MC butikers öppettider?!

Som nybliven hojåkare måste jag säga att det är svårt att hitta grejor utanför nätet när man har tid att handla. Och då bor jag i Stockholm och åker gärna t.o.r. Uppsala bara för att få klämma på det jag ska köpa ...
Jag är rätt säker på att den handlare som börjar med bättre öppettider kommer att få en klart ökad försäljning, åtminstone till en början. Ryktet går, man åker till den som har mest öppet även på de tider de andra också har det. Det blir merförsäljning av att ha kunden på plats, man kan prova, titta, diskutera alternativ.
Jag skulle leta rätt lite efter alternativ om jag visste att XX-MC hade öppet när jag hade tid att handla.
Finns säkerligen underlag för någon/några helgöppna MC-affärer på varje sida om stan. Kanske bara i stora städer men ändå...
My 2c
 
Varför har några butiker över huvud taget öppet på veckorna? Folk arbetar ju då. De enda som är lediga är väl folk utan pengar, pensionärer och tjuvar. Öppna klockan 12 till 20 och på helgerna till klockan 18 lör-sön. Även mc butiker.

*Trådlyftskungen*
 
Varför har några butiker över huvud taget öppet på veckorna? Folk arbetar ju då. De enda som är lediga är väl folk utan pengar, pensionärer och tjuvar. Öppna klockan 12 till 20 och på helgerna till klockan 18 lör-sön. Även mc butiker.

*Trådlyftskungen*


Du glömmer oss som reser över landet och har all tid i världen att pruta, förhandla med grejer och servicar samt beställa hem udda reservdelar...

Screenshot_20250518-080713~2.png

...utan att någonsin komma till skott och verkligen göra affär, hämta ut beställda delar eller ens dyka upp igen.

Det är för oss handlarna håller öppet!
 
Och hur fan kan man stänga klockan 16 en fredag under högsäsong?
När jag jobbade på Yamahacenter fick vi slita till 20-21 på kvällarna och kön tog aldrig slut, motorcyklar, fyrhjulingar, scootrar, båtar, snöscootrar, utombordare, allt skulle bara ut.
 
Och hur fan kan man stänga klockan 16 en fredag under högsäsong?
När jag jobbade på Yamahacenter fick vi slita till 20-21 på kvällarna och kön tog aldrig slut, motorcyklar fyrhjulingar, scootrar, båtar, allt skulle bara ut.
Man borde blivit socialdemokrat.
 
Det där har jag heller aldrig fattat. Det borde vara natuligt att ha öppet när det passar kundgruppen. Funkar inte att ha en bio som är öppen 08-17, eller taxi som bara går dagtid.
Jag har tidigare i en annan tråd berättat att det finns handlare som tänker annorlunda. För ett par år sedan körde jag snöskoter en helg i Sälen. På lördagen upptäckte jag att ena slidsen (plastskenorna som mattan glider på i boggin) lossnat. Fan också, slutåkt den helgen, tänkte jag! På ren chans gick jag in hos handlaren och frågade om det möjligtvis fanns en tid på verkstaden, ja jag skämdes lite att överhuvudtaget komma på att ens fråga.
-Ja för fan, ställ hit maskinen du, vi fixar den i natt! Blev så jävla glad och överraskad!
Han berättade vidare att de under snösäsongen jobbar dygnet runt alla dagar i veckan! Man måste finnas till för kunden när den behöver, annars kan vi lika gärna slå igen.
Den inställningen är tyvärr få handlare som har, guldstjärna till Leonarden i Lindvallen!
På söndagen när jag hämtade min ordningsställda skoter tog jag med en kasse pilsner till mekanikern. Det uppskattades!
 
Till och med Systembolaget har fattat, och anpassat sig, till när kundgruppen är inom räckhåll.
Väntar bara tills jag kan köpa kalla starköl - heja Finland 🇫🇮
Vissa länder(Mexiko) hade fått en tredje revolution om det inte hade gått att köpa kall öl i butikerna. Dom kan fan inte segla, men öl och grille, det kan dom.
 
Öppna klockan 12 till 20 och på helgerna till klockan 18 lör-sön.
Och hur fan kan man stänga klockan 16 en fredag under högsäsong?

Nu vill jag inte sabba trådlyftkungens gnäll, men det kan ju ha något att göra med att folk och fä och framförallt de där jävla fackföreningarna kräver mer betalt om de stackars expediterna ska jobba kväll eller helg...?

Att ha personal på kvällar och helger för att serva en massa svenska tröttmössor som ändå bara tänker använda butiken som provrum för sin internetbeställning är knappast en bra affärside.
 
Nu vill jag inte sabba trådlyftkungens gnäll, men det kan ju ha något att göra med att folk och fä och framförallt de där jävla fackföreningarna kräver mer betalt om de stackars expediterna ska jobba kväll eller helg...?

Att ha personal på kvällar och helger för att serva en massa svenska tröttmössor som ändå bara tänker använda butiken som provrum för sin internetbeställning är knappast en bra affärside.
Dom täcker ju upp det med mindre öppetider på veckorna. Och sen behöver man ju inte göra sinnessjuka miljardvinster hela tiden heller. Ica.
 
Vad hände med prova i butik och sedan beställa billigare på nätet?

Eller var det en annan tråd i arkivet? 😄
Mest kläder å sånt.
Reservdelslagret är rätt tomt numera. En veckas leveranstid å pengar i förskott.

Hej, jag skulle vilja titta på ett oljefilter till min virago.

Support your local dealer. 👍
 
Reservdelslagret är rätt tomt numera. En veckas leveranstid å pengar i förskott.

Hej, jag skulle vilja titta på ett oljefilter till min virago.

Support your local dealer. 👍
Det måste vara ett geografiskt fenomen, skapat av människotypen, men troligen helt rimligt.
Jag har aldrig varit med om detta...alltså aldrig i hela mitt liv!
Det som inte finns på hyllan hos handlaren, det fixar dom, och man har det inom några dagar.
Förskott är aldrig omnämnt, däremot rabatt.
Så...vi skapar väl det samhälle som måste dimensioneras för alla individtyper...
 
Det här med förskottsbetalning stör mig.
Förekommer i Göteborg,verkar var ganska nytt.
Om de inte litar på mig.(handlat där många gånger tidigare.)
Varför skall jag då lita på handlaren,tänk om han sticker med mina pengar.
 
Det måste vara ett geografiskt fenomen, skapat av människotypen, men troligen helt rimligt.
Jag har aldrig varit med om detta...alltså aldrig i hela mitt liv!
Det som inte finns på hyllan hos handlaren, det fixar dom, och man har det inom några dagar.
Förskott är aldrig omnämnt, däremot rabatt.
Så...vi skapar väl det samhälle som måste dimensioneras för alla individtyper...
Kanske det. Det finns olika människotyper här där jag bor.
Jag har handlat delar och tillbehör i många år. Förr fanns allt hemma hos generalagenterna. I värsta fall hade något tagit slut men då var det redan beställt eller så beställde de åt mig.
Lelles två butiker hade väl bara det man såg från disken. Alltid beställa. Roffes som var asstora på tillbehör hade allt hemma vad jag minns. 1975-9*. Minns inte när de sålde. Kö ut på gatan på våren.

Aldrig förskott förr. Det fanns sedan hemma som utlovat. Aldrig att någon ringde hem. Sen kom sms. Vi smsar när vi fått hem grejerna. Jag väntar på sms från två butiker. Det är 16-18 år sedan.

Firman jag handlar av numera tar inte förskott och han ringer när delarna kommit. Kawasakis lager ligger i… Sverige?
Yamahas lager ligger i Nederländerna.
Bägge tar en vecka. Senast åtta dagar.

Så det går fortare för er att få hem delar från Yamahas europeiska centrallager än det gör för oss i Stockholm?

XL moto hade stora problem med att folk beställde flera storlekar på ställ och hjälmar och köpte det som passade. Resten fick butiken skicka tillbaka. Det gillade inte XL moto men folk vill ju prova före köp. Fri frakt över 1000:- Nu är butiken stängd sedan några år.
Jag brukade hämta mina grejer jag beställt där. Fraktfritt till butik. Sedan betalade jag med kort. Det slutade dom med och tvingade alla att gå via Klarna. Då slutade jag handla där.

Handelsboden har en butik utanför stan. Där handlar jag. Å jag brukar få rabatt.
Ibland frågar jag i en annan reservdelsbutik och då får jag rabatt. Ibland frågar jag inte. En annan mc-relaterad butik där jag varit kund läänge har jag också rabatt.
Det är lite old school att ge rabatt till gamla trogna kunder. Så jobbar inte stora företag precis.

Nu har jag inga kompisar som handlar i mc-butiker av något slag alls så jag vet inte hur andra människotyper gör. 🙂 Men prova i butik och köp på nätet har man ju läst några gånger.

Har man många fordon så gör inte en veckas väntetid så mycket.
 
Kan förstå varför vissa ställen vill ha handpenning/förskott om det kommer en okänd kund som beställer någon ovanlig del som kommer att bli liggande på hyllan om kunden inte kommer och hämtar den.
Har själv aldrig råkat ut för det men känner folket där jag brukar handla.

När jag slutade skolan på -90 talet så började jag jobba på en gammal hederlig järnaffär/byggvaruhus. Där fanns ett stort rum med hyllor fyllda med ovanliga verktyg och prylar som folk beställt men aldrig hämtade ut. Efter varje inventering så fick någon försöka få tag i personerna som beställt och trycka på att komma och hämta ut sakerna var ganska mycket pengar som låg där.
 
Så det går fortare för er att få hem delar från Yamahas europeiska centrallager än det gör för oss i Stockholm?
Knappast, tvärtom, brukar ta en dag längre att få prylarna hit upp.
Men det är väl inget problem?
Du vet vad du vill ha, ringer butiken, och dom kollar vad som finns på hyllan och vad som behöver beställas.
Sedan får du ett SMS när prylarna finns att hämta - klart!
Men det kanske är mer stressat i Stockholm?
Typ..."Fan, jag måste byta olja imorgon, och även drivpaket"....eller..??
 
Knappast, tvärtom, brukar ta en dag längre att få prylarna hit upp.
Men det är väl inget problem?
Du vet vad du vill ha, ringer butiken, och dom kollar vad som finns på hyllan och vad som behöver beställas.
Sedan får du ett SMS när prylarna finns att hämta - klart!
Men det kanske är mer stressat i Stockholm?
Typ..."Fan, jag måste byta olja imorgon, och även drivpaket"....eller..??

Det är också för att här känner du handlaren - och handlaren känner dig. Inga problem.


Med vänlig hälsning,
 
Det där har jag heller aldrig fattat. Det borde vara natuligt att ha öppet när det passar kundgruppen. Funkar inte att ha en bio som är öppen 08-17, eller taxi som bara går dagtid.
Jag har tidigare i en annan tråd berättat att det finns handlare som tänker annorlunda. För ett par år sedan körde jag snöskoter en helg i Sälen. På lördagen upptäckte jag att ena slidsen (plastskenorna som mattan glider på i boggin) lossnat. Fan också, slutåkt den helgen, tänkte jag! På ren chans gick jag in hos handlaren och frågade om det möjligtvis fanns en tid på verkstaden, ja jag skämdes lite att överhuvudtaget komma på att ens fråga.
-Ja för fan, ställ hit maskinen du, vi fixar den i natt! Blev så jävla glad och överraskad!
Han berättade vidare att de under snösäsongen jobbar dygnet runt alla dagar i veckan! Man måste finnas till för kunden när den behöver, annars kan vi lika gärna slå igen.
Den inställningen är tyvärr få handlare som har, guldstjärna till Leonarden i Lindvallen!
På söndagen när jag hämtade min ordningsställda skoter tog jag med en kasse pilsner till mekanikern. Det uppskattades!
Fan ,man skulle varit scotermek....
 
Knappast, tvärtom, brukar ta en dag längre att få prylarna hit upp.
Men det är väl inget problem?
Du vet vad du vill ha, ringer butiken, och dom kollar vad som finns på hyllan och vad som behöver beställas.
Sedan får du ett SMS när prylarna finns att hämta - klart!
Men det kanske är mer stressat i Stockholm?
Typ..."Fan, jag måste byta olja imorgon, och även drivpaket"....eller..??
”Det som inte finns på hyllan hos handlaren, det fixar dom, och man har det inom några dagar.”

Det var detta jag menade. Inom några dagar är 3-5 eller så. Inte 7-8 som i mitt fall.

Stressat i Stockholm tja för en del kanske. Inte för mig. Filter har jag redan. Olja finns i butiken. Mina drivpaket tar visst aldrig slut.
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top