Mc-Live Barkarby provkörning

Alla ni som gråter över självrisk osv får väl göra det men jag tycker att det var ett av de bästa arrangemang jag varit på! Alla hojar man vill köra på en och samma plats plus en massa trevligt folk att tjattra med!

Hoppas detta fortsätter i framtiden!
5/5
:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Synd att de inte hunnit göra i ordning rsv4 som de hade packat upp på morgonen!

Kan någon förklara för mig varför jag skall betala 140:- för att få provköra hojar på ett trist flygfält fullt med poliser? Till råga på allt är det helt normala cyklar som jag när som helst kan prova på gatan hos närmsta handlare...gratis! :va

Flygfält fullt med poliser? Har du ens varit där?

På själva "banan" kan jag lova dig att det inte "står" en enda polis.
Åtminstone inte som kommer göra något åt din körning.

Jag hajar heller inte att det ska gnällas över 140:- i inträde.
För det första skall flygfältet hyras, sen är det ett jävla arrangemang omkring hela eventet. Bara en sån sak att det står folk och vaktar hojar på parkeringen.

Den absolut största fördelen med detta som bara den är värd MINST 140:- är att det finns alla sorters hojar där.. uppradade och tankade för att bl a du skall kunna provköra dem. Såna hojar som man förmodligen aldrig skulle gått till en handlare och provkört.

Personligen så körde jag för skojs skull en Honda 125, för att 1 minut senare köra zx10r.. rätt skoj upplevelse :)

Detta var ett grymt kul och bra event! Och jag hoppas verkligen att det kommer igen flera år! Kan bara hålla med Aryey 5x:tummenupp

Rekommenderar verkligen alla (som har råd att betala 140:-) att åka förbi Barkarby i helgen och köra!

Mitt tips är oxå att se till att passa på att testa såna hojar som du normalt inte skulle köra så får du ut mer av upplevelsen!!

edit: mina favortier var utan tvekan S1000RR.. quickshift var hur coolt som helst, sen är den ju ny oxå... och tillsammans med BMW på förstaplatsen så står CBR1000RR.. sån grymt skillnad i kvalitetskänslan om man kört t ex en suzuki eller kawa precis innan.

Last edited:
Mitt tips är oxå att se till att passa på att testa såna hojar som du normalt inte skulle köra så får du ut mer av upplevelsen!!
Eller hur! Känner helt klart att jag efter dagens tivoli vet mer om vad som finns att välja på i hojväg samt vad som kan tänkas passa och inte passa mig personligen. Povkörde hojar i alla segment, från offroad & motard till RR-hojar till brukshojar till feta customs. Kom fram till att Triumph Rocket äter HD:ar till frukost! (sorry Jörgen) ;)

Anledningen till att självrisken är så hög är att hojarna är typ "handlarförsäkrade"... Handlarna kan inte ha alla sina hojar helförsäkrade och därför blir det så hög självrisk... Samma vilkor gäller i regel när du åker till butikerna och provkör... (tänk gröna regskyltar som finns hos hadlarna...)

MC-Live är ett jättehärligt evanemang där man får chansen att på ett jätteenkelt sätt provköra både det man kan tänka sig att köpa och det man absolut inte kan tänka sig....

Idag har jag provkört allt från Vespa 300 till Vmax och Ducce 1198...
Vansinnigt roligt och värt varenda krona :yoparty

/issi

Ingen arrar en sån här grej för att det är kul eller för att de har för mycket tid. Inträdet går självklart till att täcka kostnaderna för evenemanget, inte för att betala folks ev klotningar.

Det är BRA att föraren står för självrisken, för då kör folk lite vettigare.

Nej precis, ingen arrar sånt här för att de inte har något bättre för sig. Det tar tid och kostar pengar att arra en sådan här grej, oavsett om någon tjänar mer eller mindre på det så är det folks löner som betalas med pengarna. Visst man kan argumentera att mc-handlarna som har hojar där till provkörning borde betala kostnaderna då det är reklam de egentligen gör för hojarna. Men jag tror ändå att då skulle vi inte se så här många olika hojar och märken alla på samma plats redo för provkörning på ett sånt bra ställe där man får gasa på lite extra. Att arra kostar tid och pengar och inget är gratis, 140kr för detta tycker jag inte är hela världen. Det är en kul tillställning och jag är beredd att betala det. Ska du vara sån gnällkärring och stå å grina om principer så stanna hemma och tyck att det är roligare. Orka tjafsa. Åk dit å ha kul eller stanna hemma å håll käft. Eller börja blogga (för det är ju så jävla inne).

och ja, självriskmässigt så är det precis som starstriker säger, vore det ingen eller liten självrisk skulle folk skita i riskerna och förmodligen köra mer vårdslöst. Något måste balansera ut betéendet. kör du vettigt händer förmodligen inget och du slipper risken att behöva betala någon självrisk. Så provkör, ha kul och kör med vett helt enkelt, hur svårt kan det vara? jävla gnäll det ska vara då. i-landsproblem deluxe.

Va bara förbi men gick aldrig in.
Självrisken är säkert vettig men inget som jga som arbetslös skulle riskera iaf.

Fanns det ens nå vettigt där inne förutom själv provkörningen?

Eller hur! Känner helt klart att jag efter dagens tivoli vet mer om vad som finns att välja på i hojväg samt vad som kan tänkas passa och inte passa mig personligen. Povkörde hojar i alla segment, från offroad & motard till RR-hojar till brukshojar till feta customs. Kom fram till att Triumph Rocket äter HD:ar till frukost! (sorry Jörgen) ;)

Old Harleys never die, they just go faster. :D

Själv har jag aldrig i hela mitt liv provat en ny köpehoj får jag erkänna. Det har aldrig funnits ngn attraktion helt enkelt. Så mycket som är fel.
Lite som nya bilar. Så sjukt tillkrånglat och designat att det inte triggar min kreativa gen.

Last edited:
Det är inte hoj importörerna som får inträdet de får till och med betala för att ställa ut..
Självrisken är inget som de tjänar på det är vad försäkringsbolaget tar.. Men om du bara tappar hojen så räcker det nog med att betala för delarna som med lite tur är betydligt billigare!

Det kostar pengar att gå på MC mässan också och då får du knappt torrgasa.. :va

De stora MC mässorna visar upp hojar som är helt nya för året som man aldrig sett tidigare. En viss skillnad

Jag trodde i min naivitet att det var inblandade i mc-live som anordnat det (handlarna altså), men är den en enskild firma som dragit ihop allt förstår jag att dom vill ha betalt.

Tycker fortfarande att inträdet borde kunna täcka självriskerna, öka hellre några tior på inträdet så det täcker ev skador och krashar som blir under mäss-dagarna isåfall.

Jag trodde i min naivitet att det var inblandade i mc-live som anordnat det (handlarna altså), men är den en enskild firma som dragit ihop allt förstår jag att dom vill ha betalt.

Tycker fortfarande att inträdet borde kunna täcka självriskerna, öka hellre några tior på inträdet så det täcker ev skador och krashar som blir under mäss-dagarna isåfall.

Det är MCRF som arrar MC-Live.

Kul att få möjlighet att testa i princip allt du kan önska dig och lite till på samma gång, även om det naturligtvis inte säger SÅ mycket om hojen på den lilla repa man hinner ta. Även om du manglar på stumt med hojen ut på rakan hinner du ju knappt känna på den innan det är dags att bromsa för att inte ramma röven på nissen i glidaren framför som tar konerna i 10 km/h.

Ett kanonevent tycker jag iaf. Som jag har skrivit på andra ställen, BMW:n är i en klass för sig själv. Grymt mos, otrolig kvalitetkänsla, den bästa växellåda jag någonsin upplevt (Quickshiftern är helt sanslös), verkade ha ett härligt chassi det lilla man kunde känna, och bromsarna med ABS är brutala. Skulle jag köpa en ny hoj idag vore valet lätt. KTM RC8R tyckte jag också var jävligt rolig; en helt annan upplevelse, men helt klart charmig. Inte fullt lika imponerad av bromsarna, men fixar man bara till dem är det en god tvåa i min bok. Honda är ju alltid Honda, Suzuki kör jag själv. Årets besvikelse är dock R1:an. Sorry, Yamaha, men ful och tam (ja, ja, det är den väl inte, men i min (och andras jag talade med) bok kom den i år på sista plats).

Hursomhaver barnen kär.. Har ni inte varit där, åk dit för böveln!

Edit: hade varit kul att testa RSV4:an, men nåväl..

Last edited:
Från Blocket.se

"En man fick föras till sjukhus efter en mc-tävling i Barkarby på lördagen vid lunchtid.

Det var strax efter klockan 12 som ambulans tillkallades till Barkarby där MC-Live pågår. En man hade skadat sig i en olycka och fick föras till sjukhus.

- En kille verkar ha kört av vägen. Men det fanns redan sjukvårdare på plats och vi var mest framme och vände, säger Björn Westerberg vid räddningstjänsten till Sveriges Nyheter.

Det är oklart hur allvarligt skadad mannen blev."

Det går visst undan på barkarby!

Fick inte ihop mycket av den artikeln, eller vad man nu vill kalla det.

Tävling? På MC-live? I närheten? Hade han lyckats köra av vägen (flygrakan) på plats på MC-live?

Har aldrig varit på MC Live, men tycker det låter som ett intressant arrangemang. 140kr i inträde tycker jag inte är så mycket att bråka om. Ska man till Liseberg istället så får man betala 80+295kr för att få stå i en timme i kö (om man har lite otur/dålig timing) för att få åka något. Då är väl inte 140kr för att få testa massa olika hojar så farligt. Visst om man måste betala 8000-13000 kr i självrisk så är det rätt surt, men man måste inte köra över sin förmåga.

Varför går jag inte då?
Förra helgen var jag upptagen med annat, bl.a. SkåneVårTuren.
Denna helgen, tycker det är lite för långt till Stockholm bara för detta.

Kom precis därifrån. Rätt tunt med folk till utställarnas förtret, men vill man provköra så är det ett gyllene tillfälle. Så gott sam alla hojar finns representerade, och väntetiderna var förvånansvärt korta.

Det är öppet imorrn igen. Väl investerade 140.- Rrena nöjesfältet :)

Noterade att det var väldigt lite fransar och bockskägg i år. Antar att det klientelet ligger hemma och är bakis efter gårdagskvällen.

Kul att få möjlighet att testa i princip allt du kan önska dig och lite till på samma gång, även om det naturligtvis inte säger SÅ mycket om hojen på den lilla repa man hinner ta. Även om du manglar på stumt med hojen ut på rakan hinner du ju knappt känna på den innan det är dags att bromsa för att inte ramma röven på nissen i glidaren framför som tar konerna i 10 km/h.

Ett kanonevent tycker jag iaf. Som jag har skrivit på andra ställen, BMW:n är i en klass för sig själv. Grymt mos, otrolig kvalitetkänsla, den bästa växellåda jag någonsin upplevt (Quickshiftern är helt sanslös), verkade ha ett härligt chassi det lilla man kunde känna, och bromsarna med ABS är brutala. Skulle jag köpa en ny hoj idag vore valet lätt. KTM RC8R tyckte jag också var jävligt rolig; en helt annan upplevelse, men helt klart charmig. Inte fullt lika imponerad av bromsarna, men fixar man bara till dem är det en god tvåa i min bok. Honda är ju alltid Honda, Suzuki kör jag själv. Årets besvikelse är dock R1:an. Sorry, Yamaha, men ful och tam (ja, ja, det är den väl inte, men i min (och andras jag talade med) bok kom den i år på sista plats).

Edit: hade varit kul att testa RSV4:an, men nåväl..

Hade de tagit bort strypningen på BMW-n? Min ryker på måndag, ska bli kul att känna vad den går för på riktigt då:tummenupp

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025