Masterbike 2006

Ojojoj, nu blir hela radfyragänget bistra, tänk en stackars slö twin tar hem spelet...

Fan nu kan man inte skylla på hojen när det går långsamt längre.... :gnissla

/Felix

Felix skrev:
2183559 Ojojoj, nu blir hela radfyragänget bistra, tänk en stackars slö twin tar hem spelet...

/Felix

Intressant... :corn

Felix skrev:
2183559 Ojojoj, nu blir hela radfyragänget bistra, tänk en stackars slö twin tar hem spelet...

/Felix

Och en trepip tar hem Supersportklassen... :hihi

Magnus-Sthlm skrev:
2183579 Märkligt...kommer bara upp blanka blad. Ser alla?

Jepp...bara blanka sidor. Märkligt! Dom måste ha lagt ut en korrumperad PDF. Får leta i burken o se om jag hittar felet... :va

:rolleyes:

Är väl ingen som har ifrågasatt att Aprillan är en jävligt bra hoj, kanske lite dyr i factoryutförande.

Men varför sätter dom 1000cc twinnarna i "Maxisport", dom borde väl kvala i "Superbike" eller är det bara för att gsx-r-750 skulle bli väldigt ensam då?

Verkar ha varit en bana som gynnar stora hojar. Långsammaste från "Superbike" och "Maxisport" är snabbare än snabbaste från "Supersport"... (ops, om man bortser från Daytona 675 då :yoparty)

xyx skrev:
2183594 Och en trepip tar hem Supersportklassen... :hihi

Två av tre i finalen är europeiska. Det måste ha varit ett tag sen senast... typ 60-tal eller så :)

Någon som fattar hur Millen kunde vinna just i år? Den har väl varit med varje år, var det inte Factory-modeller tidigare eller har det skett stora uppdateringar till i år?

Kul att Triumphen sparkade stjärt med R6:an i alla fall. :hihi

Neutral skrev:
2183708 Någon som fattar hur Millen kunde vinna just i år? Den har väl varit med varje år, var det inte Factory-modeller tidigare eller har det skett stora uppdateringar till i år?

Kul att Triumphen sparkade stjärt med R6:an i alla fall. :hihi
Triumphen fuskar ju med mer kubik!!

Rasorblade skrev:
2183723 Triumphen fuskar ju med mer kubik!!
Dom andra fuskar med fler cylindrar.

Nä, det är väl inte självklart att trajjan ska få gå med 600orna men twinar på 750 får vara med och Kawa som är på över 600 trots att den har fyra burkar, det senare känns ju betydligt värre.

I vissa serier får väl trepip på 675 gå men twin-750 och fyror-600 men det är väl ingen allmän regel och i sverige krävs vad jag förstod dispens.

Rasorblade skrev:
2183723 Triumphen fuskar ju med mer kubik!!

Hehe...kanske det.
Allmän reflektion: 600:orna verkar vilja växa i kubik. 635 675 osv.
1000:kubikarna verkar vara FÖR krafitga i vissa avseenden, och tittar man på varvtider så skiljer det bara ca EN sekund mellan 600 och 1000-klasserna på vissa banor i varvtider.

Frågan är: kommer klasserna "mötas på mitten" och harmoniseras runt den gamla klassiska 750-gränsen? Där nånstans verkar den optimala kombinationen, och därmed det bästa "paketet" för bana finnas.
Det verkar ju så iaf.
Heder åt Suzuki som vidhållit sin 750 i alla dessa "mörka" 600 och 1000-tider :)
Den har ju oxå kickat stjärt flera gånger med större maskiner i Masterbike och andra tester.

Last edited:
Nu blir jag bister. Tänk, en stackars slö twin tar hem spelet. Nu får jag skylla på att jag inte har en twin. Och att det sladdar hela tiden.

Bara att gratulera Kawasaki, det var väl tredje året på raken som 10:an tog hem vinsten i stora klassen (även om de fick stryk i totalen i år konstigt nog).
Måste se till att få prova en på någon bandag i sommar :)

De två mindre klasserna är inget annat än rena skämt.
Neutral skrev:
2183708 Någon som fattar hur Millen kunde vinna just i år?
Nej, jag fattar mindre och mindre av Masterbike för varje år som går :död

Neutral skrev:
2183708 Någon som fattar hur Millen kunde vinna just i år?

Vad jag vet så har motorn fått några extra hästar samt att hojen blivit lite lättare. Borde inte vara så stor skillnad dock.

Stora nyheten när det kommer till Millen i år är väl annars att den "vanliga" modellen fått Öhlinare fram och bak.

Intressant att Miinin körde snabbare med millen än med sukkan, han borde ha vanan inne med stora fyrcylindriga tusingar, elr så har han upptäckt "the dark side" muhahaha

sandstream skrev:
2183774 Nej, jag fattar mindre och mindre av Masterbike för varje år som går :död

Äsch, det är inte så svårt. Ett antal förare från olika tidningar kör olika MC-modeller men med samma däcktyp runt en RR-bana. I samband med det tas varvtider för de olika förarna/MC-modellerna. I slutet sammanställs tiderna och en segrare (den med bästa tiderna) sorteras ut.

#Olsson# skrev:
2185996 Äsch, det är inte så svårt. Ett antal förare från olika tidningar kör olika MC-modeller men med samma däcktyp runt en RR-bana. I samband med det tas varvtider för de olika förarna/MC-modellerna. I slutet sammanställs tiderna och en segrare (den med bästa tiderna) sorteras ut.
Nu skall du inte klaga så hårt på sandstream Olsson. Han är faktiskt övertygad om allt är ett skämt

http://www.bike.se/nyheter/visa.php?id=729

#Olsson# skrev:
2186142 Lite udda resonerat tycker jag. Finns det snabbare hojar med i tävlingen, men som ändå inte placerar sig högt? :va

Baseras inte uteslutande på tiderna (som går att läsa i PDFen i ursprungsinlägget):

The test is split into three categories - Supersport, Superbike and Maxisport, and magazines from 17 countries around the globe send their fastest riders to test each bike. Every rider does three flying laps on each bike, of which their fastest lap is recorded. The score for each bike is then based upon a combination of the average fastest lap time, the bike each rider scored their fastest lap time on and a comprehensive survey based on each bike.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back