Masterbike 2006

xyx skrev:
2186914Känns som en rätt oviktigt diskussion, man vet ju ungefär i vilken storleksklass man vill ha sin hoj. Sen är det ju inte så att man låter bli att köpa t.ex. en ZX6R för att den "fuskar" gentemot supersportreglementet om man ska köra gata.
Tycker inte alls det är oviktigt. Om man ställer 600-klassen´s hojar mot varandra skall det vara på lika villkår. Nu är ju inte ZX6R en dålig hoj på nåt sätt, men har man läst lite 600 tester så vet man att just motorn oftast figurerat i motiveringar vid placering. Specielt när man gör ett bantest som detta med seriös klassindelning kan man väl jaga tag i den rena 600´a versionen ?

/N

isse skrev:
2186948 Tycker inte alls det är oviktigt. Om man ställer 600-klassen´s hojar mot varandra skall det vara på lika villkår. Nu är ju inte ZX6R en dålig hoj på nåt sätt, men har man läst lite 600 tester så vet man att just motorn figurerat i motiveringar vid placering. Specielt när man gör ett bantest som detta med seriös klassindelning kan man väl jaga tag i den rena 600´a versionen ?

/N

Men köper man ett hoj i ett sammahang där exakt kubik är viktigt, t.ex. för att den ska in under ett reglemente, så är det väl inga större bekymmer att räkna bort ZX6R och ha kvar R6, CBR600, GSX600R, Daytona 675 och 749an i urvalet?
Gör man inte ett hojköp grundat på kraven att passa ett reglemente så borde ju pris/effekt/vikt/körbarhet vara det som är relevant?

xyx skrev:
2186952 Men köper man ett hoj i ett sammahang där exakt kubik är viktigt, t.ex. för att den ska in under ett reglemente, så är det väl inga större bekymmer att räkna bort ZX6R och ha kvar R6, CBR600, GSX600R, Daytona 675 och 749an i urvalet?
Gör man inte ett hojköp grundat på kraven att passa ett reglemente så borde ju pris/effekt/vikt/körbarhet vara det som är relevant?
Jo visst jag kan hålla med att för Ander Andersson så är bara de extra kubiken/hk välkommna om det är för samma pengar. Men det känns som det är lite mer prestige än konsumt värde i detta test. Och då borde reglerna vara hårdare, sen att den vinner gat-testerna i bike det är jag van vid.

obs: jag har inget emot kawa, mycket fina cyklar, det är principen.

/N

Bingo skrev:
2186925 Frågan du svarade på gällde nog mer testets validitet än hur det genomförs. Fast jag kan ha fel.

Jag försökte få fram att det är vad det är. Validitet påverkas väl av, på vilka områden man drar slutsatser. T ex får jag inte ut något om vem som fick träsmak i stjärten först av förarna. Dålig validitet på det området m a o. På andra områden kan man däremot dra bättre och mer värdefulla slutsatser t ex att Aprilia RSV1000 Factory segrade och fick bra varvtider i detta test.

isse skrev:
2186948 Tycker inte alls det är oviktigt. Om man ställer 600-klassen´s hojar mot varandra skall det vara på lika villkår. Nu är ju inte ZX6R en dålig hoj på nåt sätt, men har man läst lite 600 tester så vet man att just motorn oftast figurerat i motiveringar vid placering. Specielt när man gör ett bantest som detta med seriös klassindelning kan man väl jaga tag i den rena 600´a versionen ?

/N
Vad jag vet såldes bara 8 stycken ZX-6RR i fjol och alla gick i STCC. Det är väl p g a det man inte tar med den men jag håller med dig mer där än med Triumphen som faktiskt platsar enligt supersport-reglementet. Dock är det troligt att ZX-6RR hade presterat motsvarande tider som ZX-6R trots avsaknad av 36 cc på just ett bantest då det skiljer mer än kubiken. Motor, fjädring, bromsledningar och tätstegad växellåda är några av skillnaderna som borde uppväga kubikskillnaden men jag skulle gärna sett båda i testet för att få se svart på vitt. :)

sandstream skrev:
2186881 Men var det inte snack om att de skulle hämta hojarna direkt från handlarna i år?

Ska man se krasst på det så borde hojarna testas med allting original för det är ju så en majoritet av ägarna kommer att köra dem, även på bandagar.
Om det då sitter Öhlins-produkter med bättre inställingsmöjligheter på en av deltagarna blir det ju minst sagt orättvist.

Tror aldrig jag läst eller sett något biltest där de före bankörningen fingrat på dämpare eller fjädrar.

Om jag inte kommer ihåg helt galet så sitter det öhlins runt om även på snikmodellen rsv1000r 06, Aprilia borde inte få vara med alls :hihi

fogerty skrev:
2187115 Om jag inte kommer ihåg helt galet så sitter det öhlins runt om även på snikmodellen rsv1000r 06, Aprilia borde inte få vara med alls :hihi
Om det stämmer tycker jag tvärtom att det fanns ännu större anledning att ha med RSV1000R istället för "Fucktory"-modellen.
En tillverkare ska inte straffas för att de hänger på fina komponenter med ett slutpris som liknar de andra deltagarnas.

Jag kan förstå motiveringarna till att 636:an och att Trajan ska vara med men jag tycker fortfarande att det är fel.
Speciellt som de extra 36-kubiken uppenbarligen, enligt flera tester, har betydelse.

sandstream skrev:
2187314 Om det stämmer tycker jag tvärtom att det fanns ännu större anledning att ha med RSV1000R istället för "Fucktory"-modellen.
En tillverkare ska inte straffas för att de hänger på fina komponenter med ett slutpris som liknar de andra deltagarnas.

Jag kan förstå motiveringarna till att 636:an och att Trajan ska vara med men jag tycker fortfarande att det är fel.
Speciellt som de extra 36-kubiken uppenbarligen, enligt flera tester, har betydelse.

Jag kan förstå 636:an men trajjan tycker jag ligger i rätt grupp. Det var bara öhlins fram tydligen, tror iofs inte att sachs-dämparen bak är dålig.

Som någon annan påpekade så är det vanliga handlarhojar detta år så det borde ju vara originalutförande. Sedan tycker jag iofs inte prisfrågan är särskilt relevant, huvudsaken är ju att det är en någorlunda vanlig cykel och inte något special special som en Nera som tillverkats i 200 ex...

Sedan är det bra att de skippat DVD:n eftersom den sugigt katastrofalt. Positivt är ju att det är en bra blandning förare, samma däck och vid ungefär samma tillfälle.

Vad jag förstår så är exempelvis inte R1 SP speciellt vanlig, kanske inte vanligare än en 999R?

/Felix

Neutral skrev:
2186932 Testet som sådant torde vara ett av de dyrare, massor av hojar på GP-bana, att Bike överhuvudtaget har råd att vara med är väl just för att man delar med typ 15 andra hojtidningar. Tycker Bike får onödigt mycket kritik, kanske p g a andra problem med Bike men detta är ju faktiskt inte bara Bikes test.

Vilket test är mer objektivt? Det är ju just det ett test där bara bantider räknas blir. Att någon nisse i England tycker att en hoj är bra att skjutsa på eller har bra ägandekostnader är ju helt irrelevant för mig. Sporthojar är gjorda för att gå fort. PunGt. :)

Kommer ihåg för två år sedan att du var väldigt intresserad av Masterbike-resultatet och helt övertygad att din Gixxer 750 skulle vinna. När så inte blev så har du kritiserat testet sedan dess så ofta du har fått chansen.
Jag är fortfarande intresserad av testet - det har ett stort underhållningsvärde. Jag garvar varje gång jag läser det.

Det här året har jag inte läst det och det verkar faktiskt bättre än tidigare. Inget fusktrim längre.

Om man ska jämföra sporthojar och utse den bästa/snabbaste så är den bästa metoden INTE att ge varje förare en en stund innan han kastar sig på nästa. Skall man utse den snabbaste så får man allt lägga ner lite tid på att ställa in chassit. Enhetsdäck, vad är det för nonsens? Vissa däck passar vissa cyklar bättre än andra cyklar. Dunlop 208GP var omöjliga på min 750, toppen på min 600. Ajja, man kan fördjupa sig i idiotin länge, men jag struntar i det. Det är ett billigt (storskaligheten gör styckpriset, testet av varje hoj, billigt. Det är självklart dyrare att genomföra riktiga tester på samma antal hojar. För ingen tror väl att det går åt mer bensin och däck per test bara för att man testar många cyklar på samma gång...) skittest för moppefuckon :)

Edit: Menar du att du sätter något värde på testets slutsatser? :rofl

#Olsson# skrev:
...Aprilia RSV1000 Factory segrade och fick bra varvtider i detta test.
Den hojen får väl alltid bra varvtider. Det är ju en bra hoj. Att den segrade, är det en slutsats? Banal sån i så fall. Ett test som gör anspråk på att utse en "segrare" (snabbaste hojen på bana) konstrueras annorlunda. Detta test har ingen validitet på det området.

En analogi, om testresultaten hade använts för att utse den "snabbaste föraren" så hade Miniin varit medelmåtta i sammanhanget. Det kanske han är, vad vet jag, men jag tror inte det. Ett bättre genomfört test hade gett ett annat resultat. Men det är bara vad jag tror :)

Last edited:
sandstream skrev:
2187683 Du är precis som jag bara bitter för att Suzuki inte vann :hihi
Hähä jasså, är det det jag är. Undrade faktiskt lite :D

Neutral skrev:
2186845 Du är inte så vetenskapligt lagd va? Tävlingar visar den sammansatta prestationen av hoj, däck, team och föraren framför allt. Budget rockar i tävling.

Jodå, menade bara att eftersom man sällan nyttjar sin gathoj till maxprestanda och det skiljer så lite mellan hojarna i testerna så är samtliga alternativen ganska så lika. Det kvittar i princip vilken man väljer, bättre att låta smaken & känslan avgöra.

sandstream skrev:
WSBK-hojarna har i princip ingenting gemensamt med gathojarna och kostar åtskilliga miljoner.

Så sant, menade mest att jag inte tycker att Masterbike-testet ger mig så mycket. Inte som DVD-produktion i alla fall, läser hellre om testerna i Bike.

Last edited:
Neutral skrev:
2186845 Du är inte så vetenskapligt lagd va?
Det här missade jag tidigare. Nu väntar jag med spänning på en förklaring av hur du relaterar detta test till vetenskap :corn :öl

Bingo skrev:
2187597
Den hojen får väl alltid bra varvtider. Det är ju en bra hoj. Att den segrade, är det en slutsats? Banal sån i så fall. Ett test som gör anspråk på att utse en "segrare" (snabbaste hojen på bana) konstrueras annorlunda. Detta test har ingen validitet på det området.

En analogi, om testresultaten hade använts för att utse den "snabbaste föraren" så hade Miniin varit medelmåtta i sammanhanget. Det kanske han är, vad vet jag, men jag tror inte det. Ett bättre genomfört test hade gett ett annat resultat. Men det är bara vad jag tror :)

Är slutsatsen att den segrade banal? :va Det är väl en av de få slutsatser man verkligen kan dra? Märkligt!

(vilka jävla problem ni verkar ha :hihi

sandstream skrev:
2187683 Du är precis som jag bara bitter för att Suzuki inte vann :hihi

Ja, som små moppefuckon. :tummenupp

#Olsson# skrev:
2187861 Är slutsatsen att den segrade banal? :va Det är väl en av de få slutsatser man verkligen kan dra? Märkligt!
Nej då, inte alls. Tänk igen.

Bingo skrev:
2187881 Nej då, inte alls. Tänk igen.

Nu har jag tänkt igen. Jag tittade i en pdf-fil och tolkade resultatet att den segrade. Men visst, jag kanske har fel och tänkt alldeles galet. Du får gärna tala om hur du tycker jag ska tänka för att inte vara banal.

X-up skrev:
2187788 Jodå, menade bara att eftersom man sällan nyttjar sin gathoj till maxprestanda och det skiljer så lite mellan hojarna i testerna så är samtliga alternativen ganska så lika. Det kvittar i princip vilken man väljer, bättre att låta smaken & känslan avgöra.
Visst är det så, men R1000 skulle kunna komma sist varenda år, jag skulle ändå köpa den :)

Men det var ju skönt att killarna på sina italienska fyrkanter fick lite bekräftelse i år (det sker ju inte så ofta) :hihi
#Olsson# skrev:
Ja, som små moppefuckon. :tummenupp
Wow, första gången någon dragit paralleller mellan mig och moppefucko :yoparty

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back