Max 5 elever att handleda, jag kan alltså tidigast handleda 2024.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Det låter helt otroligt eftersom det skulle motverka syftet med begränsningen vilket är att göra det mer besvärligt för svarta trafikskolor. Jag påstår att läraren inte hade någon koll och helt enkelt gissade.
det motverkar väl inte alls syftet.... även dom svarta körskolorna slutar ju "handleda" sina elever när dom fått körkort...
syftet med att detta infördes var att motverka dom svarta trafikskolorna genom begränsa antal elever en person kan handleda samtidigt... inte begränsa hur många personer kan handleda totalt under sin livstid....
 

Raderad medlem 61114

Guest
Känns som det är ett riktigt stort problem med svarta trafikskolor som utbildar mc ?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
det motverkar väl inte alls syftet.... även dom svarta körskolorna slutar ju "handleda" sina elever när dom fått körkort...
syftet med att detta infördes var att motverka dom svarta trafikskolorna genom begränsa antal elever en person kan handleda samtidigt... inte begränsa hur många personer kan handleda totalt under sin livstid....

Fast 5 samtidigt är ju väldigt begränsande om man ska leva av det..

Oh wait, dom betalar inga skatter eller avgifter och har förmodligen en annan arbetsfri inkomst också...
 

Raderad medlem 61114

Guest
Jag kom på ett asenkelt sätt att bli av med sina elever så man kan få ansöka om nya!!!

Man kör 31km/h för fort förbi en fartkontroll. På det viset får man en fast avgift på 4000kr och man då är det garanterat att man kan ansöka om 5 nya elever efter 1-2 månader ?
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Alltid något:



Förutom då att skärpta maxstraff bara är en symbolåtgärd i Sverige eftersom domstolarna högst ogärna dömer ut maxstraff eller ens använder övre halvan av straffskalan. Hade den förra regeringen velat göra något i praktiken hade de istället höjt minimistraffet som fortfarande är böter.

Eller ännu hellre tvingat domstolarna att använda hela straffskalan för alla typer av brott.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Alltid något:



Ett hårt straff har redan blivit utdömt, till samtliga lagliga handledare. Det är ett faktum.

Att regeringen lägger hårdare straff på förslag ser jag som symbolpolitik. Låter bra i en tidningsrubrik, men det jobbar inte med rotorsaken till att problemet existerar.

Vad kan vi vänta oss sker i praktiken om förslaget går igenom? I bästa fall att någon ansvarig bakom de värsta svartskolorna skulle få ett par månaders fängelse.

Några månaders fängelse är så klart pinsamt och problematiskt för någon ur medelklassen, men här pratar vi personer som troligen redan går på bidrag, personer som inte behöver vara rädda för varken jobb eller socialt anseende om de hamnar i fängelse.

Således lämnas vi kvar på ruta 1. Grundproblemet är oförändrat. De som följer lagen har redan straffats. De som inte följer lagen får du och jag betala för, oavsett om de hinkar bidrag eller sitter några månader i svenskt fängelsehotell.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Och nu var det min tur att åka fast i rävsaxen... 6 elever och kan nu inte köra med min dotter förens om ett år...

Vilka j*vla kötthuven tyckte det var en bra idé att ta 2600 SEK för överklagan av en sådan simpel grej???? De kunde ju varit lite smidigare de första 5 åren.................. :finger
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Ja, en övergångsperiod vore på sin plats... jag tog mig tex an sambons kompis en gång denne var ovän med sin kille... så hon är på min lista, men vi har aldrig kört och hennes cykel är såld för länge sen.
OCH de man kört med som ju har körkort...?
Jodå, de räknas de med.
Extremt korkad logik här.

De där 2600 för överklagan... gav de utdelning?
(har hört att ingen fått igenom något nånsin)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har försökt att läsa på men hittar inte vad gäller, är det skillnad mellan hoj och bil? Ungarna är 12 och 14 så det gäller ju att tänka till redan nu då det bara är 2-4 år kvar till körkort.

De två 14-åringarna (ett bonus barn) är jag inte så säker på kommer tar hojkort men 12-åringen kan nog ta A1 om 4 år. Dock lär nog alla ta B kortet.

Man borde väl kunna köra både A1 och A2 på samma tillstånd inom 5-års petioden? Men hur är det med bilkortet bakas det in i samma tillstånd kan man på ett tillstånd sökt vid 16 års ålder för A1 även köra A2 och B på det?

Räcker det med tre tillstånd vid 16 års ålder för att täcka A1, A2 och B eller är det olika för A o h B?

Har en kompis och hans pojk som är intresserad av att ha mig som handledare.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har försökt att läsa på men hittar inte vad gäller, är det skillnad mellan hoj och bil? Ungarna är 12 och 14 så det gäller ju att tänka till redan nu då det bara är 2-4 år kvar till körkort.

De två 14-åringarna (ett bonus barn) är jag inte så säker på kommer tar hojkort men 12-åringen kan nog ta A1 om 4 år. Dock lär nog alla ta B kortet.

Man borde väl kunna köra både A1 och A2 på samma tillstånd inom 5-års petioden? Men hur är det med bilkortet bakas det in i samma tillstånd kan man på ett tillstånd sökt vid 16 års ålder för A1 även köra A2 och B på det?

Räcker det med tre tillstånd vid 16 års ålder för att täcka A1, A2 och B eller är det olika för A o h B?

Har en kompis och hans pojk som är intresserad av att ha mig som handledare.
Det är bara att lägga till B på tillståndet när du bokar för A. Kostar inte mer. Men du behöver ju gå den där fåniga handledarkursen för bil.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Har försökt att läsa på men hittar inte vad gäller, är det skillnad mellan hoj och bil? Ungarna är 12 och 14 så det gäller ju att tänka till redan nu då det bara är 2-4 år kvar till körkort.

De två 14-åringarna (ett bonus barn) är jag inte så säker på kommer tar hojkort men 12-åringen kan nog ta A1 om 4 år. Dock lär nog alla ta B kortet.

Man borde väl kunna köra både A1 och A2 på samma tillstånd inom 5-års petioden? Men hur är det med bilkortet bakas det in i samma tillstånd kan man på ett tillstånd sökt vid 16 års ålder för A1 även köra A2 och B på det?

Räcker det med tre tillstånd vid 16 års ålder för att täcka A1, A2 och B eller är det olika för A o h B?

Har en kompis och hans pojk som är intresserad av att ha mig som handledare.

Du måste ansöka om att tillståndet ska gälla för alla aktuella behörigheter på en gång och samma gång i tillståndet. Annars räknas det som flera. Jag tex ansökte först om mc, sedan b, vilket åt upp två tillstånd eftersom jag trodde att tillståndet gällde för hela gruppen, men jag klickade första gången endast i bara för a1?

Men jag vet inte om tillståndet beviljas för en behörighet som eleven i nuläget inte kan få behörighet för eller inte ännu har körkortstillstånd för.

transportstyrelsen har påläst personal i luren, så ring istället. Men smart att du tänker till i förväg så slipper du som jag fick göra.... Köra i 31km/h för fort in i en fartkontroll. Betala en engångsavgift på 4000kr och var utan körkort i 2 månader. Då rensades nämligen min lista så nu kan jag starta om från 0 ?


Max 5 tillstånd är ju galet. Jag har två barn och en flickvän att ha tillstånd för, lämnar dåligt med utrymme att ställa upp för andra.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Blir att ringa då det är aktuellt för att vara helt säker, visst man får ju övningsköra från 16 år nu det glömde jag bort så i sånt fall söker man väll både A1 och B men hur blir det med A2?

Söker man för alla A behörigheter på samma tillstånd eller specifikt A1, A2 och A? Om inte kan jag ju inte övningsköra med mina tre barn om dom ska ha A1 och B från 16 år (tre tillstånd) och sen ha A2 17år 6 mån vid tre till.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Du kan logga in på Transportstyrelsens hemsida och se hur det ser ut.. jag gjorde det nyss för jag måste ansöka åt grabben igen som sagt... Hehe. Men man klickar i behörigheterna från en lista. Så du kan ju alltid klicka i alla tre A direkt, samt B. Det enda som kan hända är att de inte godkänner. Dock måste du ha gått handledarkursen för B innan dom godkänner tillståndet. Innan en bilskola skickat in att du gått den kommer den inte att godkännas.

Edit* det blir alltså ett tillstånd som gäller för flera behörigheter.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Ja, en övergångsperiod vore på sin plats... jag tog mig tex an sambons kompis en gång denne var ovän med sin kille... så hon är på min lista, men vi har aldrig kört och hennes cykel är såld för länge sen.
OCH de man kört med som ju har körkort...?
Jodå, de räknas de med.
Extremt korkad logik här.

De där 2600 för överklagan... gav de utdelning?
(har hört att ingen fått igenom något nånsin)
Jag har inte haft mage att ge de mina stålar.. Fästmön får dra lasset hittills... Hur som helst hittade jag denna artikeln som ger mig hopp...
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Ja, en övergångsperiod vore på sin plats... jag tog mig tex an sambons kompis en gång denne var ovän med sin kille... så hon är på min lista, men vi har aldrig kört och hennes cykel är såld för länge sen.
OCH de man kört med som ju har körkort...?
Jodå, de räknas de med.
Extremt korkad logik här.

De där 2600 för överklagan... gav de utdelning?
(har hört att ingen fått igenom något nånsin)
Anledning till detta är ju att hindra fuskskolor, och då kan de ju inte ta bort eleverna efter körkort. Det skulle ju i teorin bara innebära en begränsning på 5 elever samtidigt...

Jag köper hela idén, men jag avskyr de för att de inte gör det smidigt för oss ärliga..
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det enda sättet att lösa det här är ju att ha "bulvaner" som då agerar handledare, bara de har haft MC-kort tillräckligt länge. Sen kör du som instruktör de gånger de vill övningsköra. Det kräver ju att bulvanen alltid måste vara med men det hindrar ju inte dig från att vara instruktör och sköta snacket/träningen. Bonusen är ju att bulvanen också blir bättre på att köra hoj :)
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top