Mc-Live Barkarby provkörning

clipper

Falling down
Gick med
12 Dec 2006
Hoj
FZ1SA
Vilkor för provkörning=
Motorcyklarna är försäkrade! Det är föraren som står för självrisken.
Självrisken varierar mellan 8000-13000 kr.Vad tycker ni andra är detta rimligt? Jag tror iallafall att jag inte vill betala så mycket om det skulle hända något kanske motorn går sönder,jag avstår nog från provkörning i helgen.

Jag tolkar provkörningar som - klotar jag får jag slanta, rasar motorn får nog handlarn' skämmas att sådant skit lämnas ut för provkörning (naturligtvis finns det gränser, gör jag ett varvstoppstest a'la vinröd retta får jag nog ta smällen själv...).

Kör du, ge fan i att klota bara.

Vill man prova en ny hoj så får man ta smällen ifall det händer något annars är det bara att avstå och åka på sin egen...

Provkörde en triumph förra helgen, var 13k i självrisk. Visst finns det ett riskmoment med att provköra men jag brukar inte svina med hojar jag provar då jag både skulle gräma mig ifall jag skulle behöva betala 13k samt att jag skulle skämmas ifall jag kommer tillbaka med en klotad hoj. Detta gäller även kompisars hojar jag provar etc, tycker inte att det finns anledning att plåga en annas hoj, vad jag sen gör med mig egen är min ensak :)

...tycker inte att det finns anledning att plåga en annas hoj, vad jag sen gör med mig egen är min ensak :)

What he said! :tummenupp

Självrisken är förmodligen rimlig, jag tror att många svinar loss under provkörningar och priset är detta. Om du kör som folk, och respekterar att du kör någon annans hoj, så ska du nog heller inte behöva bli skrämd av denna självrisk. Kör man sönder andras prylar så ska det väl kosta?

Om man får motorras av måttlig körning så är det förmodligen något fel på hojen. Att bli ersättningsskyldig för detta skulle jag bestrida in i högsta instans.

Kan någon förklara för mig varför jag skall betala 140:- för att få provköra hojar på ett trist flygfält fullt med poliser? Till råga på allt är det helt normala cyklar som jag när som helst kan prova på gatan hos närmsta handlare...gratis! :va

Ja, inträdet borde väl täcka en större del av självrisken, varför inte dagar som dessa ha tex 2-3000 som självrisk tack vare inträdet?

Självfallet behöver ingen självrisk betalas vid eventuell skada som inte är direkt relaterade till föraren. Visst..har du stannat, tömt hojen på olja och stått o gasat för att paja skiten o någon har det på film..ne, då får man skylla sig själv o pröjsa.
Handlar mer om du klotar bågen. Jag tycker det verkar mer än rimligt med dom pengarna

Kan någon förklara för mig varför jag skall betala 140:- för att få provköra hojar på ett trist flygfält fullt med poliser? Till råga på allt är det helt normala cyklar som jag när som helst kan prova på gatan hos närmsta handlare...gratis! :va

Vafan..trodde det var gratis??? För i helvete..det är ju reklam!! :va

Last edited:
Tyvärr kan ju den höga självrisken göra nån nervös så dom klantar sig.
Sen kan man ju fråga sig hur rolig provkörning på en flygraka EGENTLIGEN är.

Ja, inträdet borde väl täcka en större del av självrisken, varför inte dagar som dessa ha tex 2-3000 som självrisk tack vare inträdet?

Ingen arrar en sån här grej för att det är kul eller för att de har för mycket tid. Inträdet går självklart till att täcka kostnaderna för evenemanget, inte för att betala folks ev klotningar.

Det är BRA att föraren står för självrisken, för då kör folk lite vettigare.

Jag trodde dom arrade såna här saker för att få SÄLJA hojar/saker.
Ju flera som provar ju fler hojar lär dom ju få sälja.
Så många är det ju inte som krashar, så man tycker att en bit av inträdet borde kunna täcka såna eventualiteter också.
Snart får man betala inträde i hojaffärerna också altså?

Det som är kul att man kan hoppa direkt från Honda till Kawa till HD etc. Man hittar snabbt någon man gillar mer än de andra, sen är det bara att ta toppkandidaterna på en riktig provkörning senare om man vill handla. Jag tyckte det dessutom var kul att prova hojar som man aldrig skulle köpa. T.ex. provade jag HD XR1200 och den var faktiskt rätt rolig.

Vad jag hörde så hade det inte varit några klotningar (ännu). Däremot ett par "tappningar" från stillastående. Men det kan ju bli nog så dyrt.

Det är inte hoj importörerna som får inträdet de får till och med betala för att ställa ut..
Självrisken är inget som de tjänar på det är vad försäkringsbolaget tar.. Men om du bara tappar hojen så räcker det nog med att betala för delarna som med lite tur är betydligt billigare!

Självfallet behöver ingen självrisk betalas vid eventuell skada som inte är direkt relaterade till föraren. Visst..har du stannat, tömt hojen på olja och stått o gasat för att paja skiten o någon har det på film..ne, då får man skylla sig själv o pröjsa.
Handlar mer om du klotar bågen. Jag tycker det verkar mer än rimligt med dom pengarna

Vafan..trodde det var gratis??? För i helvete..det är ju reklam!! :va

Det kostar pengar att gå på MC mässan också och då får du knappt torrgasa.. :va

Last edited:
Håller med, provkörde väl runt 7 hojar :yoparty

Jag var på plats då de öppnade. Ingen kö att tala om då.
På 2 timmar hann jag med att prova 11 hojjar:

BMW - K 1300 R, K 1300 S
Kawasaki - Z1000, Ninja ZX-6R, Ninja ZX-10R
Suzuki - Hayabusa 1300 R, B-King 13000
Triumph - Sprint ST, Daytona 675, Street Triple SE
Yamaha - FZ1-N

Favoriten blev Suzuki Hayabusa :)

Jag trodde dom arrade såna här saker för att få SÄLJA hojar/saker.
Ju flera som provar ju fler hojar lär dom ju få sälja.
Så många är det ju inte som krashar, så man tycker att en bit av inträdet borde kunna täcka såna eventualiteter också.
Snart får man betala inträde i hojaffärerna också altså?

Leverantörerna betalar rätt mycket för att få finnas med. Utöver det kostar all utrustning, personal osv osv en hel del pengar.

Det är ett helt gäng som jobbat mycket för att få till arrangemanget öht.
Bara att hyra in sig på BArkarby är inte precis gratis tyvärr.

Visst vore det önskvärt att det vore gratis, men då skulle vi nog inte få se såna här gig.

..och ändå brukar det väl vara en redig bunt med folk som krashar varje år?

Japp. ÄNDÅ.

Last edited:
KOm precis hem från mclive och det var helt klart värt det, i stort sett ingen kö till hojarna, max 5 minuter.

helt klart värt pengarna.. nu slapp jag iofs pröjsa pga ngt skit när jag köpte online men 150 spänn skulle jag definitivt betala

Last edited:
KOm precis hem från mclive och det var helt klart värt det, i stort sett ingen kö till hojarna, max 5 minuter.

helt klart värt pengarna.. nu slapp jag iofs pröjsa pga ngt skit när jag köpte online men 150 spänn skulle jag definitivt betala

Imorrn blir det nog mer tryck därute, så vill man slippa kö bör man nog komma tidigt, eller ännu hellre sent.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back