Misstänker att MC-företagen drivs i första hand i vinstsyfte, inte för att gagna heltidsarbetande hojåkare.
Varje MC-företag borde kalkylera intäkt mot kostnad avsende utökade helgöppettider.
Men naturligtvis, om MC-företaget kalkylerar med att övervägande del av kunderna som skulle handlat under helgen nu istället kommer vardagar (även om det innebär uttag av flex/komp/semester/skolk) blir ju vinstmarginalen större på en vardag.
Rätt..
Det jag misstänker att många i tråden inte förstår är att det inte räcker med att ha intäkter > löne-/varukostnader för de helger man ska ha öppet. Alternativkostnaden för de som köper på helgen ISTÄLLET för en vardag ska också dit.
Om en butik tappar 1/5 kund till näthandeln eller en konkurrent, så måste de alltså få ett rörelseresultat 5 ggr större än break even för de direkta kostnaderna. På det att de direkta kostnaderna är betydligt högre på helgen pga handelsavtalet.
Att ha 2 personal som jobbar 1 6-timmarsdagar per vecka sex månader per säsong kostar i runda slängar 53.000 per år. Och då är inte OB med i den kalkylen. Nedbrutet på dag, med höjd för OB enl. handels blir det ca 3.300 (per dag).
Med en rörelsemarginal på (höftar) i snitt 20-30%, behövs en försäljning på 17.700 +- 3500 SEK (inkl. moms).
Frågan är 2 personal räcker till mer än en rätt liten butik, och om en rätt butik verkligen säljer för mer än i snitt 17.700 EXTRA per vecka. Det är typ 3 skinnställ, 4 hjälmar eller 1 komplett set.. Varje vecka, som de inte hade sålt annars?
Säg att förlusten på att ha helgstängt är som mitt exempel 1/5 kunder som handlar på nätet istället.
Då behöver de en försäljning på 88.600 per lördag (räknat på lördagar då det bara är OB efter lunch då, annars blir det ännu dyrare). Då ska de sälja en jäkla massa skinnställ på två pers, eller en hoj (extra) varje helg, och jag tvivlar på att butikers helgöppet skapar en sån tillväxt i landets garage att det säljs 25 hoj per år och butik MER än om de haft stängt.
Nån förespråkare som vill göra matten gång och försöka få ihop det?