Max 5 elever att handleda, jag kan alltså tidigast handleda 2024.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
…och denna fina tidning kostar bara medlemmarna sex miljoner kronor att producera, typ 20% av alla intäkter. Per år. Plus admin och overhead.

Dock verkar det som att nästan alla lovordar SMC club och SMC school. Trots det lägger man bara cirka 3,5 miljoner per år på det. Fin prioritering.

Var resten av de 25-30 miljonerna per år hamnar är en ännu större fråga. ”lObByInG”?
Nu har jag inte granskat någon bokföring direkt men SMC School kostar ju per kurs du går så det kanske inte kommer från huvudbudgeten för det. Det är möjligt att de pengar du sett är för utbildning av instruktörer.
Om huvuddelen av medlemmarna gillar tidningen kanske det är en rimlig satsning, den lär vara inkomstbringande också med reklamen i den, oklart hur det redovisas.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nu har jag inte granskat någon bokföring direkt men SMC School kostar ju per kurs du går så det kanske inte kommer från huvudbudgeten för det. Det är möjligt att de pengar du sett är för utbildning av instruktörer.
Om huvuddelen av medlemmarna gillar tidningen kanske det är en rimlig satsning, den lär vara inkomstbringande också med reklamen i den, oklart hur det redovisas.
Det har jag gjort. Kostnaderna för kurserna är lite subventionerade av huvudbudgeten men huvudsakligen betalas det genom anmälningsavgifterna.

Tidningen är absolut inte inkomstbringande. Totala annonsintäkterintäkter för webben och tidningen är 1,3msek.

Du kan läsa mer här innan du fortsätter med autoförsvar. https://www.svmc.se/media/kefcu0gy/a-rsmo-tesluntan_2022_web.pdf
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Autoförsvar? Jag trodde i min enfald att det var ett diskussionsforum och inte en monolog. Ber om ursäkt och låter dig skriva själv
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Autoförsvar? Jag trodde i min enfald att det var ett diskussionsforum och inte en monolog. Ber om ursäkt och låter dig skriva själv
Det kan du såklart göra. Precis som att jag kan påpeka att det du tror inte stämmer överens med verkligheten. Förstår att du vill försvara smc för att du tror de gör bra saker för medlemmarnas pengar. Jag tar reda på vad som faktiskt görs och vad det kostar.

Än så länge lyckas smc hålla medlemstalen uppe med gratis medlemskap om man köper hoj av vissa handlare och andra kampanjer. Riktningen är dock neråt. Snittåldern ökar för varje år och många utav ”medlemmarna” har fått medlemskapet genom familjemedlemskap där det i huvudsak är fadern som är medlem.

Det hade behövts en transparant organisation utan separata vinstdrivanda aktiebolag och utan folk som tjänar över en miljon per år. Där man uppnår konkreta resultat och prioriterar medlemmarnas önskningar före egna prestigeprojekt. Där man hanterar medlemmarnas pengar med respekt och inte slösar bort allt på IT, admin eller dasslektyr. Av smc’s 14,2 antsällda är det fördelat till 4,2 som jobbar operativt. 6,5 är admin och 3,5 jobbar med tidningen. Effektivt?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag får hålla med om känslan som Tegel1432 beskriver. Hade det inte varit så att jag körde bana med SMC (vilket jag verkligen uppskattar), så hade jag troligen inte varit med heller.

En av anledningarna är att jag upplever just dessa likheter med facket eller hyresgästföreningen, men också att tidningen som kommer hem till mig ser ut som något man ska visa upp för icke-motorcyklister snarare än folk som älskar att köra hoj

Min känsla av SMC är en förvirrad kräftgång mellan om man vill vara lobbyorganisation, syssla med fortbildning på bana eller framstå som att man absolut inte ska provocera icke-motorcyklister.

Detta är bara min känsla och behöver inte vara kopplat till vad SMC utför, men för mig är den förvirrade framtoningen problematisk och jag vet att jag är inte är ensam om att känna så.
Njae, det är rätt svårt då SMC faktiskt är en av världens största ideella nationella MC-organisationer oaktat befolkningsmängd - och det enda som egentligen förenar oss är två hjul och någon form av motor. Det innebär att SMC försöker göra något för alla medlemmar - såväl de 6-7% av medlemmarna som deltar i fortbildningen via School/Sport som de många som mer gillar touring, träffar och event.

SMC använder alla till buds stående medel för att fundera kring och producera medlemsnytta, när vi via Demoskop frågar medlemmarna vad de uppskattar mest är svaret i rangordning sedan 2011 och till dags dato:
1 - politiska arbetet för att företräda motorcyklisternas intresse.
2 - Bra rabatter, bland annat försäkringar.
3 - MC-folket - tidningen är väldigt uppskattad av våra medlemmar.

School hamnar strax efter tidningen men det är naturligtvis ändå en mycket viktig del av SMC - den har även ett politiskt syfte. Jag nämner detta som en illustration till vad SMC har att ta hänsyn till för att vara till största möjliga nytta för medlemmen.

Det är tråkigt att Du upplever SMC som förvirrande, men det kanske blir så då föreningen är verksam inom ett så brett område som motorcyklism i såväl tävlingssammanhang som trafikmiljö. Jag kommer själv från School-sidan och tycker det är en viktig del, däremot har jag personligen, efter en drös år i styrelsearbete, en förståelse för hur bred verksamheten är och hur viktigt det är att medlemmarna oavsett hojtyp eller särintresse ska hitta en hel del som intresserar dem och som gör medlemsavgiften värd att betala.

On Topic - handledarfrågan är något som SMC verkligen agerar i, under det senaste året driver vi denna fråga på alla fronter vi kommer åt. Men SMC är som bekant inte lagstiftande utan vi försöker påverka så smart vi bara kan - det är trots allt slutresultatet som räknas. Men sista ordet i detta lär inte vara sagt på länge än... Jag ser en del länkar delade på föregående sida, vet inte om denna med något fler handfasta råd delats: https://www.svmc.se/smc/trafik-och-...korkort/nekad-att-bli-handledare-vad-gor-jag/

OT - @Tegel - trodde jag att Du hade ett uppriktigt intresse att utbyta åsikter skulle jag måhända vara mer intresserad av att diskutera. Men våra tidigare meningsutbyten angående SMC:s verksamhet visar att:

1 - Du har svårt att läsa bokslut och blandar ihop bokföringsmässig redovisning med verksamhetsresultat. Till exempel glömmer Du gärna bort (eller vet inte) att SMC:s administrativa personal ägnar mängder av tid åt verksamhet som medlemsservice, Schools bokningar och transaktioner, resor etc. Denna tid konteras naturligtvis ut på verksamheterna i vår uppföljning men det framgår inte i årsbokslutet som följer BAS-kontoplan.

2 - De löner Du tidigare framhållit som rimliga är långt ifrån marknadsmässiga, dessutom har Du hävdat helt fel lönekostnader för SMC (Du glömde sannolikt bort att posten innehåller kostnadsersättningar till ca 1 000 ideellt engagerade). SMC benchmarkar sig mot liknande ideella organisationer likväl som arbetsmarknaden i övrigt och står sig väl i dessa jämförelser. SMC betalar alltså marknadsmässiga löner långt under de nivåer Du tidigare påstått. Det glädjer mig däremot att siffrorna Du nämner successivt reduceras :)

Detta har tydligt framgått i Dina andra trådinlägg, trots detta fortsätter Du att raspa fram samma argument, totalt oemottaglig för fakta. Du glömmer tyvärr också att SMC:s mycket engagerade anställda medarbetare läser eller följer debatter av denna typ, de är människor av kött och blod som i vissa fall blir uppriktigt ledsna och sårade av alltför osakliga påhopp och brist på god retorik.

Därför har jag inget hopp om att övertyga Dig och därför lämnar jag denna del av debatten. Tycker bara det är bra om Sniglom och andra intressenter vet att det finns en historia bakom Dina och andras rallarsvingar så fort SMC kommer på tal.

Back to topic - någon? :)
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Njae, det är rätt svårt då SMC faktiskt är en av världens största ideella nationella MC-organisationer oaktat befolkningsmängd - och det enda som egentligen förenar oss är två hjul och någon form av motor. Det innebär att SMC försöker göra något för alla medlemmar - såväl de 6-7% av medlemmarna som deltar i fortbildningen via School/Sport som de många som mer gillar touring, träffar och event.

SMC använder alla till buds stående medel för att fundera kring och producera medlemsnytta, när vi via Demoskop frågar medlemmarna vad de uppskattar mest är svarets sedan 2011:
1 - politiska arbetet för att företräda motorcyklisternas intresse.
2 - Bra rabatter, bland annat försäkringar.
2 - MC-folket - tidningen är väldigt uppskattad av våra medlemmar.

Det är tråkigt att Du upplever SMC som förvirrande, men det kanske blir så då föreningen är verksam inom ett så brett område som motorcyklism i såväl tävlingssammanhang som trafikmiljö. Jag kommer själv från School-sidan och tycker det är en viktig del, däremot har jag personligen, efter en drös år i styrelsearbete hur bred verksamheten är och att medlemmarna oavsett hojtyp eller särintresse ska hitta en hel del som intresserar dem och som gör medlemsavgiften värd att betala.

On Topic - detta är något som SMC verkligen agerar i, under det senaste året driver vi denna fråga på alla fronter vi kommer åt. Men SMC är som bekant inte lagstiftande utan vi försöker påverka så smart vi bara kan - det är trots allt slutresultatet som räknas. Men sista ordet i detta lär inte vara sagt på länge än...

OT - @Tegel - trodde jag att Du hade ett uppriktigt intresse att utbyta åsikter skulle jag måhända vara mer intresserad av att diskutera. Men våra tidigare meningsutbyten angående SMC:s verksamhet visar att:

1 - Du har svårt att läsa bokslut och blandar ihop bokföringsmässig redovisning med verksamhetsresultat. Till exempel glömmer Du gärna bort (eller vet inte) att SMC:s administrativa personal ägnar mängder av tid åt verksamhet som medlemsservice, Schools bokningar och transaktioner, resor etc. Denna tid konteras naturligtvis ut på verksamheterna i vår uppföljning men det framgår inte i årsbokslutet som följer BAS-kontoplan.

2 - De löner Du tidigare framhållit som rimliga är långt ifrån marknadsmässiga, dessutom har Du hävdat helt fel lönekostnader för SMC (Du glömde sannolikt bort att posten innehåller kostnadsersättningar till ca 1 000 ideellt engagerade). SMC benchmarkar sig mot liknande ideella organisationer likväl som arbetsmarknaden i övrigt och står sig väl i dessa jämförelser. SMC betalar alltså marknadsmässiga löner långt under de nivåer Du tidigare påstått. Det glädjer mig däremot att siffrorna Du nämner successivt reduceras :)

Detta har tydligt framgått i Dina andra trådinlägg, trots detta fortsätter Du att raspa fram samma argument, totalt oemottaglig för andra fakta. Du glömmer tyvärr också att SMC:s mycket engagerade anställda medarbetare läser eller följer debatter av denna typ, de är människor av kött och blod som i vissa fall blir uppriktigt ledsna och sårade av alltför osakliga påhopp och brist på god retorik.

Därför har jag inget hopp om att övertyga Dig och därför lämnar jag denna del av debatten. Tycker bara det är bra om Sniglom och andra intressenter vet att det finns en historia bakom Dina och andras rallarsvingar så fort SMC kommer på tal.

Back to topic - någon? :)
Jag tänkte väl det.
Vi kan nog räkna med att galen dansk eller roffe hoppar in till försvar snart.
Like clockwork! ?

Bästa roffe_s,
Kan dU visa demsokopundersökningen dU hänvisar till? Bett dIG om det tidigare men då var den hemlig. ?

Jag noterar även att dU helt slutat ljuga ihop påstådda resultat. De blev ju sågade sist där det visade sig vara noll. Bra att dU lärt dig. ?

Som svar på dINA påståenden:
1. Det framgår en mängd noter men inte för det i bokslutet jag refererat till. Vad har jag sagt som är felaktigt? Om det är felaktigt, hur ligger det till egentligen? dU har ju infon men förra gången vi diskuterade det så var det hemligt. ? Jag utgår från eR officiella verksamhetsberättelse. Stämmer den inte?

2. dU påstår att jag nämnt lönenivåer som ska vara marknasmässiga. Det har jag inte. Kan dU citera mig där? Kan dU garantera att ingen i smc får lön/arvode som överstiger en miljon kronor per år? Jag står redo med exakta löneuppgifter för hela kansliet om du inte svarar. Förra gången kunde dU inte säga om någon tjänade över en miljon per år eftersom det var hemligt. ? Jag har inte påstått några andra löner i denna tråd förutom miljonlönerna. Vad stämmer ej, och vad är riktigt? Förra gången var det hemligt. ?

Kan man få se benchmark mot andra organisationer eller är den hemlig? ?

Jag har lagt fram fakta. dU kanske ska lägga fram sakliga fakta och vettig retorik istället för att göra dINA medlemmar ledsna? En ideell organisation ska genomsyras av transparans. Upp till bevis.

Back to topic - någon? ?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
On Topic - handledarfrågan är något som SMC verkligen agerar i, under det senaste året driver vi denna fråga på alla fronter vi kommer åt. Men SMC är som bekant inte lagstiftande utan vi försöker påverka så smart vi bara kan - det är trots allt slutresultatet som räknas. Men sista ordet i detta lär inte vara sagt på länge än...

Back to topic - någon? :)
Skit samma i allt annat gällande SMC

Man har alltså aktiv arbetat med handledarfrågan, och ändå har det blivit så dåligt som det är nu?

Vad var då utgångspunkten? En elev per handledare och livstid?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
OSkit samma i allt annat gällande SMC

Man har alltså aktiv arbetat med handledarfrågan, och ändå har det blivit så dåligt som det är nu?

Vad var då utgångspunkten? En elev per handledare och livstid?
Nuvarande regler är tack vare smc. Utan smc hade motorcyklar varit förbjudna som enda land i världen. Alla utom smc hatar motorcyklar. Är du med oss eller mot oss?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Skit samma i allt annat gällande SMC

Man har alltså aktiv arbetat med handledarfrågan, och ändå har det blivit så dåligt som det är nu?

Vad var då utgångspunkten? En elev per handledare och livstid?
Det är ju fortfarande så att SMC är en lobbyorganisation och inte de som bestämmer i slutänden och ju större organisation desto större möjlighet.

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är ju fortfarande så att SMC är en lobbyorganisation och inte de som bestämmer i slutänden och ju större organisation desto större möjlighet.

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk

Så då är dom en dålig lobbyorganisation då?

Dom kanske var för sena på pucken?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Finns det verkligen någon som tror att det är SMC som har ställt till det såhär med handledarskap?

Det finns verkligen ingen gräns för förstockad dumhet.
Som vanligt gör du en halmdocka. Kan du citera någon som påstått att smc ställt till det? Seriöst? Varför behöver du ljuga för att göra en poäng? Det är så genomskinligt.

Smc har däremot arbetat med frågan men uppnått noll resultat. Det är fakta.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Smc har däremot arbetat med frågan men uppnått noll resultat. Det är fakta.

Min gissning är att SMC har fått reda på det här när det redan var ett faktum och sedan reagerat.

Ska man jobba som en lobbyorganisation ska man vara proaktiv inte reaktiv
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
De skulle ha större möjlighet med fler medlemmar, helt klart.
Så är det. Dock kan vi endast spekulera i vilket genomslag de hade fått. Just nu är det nära noll. Om alla motorcyklister hade gått med hade man haft fyra gånger fler medlemmar. Då hade man sannolikt varit lite närmare 1% genomslag, till en kostnad av 120msek.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Nu har det spårat ut lite ser jag oavsett så får smc 495kr av mig vid årsskiftet trots att vänligen tackar nej till både tidningen och träffarna.

Lovar att dela med mig av vad jag skrev i min ansökan, också hur dispensen formulerades men jag är mitt uppe i min semester och har annat för mig. Förresten kostar ansökan 2600 och 1500 som tidigare angavs av handläggaren på transportstyrelsen. Mig kvittar det, min elev tog kostnaden.

Ps, tar ett flak öl och full tank för en "lektion"

Skickat från min IN2023 via Tapatalk
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Så här skrev jag:


(Mitt namn)
(Personnummer)


Ansökan om undantag för handledare för Mc

Jag skriver till er för att ansöka om undantag från regeln att få vara handledare för mc för max fem personer och få tillåtelse att enbart övningsköra med min vän (Elevens namn). I mitt fall är jag registrerad som handledare för sju personer varav fyra redan har fått sitt körkort. Resterande tre är sedan länge inaktiva och dessa övningskör jag inte alls med.

Den ändring av regler som har gjorts må anses nödvändig för att få bukt med s.k. “svarta trafikskolor” men den drabbar alla som har aktivt handledarskap från innan ändringen, vilket, i det här fallet, slår väldigt fel. Det fanns ingen chans för mig att förutspå att en sådan regeländring skulle träda i kraft när jag sökte merparten av mina handledarskap 2018 och 2019. Trots detta blir jag nu retroaktivt begränsad på ett sätt som gör att jag inte kan hjälpa till att lära upp säkra och vana Mc-förare. Man skulle kunna se detta som en överträdelse av regeringsformen kap. 2 §10:

“Ingen får dömas till straff eller annan brottspåföljd för en gärning som
inte var belagd med brottspåföljd när den begicks. Inte heller får någon
dömas till svårare brottspåföljd för gärningen än den som var föreskriven då.”

då det retroaktivt inverkar negativt på mina möjligheter att hjälpa nära och kära till ett moget trafikbeteende.

Jag vill också framhäva infrastrukturminister Tomas Eneroths svar på Sten Berghedens (m) fråga ang. bristen på mc-handledare:

“Jag kan konstatera att det redan i dag finns en möjlighet enligt Transportstyrelsens föreskrifter att söka undantag från den nuvarande begränsningen. I det remitterade förslaget finns den möjligheten kvar”

Om möjligheten ges till undantag från dessa föreskrifter och det saknas belägg för att jag skulle ansöka om detta för egen ekonomisk vinning ser jag inte varför man skulle neka mig ett sådant undantag.

Bristen på handledare för just mc är en klar nackdel och kan ses som ytterligare en säkerhetsbrist. Mängdträning är grundläggande och nödvändigt för att få medvetna, trafikvana och säkra förare. Att bevilja undantag är då ett sätt att mildra den bristen i det här specifika fallet. Den problematik med svarta körskolor som regeländringen adresserade handlade dessutom mest om B-körkort och bil, alltså inte mc som är aktuellt i det här fallet.

Sommaren är dessutom högsäsong för motorcyklister. Det är dessvärre även den tiden som många körskolor har stängt för semester vilket ytterligare försvårar mängdträning för personer som vill ta mc-kort. Jag tycker lagen slår väldigt fel i det här fallet där jag vill lägga ner ideell tid för att hjälpa en nära vän under mc-säsongen. Det är inte ovanligt att behöva boka körlektioner månader i förväg via trafikskola och sannolikheten är överhängande att man tappar viktig kunskap om man inte får regelbunden träning och praktisk övning.

Som sista punkt vill jag lägga fram att personen jag vill handleda (elevens namn, elevens personnummer) har god trafikvana med bil och uppvisar mogenhet i trafiken. Han är 43 år och har haft B-körkort i 25 år. Utan olyckor.
Själv har jag haft Mc-kort i 15 år och har kunskapen, förmågan och erfarenheten att hjälpa honom, och våra medtrafikanter, till en trygg och underbar upplevelse på två hjul.


Med vänliga hälsningar
(Mitt namn)

Transportstyrelsens svar:
 

Bifogat

  • IMG_20220725_130758~2.jpg
    IMG_20220725_130758~2.jpg
    831.7 KB · Visningar: 50
  • IMG_20220725_130808~2.jpg
    IMG_20220725_130808~2.jpg
    1.2 MB · Visningar: 50
  • IMG_20220725_130825~2.jpg
    IMG_20220725_130825~2.jpg
    426.5 KB · Visningar: 49
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag vet om flertalet SMC:are som lägger ned hundratals timmar per år utan ersättning (milersättning brukar fås) för medlemmarna. Det behöver såklart inte betyda att det är meningsfulla timmar alls, men alla de leenden och all den glädjen som deltagare på SMC:s kurser har talar för mig om att SMC gör något betydelsefullt för många av sina medlemmar. Det är min uppfattning och åsikt, såklart.

Det är ju som bekant frivilligt att vara med, och kritik måste alla föreningar tåla.

De flesta större och framgångsrika organisationer har välbetalda ledare. Kika på Röda Korset vettja... snacka om att smälla pengar på fluff. Men Röda Korset är inte dumma, de vet att med högt betalda chefer och påkostade fund raisers kommer pengarna. I större utsträckning än utan. Men som enskild donator kan det ju kännas märkligt att folk sitter på topplöner i en organisation som ska ge till de som behöver mest. Amerikanska floskler som ”The cost of doing business” och “You have to burn money to earn money” dyker upp i mitt huvud. Floskler som nog innefattar en del sanning.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Så här skrev jag:


(Mitt namn)
(Personnummer)


Ansökan om undantag för handledare för Mc

Jag skriver till er för att ansöka om undantag från regeln att få vara handledare för mc för max fem personer och få tillåtelse att enbart övningsköra med min vän (Elevens namn). I mitt fall är jag registrerad som handledare för sju personer varav fyra redan har fått sitt körkort. Resterande tre är sedan länge inaktiva och dessa övningskör jag inte alls med.

Den ändring av regler som har gjorts må anses nödvändig för att få bukt med s.k. “svarta trafikskolor” men den drabbar alla som har aktivt handledarskap från innan ändringen, vilket, i det här fallet, slår väldigt fel. Det fanns ingen chans för mig att förutspå att en sådan regeländring skulle träda i kraft när jag sökte merparten av mina handledarskap 2018 och 2019. Trots detta blir jag nu retroaktivt begränsad på ett sätt som gör att jag inte kan hjälpa till att lära upp säkra och vana Mc-förare. Man skulle kunna se detta som en överträdelse av regeringsformen kap. 2 §10:

“Ingen får dömas till straff eller annan brottspåföljd för en gärning som
inte var belagd med brottspåföljd när den begicks. Inte heller får någon
dömas till svårare brottspåföljd för gärningen än den som var föreskriven då.”

då det retroaktivt inverkar negativt på mina möjligheter att hjälpa nära och kära till ett moget trafikbeteende.

Jag vill också framhäva infrastrukturminister Tomas Eneroths svar på Sten Berghedens (m) fråga ang. bristen på mc-handledare:

“Jag kan konstatera att det redan i dag finns en möjlighet enligt Transportstyrelsens föreskrifter att söka undantag från den nuvarande begränsningen. I det remitterade förslaget finns den möjligheten kvar”

Om möjligheten ges till undantag från dessa föreskrifter och det saknas belägg för att jag skulle ansöka om detta för egen ekonomisk vinning ser jag inte varför man skulle neka mig ett sådant undantag.

Bristen på handledare för just mc är en klar nackdel och kan ses som ytterligare en säkerhetsbrist. Mängdträning är grundläggande och nödvändigt för att få medvetna, trafikvana och säkra förare. Att bevilja undantag är då ett sätt att mildra den bristen i det här specifika fallet. Den problematik med svarta körskolor som regeländringen adresserade handlade dessutom mest om B-körkort och bil, alltså inte mc som är aktuellt i det här fallet.

Sommaren är dessutom högsäsong för motorcyklister. Det är dessvärre även den tiden som många körskolor har stängt för semester vilket ytterligare försvårar mängdträning för personer som vill ta mc-kort. Jag tycker lagen slår väldigt fel i det här fallet där jag vill lägga ner ideell tid för att hjälpa en nära vän under mc-säsongen. Det är inte ovanligt att behöva boka körlektioner månader i förväg via trafikskola och sannolikheten är överhängande att man tappar viktig kunskap om man inte får regelbunden träning och praktisk övning.

Som sista punkt vill jag lägga fram att personen jag vill handleda (elevens namn, elevens personnummer) har god trafikvana med bil och uppvisar mogenhet i trafiken. Han är 43 år och har haft B-körkort i 25 år. Utan olyckor.
Själv har jag haft Mc-kort i 15 år och har kunskapen, förmågan och erfarenheten att hjälpa honom, och våra medtrafikanter, till en trygg och underbar upplevelse på två hjul.


Med vänliga hälsningar
(Mitt namn)

Transportstyrelsens svar:

Det här svaret fick jag idag.
Skärmbild 2022-08-30 154257.jpg


Tänker inte betala några jefla 2600 kr. Du råkar inte vilja dela med dig av ärendenummer i PM? Så att man kan hänvisa till ett beslut?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top