Jag tycker själv det är väldigt tråkigt. Hade redan 5 aktiva handledarskap när beslutet trädde i kraft. Nu får jag inte ta upp någon ny elev förrän december 2024. Av mina 5 handledarskap är det endast 1 som är aktiv, resten har tagit kortet eller lagt ner de planerna.
Att ha 4 gamla inaktiva elever och inte få ta bort dem samtidigt som begränsningen sänks till 5, ja det är sannerligen frustrerande. Känns minst sagt tråkigt att inte kunna ha någon elev varken 2023 eller 2024.
Tycker de kunde infört det på ett smidigare sätt, exempelvis genom att rensa ut befintliga elever som redan tagit körkort eller tillåtit upp till 5 nya elever, förutsatt att man hade 10 eller färre sedan tidigare.
Du gläfser under fel träd.
Åk ut till Gårdsten och skäll ut de olika halal-körskolorna med kontoret på fickan och en skev Toyota dom bedriver illegal körskola ifrån.
Det är detta som Transportstyrelsen tvingas agera på.
Det är lika lite min uppgift att åka ut till halal-skolorna som det är transportstyrelsens uppdrag att stävja skattefusk. Om individer bedriver svart verksamhet är det skatteverkets och polisens problem.
Vad jag inte får ihop är hur detta skulle kunna vara ett stort problem, även med de gamla reglerna. Det måste vara fusk på fler sätt för att ekonomin ska gå ihop.
De gamla reglerna innebar att man fick ha 15st elever, dessa elever låstes i 5 år och går inte att avregistrera, oavsett om de tog körkort eller ej. Så om någon bedrev svart trafikskola kontinuerligt under flera år, innebar begränsningen att det blev 3st elever om året i snitt.
Om en svart trafikskola tar 600kr i timmen och de tre eleverna betalar för 20 timmar så blir det 36000kr. Dra sedan av ett par tusenlappar i form av bensin och underhåll på bilen.
36000kr eller 3000kr i månaden är så klart ett trevligt extraknäck bredvid socialbidraget,
men inte något man livnär sig på.
Med de nya reglerna är man låst till 5 personer i 5 år. För någon som bedriver kontinuerlig verksamhet blir detta 1 elev per år snitt. Med ovanstående beräkning skulle det bli 12000kr extra inkomst minus bensin och underhåll.
Som referens får man tjäna upp till 20431kr per år på hobbyverksamhet innan man behöver skatta. En annan jämförelse är grundavdraget som troligen skulle landa någonstans kring 20500-37200kr i denna kontext.
För ska finnas någon rimlighet i att transportstyrelsen blandas in i detta så borde 3st elever kunna dra in signifikant mycket mer än grundavdrag eller hobbyverksamhet, men jag tycker inte det ser så ut.
Ja, men tänk om någon tog 15 elever på ett år, drog hem 180.000kr (15k/månad) svart och gjorde andra saker sen då? Ja, den rimligaste lösningen på det problemet hade varit att begränsa hur många nya elever man får ta per år. 3st nya elever per år skulle omöjliggöra att någon kan livnära sig ens ett år på svart trafikskola, men skulle sällan vara ett problem för en vanlig privatperson. Det skulle också hålla sig helt inom övriga gamla regler, då det max kan bli 15 elever över 5 års tid.
En sådan reglering skulle också slå hårdare än de nya reglerna mot någon som vill dra in snabba pengar under ett år. Med nya reglerna kan en sån person fortfarande ta in 5 personer samtidigt.
Det kanske är överflödigt att säga, men jag tycker det här har varit fel från början till slut. Det är utanför transportstyrelsens kärnverksamhet, regelimplementationen ser mer effektiv ut till att hindra hobbylärare än snabba svarta inkomster och det introducerades på ett klumpigt sätt, där man som handledare långt från tidigare gränser plötsligt blev vingklippt i flera års tid, utan möjlighet till att göra något.
Hur nödgad du än anser transportstyrelsen var till att göra detta, så måste du kunna se att detta kunde införts på ett betydligt bättre sätt.