Max 5 elever att handleda, jag kan alltså tidigast handleda 2024

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hörni, vet ni om att Transportstyrelsen har gjort så att man inte får handleda om man har haft fler än 5 elever de senaste 5 åren? Tidigare regler tillät upp till 15 och jag har tydligen 7st och det är tydligen så att man inte blir av med en elev när denne tar körkort, nej det ligger kvar i systemet och jävlas. Jag hade lovat hjälpa en god vän med att övningsköra och han har fixat hoj och allt å sen kom detta, jag blir så jävla arg på tranporthelvetet. Borde åtminstone vara så att det är ansökningarna efter det att lagen började gälla som inte får överstiga 5st men alla som jag handledde 2018/2019 borde inte vara inkluderade i det, lagen fanns ju inte då, jag hade ingen aning om att det skulle bli begränsat eller att eleverna skulle stå kvar trots att det fixat lappen. Fyfan för transportstyrelsen!
:huvet
 

Chrull

Medlem
Gick med
26 Jun 2017
Ort
Båstad
Hoj
Suzuki SV650x, DR650se, Scorpa SY250
Det är väl 5 elever samtidigt som är gränsen. Dvs "avregistrera" dina gamla elever.
Varför detta inte sker automagiskt när de får lappen är däremot helt obegripligt...
 

notrightrider

That's about the only reason I learned writing for
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number - ANY number!
Hörni, vet ni om att Transportstyrelsen har gjort så att man inte får handleda om man har haft fler än 5 elever de senaste 5 åren? Tidigare regler tillät upp till 15 och jag har tydligen 7st och det är tydligen så att man inte blir av med en elev när denne tar körkort, nej det ligger kvar i systemet och jävlas. Jag hade lovat hjälpa en god vän med att övningsköra och han har fixat hoj och allt å sen kom detta, jag blir så jävla arg på tranporthelvetet. Borde åtminstone vara så att det är ansökningarna efter det att lagen började gälla som inte får överstiga 5st men alla som jag handledde 2018/2019 borde inte vara inkluderade i det, lagen fanns ju inte då, jag hade ingen aning om att det skulle bli begränsat eller att eleverna skulle stå kvar trots att det fixat lappen. Fyfan för transportstyrelsen!
:huvet

Du gläfser under fel träd.
Åk ut till Gårdsten och skäll ut de olika halal-körskolorna med kontoret på fickan och en skev Toyota dom bedriver illegal körskola ifrån.

Det är detta som Transportstyrelsen tvingas agera på.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det finns ingen så mäktig lobbyorganisation som trafikskolornas riksförbund.

Dom hittar på nya regler hela tiden för att fylla trafikskolornas fickor med pengar, och dom får alltid stå oemotsagda, för "det är ju för trafiksäkerhetens skull"
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du gläfser under fel träd.
Åk ut till Gårdsten och skäll ut de olika halal-körskolorna med kontoret på fickan och en skev Toyota dom bedriver illegal körskola ifrån.

Det är detta som Transportstyrelsen tvingas agera på.

Då införde man handledarbevis, så att man skulle få siffror på det och kunna vidta åtgärder mot dom, men ingen tordes gå på den gruppen och anklaga dom för att bedriva svarta körskolor, så då blev det handledarkurser och olika obligatoriska "risk-kurser" för varje elev så att i alla fall körskolorna tjänade lite pengar på dom....
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det är supermuppigt - oavsett vems felet är. Självklart bör ett handledarskap för en behörighet gå ut när eleven klarat kortet - eller egentligen när vem som helst av de bägge parterna önskar så. Det torde inte vara svårare än att jag med BankID kan logga in hos Transportstyrelsen och frånsäga mig mitt handledarskap för en person, eller för en elev att avsäga sig en handledare.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det är väl 5 elever samtidigt som är gränsen. Dvs "avregistrera" dina gamla elever.
Varför detta inte sker automagiskt när de får lappen är däremot helt obegripligt...
Det går inte att avregga gamla elever, står klart och tydlig på transportstyrelsens hemsida

"Man kan häva handledarskap som blev godkända innan den 1 februari 2012. Blev man godkänd som handledare efter detta datum gäller handledarbeviset i fem år från beslutsdatumet och beslutet kan inte hävas. "
 

Vrak2005

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Det slår fel på alla sätt. Även om svarta körskolor kanske inte är så bra så får de någon som handleder bättre än de egna päronen. De kanske inte ens får handleda eller har bil. Alternativet att gå på körskola finns förmodligen inte. Då blir det ändå färre i Gårdsten som har körkort och möjlighet att skaffa ett jobb. Alla utom trafikskolorna förlorar på det här.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det är supermuppigt - oavsett vems felet är. Självklart bör ett handledarskap för en behörighet gå ut när eleven klarat kortet - eller egentligen när vem som helst av de bägge parterna önskar så. Det torde inte vara svårare än att jag med BankID kan logga in hos Transportstyrelsen och frånsäga mig mitt handledarskap för en person, eller för en elev att avsäga sig en handledare.
4 av mina elever har redan kortet, resterande 3 har bara haft mig som backup när deras ordinarie handledare inte kunnat och väl inloggad på Mina sidor får man spader, fullkomligt inkompetent.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11, CBR600FS -02, ER6F -09 (Såld)
Jag tycker själv det är väldigt tråkigt. Hade redan 5 aktiva handledarskap när beslutet trädde i kraft. Nu får jag inte ta upp någon ny elev förrän december 2024. Av mina 5 handledarskap är det endast 1 som är aktiv, resten har tagit kortet eller lagt ner de planerna.

Att ha 4 gamla inaktiva elever och inte få ta bort dem samtidigt som begränsningen sänks till 5, ja det är sannerligen frustrerande. Känns minst sagt tråkigt att inte kunna ha någon elev varken 2023 eller 2024.

Tycker de kunde infört det på ett smidigare sätt, exempelvis genom att rensa ut befintliga elever som redan tagit körkort eller tillåtit upp till 5 nya elever, förutsatt att man hade 10 eller färre sedan tidigare.

Du gläfser under fel träd.
Åk ut till Gårdsten och skäll ut de olika halal-körskolorna med kontoret på fickan och en skev Toyota dom bedriver illegal körskola ifrån.

Det är detta som Transportstyrelsen tvingas agera på.
Det är lika lite min uppgift att åka ut till halal-skolorna som det är transportstyrelsens uppdrag att stävja skattefusk. Om individer bedriver svart verksamhet är det skatteverkets och polisens problem.

Vad jag inte får ihop är hur detta skulle kunna vara ett stort problem, även med de gamla reglerna. Det måste vara fusk på fler sätt för att ekonomin ska gå ihop.

De gamla reglerna innebar att man fick ha 15st elever, dessa elever låstes i 5 år och går inte att avregistrera, oavsett om de tog körkort eller ej. Så om någon bedrev svart trafikskola kontinuerligt under flera år, innebar begränsningen att det blev 3st elever om året i snitt.
Om en svart trafikskola tar 600kr i timmen och de tre eleverna betalar för 20 timmar så blir det 36000kr. Dra sedan av ett par tusenlappar i form av bensin och underhåll på bilen.
36000kr eller 3000kr i månaden är så klart ett trevligt extraknäck bredvid socialbidraget,
men inte något man livnär sig på.

Med de nya reglerna är man låst till 5 personer i 5 år. För någon som bedriver kontinuerlig verksamhet blir detta 1 elev per år snitt. Med ovanstående beräkning skulle det bli 12000kr extra inkomst minus bensin och underhåll.

Som referens får man tjäna upp till 20431kr per år på hobbyverksamhet innan man behöver skatta. En annan jämförelse är grundavdraget som troligen skulle landa någonstans kring 20500-37200kr i denna kontext.

För ska finnas någon rimlighet i att transportstyrelsen blandas in i detta så borde 3st elever kunna dra in signifikant mycket mer än grundavdrag eller hobbyverksamhet, men jag tycker inte det ser så ut.

Ja, men tänk om någon tog 15 elever på ett år, drog hem 180.000kr (15k/månad) svart och gjorde andra saker sen då? Ja, den rimligaste lösningen på det problemet hade varit att begränsa hur många nya elever man får ta per år. 3st nya elever per år skulle omöjliggöra att någon kan livnära sig ens ett år på svart trafikskola, men skulle sällan vara ett problem för en vanlig privatperson. Det skulle också hålla sig helt inom övriga gamla regler, då det max kan bli 15 elever över 5 års tid.
En sådan reglering skulle också slå hårdare än de nya reglerna mot någon som vill dra in snabba pengar under ett år. Med nya reglerna kan en sån person fortfarande ta in 5 personer samtidigt.

Det kanske är överflödigt att säga, men jag tycker det här har varit fel från början till slut. Det är utanför transportstyrelsens kärnverksamhet, regelimplementationen ser mer effektiv ut till att hindra hobbylärare än snabba svarta inkomster och det introducerades på ett klumpigt sätt, där man som handledare långt från tidigare gränser plötsligt blev vingklippt i flera års tid, utan möjlighet till att göra något.

Hur nödgad du än anser transportstyrelsen var till att göra detta, så måste du kunna se att detta kunde införts på ett betydligt bättre sätt.
 
Last edited:

notrightrider

That's about the only reason I learned writing for
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number - ANY number!
Jag tycker själv det är väldigt tråkigt. Hade redan 5 aktiva handledarskap när beslutet trädde i kraft. Nu får jag inte ta upp någon ny elev förrän december 2024. Av mina 5 handledarskap är det endast 1 som är aktiv, resten har tagit kortet eller lagt ner de planerna.

Att ha 4 gamla inaktiva elever och inte få ta bort dem samtidigt som begränsningen sänks till 5, ja det är sannerligen frustrerande. Känns minst sagt tråkigt att inte kunna ha någon elev varken 2023 eller 2024.

Tycker de kunde infört det på ett smidigare sätt, exempelvis genom att rensa ut befintliga elever som redan tagit körkort eller tillåtit upp till 5 nya elever, förutsatt att man hade 10 eller färre sedan tidigare.


Det är lika lite min uppgift att åka ut till halal-skolorna som det är transportstyrelsens uppdrag att stävja skattefusk. Om individer bedriver svart verksamhet är det skatteverkets och polisens problem.

Vad jag inte får ihop är hur detta skulle kunna vara ett stort problem, även med de gamla reglerna. Det måste vara fusk på fler sätt för att ekonomin ska gå ihop.

De gamla reglerna innebar att man fick ha 15st elever, dessa elever låstes i 5 år och går inte att avregistrera, oavsett om de tog körkort eller ej. Så om någon bedrev svart trafikskola kontinuerligt under flera år, innebar begränsningen att det blev 3st elever om året i snitt.
Om en svart trafikskola tar 600kr i timmen och de tre eleverna betalar för 20 timmar så blir det 36000kr. Dra sedan av ett par tusenlappar i form av bensin och underhåll på bilen.
36000kr eller 3000kr i månaden är så klart ett trevligt extraknäck bredvid socialbidraget,
men inte något man livnär sig på.

Med de nya reglerna är man låst till 5 personer i 5 år. För någon som bedriver kontinuerlig verksamhet blir detta 1 elev per år snitt. Med ovanstående beräkning skulle det bli 12000kr extra inkomst minus bensin och underhåll.

Som referens får man tjäna upp till 20431kr per år på hobbyverksamhet innan man behöver skatta. En annan jämförelse är grundavdraget som troligen skulle landa någonstans kring 20500-37200kr i denna kontext.

För ska finnas någon rimlighet i att transportstyrelsen blandas in i detta så borde 3st elever kunna dra in signifikant mycket mer än grundavdrag eller hobbyverksamhet, men jag tycker inte det ser så ut.

Ja, men tänk om någon tog 15 elever på ett år, drog hem 180.000kr (15k/månad) svart och gjorde andra saker sen då? Ja, den rimligaste lösningen på det problemet hade varit att begränsa hur många nya elever man får ta per år. 3st nya elever per år skulle omöjliggöra att någon kan livnära sig ens ett år på svart trafikskola, men skulle sällan vara ett problem för en vanlig privatperson. Det skulle också hålla sig helt inom övriga gamla regler, då det max kan bli 15 elever över 5 års tid.
En sådan reglering skulle också slå hårdare än de nya reglerna mot någon som vill dra in snabba pengar under ett år. Med nya reglerna kan en sån person fortfarande ta in 5 personer samtidigt.

Det kanske är överflödigt att säga, men jag tycker det här har varit fel från början till slut. Det är utanför transportstyrelsens kärnverksamhet, regelimplementationen ser mer effektiv ut till att hindra hobbylärare än snabba svarta inkomster och det introducerades på ett klumpigt sätt, där man som handledare långt från tidigare gränser plötsligt blev vingklippt i flera års tid, utan möjlighet till att göra något.

Hur nödgad du än anser transportstyrelsen var till att göra detta, så måste du kunna se att detta kunde införts på ett betydligt bättre sätt.


Kul att se dig så engagerad här inne igen!


Den 5 september 2019 gav regeringen Transporstyrelsen i uppdrag att utreda och överväga lämpliga åtgärder för att motverka illegal verksamhet i samband med trafikutbildning samt fusk vid prov för förarbehörigheter eller yrkesbehörigheter på väg.




Problemet är stort och omfattande.

Elever som blir kuggade för tredje gången pga otillräckliga kunskaper uppger ibland att dom tror sig ha gått på en riktig körskola. Dom förstår inte skillnaden mellan legit utbildning och hemmaamatörer. Man är bara glad att man hittat ett billigare alternativ som dessutom talar ett begripligt språk.

Problemet med begränsat antal elever löser man med att låna in kusiner och bekanta som står som handledare även om det är en annan person som driver svartskolan och har bilen.
Har man inget att göra på dagarna kan man lika gärna sitta i en bil och snacka skit som på torget hemma, eller hur?
Speciellt om man får en kumrif-hacka.

Har du inte tänkt på Toyotorna med grön övningskörningskylt som har en hel samling med människor i sig?
Inte sällan är det eleven bakom ratten, personen med handledarintyget i passagerarstolen. Svartskoleägaren sitter i baksätet och sköter sin variant av utbildning därifrån och inte sällan följer det med ett ytterligare förkläde om eleven är kvinna. Fullt hus!

Välkommen till Bagdad Norra.
Jag skall inte dra klyschan att du har röstat för det, men sanningen är den att din situation just nu är ett resultat av den förda politiken.

Bara att tugga i sig.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11, CBR600FS -02, ER6F -09 (Såld)
Kul att se dig så engagerad här inne igen!
Tack, jag har fått mer energi igen. På gott och ont :smasha
Har du inte tänkt på Toyotorna med grön övningskörningskylt som har en hel samling med människor i sig?
Inte sällan är det eleven bakom ratten, personen med handledarintyget i passagerarstolen. Svartskoleägaren sitter i baksätet och sköter sin variant av utbildning därifrån och inte sällan följer det med ett ytterligare förkläde om eleven är kvinna. Fullt hus!
Nej. Jag tror att jag rör mig i andra delar av stan, för det där låter inte som något jag skulle missa.
Problemet med begränsat antal elever löser man med att låna in kusiner och bekanta som står som handledare
Ah! Det var denna biten jag missade med varför det inte gick ihop ekonomiskt. Kan hela familjen delta i övningskörningen blir det så klart ett heltidsyrke.
Jag skall inte dra klyschan att du har röstat för det, men sanningen är den att din situation just nu är ett resultat av den förda politiken.
Det var bra, för jag har inte röstat för det. Är alldeles för väl medveten om problematiken, tyvärr även på nära håll. Däremot visade du mig att jag inte var så insatt i hur svarta trafikskolor drivs. Det gäller att alltid applicera ett annat tänk för hur saker fungerar.
Bara att tugga i sig.
Rub it in!
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Sedan har ni det fenomenet som Umeå taxi råkade ut för.

En singales anmäler sitt körkort stulet o sin buss/taxilicens stulen. Denna singales skickade då in ett foto på kusin brossa eller någon annan. När dom tillverkar nytt körkort/licens samkörs inte det ny inskickade fotot med det Gammla utan ett nytt körkort utställd o en ny taxi licens.

Hur många singaleser fick sluta på taxi i Umeå 10?

Umeå-man fast med sju olika körkort​

NYHETER 03 januari 2022 Text: Mikael Svensson Foto: Istock
Av en ren slump avslöjade trafikpolisen i Umeå ett bluff-företag inom taxibranschen där den trettiofemårige ägaren hade inte mindre än sju olika körkort med lika många identiteter. Taxiföretagaren har nu dömts till ett års fängelse för fem fall av grovt bedrägeri och ett fall av urkundsförfalskning har Västerbottens-Kuriren rapporterat.
Bluffen avslöjades när två poliser vid trafikavdelningen började prata om att de stoppat var sin taxichaufför för kontroll. När de pratade vidare upptäckte det att de båda hade stoppat en man med identiska lika bilder på sitt körkort. En husrannsakan visade att det fanns ytterligare fem identiska körkort med taxibehörighet. Mannen hade under flera år lyckats manipulera Transportstyrelen för att få tag på de olika körkorten.
-Tre av de här identiteterna samarbetade. Två stod som ägare och hade taxibilar som var inköpta under deras falska identitet. En tredje identitet stod som platschef och drev verksamheten aktivt på plats, säger Johan Stabbfors, chef för polisens bedrägeriavdelning i Västerbotten.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sedan har ni det fenomenet som Umeå taxi råkade ut för.

En singales anmäler sitt körkort stulet o sin buss/taxilicens stulen. Denna singales skickade då in ett foto på kusin brossa eller någon annan. När dom tillverkar nytt körkort/licens samkörs inte det ny inskickade fotot med det Gammla utan ett nytt körkort utställd o en ny taxi licens.

Hur många singaleser fick sluta på taxi i Umeå 10?

Umeå-man fast med sju olika körkort​

NYHETER 03 januari 2022 Text: Mikael Svensson Foto: Istock
Av en ren slump avslöjade trafikpolisen i Umeå ett bluff-företag inom taxibranschen där den trettiofemårige ägaren hade inte mindre än sju olika körkort med lika många identiteter. Taxiföretagaren har nu dömts till ett års fängelse för fem fall av grovt bedrägeri och ett fall av urkundsförfalskning har Västerbottens-Kuriren rapporterat.
Bluffen avslöjades när två poliser vid trafikavdelningen började prata om att de stoppat var sin taxichaufför för kontroll. När de pratade vidare upptäckte det att de båda hade stoppat en man med identiska lika bilder på sitt körkort. En husrannsakan visade att det fanns ytterligare fem identiska körkort med taxibehörighet. Mannen hade under flera år lyckats manipulera Transportstyrelen för att få tag på de olika körkorten.
-Tre av de här identiteterna samarbetade. Två stod som ägare och hade taxibilar som var inköpta under deras falska identitet. En tredje identitet stod som platschef och drev verksamheten aktivt på plats, säger Johan Stabbfors, chef för polisens bedrägeriavdelning i Västerbotten.

Det är lugnt, det är säkert bara i Umeå det förekommer, en engångsföretelse helt enkelt...

För annars kanske man skulle ha startat en upprensning?

Eller är det ännu en av grytorna man inte vill röra om i, för att man vet att det flyter upp bajs? .....good soup....
 

Chrull

Medlem
Gick med
26 Jun 2017
Ort
Båstad
Hoj
Suzuki SV650x, DR650se, Scorpa SY250
Det går inte att avregga gamla elever, står klart och tydlig på transportstyrelsens hemsida

"Man kan häva handledarskap som blev godkända innan den 1 februari 2012. Blev man godkänd som handledare efter detta datum gäller handledarbeviset i fem år från beslutsdatumet och beslutet kan inte hävas. "

Trodde faktiskt inte att det skulle vara så efterblivet....
Men det är klart, med den information som har inkommit i tråden om Körkort&Kebab AB så blir det något mer förståeligt.

Surt att det går ut över de som sköter sig - men det är tyvärr alltid så.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Du gläfser under fel träd.
Åk ut till Gårdsten och skäll ut de olika halal-körskolorna med kontoret på fickan och en skev Toyota dom bedriver illegal körskola ifrån.

Det är detta som Transportstyrelsen tvingas agera på.
Kunde de inte begränsat enbart handledarskap för bil. För hoj är det ju ofta så att utbudet personer i ens närhet som kör hoj och har gjort det i mer än 5 år inte är jättestort så då blir det ganska svårt för en elev att hitta något. Dessutom är utbudet mc-lektioner på trafikskola oftas något man får boka in månader i förväg för att det är sån efterfrågan, med det sagt känns denna lag ännu mer efterbliven. Undra om inte SMC kan driva detta vidare....
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Vore det inte rimligt att denna lag endast gällde ansökningarna som kom in efter 1 dec 2021. När kom det senast en lag som reglerade saker som skett i dåtiden? Inte kunde man väl bli dömd för fildelning för fildelning som skett före lagen trädde i kraft? Jag är inte jurist men det låter onekligen skumt.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Det går inte att avregga gamla elever, står klart och tydlig på transportstyrelsens hemsida

"Man kan häva handledarskap som blev godkända innan den 1 februari 2012. Blev man godkänd som handledare efter detta datum gäller handledarbeviset i fem år från beslutsdatumet och beslutet kan inte hävas. "
Visst är det härligt med Monopol !
 

notrightrider

That's about the only reason I learned writing for
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number - ANY number!
Kunde de inte begränsat enbart handledarskap för bil. För hoj är det ju ofta så att utbudet personer i ens närhet som kör hoj och har gjort det i mer än 5 år inte är jättestort så då blir det ganska svårt för en elev att hitta något. Dessutom är utbudet mc-lektioner på trafikskola oftas något man får boka in månader i förväg för att det är sån efterfrågan, med det sagt känns denna lag ännu mer efterbliven. Undra om inte SMC kan driva detta vidare....


Positiv särbehandling för motorcyklister?
Sign me up! ...men jag kommer inte hålla andan.

Det är däremot absolut något att bolla vidare till SMC.
Konkretisera problemet, begränsa argumentationen till några få, slagkraftiga poster och erbjud dig att vara med att driva frågan om SMC väljer att köra vidare på spåret.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Positiv särbehandling för motorcyklister?
Sign me up! ...men jag kommer inte hålla andan.
Ja men varför inte egentligen. Slår vad om att det bara är för B-kort problemet med svarta trafikskolor existerar.

...Och för B är det knappast någonsin något problem att hitta någon att övningsköra med.
 
Nyheter
Provkörning pågår, BMW S1000RR och M1000R!

Just nu befinner sig Bikes ...

Honda CRF300L 2023 – ny färg och handtagsskydd

23YM CRF300L Hondas popu...

Ny KTM 790 Adventure till 2023!

Knappt har vi hunnit smälta...

Euro NCAP Vision 2023 ska öka säkerheten för motorcyklister

Motorcyklar och andra motor...

KTM 890 Adventure – 2023!

Till 2023 uppdaterar KTM si...

BMW Motorrad fyller 100

Under 2023 fyller BMW Motor...

Idas Enfield-projekt – Del 2

Den 6/11 berättade vi här p...

Årets mc-verkstad och mc-handlare 2022

Desmo Center är Årets mc-ve...

Håll luftkylda bumsen levande

Gamla luftkylda boxertwinna...

Nytt krav på ID-handling vid privat övningskörning

Från och med den 1 januari ...

Top