissa kitt som slits fort då nålarna är av aluminium om jag förstått rätt. Dåligt synkade förgasare är oxå en möjlig orsak.

Jag känner inte heller till fireblade. Jag bara har en. Jag är en sån där köra-fika-tanka-köra-tjej. Så jag vet inte om det är förgasare. Men nån annan kanske vet?

Kolla att kedjespänningen är korrekt. Slapp kedja kan ge sånadärinaga fenomen.

Ok, tack för tips. Ska köra SMCkurs i helgen så jag räknar med att nån kommer kolla kedjan med kritiska ögon. :)

Alla 929or rycker på låga varv. låter och väsnas gör dom med men det ska tydligen vara normalt. min beter sig likadant

Lösning: powercommander

Om jag inte minns fel så kom insprutning första gången på just Fireblade 929 årsmod -00.

Någon klok människa har redan pratat om tjyvluft vilket är var jag sätter mina pengar.
Alternativt behöver den en rejäl genomkörare, men jag har ingen aning om hur du kör!
Men Hondor brukar ställa upp på det mesta så jag vidhåller att den förmodligen får luft där den inte ska ha det.

Fredrik:)

Jag råkar veta att just din 929 har insprut, PC3 och är mappad för det helsystem som är monterat....

Den har även K&N filter som man måste tvätta ibland.

Jaså ett sånt där sportigt luftfilter... kan nån förklara för en färsking varför man ska ha det på en sporthoj :D... får man 5 hk extra eller :)

Ps. Ska man ens köra en hoj under 3000 varv? Känns inte direkt som motorn jublar av att få ligga på 2000 varv och knappt dra runt. Sällan under 4000.

Jaså ett sånt där sportigt luftfilter... kan nån förklara för en färsking varför man ska ha det på en sporthoj :D... får man 5 hk extra eller :)

Ps. Ska man ens köra en hoj under 3000 varv? Känns inte direkt som motorn jublar av att få ligga på 2000 varv och knappt dra runt. Sällan under 4000.

Nu är väl iofs inte min hoj nån direkt renoldad sporthoj, men den funkar ner till 2000 utan att rycka eller ha sig, dock ligger jag oftast högre för att få mer skjuts när jag vrider på. :)

Jag råkar veta att just din 929 har insprut, PC3 och är mappad för det helsystem som är monterat....

Den har även K&N filter som man måste tvätta ibland.

Tack Pelle.
K&N filter... Vad är det?

Alternativet är ju att ta den på tunnelbanan från Gärdet till Skogis men jag törs tyvärr inte köra rulltrappa med den så jag måste köra genom city.

Mtp på bild och kommentar i tråden...den kanske juckar?:glömdet

Det finns ju alternativ till K&N luftfilter som också har högre flöde. Bara att byta istället för mecket med att blaska rent. Ska det sen oljas in och får man på för mycket så får den ännu mindre luft än med ett skitigt filter.

Gör det lätt för dig!

Mtp på bild och kommentar i tråden...den kanske juckar?:glömdet

Det finns ju alternativ till K&N luftfilter som också har högre flöde. Bara att byta istället för mecket med att blaska rent. Ska det sen oljas in och får man på för mycket så får den ännu mindre luft än med ett skitigt filter.

Gör det lätt för dig!

Haha, du får en poäng för din första kommentar. :tummenupp
Och tack för tips också.

Nu är väl iofs inte min hoj nån direkt renoldad sporthoj, men den funkar ner till 2000 utan att rycka eller ha sig, dock ligger jag oftast högre för att få mer skjuts när jag vrider på. :)

Jo min funkar väl också hyfsat på 2000, men man känner ju att motor mår bättre av 4000+.. vibrerar mindre osv. Har fått för mig att motor/vxl låda slits mer av 2000 varv eftersom den är byggd för så mycket mer :)

Jag har för mig att dessa årsmodeller av Fireblade har ganska stort transmissionsglapp redan original och redan som ny, men att detta bara skulle märkas på extremt låga varv låter osannolikt. Samma sak med slack kedja eller trasig ryckutjämnare för bakdrevet, det brukar leva om även vid växlingar på högre varv och framförallt vid nedväxling och motorbroms. Du kan ju alltid kolla, men det låter osannolikt.

Jag skulle sätta mina pengar på att något med tändning eller bränsle strular.
Tändstiften är ett alternativ. Hur långt har hojen gått och vilket bytesintervall har tändstiften...?
Redan nämnda tjuvluft är ett annat alternativ, men om du inte har varit inne och rotat runt luftburk och spjällhus så låter det lite osannolikt att den - med Hondas kvalitet på alla ingående komponenter - helt plötsligt börjar dra tjuvluft...?
Din PC3:a är ett tredje alternativ. Det finns historier om PC3:or såväl som PC5:or som helt oförklarligt "tappat" den inlagda mappen. Om du då hade en speciell mapp för just ditt avgassystem så kan den mycket väl börja gå som skit. Kolla om rätt mapp ligger inne och passa på att kolla alla kablar, produkter från Dynojet har inte OEM-kvalitet på kablar och kontakter. Om den har gått långt så kan något ha skavts sönder eller vibrerat sönder.
Mitt sista tips skulle vara bränslet, eller rättare sagt hur du förvarar hojen över vintern, för ditt problem låter också som något som kan orsakas av gammal soppa eller av de beläggningar man kan få i hela bränslesystemet om samma soppa ligger kvar i tanken under hela vintern. Kan vara så enkelt att ditt problem fixas med en flaska injection cleaner.

Annars är det Honda-verkstad och seriös felsökning som gäller.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025