MC butikers öppettider?!

Jag bodde där i tre år, jag märkte av det iaf. :rolleyes:
Vissa matbutiker och alkoholaffärer får ha öppet lite längre, men det mesta var tvunget att stänga 17-17:30.

Klart att man måste kunna köpa pilsner efter 17 i det landet....:D

Sen ska man väl inte vara så förbaskat negativ.

Om (jag säger OM) det nu är bra för affärerna att hålla öppet på helgerna, kanske kan man minska personalstyrkan mån-onsdag och turas om att köra helg. Då kanske den anställde får vara ledig lite i veckorna som kompensation. Kanske kan man till och med anställa en till person.

Jag respekterar affärsidkare som provar nytt för att de tror på något.

/Stefan

Favoriten var när jag kom dit i juli och det satt en lapp att de hade semesterstängt, kommer inte ihåg om det var 2 eller 3 veckor men jag blev helt paff i alla fall. :huvet

Alltså stängt 2-3 veckor i rad, helt stängt? även på vardagar? :va

Den bransch som kanske ligger närmast är väl bilhandeln.
Har de öppet lör-sön?
Har de bra försäljning på helgerna?
Någon som vet?

/Stefan

Det är väl enklare att hitta reservdelar till många bilar från andra ställen om det verkligen behövs, typ biltema. Bilhandlare säljer nog inte lika mycket kläder, miniblinkers, lås eller fälgstripes som mc-handlare gör heller. Dvs. smågrejer som går åt hela tiden. :)

Last edited:
Alltså stängt 2-3 veckor i rad, helt stängt? även på vardagar? :va

Japp, och när jag fick möjlighet att fråga om det så kom svaret att "Vi har väl också rätt till sommarsemester".
Där gjorde jag faktiskt direkt en jämförelse med en skidbacke, att de kanske också har rätt till sportlov... eller? :va

Så jag gjorde som jag brukar, spenderade pengarna på Honda City. :tummenupp

Och hålla stängt måndagar??! Är herrn onykter? Då man får in mest reparationer och det säljs mest reservdelar efter helgens åkning..

Tror du på fullt allvar att man förlorar de kunderna på att ha stängt på måndagar? Att de så absolut måste lämna in hojen just på en mådag att de hellre väljer en annan verkstad än att ta det nästa dag?

Det går inte att jämföra att stänga en vardag med att ha stängt på helgen, då det finns fyra andra vardagar som fungerar precis lika bra för nästan alla kunder.

Last edited:
Japp, och när jag fick möjlighet att fråga om det så kom svaret att "Vi har väl också rätt till sommarsemester".
Där gjorde jag faktiskt direkt en jämförelse med en skidbacke, att de kanske också har rätt till sportlov... eller? :va

Så jag gjorde som jag brukar, spenderade pengarna på Honda City. :tummenupp

Fantastiskt. :näsblod

Varför skulle mc-branschen vara annorlunda än övriga handlare i Sverige?

Det är många handlare av olika slag som borde fundera över om de befinner sig i rätt bransch för de öppettider de valt att ha. Tror jag skrev en tråd om ett exempel på det förra året när det var vår och vi behövde köpa tillbehör och reservdelar till en röjsåg. Firman som säljer bl a trädgårdsmaskiner, båttillbehör etc höll stängt när det borde vara öppet upptäckte vi. Det är bara en tidsfråga innan de får så igen om de fortsätter ta långhelger när de känner för det. Detta var i en mindre stad i Norrland, där jag är övertygad om att folk hellre tar en lång omväg för att åka till någon som har öppet. Det är nog sant det där talesättet att det en generation bygger upp raserar nästa. De har ofta inte förstått vad det handlar om. Slit och hårt arbete är det enda som gäller om man bedriver eget företag. Annars bör man ta en anställning hos en kommun eller annan statlig tjänst där man i princip har anställningstrygghet livet ut och kan vara sjuk hur ofta och länge man vill utan konsekvenser.

Det lokla bageriet öppnar inte förrän 8.30 alla vardagar och håller stängt i princip alla storhelger för att de ska vara lediga som alla andra. Jag är helt övertygad om att de förlorar väldigt mycket kunder på det och det syns när man väl är där. Jag tror de hade tjänat på att öppna 6.30 på vardagar som senast och klockan 8 som senast på helgerna. Ett annat bageri som i alla tider har öppnat tidigt har lång kö om man går dit vid den här tidpunkten på morgonen. De har förstått vad det handlar om och anpassat sig efter när kunderna vill handla.

Sedan har vi hoten från köpcentra när det gäller cityhandeln. Vad gör butikerna? Anpassar de sina öppettider så att det ska bli bekvämare för sina kunder att slippa stressa ner innan kl 18? De fortsätter klaga på att det inte finns några parkeringar. Det stämmer inte riktigt enligt min erfarenhet. Har aldrig haft några större bekymmer att hitta parkering, men man får så klart gå ett par hundra meter extra, men det verkar folk vara för lata för. Kommuner borde dock underlätta för cityhandeln när det gäller parkeringspolicy. Att max kunna parkera 1 timme á tiotals kronor och ha en lapplisa gömmandes bakom hörnen bidrar knappast till att folk handlar i stan.

Det klagas för mycket i Sverige och så även i denna tråden. Men det har väl med den Svenska mentaliteten att göra. Man ser felen andra gör, men är inte beredd att förändra situationen själv. Det borde ju vara öppet för att öppna konkurrenter i vilken bransch det än må vara om man bara tittar på texten jag skrivit ovan. Gissar att vi alla är lata och bekväma av oss och vill njuta av den korta sommaren och syssla med det vi tycker är roligast. Var är nu ansökningarna till de där kommunala och statliga tjänsterna? :mad:

Vad gäller att ha öppet på söndagar så tror jag det finns ett par avgörande faktorer.

1) Handels kollektivavtal som gör gällande 100% OB efter 12 på lördagar och hela söndagarna. Det blir oerhört dyrt.
Kommer ihåg vilket rabalder det blev när Seven Eleven började sälja varm mat, effekten blev nämligen att de kunde ansluta sig till restaurangavtal istället för handels. Vågar inte ens räkna på vad de sparade i lönekostnader iom detta.

2) Branschen ser en nedgång redan som det är, för enstaka handlare blir det väldigt svårt att få fram att man faktiskt provar söndagsöppet. Det är något som istället behöver komma på bred front så att de som har stängt är de udda och inte tvärtom.

Lösning: Jag tror inte att söndagsöppet är lösningen i dagsläget. Däremot kanske att några stycken går ihop och skapar en "torsdagsöppet" eller liknande där de har längre öppettider en vardagskväll, det gäller att få in det så att alla (kunderna alltså) vet att det är så, så när man får frågan så kan man bara rabbla upp att det är dessa o dessa tider som gäller... man vill inte behöva gå in på nån hemsida för att kolla.

Men sen gäller det också att vi (kunderna) faktiskt börjar handla lite mer också, för hur man än vänder och vrider på det så är det inte direkt strålande tider för handlarna.

Nu läste jag inte de två sista sidorna av tråden, ledsnade när snacket gick över från mc butiker till priset på mjölk och att TS skulle skapa eget bara för att han ville skapa en diskussion. Tydligen kan man ju inte komma med åsikter här längre utan "gör det själv då om du är så himla duktig" kommentarer eller hackande på vad folk har för hojar? Vad har det för betydelse i detta?
Det hela var är ju riktat från en konsument som vill kunna handla på de lediga helgerna synvinkel.

Jag håller med TS till fullo. Jag är ju då också en sån person som gärna vill titta, klämma och känna på sakerna innan jag köper dom och handlar därför inte så mkt på nätet. Betalar hellre lite extra för att få se det i butik, få med det hem på en gång samt att jag tycker det är roligt att gå runt i en butik och kika på saker. Ofta kommer man ju hem med betydligt mer än bara det man skulle ha.

De flesta jobbar ju dagtid även om många har semester och kan handla även under dagtid på vardagar. Men på helgerna vill ju folk köra eller har tid att mecka och då också ha sina nyinköpta stövlar/stompgrips/luftfilter eller vad det nu kan vara. Många drar väl också ihop ett gäng och tar hojjarna till butiken och gör det till en utflyckt.

Nu är inte jag inne i handelsbranchen och kan inte den ekonomin, men kan man inte anställa sommaranställda per timme som kan jobba vissa helger? Alltid finns det väl några hojintresserade som kan tänkas jobba lite helger då och då för att tjäna in lite extra pengar nu till säsongen?
Sommaren är ju ändå högsäsong och då kan man väl justera öppetiderna därefter att kanske ha öppet både lördagar och söndagar även om det inte blir 10-18 som på vardagar. Kanske öppna lite senare som tex kl 12 och ha öppet till 16 ist? Kolla som sagt på Lelles en lördag, får ju trängas där inne och är knökfullt med hojar och bilar på parkeringen.

Carnovores förslag med längre öppetider en vardagskväll i veckan är ju också ett bra alternativ, ta torsdagar tex...nära till helgen men ändå inte en fredagskväll..

Last edited:
Kan man handla mat på en söndag?
Finns det personal i matvaruaffärerna en söndag?
Misstänker att MC-företagen drivs i första hand i vinstsyfte, inte för att gagna heltidsarbetande hojåkare.
Varje MC-företag borde kalkylera intäkt mot kostnad avsende utökade helgöppettider.
Men naturligtvis, om MC-företaget kalkylerar med att övervägande del av kunderna som skulle handlat under helgen nu istället kommer vardagar (även om det innebär uttag av flex/komp/semester/skolk) blir ju vinstmarginalen större på en vardag.

Vad gäller att ha öppet på söndagar så tror jag det finns ett par avgörande faktorer.

1) Handels kollektivavtal som gör gällande 100% OB efter 12 på lördagar och hela söndagarna. Det blir oerhört dyrt.
Kommer ihåg vilket rabalder det blev när Seven Eleven började sälja varm mat, effekten blev nämligen att de kunde ansluta sig till restaurangavtal istället för handels. Vågar inte ens räkna på vad de sparade i lönekostnader iom detta.

2) Branschen ser en nedgång redan som det är, för enstaka handlare blir det väldigt svårt att få fram att man faktiskt provar söndagsöppet. Det är något som istället behöver komma på bred front så att de som har stängt är de udda och inte tvärtom.

Lösning: Jag tror inte att söndagsöppet är lösningen i dagsläget. Däremot kanske att några stycken går ihop och skapar en "torsdagsöppet" eller liknande där de har längre öppettider en vardagskväll, det gäller att få in det så att alla (kunderna alltså) vet att det är så, så när man får frågan så kan man bara rabbla upp att det är dessa o dessa tider som gäller... man vill inte behöva gå in på nån hemsida för att kolla.

Men sen gäller det också att vi (kunderna) faktiskt börjar handla lite mer också, för hur man än vänder och vrider på det så är det inte direkt strålande tider för handlarna.

Börja sälj korv hos mc-handlaren :tummenupp

Börja sälj korv hos mc-handlaren :tummenupp

Det tror jag hade kunnat vara klockrent helgtid om det går att genomföra utan för stora investeringar.
En eller två sorters korv med bröd, ketchup, senap, rostad lök och läsk. Håll det basic så är jag övertygad om att folk gärna tagit sig en korv när man är ute på helgen och tittar på utrustning. Det hade kanske rent av blivit en del av helg åkandet.

Gick ni besutom ut och gjorde reklam för att ni hade öppet på söndagar ? dvs i tv, radio, tidning mm?

För att ta igen den degen måste man sälja för 100k .. Exlusive 0_o Minst.

Vi har dock inte semesterstängt. Ibland har man dock begränsade öppettider.. För oavsett hur det låter så är det fint väder och fredag eller helg. Int fan äre nån som är å handlar något som inte går att grilla eller drickas :D

Vi har dock inte semesterstängt. Ibland har man dock begränsade öppettider.. För oavsett hur det låter så är det fint väder och fredag eller helg. Int fan äre nån som är å handlar något som inte går att grilla eller drickas :D

Har du varit på Biltema eller IKEA på en söndag någon gång? Även mc-butikerna(Lelles,Ava) har ju bra med folk på lördagarna.

Misstänker att MC-företagen drivs i första hand i vinstsyfte, inte för att gagna heltidsarbetande hojåkare.
Varje MC-företag borde kalkylera intäkt mot kostnad avsende utökade helgöppettider.
Men naturligtvis, om MC-företaget kalkylerar med att övervägande del av kunderna som skulle handlat under helgen nu istället kommer vardagar (även om det innebär uttag av flex/komp/semester/skolk) blir ju vinstmarginalen större på en vardag.

Rätt..

Det jag misstänker att många i tråden inte förstår är att det inte räcker med att ha intäkter > löne-/varukostnader för de helger man ska ha öppet. Alternativkostnaden för de som köper på helgen ISTÄLLET för en vardag ska också dit.

Om en butik tappar 1/5 kund till näthandeln eller en konkurrent, så måste de alltså få ett rörelseresultat 5 ggr större än break even för de direkta kostnaderna. På det att de direkta kostnaderna är betydligt högre på helgen pga handelsavtalet.

Att ha 2 personal som jobbar 1 6-timmarsdagar per vecka sex månader per säsong kostar i runda slängar 53.000 per år. Och då är inte OB med i den kalkylen. Nedbrutet på dag, med höjd för OB enl. handels blir det ca 3.300 (per dag).

Med en rörelsemarginal på (höftar) i snitt 20-30%, behövs en försäljning på 17.700 +- 3500 SEK (inkl. moms).

Frågan är 2 personal räcker till mer än en rätt liten butik, och om en rätt butik verkligen säljer för mer än i snitt 17.700 EXTRA per vecka. Det är typ 3 skinnställ, 4 hjälmar eller 1 komplett set.. Varje vecka, som de inte hade sålt annars?

Säg att förlusten på att ha helgstängt är som mitt exempel 1/5 kunder som handlar på nätet istället. Då behöver de en försäljning på 88.600 per lördag (räknat på lördagar då det bara är OB efter lunch då, annars blir det ännu dyrare). Då ska de sälja en jäkla massa skinnställ på två pers, eller en hoj (extra) varje helg, och jag tvivlar på att butikers helgöppet skapar en sån tillväxt i landets garage att det säljs 25 hoj per år och butik MER än om de haft stängt.

Nån förespråkare som vill göra matten gång och försöka få ihop det?

Last edited:

Inte menat att vara ironisk el otrevlig på ngt sätt, men kan era affärer ha ngt att göra med att du bor i Umeå? Kanske lite mer action i butkerna runt sthlm eller andra mer folktäta städer?

Hur ska folk vet att det är öppet om ni inte annonserar om det?

Back