Livet kan lätt tyckas orättvist som märkesfanatiker.Felix skrev:2186045Nu skall du inte klaga så hårt på sandstream Olsson. Han är faktiskt övertygad om allt är ett skämt
http://www.bike.se/nyheter/visa.php?id=729
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Livet kan lätt tyckas orättvist som märkesfanatiker.Felix skrev:2186045Nu skall du inte klaga så hårt på sandstream Olsson. Han är faktiskt övertygad om allt är ett skämt
http://www.bike.se/nyheter/visa.php?id=729
Hur menar du? Att testerna är dåliga eller att deltagarna är dåliga?sandstream skrev:2183774De två mindre klasserna är inget annat än rena skämt.
För att förtydliga: Jag förstår inte logiken i att låta hojar tävla mot varandra när det inte görs på samma villkor.isse skrev:2186253Hur menar du? Att testerna är dåliga eller att deltagarna är dåliga?

Det blir ingen DVD i år.Itssoeasy skrev:2186493Jaha, då är det bara att vänta på den eminenta DVDn då! Den brukar ju skänka oerhört mycket glädje till alla mcfantaster! Få se alla hojar i en orgie av kreativitet! *längtar*![]()
Hoppas den blir lika tokigtbra och underhållande som de senaste två! Randy Mamola - Mannen!![]()
![]()
![]()
/I
sandstream skrev:2186507Det blir ingen DVD i år.
Jag hoppas att det är för att den visar vilken klass det är på deras testerItssoeasy skrev:2186517Amen va fan...sikket skit!
Undrar varför de tog bort den!![]()
Jag håller med, och inte bara i detta test, i många test av tex 600´or har kawa vunnit med motiveringar som jag inte kan tolka som annat än att den extra effekten avgjort. Varför testar dem inte kawas ZX6RR när det finns en ren 600´a version? Flytta twinnarna till en egen klass och sätt 750, 636 och 675 i en egen icke-standard klass.sandstream skrev:2186483För att förtydliga: Jag förstår inte logiken i att låta hojar tävla mot varandra när det inte görs på samma villkor...
isse skrev:2186536Jag håller med, och inte bara i detta test, i många test av tex 600´or har kawa vunnit med motiveringar som jag inte kan tolka som annat än att den extra effekten avgjort. Varför testar dem inte kawas ZX6RR när det finns en ren 600´a version? Flytta twinnarna till en egen klass och sätt 750, 636 och 675 i en egen icke-standard klass.
/N
sandstream skrev:2186483
Varför är Factory-modellen med i största klassen?
RSV 1000 R borde väl varit rätt deltagare, eller hade de varit okej om tex Suzuki tog fram en "Factory" modell av K6:an som kostade 20.000:- mer än den vanliga och hade bättre fjädringskomponenter?
OK, om klassning för supersport är så kan 675´an va kvar där. Men jag undrar fortfarande varför dem inte använder ZX6RR.xyx skrev:2186555Ska 3 cyl i en egen klass (ensam?) då också?
Finns väl nån logik att använda supersportklassen, där alla deltagare utom ZX6R platsar.
Ne, klart den ska va med. Men dem kunde ju tagit med R1 SP då också.#Olsson# skrev:2186558Ska "Factory" inte få vara med för att den är lite dyrare än de övriga?
Ska Aprilia hålla tillbaka och skicka Falcon istället för Factoryn, som är deras finaste hoj bara för att Suzuki bygger snikhojar med billiga fjädringskomponenter?sandstream skrev:2186483
RSV 1000 R borde väl varit rätt deltagare, eller hade de varit okej om tex Suzuki tog fram en "Factory" modell av K6:an som kostade 20.000:- mer än den vanliga och hade bättre fjädringskomponenter?
[/quote]Som sagt, jag har lite svårt att se logiken i hur de delar upp hojarna.
Sen har ju sjävklart banan betydelse, olika banor kanske hade gett olika vinnare tidsmässigt men det blir nog en lite för stor apparat att driva runt.
"Jag e iiiiinte bitter"
EDIT: Jag gråter mig till sömns med de här testerna istället:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2186380&postcount=1084
![]()

isse skrev:2186561
Ne, klart den ska va med. Men dem kunde ju tagit med R1 SP då också.
Oavsett klassindelningar som blir konstiga så kan man ju själv dra några snabba slutsatser om man tittar på tiderna totalt.sandstream skrev:2186483För att förtydliga: Jag förstår inte logiken i att låta hojar tävla mot varandra när det inte görs på samma villkor.
I minsta klassen så får två hojar (Kawan och Trajan) handikapp med mer kubik, varför då?
Ska man testa 600r mot varandra så ska det väl vara 600
r och inte 675
r?
I mellanklassen ska R750 slåss med hojar som har nästan 1000 kubik bara för att de har valt en annan motortyp.
Då hade det väl varit bättre att köra en twin-klass med 1000 kubikare.
Som sagt, jag har lite svårt att se logiken i hur de delar upp hojarna.
Sen har ju sjävklart banan betydelse, olika banor kanske hade gett olika vinnare tidsmässigt men det blir nog en lite för stor apparat att driva runt.
"Jag e iiiiinte bitter"
EDIT: Jag gråter mig till sömns med de här testerna istället:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2186380&postcount=1084
![]()
sandstream skrev:2186507Det blir ingen DVD i år.
Felix skrev:2183559Ojojoj, nu blir hela radfyragänget bistra, tänk en stackars slö twin tar hem spelet...
Fan nu kan man inte skylla på hojen när det går långsamt längre....![]()
/Felix

isse skrev:2186536Jag håller med, och inte bara i detta test, i många test av tex 600´or har kawa vunnit med motiveringar som jag inte kan tolka som annat än att den extra effekten avgjort. Varför testar dem inte kawas ZX6RR när det finns en ren 600´a version? Flytta twinnarna till en egen klass och sätt 750, 636 och 675 i en egen icke-standard klass.
/N
Men Factoryn är ju klart dyrare än den andra modellen RSV 1000 R som ligger mer rätt i pris jämfört med konkurrenterna.#Olsson# skrev:2186558Varför är GSX-R1000 med?![]()
"Factory" är bara en modellbeteckning, som vilken FZR, S40 (Volvo) eller Tuono 1000R (Aprilia) som helst och inget annat. Ska "Factory" inte få vara med för att den är lite dyrare än de övriga? F ö vilken som är den (citat) "vanliga" vet jag inte men jag gissar att det är fler Factory än RSV1000R ute på vägarna, om inte så är det i alla jämförbart antal.
WSBK-hojarna har i princip ingenting gemensamt med gathojarna och kostar åtskilliga miljoner.X-up skrev:Allvarligt talat, Vem bryr sig egentligen om Masterbike-testerna? Vill jag se vilken hoj som är bäst i respektive klass ser jag hellre på WSBK/BSBK & SS600.
Jag tycker mer att det är en princip, att hojarna ska vara likvärdiga för att det ska bli en rättvis bedömning.henlin skrev:2186790Kanske för att det handlat om tester av gatcyklar och då faller det sig naturligt att testa den modell som tillverkaren framhåller som gatversionen, dvs 636an. Så länge man inte ska tävla med cykeln är det väl helt ointressant om motorn är tvåtredjedels moped större än prismässigt jämförbara konkurrenter? Skillnaden i motorstorlek är inte tillräcklig för att en större motors nackdelar i form av klumpigare uppträdande ska bli märkbara och motorprestanda är, precis som volymskillnaden antyder, runt 5 % bättre. Kawasakin levererar helt enkelt mest per krona för gatåkaren*, och om det ska räknas som fusk måste man verkligen gilla att göra dåliga affärer.
Du är inte så vetenskapligt lagd va? Tävlingar visar den sammansatta prestationen av hoj, däck, team och föraren framför allt. Budget rockar i tävling.X-up skrev:Vill jag se vilken hoj som är bäst i respektive klass ser jag hellre på WSBK/BSBK & SS600.
sandstream skrev:Att Triumph får ha med sin 675 i samma testklass är bara larvigt.
Då borde väl Ducati få ha med en 1000 twin, de har ju bara hälften så många cylindrar som en japansk 600:a![]()
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |