MC butikers öppettider?!

Helger vetifasen men åtminstone jag har ruskigt svårt att hinna till butik före 18:00 vardagar så jag handlar kort och gott nästan aldrig i butik.
Handlarna har säkert någon underlagsanalys som säger att kunder som jag är crap ändå så jag fortsätter med postorder.

Ska jag kränga på nya däck får jag alltid ta kompledigt (oavsett fordonstyp). Det förvånar mig lite.

Men det är ett typexempel, det gäller ju fler produkter än mjölk. Köper man fler varor på en gång som normala människor ofta gör så märker man att det skiljer en del....

Du resonerar ju som en grekisk ekonom. :hej

i´ll rest my case:dummer

MC? Nej.. Jobbar dock i butik

Är mest seniorer med stort S som är ute på morgnarna.. Vanligt folk brukar droppa in på eftermiddagen.

Hursomhelst. . Bara för att folk ute å nöjesåker och fönstershoppar betyder inte att man får några intäkter.

Kostar att ha öppet.. Och hålla stängt måndagar??! Är herrn onykter? Då man får in mest reparationer och det säljs mest reservdelar efter helgens åkning..

Att det tar 10minuter innan någon svarar? Kan vara så ibland.. Jag är ju så totalt dum i huvet att har jag någon som jag betjänar i butiken så svarar jag inte i telefon medan utan när jag är klar. Blir själv sur när jag råkar ut för detta.

Har folk orkat masa sig till lokalen så brukar det betyda att de vill handla något .. Sedan den som ringer runt till 18 olika företag för att kolla priset på en punka får la ringa en gång till om jag inte hinner svara..

Sedan finns det ju dem som bara är lata med :|

Sedan prissättning kontra utlandet.. Kan sammanfatta med en liten smiley.. :huvet

Inte så man vill ha årsvinsten på en fotpinne men man måste som liksom få det att gå runt.. Om man nu inte har det som hobby..

Men phileee kan sitta på post på söndag mellan 12 och 15 medans folk fönstershoppar och skäller på han att det är minsann _mycket_ billigare på www.craplakistan.bikes.yallayalla.bad :)

Själv ska jag softa hemma så jag orkar med kommande vecka ..

Typ mer än hälften av det skrev ju jag och inte philleee. :rolleyes:
Det är ändå konstigt att stora företag som AVA MC kan ha en halvkompetent säljare på reservdelar och en som kan typ blinkers och lås och klara sig på det, ingen som bara kan ta emot ett samtal och skriva ner artikelnummer.
Jag själv är så himla less på att behöva åka igenom halva Stockholm för att BESTÄLLA något som kanske kommer inom 2-4 veckor som jag sen måste åka tillbaka för hämta. Måste ta ut flextid och köra helveteslång omväg två gånger istället för att ringa/beställa på webshop. :huvet

Skickar man mail och vill beställa är det "jag såg det mail:et, men jag tänkte att någon annan kommer ta tag i det", problemet är bara att alla andra också tänker så. :dummer

Sen att produkter är billigare utomlands är väl kanske lite väntat, men att frakten är billigare och leveranstiden ofta är mycket snabbare är ju ingen fördel för Svenska handlare.

Håller med ts! Med tanke på hur mycket folk det är på t ex AvaMc på lördagarna så tror jag att det finns underlag att ha öppet även på söndagar. Funkar ju för många andra butiker att ha öppet på söndagar så varför skulle det inte funka för i Mc-branchen? Dessutom är det ju helt folktomt om man åker till valfri mc-butik på en vardag. Sen undrar man i nästa andetag varför så många MC-handlare går i graven och så många väljer att handla på nätet.

Typ mer än hälften av det skrev ju jag och inte philleee. :rolleyes:
Det är ändå konstigt att stora företag som AVA MC kan ha en halvkompetent säljare på reservdelar och en som kan typ blinkers och lås och klara sig på det, ingen som bara kan ta emot ett samtal och skriva ner artikelnummer.
Jag själv är så himla less på att behöva åka igenom halva Stockholm för att BESTÄLLA något som kanske kommer inom 2-4 veckor som jag sen måste åka tillbaka för hämta. Måste ta ut flextid och köra helveteslång omväg två gånger istället för att ringa/beställa på webshop. :huvet

Skickar man mail och vill beställa är det "jag såg det mail:et, men jag tänkte att någon annan kommer ta tag i det", problemet är bara att alla andra också tänker så. :dummer

Sen att produkter är billigare utomlands är väl kanske lite väntat, men att frakten är billigare och leveranstiden ofta är mycket snabbare är ju ingen fördel för Svenska handlare.

Jaja orkade bara quota philee då multiquotes int funka så bra för mig :|

Knappt ens generalagenterna har några stora lager på grejer. Kostar pengar och så ska det skattas på med.. Därav bland annat mellandagsrean.. (Iaf delvis) ..

Ska man ha något annat än vanliga slitdelar och sådant kan det ta en stund. En del leverantörer har sk veckoorders medans andra har enhetsfrakt medans andra kör på annat sätt..

Om du får vänta lite är det oftast för att de försöker samordna en beställning så de slipper rycka dig på så mkt i frakt..

Man får mycket roliga mail när man har företag.. Speciellt om man har annonser på blocket :) Finns dem som skambudar under halva utpriset på företagsannonser med :va osv..

Sedan finns det ju dem som bara väntar på att klockan ska slå timmen H för hemgång..

Jag kan inte annat än hålla med TS. Jag tycker inte man kan gnälla över att folket sviker om man inte har öppet när folk kan/vill komma till butikerna.
Personligen skulle jag kunna tänka mig att ha öppet på helger och göra folk vana vid det. Som det ser ut nu så tänker man att det ändå inte är öppet och skiter i att åka dit (om någon skulle ha öppet söndagar)

Där jag jobbade tidigare provade faktiskt söndagsöppet.. Man stod mest och fyllde på hyllor och sopade.. Väldigt lite folk i farten..

Men vem vet.. Jag hoppas då jag slipper jobba på söndagar iaf :)

Lördag - Söndag från 10:00 till 14:00 hade varit perfekt.

Där jag jobbade tidigare provade faktiskt söndagsöppet.. Man stod mest och fyllde på hyllor och sopade.. Väldigt lite folk i farten..

Men vem vet.. Jag hoppas då jag slipper jobba på söndagar iaf :)

Gick ni besutom ut och gjorde reklam för att ni hade öppet på söndagar ? dvs i tv, radio, tidning mm?

Ohh, så jävla SVENSKT! "mä va? jobba på en söööndag lixom...då ska man ju peta sig i naveln jue!!!"

Lägg ner för fan! TS har rätt, kanske inte att verkstad behöver ha öppet på söndagar, men under hojsäsong (vår & sommar) är det fan sjukt att inte försäljningen har öppet iaf till 15! det är väl fan just DÅ folk har tid att åka & kolla hojar.....

Droppen var när jag var förbi Din MC & hittade en lapp att dom hade stängt (detta var en lördag då dom enl hemsidan skulle haft öppet) pga av "det fina vädret är vi ute & kör hoj...." :3freak:3freak:3freak:3freak:3freak

Last edited:
Om någon kunde starta en vettig hemsida i Sverige där man kan beställa hem reservdelar helt själv, vilken tid på dygnet som helst, utan att behöva ringa någon sömnig snubbe som svarar efter 10 minuters väntande, det hade varit något.

Lelles är den enda som har en någorlunda fungerande sida men när varenda del är billigare, snabbare leverans SAMT att fraktkostnaden är HÄLFTEN så dyr från UK jämfört med Uppsala till Nacka så börjar man ju ledsna.

Det finns dessutom värre ställen på jorden. I Perth i Australien så har dom en lag som skyddar småhandlare från stora elaka koncerner så ALLA måste stänga 17, samtidigt som alla kontor och myndigheter stänger men "late night shopping" på torsdagar. Där har vi ett ännu värre system. :dummer

Va snackar du om för lag där ALLA måste stänga klockan 17 i Perth? Inte något jag känner igen från min vistelse där men jag kan ju minnas galet.

Håller verkligen med om att det är ganska skrämmande hur det kan vara billigare att importera reservdelar än att köpa dem över disk.

Dock tänker jag ge en eloge till min lokala Yamaha handlar som fixat fram delar till min motor förhållandevis snabbt.
Beställde måndag kväll (efter deras dagliga order gått) och hämtade ut fredag eftermiddag. Det kostade 34:- totalt och jag ver 100% säker på att få rätt del. Hade det varit fel så slipper jag allt klabb med returer utomlands och deras reklamtionsregler.

Problemet jag ser är att öppettiderna inte funkar så bra för oss som jobbar 8-17, samma sak som med alla butiker inne i stan som ska stänga klockan 18 och sen gnäller för att de tappar kunder. No shit Sherlock, de jobbar ju! Om man skippar att ha öppet från 8-9 på morgonen när 98% av alla arbetande människor redan är på jobbet eller påväg dit så kan man ju ha öppet till 19 eller rent av 20.

Sen finns det ju något som heter kollektivavtal, något man tyvärr inte måste ha. Företag som inte har det kan ju sätta sina löner, arbetstider och andra villkor hur som helst mer eller mindre. Skulle tippa på att det finns en hel del handlare som inte har kollektivavtal och således inte berörs av handels villkor som 100% OB på lördagar efter 12 och hela söndagen. Har själv arbetet var-annan helg och var ledig på veckorna. Visst, det var första jobbet och man hade inte så mycket utgifter mer än "vin och dans" men mina kollegor jobbade ca 1 helg i månaden. Då var de lediga första dagen i veckan efter så de bara hade 4 arbetsdagar innan helg. Det funkade utmärkt enligt dem. Sen hindrar ju inte arbete mellan 10-17 att man kör hoj på helgen ändå. Det är ju ljust fram till 22 nu för fanken.

Va snackar du om för lag där ALLA måste stänga klockan 17 i Perth? Inte något jag känner igen från min vistelse där men jag kan ju minnas galet.

Jag bodde där i tre år, jag märkte av det iaf. :rolleyes:
Vissa matbutiker och alkoholaffärer får ha öppet lite längre, men det mesta var tvunget att stänga 17-17:30.

Ohh, så jävla SVENSKT! "mä va? jobba på en söööndag lixom...då ska man ju peta sig i naveln jue!!!"

Lägg ner för fan! TS har rätt, kanske inte att verkstad behöver ha öppet på söndagar, men under hojsäsong (vår & sommar) är det fan sjukt att inte försäljningen har öppet iaf till 15! det är väl fan just DÅ folk har tid att åka & kolla hojar.....

Droppen var när jag var förbi Din MC & hittade en lapp att dom hade stängt (detta var en lördag då dom enl hemsidan skulle haft öppet) pga av "det fina vädret är vi ute & kör hoj...." :3freak:3freak:3freak:3freak:3freak

Det har hänt mig två gånger på samma ställe! Riktigt service minded. :huvet

Vilket ovårdat språk.

På vilket sätt?

Menar bara att det är onödigt litet gnäll bara.

varför skulle dom ha längre mera öppet tider? Ska Dom ha öppet på söndagar bara för att några vill gå och titta på grejer så kommer priserna gå upp. Det är inte bara ob tillägg som ska betalas, försäkringar kan vara anpassat efter arbetsdagar och för att få ihop arbetstidslagen kan det bli mer anställningar.

Går priserna upp blir det gnäll för det. Det enda som kan vara bra är ifall man behöver lämna in hojjen på reparation men det funkar lika bra som det gör med bilar. Där har man mycket mer kundunderlag för att ha öppet helger men hur många verkstäder har det? Vardagar 7-16 sen är det stängt.

Det finns minst 6månaader om året då man kan åka och titta och klämma på grejer på lördagarna då det inte är fullknökat med folk där.

Tid finns för alla om man bara vill. Sen kan man tycka att det ska vara mer service från vår till höst.

Hur många vill jobba mer på sommaren och ändå kunna köra lite hoj?

Det slutar med att många av dom som har intressset för hojjar slutar jobba med det om dom får mindre fritid när det är säsong.

Det är knappt båt eller husvagns/husbils branshen har det och det funkar bra.

Den bransch som kanske ligger närmast är väl bilhandeln.
Har de öppet lör-sön?
Har de bra försäljning på helgerna?
Någon som vet?

/Stefan

Favoriten var när jag kom dit i juli och det satt en lapp att de hade semesterstängt, kommer inte ihåg om det var 2 eller 3 veckor men jag blev helt paff i alla fall. :huvet

Back