Max 100 BHP och obligatorisk ABS

"Som medlem i EU måste Sverige anpassa sin lagstiftning så att den inte strider mot EU-rätten. EU-kommissionen övervakar så att Sverige följer reglerna och kan stämma Sverige i EU-domstolen om Sverige bryter mot EU-rätten."

Djupt insyltade i den där jävla smörjan...

Man kan ju flytta till Norge.Icke EU-medlemmar och frihetens land... :)

Påminner om stormen inför rökförbudet på offentliga platser.
Nej. Nu har du fel. Det gör det inte. En 100hk-gräns för motorcyklar är snarare som att säga att man max skulle få röka två paket cigg på en kväll på krogen.

Rökförbudet på offentliga platser skulle mera vara som om man införde ett totalförbud för motorcyklar att vistas utanför inhägnat område.

Det jag undrar är varför inte debatten är uppe när det gäller bilar? Varför ska jag få köra en bil med 400+ hk och ingen ska ifrågasätta mig? Har jag bara pengar kan jag springa och köpa en Ferrari med 600 häst och ingen pekar med förbudsfingret på mig där...

Hur lite accepteras av Vägverket? Ska vi alla behöva åka elektiskt rälspermobil max 5 km/h innan det lugnar ner sig? Eller kan eventuellt dödsantal i trafiken tas som en minimigräns?
Kanske för att EU-gubbarna drömmer om att själva skaffa sig en frän sportbil? Då vill de ju inte behöva hämmas av en massa tramsiga begränsningar som gör att en Mazda Miata kan köra ifrån dom.

Nästan så. Eller iaf system som gör det omöjligt att köra fortare än hastighetsbegränsningen, håller rätt avstånd till framförvarande fordon och håller fordonet i rätt fil automatiskt. Liknande saker finns redan som extrautrustning till en del moderna bilar.

Något som känns lite oroande är att vi kan eventuellt ha en lite mörkare tid framför oss när det gäller mindre modifieringar på fordon i och med den stundande privatiseringen av kontrollbesiktningar. Allt hänger på hur nitiska de nya besiktarna kommer att vara på grund av att de är rädda att bli av med sin rätt att besikta fordon om de släpper igenom ett fordon som inte riktigt stämmer överens med helfordonsgodkännandet.

Vad kan få beslutsfattare att förbjuda t ex slipon om man bortser från gällande ljudkrav? (Har bilar ljudkrav föressten?)
Ska jag inte få trimchippa min bil eller montera extraljus på den i framtiden?

Nej, du får inte montera slipon, du får inte heller trimma din bil och det är faktiskt förbjudet att montera extraljus på nya bilar.
Så dom reglerna finns redan, hur de sen efterlevs är ju en annan femma.

Ferrari Enzo = 651 hk.

Men visst, i rimlighetens namn så ska ju då även alla bilar effektbegränsas. Totalförbud att sälja bilar med mer än 300 hk vore ju rimligt...
Låter genomtänkt ...

Ska man titta på vikt/effekt så motsvarar en Ferrari enzo ungefär 85-90hk på en motorcykel så det är inget bra argument.

Har faktiskt viss förståelse för tankarna om en effektbegränsning, hur många bilar skulle bli godkända med 1500-2000hk? och hur många olyckor skulle det inte bli om var o varannan 20-åring skulle ha möjlighet att köpa en sådan bil?

Last edited:
"Som medlem i EU måste Sverige anpassa sin lagstiftning så att den inte strider mot EU-rätten. EU-kommissionen övervakar så att Sverige följer reglerna och kan stämma Sverige i EU-domstolen om Sverige bryter mot EU-rätten."

Djupt insyltade i den där jävla smörjan...

Förvisso, men det fungerar även åt andra hållet, dvs. Sverige kan inte införa regler som strider mot EG-rätten. Däribland strypning av motorcyklar, registreringsskylt fram osv. EU är inte enbart negativt.

Nej, du får inte montera slipon, du får inte heller trimma din bil och det är faktiskt förbjudet att montera extraljus på nya bilar.
Så dom reglerna finns redan, hur de sen efterlevs är ju en annan femma.

Lust att utveckla detta och styrka genom faktisk författning?

Med tanke på att det i förra veckan under ett besök vid nyköp av bil från en av de större tyska tillverkarna diskuterades samtliga aspekter med möjliga lösningar direkt från fabrik. Låter, om du nu skulle ha rätt, smått anmärkningsvärt.

Vad gäller frågeställningen i övrigt förespråkar jag själv en rättsekonomisk lösning; marknaden får helt enkelt lösa det själv.

Med tanke på att det i förra veckan under ett besök vid nyköp av bil från en av de större tyska tillverkarna diskuterades samtliga aspekter med möjliga lösningar direkt från fabrik. Låter, om du nu skulle ha rätt, smått anmärkningsvärt.

Vad gäller frågeställningen i övrigt förespråkar jag själv en rättsekonomisk lösning; marknaden får helt enkelt lösa det själv.

Handlar väl om det som kallas helfordonsgodkännande, vilket gäller fordon efter -98 om jag inte minns fel. Man får inte byta fälgstorlek tex. Fordonet ska vara orginal helt enkelt. Extraljus, större fälgar, sänkningar och sportluftfilter är exempel på sånt som besiktningen faktiskt borde slå ner på men ignorerar om jag förstått det rätt.

Om tillverkaren själv gör det kan dom mycket väl ha typat bilen så den även kan ha den nya effekten. Men om du själv gör det måste du egentligen regga om den vilket inte kommer gå.

http://www.expressen.se/1.298289
Priset för en sådan trimning är cirka 6 500 kronor - och en del problem:
#
# Om du ökar bilens effekt måste den registreringsbesiktas på nytt för att vara laglig att köra med. Detta oavsett om bilen omfattas av EU-regeln om helbilsgodkännande eller inte.
# Det är bara tillverkaren som kan godkänna att bilen klarar av effektökningen som trimningen innebär.
# Om bilens chiptrimmas upphör bilfabrikanternas garantier. Detta löser en del trimfirmor genom att själva erbjuda motsvarade motorgaranti.
Försäkringsbolagen är inte speciellt förtjusta i chiptrimning. Dels ökar riskerna för att motorn går sönder, dels ökar också olycksrisken med motorstarkare bilar. - Om fabrikanten har godkänt trimsatsen så gör vi också det vad det gäller maskinskadeförsäkringen, säger Mats Green, Länsförsäkringar i Stockholm.

Om tillverkaren själv gör det kan dom mycket väl ha typat bilen så den även kan ha den nya effekten. Men om du själv gör det måste du egentligen regga om den vilket inte kommer gå.

http://www.expressen.se/1.298289

Chiptrimning på egen hand, ja, det köper jag. Att man däremot inte skulle få montera på extraljus, andra fälgar m.m. håller jag som osannolikt då dessa tjänster erbjuds direkt från tillverkaren utan att för den delen bilen genom förfarandet skulle vara "original".

Chiptrimning på egen hand, ja, det köper jag. Att man däremot inte skulle få montera på extraljus, andra fälgar m.m. håller jag som osannolikt då dessa tjänster erbjuds direkt från tillverkaren utan att för den delen bilen genom förfarandet skulle vara "original".

Då är bilen typad för de fälgarna också, men det finns inte många som är typade för t.ex. 20" fälgar... även fast det finns många bilar med kromade sådana.

Då är bilen typad för de fälgarna också, men det finns inte många som är typade för t.ex. 20" fälgar... även fast det finns många bilar med kromade sådana.

Inte bara fälgarna. Även däckdimensionerna som får användas på en viss heltypad bil måste stämma med dom som finns i en lista.

Hade ju varit roligare att köra om ALLA haft exakt lika mkt effekt. Då hade gaturacen verkligen blivit spännande och helt upp till förarna!

1: OK, miljöaspekten köper jag. Men sitter katalysatorn i ljuddämparen/sliponet idag? Den sitter väl innan?

...

Miljö rör sig inte endast om emmisioner och utsläpp, tyvärr.
Buller, är ett jätteproblem.

Vi har ett läge vart man diskuterar att sänka nivån för gatuhojer med några Db. Det låter inte mycket - men, är jättemycket.
Och det kan ha store konsekvenser, på flera sätt; Kostnader, minskad effekt, ökad kontroll långs vägen och på besiktning. Det finns även en mycket stor kring-industri och jobbs att ta med i en betragtning - vilket miljöfolket inte bryr sig om.
Dom flesta av oss här vett om vilka problem det ställer till för ban-ägerna, och oss som tycker om att dra några varv på bana.
Har några kollegor inom FIM som jobbar stenhårt med detta och dom är reellt bekymrade.

Så igen; Bullrar vi lite mindra, kanske vi släppar lite lindrigare undan!

Det låter ju faktiskt som att det är precis det som EU-kommissionen lutar åt också, om man läser sista meningen i artikeln:
“On the other hand, it emerged from dedicated studies that the link between engine power and increase of safety cannot be demonstrated. Based on this, the Commission intends to propose an harmonisation of the EC legislation on that matter.”

Man kan ju hoppas iaf... :gnissla
Obligatorisk ABS har jag dock inget emot.

Ni kan på fullaste allvar inte mena att det är ok att det skall vara lag på att det skall vara ABS??? NEJ NEJ. Det är det ju inte på bilar!? Så varför skall det vara det på MC? Sen att man vill ha det så får man sätta det som krav när man köper en MC. Men inte LAG. Löjligt! :huvet

Ni kan på fullaste allvar inte mena att det är ok att det skall vara lag på att det skall vara ABS??? NEJ NEJ. Det är det ju inte på bilar!? Så varför skall det vara det på MC? Sen att man vill ha det så får man sätta det som krav när man köper en MC. Men inte LAG. Löjligt! :huvet

Tror att den diskussionen varit uppe tidigare i debatten. Och skulle det bli verklighet av en sån idé så att den verkligen gick till förslag, så skulle SMC få lite att jobba med en period.

I verkligheten skulle det nog inte gå igenom. Fråga nån som kör mkt grus eller offroad vad de tycker om ABS! Bara för att det är (för det är det även om det blir mindre spännande) sjukt bra på asfalt och i blött så är det inte det för alla!

Kanske fel tråd men är det någon som vet hur det ser ut med ABS som eftermarknadstillbehör?
Vilka firmor för dem? Har någon testat att montera dem? Fungerar de som de skall?

men hallå eller? organdonatorer.. makes sense? precis det är sporthojjåkarna som är största dödsiffran bland mc åkare. De sätter inte sådana gränser o lägger till ABS bromsar av en slump!!

De kommer förmodligen inte ha dessa regler gällande på racebanorna..
det är ju där superbikes hör hemma egentligen.

vadå? tror du inte att jag står för vad jag skriver?

Känns inte som du passar in här håll dig till zatzy istället.

Handlar väl om det som kallas helfordonsgodkännande, vilket gäller fordon efter -98 om jag inte minns fel. Man får inte byta fälgstorlek tex. Fordonet ska vara orginal helt enkelt. Extraljus, större fälgar, sänkningar och sportluftfilter är exempel på sånt som besiktningen faktiskt borde slå ner på men ignorerar om jag förstått det rätt.
Att vi har helfordonsgodkännande stämmer. Däremot har Sverige en undantagsregel som säger att mindre ändringar får göras så länge de inte påverkar säkerheten. Detta betyder alltså att extraljus, andra fälgar och avgassystem får eftermonteras, Så länge inte säkerheten påverkas som sagt.

Vad det gäller trimmning så tror jag att gränsen går vid 20% ökning, över detta blir det regbesiktning. Lite osäker på detta dock. Det man bör tänka på däremot är att fabriksgarantin på ett fordon blir förbrukad om du trimmar fordonet på egen hand. Det är därför som du normalt bara får använda tillverkarens chippning.

lag med ABS på bilar är det ju?

Känns inte som du passar in här håll dig till zatzy istället.

nice, en sida för bilintresserade.. nej jag tycker att köra bil är det tråkigaste som finns. En bra hoj + grym körteknik for the win.

Last edited:
Back