Max 100 BHP och obligatorisk ABS

1. Att 100 hästar skulle vara max?? helt fel låt folk avgöra själva, Abs är dock ok då det är väldigt bra ( Kanske man får ta och skaffa sig en snabb bil i framtiden ist ? )

2. EU tar väll mer pengar än de ger :/

Då tycker jag man ska införa en begränsning på att öl får ha max 2,8%, vin max 5% och cider 2% alkohol också. Starksprit förbjuds självklart. Det är ju trots allt betydligt många fler som dör av alkohol än av motorstarka hojar.

Ännu en sak som jag inte tror på.. Begränsningar & Statlig Monopol...

Alkohol-åldersdiskrimineringen är väll bland det jag tycker sämst om... Legalisera allt i världen för personligt bruk.. låt individen bestämma över sitt eget liv..

Vi börjar lämna informationssamhället och går nu in i beskyddarsamhället:död

Hoppas folket inser diktaturen och att vi sedan påbörjar vägen in mot det individualiserade samhället då !...

I Iran är den högsta tillåtna motorstorleken på en motorcykel 250cc. Syftet är att försvåra för folk att begå terrordåd på motorcykel. Om det är vettigt eller ej låter jag vara osagt.

Men allvarligt, någon som känner till syftet/motiveringen för begränsning för EU på 100Hk? Finns det att läsa någonstans?

Hur dödar man mindre folk på en 250cc :S
 
Last edited:
Jag är generellt för tanken med EU, men EU som det ser ut nu har blivit helt konstigt.
Det är bra med fria tullar och rörlighet av tjänster osv, men EU skall inte bestämma över sådana saker som medlemsländerna själva kan bestämma över. Framförallt inte vardagssaker. En sådan här sak att Bryssel skall bestämma över vad Erik Johansson i Ljungby skall få köpa för motorcykel är ju enbart komiskt.
Är det någon som vet hur det kan vara såhär? Det urholkar ju hela EUs trovärdighet.
 
Som någon skrev tidigare: inte många av oss som tillbringar del flesta av våra mil på grus är speciellt sugna på ABS. Måste erkänna att jag blir riktigt förvånad över hur vissa här sitter och gör tummen upp för att lagstadgning av ABS. Snälla, tänk lite längre bort än bara till er egen horisont...

Eller låt storebror bestämma allt, den som känner sig oförmögen att fatta egna beslut gällande sin egen tillvaro :3freak...
 
Last edited:
Jag är generellt för tanken med EU, men EU som det ser ut nu har blivit helt konstigt.
Det är bra med fria tullar och rörlighet av tjänster osv, men EU skall inte bestämma över sådana saker som medlemsländerna själva kan bestämma över. Framförallt inte vardagssaker. En sådan här sak att Bryssel skall bestämma över vad Erik Johansson i Ljungby skall få köpa för motorcykel är ju enbart komiskt.
Är det någon som vet hur det kan vara såhär? Det urholkar ju hela EUs trovärdighet.

Precis, de känns som att länderna bara är delstater i ett enda stort land :va
 
Den där debatten pågick även när ABS infördes på bilar.

Det är ingen tillfällighet att Ducati m.f börjar installera traction control system på motorcyklarna.

Nu är det viss skillnad på TC på en 1098 eller en R1 och ABS på en BMW 800GS eller en KTM690 Enduro.

Men visst... ICKE!
 
Står i artickeln:
"Enligt flera undersökningar har inte något samband mellan mycket hästkrafter och antalet allvarliga motorcykelolyckor kunnat påvisas."

Vad är då syftet med införandet av en sådan maxgräns?

Det står ju ingenstans att de faktiskt ska införa en sådan begränsning, det står dock att lagstiftningen ska harmoniseras och "alla" verkar ha tolkat det som att det innebär att övriga EU ska anpassa sig till Frankrike. Jag tolkar det som att det blir tvärtom, dvs att effektbegränsningen försvinner i Frankrike, just med tanke att sambandet hög effekt/fler olyckor saknas.
 
:rolleyes:Min moppe är bara på 100hkr o ändå höll jag på o köra skallen av mig...:D

leffe
 
Har helt stört kul på 50hk supermotard så gör väl inget. :glömdet
 
I Iran är den högsta tillåtna motorstorleken på en motorcykel 250cc. Syftet är att försvåra för folk att begå terrordåd på motorcykel. Om det är vettigt eller ej låter jag vara osagt.

Men allvarligt, någon som känner till syftet/motiveringen för begränsning för EU på 100Hk? Finns det att läsa någonstans?

Guldgruva för tillbehörsförsäljare och trimfirmor.

OT: På Sri Lanka får inte fattiga äga vapen. Är man fattig blir man mer sugen på att råna banker osv.
 
Jag kan inte låta bli att fundera på vem som kommit fram till att just 100 HK är en "lagom" effekt och hur många liv denna begränsning skulle spara (man kan ju inte direkt ta alla dem som omkommer på 100hk+ hojar och helt räkna bort dem från statistiken för att komma fram till antalet sparade liv med en 100HK begränsning på plats).

Jag tror snarare att det är en viss typ av förare som utsätter sig för onödiga risker oavsett antalet HK. 100HK på en hoj kan ju fortfarande innebära höga farter och snabb acceleration så jag tycker deras argument faller på just den punkten.

Nä. jag är trött på politiker som anser att de måste "skydda" oss vanliga medborgare från alla dessa "extrema" faror. Får de igenom denna regel så e det fan skandal.
 
Jag har gått omkull 5-6 ggr på de två säsonger jag har kört motard.
Sporthojen höll jag på hjulen felfritt i iaf knappt fem säsonger.
Effekten är inte boven i dramat, inte för mig iaf...
 
Jag tycker att folk som stavar illa skall förbjudas att lämna digitala avtryck på internettet!

...jag tycker dessutom att alla som är över 50 inte skall få "tycka" i frågor ang. motorfordon med fler hästar än 75 - speciellt inte stifta lagar eller förordningar därom!
 
Undrar hur många hojåkare som klarar att fullt ut hantera mer än kanske 75 hästar.

Jag håller med dig fullständigt, samma resonemang från min sida.
Min polare har kört ER-6.an nu EN sommar, och har redan bestämt sig för att det ska bli en 1000cc till denna sommar, jag säger till han det, lär dig hantera 600:an fullt ut innan du byter.
Och det lär ta några år.
Jag kör 600 räcker gott till det mesta, utom bakhjulsåkning, men det är inget jag har nytta av ändå.

Men till resonemanget vill jag påpeka att inga förbud fungerar på det här sättet, i Indien har en båge kanske 25 hk och då är det en värstinghoj, och de dör som flugor i trafiken. Dålig jämförelse jag vet, men ni fattar poängen. Sen kan man ju ifrågasätta varför en familjebil i Sverige ska ha 170 hk? en porsche 944 har 177hk? Då är det ju inget fel tycker jag att en båge har 140?
 
Sen kan man ju ifrågasätta varför en familjebil i Sverige ska ha 170 hk? en porsche 944 har 177hk? Då är det ju inget fel tycker jag att en båge har 140?

Återigen, ska du ha motsvarande vikt effektförhållande i en bil som i en modern sporthoj så pratar vi mellan 1500 o 2000hk, och ärligt talat, hur rimligt låter det.
 
Legalisera allt i världen för personligt bruk.. låt individen bestämma över sitt eget liv..

Hoppas folket inser diktaturen och att vi sedan påbörjar vägen in mot det individualiserade samhället då !...

Javisst jag tycker också att folk kan få göra vad dom vill, men då vill inte jag vara med och betala för konsekvenserna.
Vill nån slanga i 150blås iförd flipflops o badshorts sittande på styret samtidigt som dom meckar en holk så fine, men jag tycker inte att den sjukhusräkningen ska betalas av mig.
 
Återigen, ska du ha motsvarande vikt effektförhållande i en bil som i en modern sporthoj så pratar vi mellan 1500 o 2000hk, och ärligt talat, hur rimligt låter det.

Så kan vi tänka lite längre än bara två siffror mot varandra... för en supersporthoj och en supersportbil presterar idag ganska likvärdigt... men då påstår du att det ändå saknas dryga 1000hk i bilen?
Snyggt tänkt. :huvet

Personligen tror jag inte att det här kommer gå igenom, mycket tack vare intresseorganisationer som SMC och dylika... men det skrämmande är att det ens har fått komma upp till ytan då det uppenbarligen är lagförslag som kommer från insnöade politiker som inte vet vad de pratar om.
Men så är det väl när media hetsar politiker som kommer in med "för få" motioner och ifrågasätter deras arbete utifrån detta.
 
Last edited:
Back
Top