Max 100 BHP och obligatorisk ABS

Påminner om stormen inför rökförbudet på offentliga platser.

”Jag ska fan få röka om jag vill!”
”Rör inte min prilla!”
”Ingen ska bestämma över mig!"

De egna rättigheterna, de egna behoven. :kulspruta

Manliga Homo sapiens mellan 18-25 år har troligen sämre utvecklad inlevelseförmåga med andra artfränder, än Neandertalarna hade. Dystert...

Frågan: ABS på motorcyklar förbättrar säkerheten så mycket mer än det försämrar den, att det borde ha suttit på alla motorcyklar för länge sedan. En begränsning till 100 hk är förstås av ondo för oss som tycker om snabba motorcyklar. Men det är ju knappast förvånande, med tanke på den allmänna utveckling av säkerhetsmedvetandet som sker på alla plan i utvecklade västerländska samhällen. Att det inte skulle gå, eller bli svårt, att trolla fram de gömda 80-90 hästkrafterna verkar inte troligt.

sure sure,,de egna rättigheterna, de egna "behoven" a.k.a. dåliga ovanor eller missbruk. men kom inte till vården sedan när du bildat en fin historik med lungor fulla av aska o cancer eller dåligt tandkött etc etc. först kostar det pengar att konsumera det och sedan en summa till för resultat av det.. människan är inte så skarp nej.. inte alla i varje fall.

offtopic ja, lite lätthänt :).

Last edited:
SMC stoppade effektivt ett lagförslag mot MC's med större kubik än 250cc när det begav sig. Eftersom SMC är både större o starkare idag än på den tiden borde det inte bli några problem. Kanske i sig självt ett skäl att stötta SMC med en röst (medlemskap)...

Last edited:
Borde ju bli lag på reflexväst dirEkt såfall för att det är så snyggt och snabbt!

Nej, jag är mån om säkerhet o tycker det inte är något fel med mer säkerhet. Jag kör eller körde på en kawa med 110 Hk ja. men med ABS! o sedan har jag inget emot att dra ned Hkn på den.. No need som sagt. 90 hade räckt gott.

Klarar du äns av att kliva upp på morgonen och gå till jobbet utan att vara rädd för att dö...? :va

Om inte annat så är det kanske dags att sälja hojen och börja cykla ist, men använd hjälm vad du än gör förfan! :tummenupp

SMC stoppade effektivt ett lagförslag mot MC's med större kubik än 250cc när det begav sig. Eftersom SMC är både större o starkare idag än på den tiden borde det inte bli några problem. Kanske i sig självt ett skäl att stötta SMC med en röst (medlemskap)...

de jobbar ju stenhårt för säkrare motorcykelkörning men 100 HK kommer de nog inte gå med på, ABS tror jag säkert. Sedan så kommer de ev sänka A-kortets begränsning till 600cc uppifrån 700cc. det kommer underlätta för många med hojjval för uppkörning. ducati 620++ strykes, cb600 hornet, yamma fz6, gladius m.m.

Klarar du äns av att kliva upp på morgonen och gå till jobbet utan att vara rädd för att dö...? :va

Om inte annat så är det kanske dags att sälja hojen och börja cykla ist, men använd hjälm vad du än gör förfan! :tummenupp

tycker du det maddy? :) aaawww det var väldigt omtänksamt av dig.. skulle kunna ge dig en kram ju :)

nee.. kom igen, så farligt är det inte :tungan

Last edited:
I det här landet ska allt som heter motor dödas och all form av motorsport ska förbjudas!!

I det här landet ska man vara en fet och äcklig gubbjävel som sitter och runkar kuken framför tv´n till fotboll och tennis och är man inte det skall man straffas med dryga böter och/eller fängelse straff!!

Kankse borde komma ett förslag om att det ska delas ut gratis vapen också så att man kan skjuta skallen av sig på engång för här i levet ska fan inget vara roligt längre!!!

I det här landet ska allt som heter motor dödas och all form av motorsport ska förbjudas!!

I det här landet ska man vara en fet och äcklig gubbjävel som sitter och runkar kuken framför tv´n till fotboll och tennis och är man inte det skall man straffas med dryga böter och/eller fängelse straff!!

Kankse borde komma ett förslag om att det ska delas ut gratis vapen också så att man kan skjuta skallen av sig på engång för här i levet ska fan inget vara roligt längre!!!

Jag tycker att Lindt's nya choklad med hasselnöttsmousse är gott!

Nej, men det är ju det som är sjukt, varför ska lagstiftarna driva igenom lagar som i verkligeheten totalt ignoreras av medborgarna?

i ett sant demokratiskt land borde ju lagarna bygga på vad majoriteten av medborgarna tycker eller? ;)

Hade du lite otur nu när du tänkte och skrev det där?
Tror du på allvar att majoriteten av medborgarna i Sverige tycker att en mc behöver ha 150+ hk eller syftar du på majoriteten på SH?

För typ någon månad sen la SMC kommentarer om "Framework Directive" up på webben LÄNK efter vi hadde haft möte med beslutsfattera i EU.

Jag sovar inte aldeles tryggt på natten, och är nog mest skraj över ev. kommande begränsningar mht att bygga om - ex. montera slip-on. Vilket det oxå kan bli tvärstop på..

Vi lägger faktisk ner en del SMC krut på detta - och igen är den enkla lösning; reducer antal sporthojs (MC med mycket Hk) olyckor... då släppar vi allt tjafs..

Bra att SMC jobbar mot lagkrav på ABS, men dom får gärna sedan det är klart att det inte blir lagkrav få köra hur mycket informationskampanjer som helst och pusha för att man ska välja till det frivillig.

Det är rätt väg att gå!

Ett argument mot ombyggnadsförbud är ju att väldigt många faktiskt förbättrar bromsar/fjädring på sina motorcyklar helt frivilligt, installerar styrdämpare och eventuellt i en framtid att någon vill eftermontera en ABS på en hoj som sålts ny utan trots att det fanns som tillval.

Bra jobbat SMC/Dansken!

För typ någon månad sen la SMC kommentarer om "Framework Directive" up på webben LÄNK efter vi hadde haft möte med beslutsfattera i EU.

Jag sovar inte aldeles tryggt på natten, och är nog mest skraj över ev. kommande begränsningar mht att bygga om - ex. montera slip-on. Vilket det oxå kan bli tvärstop på..

Vi lägger faktisk ner en del SMC krut på detta - och igen är den enkla lösning; reducer antal sporthojs (MC med mycket Hk) olyckor... då släppar vi allt tjafs..

Vad kan få beslutsfattare att förbjuda t ex slipon om man bortser från gällande ljudkrav? (Har bilar ljudkrav föressten?)
Ska jag inte få trimchippa min bil eller montera extraljus på den i framtiden? Eller gäller det bara de hatade motorcyklarna? För övrigt låter inte sporthojar mest när jag sitter och lyssnar från min lägenhet i centrum, det är faktiskt cromslädar av amerikanskt ursprung som låter mest. De hittar oftast inte ut ur stadskärnan heller, vilket sporthojarna nästan alltid gör.

-

Nu sitter jag med/på en MC som inte berörs av 100 hk-regeln. Utan jag har 80 bakhjulshästar, nåväl kanske 90-100 på vevaxeln (tack Ducati). Men trots det tycker jag det är en urdum regel och begränsa. Det har provats förr och visats sig INTE fungera.

Hur många hade haft problem med att ta bort strypningen i sin hoj om de varit verklighet (IGEN!)? Inte en enda.

Riskbenägna förare kommer plocka bort strypningen ändå. Vad f*n åstakommer en regel om effektbegränsning då?

Att lagstifta ABS är också meningslöst om än dock lite bättre. Men ABS har en aggresiv frammarch i MC-världen nu så det känns jävligt onödigt det med. Det är ett problem och en efterfrågan som löser sig självt.

Det är väl inte realistiskt med 100Hk gräns på hojar, tror inte det finns stöd för detta i EU-parlamentet.

Däremot kan det nog bli svårare att modifiera hojen i framtiden, där finns det nog ett starkare stöd inom parlamentet, eftersom flera länder har idag ett mycket striktare reglemente och vill tvinga på oss andra länder den skiten.

Förresten handlar detta inte om argument utan är mer övergripande staten-individ maktfråga. (reglementet om ombyggnad)

Att lagstifta ABS är också meningslöst om än dock lite bättre. Men ABS har en aggresiv frammarch i MC-världen nu så det känns jävligt onödigt det med. Det är ett problem och en efterfrågan som löser sig självt.

Det är väl inte ens lagstiftat på bilar än?
Ändå har typ 98.7% av alla bilar det.

Varför lagstifta om det om marknaden själv väljer till det när det är tillräckligt bra?

Dom första Bil ABS'en var inte bra, och då valde folk med all rätt bort det.

Det är väl inte realistiskt med 100Hk gräns på hojar, tror inte det finns stöd för detta i EU-parlamentet.

EU parlamentet skiter totalt i om motorcyklar blir förjudna helt och hållet, så det ska du inte vara allt för säker på.

Dom som fattar beslutet sitter oftast i baksätet på långa bilar, halvfulla på bjudsprit från lobbyister.

Last edited:
1. Vad kan få beslutsfattare att förbjuda t ex slipon om man bortser från gällande ljudkrav?
2. (Har bilar ljudkrav föressten?)
3. För övrigt låter inte sporthojar mest när jag sitter och lyssnar från min lägenhet i centrum, det är faktiskt cromslädar av amerikanskt ursprung som låter mest. De hittar oftast inte ut ur stadskärnan heller, vilket sporthojarna nästan alltid gör.
-

4. Nu sitter jag med/på en MC som inte berörs av 100 hk-regeln. Utan jag har 80 bakhjulshästar, nåväl kanske 90-100 på vevaxeln (tack Ducati). Men trots det tycker jag det är en urdum regel och begränsa. Det har provats förr och visats sig INTE fungera.
Riskbenägna förare kommer plocka bort strypningen ändå. Vad f*n åstakommer en regel om effektbegränsning då?

5. Att lagstifta ABS är också meningslöst om än dock lite bättre. Men ABS har en aggresiv frammarch i MC-världen nu så det känns jävligt onödigt det med. Det är ett problem och en efterfrågan som löser sig självt.

1. Det har bl. a tilkommit ett nytt mode fänomen - som kallas nått med "Miljö" - och här är det inte lätt att vinna en diskussion om motrckellivets frihets känslor..
Desutom kan triming vara en del i detta = Högra hastighet, dvs flera vinklingar..
Man glömmer i Guw´s logiska argument ovan; Trafiksäkerhets förbättringar.

2. Ja

3. :tuttar - därför kör dom runt i stan!

4. Ja Frankrige har begränset och fortsat höga problem med olyckor och det är sporthojer som ökar i dödsolyckor. Så då kan man begränsa ytterligare alternativt hitta på annat - så nu blir det hastighet mellan fartkamera med hela pakettet..
Så tack till oss själv i Sverige - vi är kloka och håller hastigheten framför trafikkamerorna - för at unvika problem.
Och ja - en BMW touringhoj med dubbelte packväskor och campingvagn har idag runt 170 Hk..
- Man kan ju hoppas att dom öppnar fönstret i EU huset och kollar ut i verkligheten..

Det är väl inte ens lagstiftat på bilar än?
Ändå har typ 98.7% av alla bilar det.

Varför lagstifta om det om marknaden själv väljer till det när det är tillräckligt bra?

Dom första Bil ABS'en var inte bra, och då valde folk med all rätt bort det.

Var det jag menade, även om du skrev det bättre. :)

Bra att SMC jobbar mot lagkrav på ABS, men dom får gärna sedan det är klart att det inte blir lagkrav få köra hur mycket informationskampanjer som helst och pusha för att man ska välja till det frivillig.

Det är rätt väg att gå!

Ett argument mot ombyggnadsförbud är ju att väldigt många faktiskt förbättrar bromsar/fjädring på sina motorcyklar helt frivilligt, installerar styrdämpare och eventuellt i en framtid att någon vill eftermontera en ABS på en hoj som sålts ny utan trots att det fanns som tillval.

Bra jobbat SMC/Dansken!

Skönt att höra.
Put the money were your mouth is, bli medlem :tummenupp

1. Det har bl. a tilkommit ett nytt mode fänomen - som kallas nått med "Miljö" - och här är det inte lätt att vinna en diskussion om motrckellivets frihets känslor..
Desutom kan triming vara en del i detta = Högra hastighet, dvs flera vinklingar..
Man glömmer i Guw´s logiska argument ovan; Trafiksäkerhets förbättringar.

2. Ja

3. :tuttar - därför kör dom runt i stan!

4. Ja Frankrige har begränset och fortsat höga problem med olyckor och det är sporthojer som ökar i dödsolyckor. Så då kan man begränsa ytterligare alternativt hitta på annat - så nu blir det hastighet mellan fartkamera med hela pakettet..
Så tack till oss själv i Sverige - vi är kloka och håller hastigheten framför trafikkamerorna - för at unvika problem.
Och ja - en BMW touringhoj med dubbelte packväskor och campingvagn har idag runt 170 Hk..
- Man kan ju hoppas att dom öppnar fönstret i EU huset och kollar ut i verkligheten..

1: OK, miljöaspekten köper jag. Men sitter katalysatorn i ljuddämparen/sliponet idag? Den sitter väl innan?

2: OK, det visste jag faktist inte. Har aldrig drabbats av dB-mätaren med bilen på besiktningen samt att vissa inavel i deras sänkta 240:or med farsans traktorturbo inte heller verkar ha drabbats...

3: De borde ha lärt sig vid detta laget att :tuttar:ar inte imponeras av blödande trummhinnor, skrämda barn/husdjur eller lätt överviktiga män på cromsläde... :)

4: En av anledninarna att jag aldrig blir fotad av en kamera när jag åker hoj. Nu åker jag ju sällan på dessa vägar som har dom. Men när jag gör provocerar jag inte.

Det jag undrar är varför inte debatten är uppe när det gäller bilar? Varför ska jag få köra en bil med 400+ hk och ingen ska ifrågasätta mig? Har jag bara pengar kan jag springa och köpa en Ferrari med 600 häst och ingen pekar med förbudsfingret på mig där...

Hur lite accepteras av Vägverket? Ska vi alla behöva åka elektiskt rälspermobil max 5 km/h innan det lugnar ner sig? Eller kan eventuellt dödsantal i trafiken tas som en minimigräns?
Visst, jag ser varje dödfall i trafiken som en tragedi, men tyvärr som ett ofrånkomligt faktum,

"Som medlem i EU måste Sverige anpassa sin lagstiftning så att den inte strider mot EU-rätten. EU-kommissionen övervakar så att Sverige följer reglerna och kan stämma Sverige i EU-domstolen om Sverige bryter mot EU-rätten."

Djupt insyltade i den där jävla smörjan...

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti