Masterbike 2006

isse skrev:
2186253 Hur menar du? Att testerna är dåliga eller att deltagarna är dåliga?
För att förtydliga: Jag förstår inte logiken i att låta hojar tävla mot varandra när det inte görs på samma villkor.

I minsta klassen så får två hojar (Kawan och Trajan) handikapp med mer kubik, varför då?
Ska man testa 600:or mot varandra så ska det väl vara 600:or och inte 675:or?

I mellanklassen ska R750 slåss med hojar som har nästan 1000 kubik bara för att de har valt en annan motortyp.
Då hade det väl varit bättre att köra en twin-klass med 1000 kubikare.

Varför är Factory-modellen med i största klassen?
RSV 1000 R borde väl varit rätt deltagare, eller hade de varit okej om tex Suzuki tog fram en "Factory" modell av K6:an som kostade 20.000:- mer än den vanliga och hade bättre fjädringskomponenter?

Som sagt, jag har lite svårt att se logiken i hur de delar upp hojarna.

Sen har ju sjävklart banan betydelse, olika banor kanske hade gett olika vinnare tidsmässigt men det blir nog en lite för stor apparat att driva runt.

"Jag e iiiiinte bitter" :D

EDIT: Jag gråter mig till sömns med de här testerna istället:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2186380&postcount=1084
:banana

Last edited:
Jaha, då är det bara att vänta på den eminenta DVDn då! Den brukar ju skänka oerhört mycket glädje till alla mcfantaster! Få se alla hojar i en orgie av kreativitet! *längtar* :banana
Hoppas den blir lika tokigtbra och underhållande som de senaste två! Randy Mamola - Mannen! :yoparty

:rofl :lol

/I

Itssoeasy skrev:
2186493 Jaha, då är det bara att vänta på den eminenta DVDn då! Den brukar ju skänka oerhört mycket glädje till alla mcfantaster! Få se alla hojar i en orgie av kreativitet! *längtar* :banana
Hoppas den blir lika tokigtbra och underhållande som de senaste två! Randy Mamola - Mannen! :yoparty
:rofl :lol
/I
Det blir ingen DVD i år.

sandstream skrev:
2186483 För att förtydliga: Jag förstår inte logiken i att låta hojar tävla mot varandra när det inte görs på samma villkor...
Jag håller med, och inte bara i detta test, i många test av tex 600´or har kawa vunnit med motiveringar som jag inte kan tolka som annat än att den extra effekten avgjort. Varför testar dem inte kawas ZX6RR när det finns en ren 600´a version? Flytta twinnarna till en egen klass och sätt 750, 636 och 675 i en egen icke-standard klass.

/N

isse skrev:
2186536 Jag håller med, och inte bara i detta test, i många test av tex 600´or har kawa vunnit med motiveringar som jag inte kan tolka som annat än att den extra effekten avgjort. Varför testar dem inte kawas ZX6RR när det finns en ren 600´a version? Flytta twinnarna till en egen klass och sätt 750, 636 och 675 i en egen icke-standard klass.

/N

Ska 3 cyl i en egen klass (ensam?) då också?
Finns väl nån logik att använda supersportklassen, där alla deltagare utom ZX6R platsar.

sandstream skrev:
2186483
RSV 1000 R borde väl varit rätt deltagare, eller hade de varit okej om tex Suzuki tog fram en "Factory" modell av K6:an som kostade 20.000:- mer än den vanliga och hade bättre fjädringskomponenter?

Varför är GSX-R1000 med? :va

"Factory" är bara en modellbeteckning, som vilken FZR, S40 (Volvo) eller Tuono 1000R (Aprilia) som helst och inget annat. Ska "Factory" inte få vara med för att den är lite dyrare än de övriga? F ö vilken som är den (citat) "vanliga" vet jag inte men jag gissar att det är fler Factory än RSV1000R ute på vägarna, om inte så är det i alla jämförbart antal.

xyx skrev:
2186555 Ska 3 cyl i en egen klass (ensam?) då också?
Finns väl nån logik att använda supersportklassen, där alla deltagare utom ZX6R platsar.
OK, om klassning för supersport är så kan 675´an va kvar där. Men jag undrar fortfarande varför dem inte använder ZX6RR.

#Olsson# skrev:
2186558 Ska "Factory" inte få vara med för att den är lite dyrare än de övriga?
Ne, klart den ska va med. Men dem kunde ju tagit med R1 SP då också.

/N

sandstream skrev:
2186483
Ska Aprilia hålla tillbaka och skicka Falcon istället för Factoryn, som är deras finaste hoj bara för att Suzuki bygger snikhojar med billiga fjädringskomponenter?

Sen har ju sjävklart banan betydelse, olika banor kanske hade gett olika vinnare tidsmässigt men det blir nog en lite för stor apparat att driva runt.

[/quote]

buhu buhu.. :tuttar

isse skrev:
2186561

Ne, klart den ska va med. Men dem kunde ju tagit med R1 SP då också.

Javisst. Helst alla versioner från alla märken hade ju varit bra. Kanske väljer de Factory;n framför RSV1000R just för att så många Factory säljs och körs på väg. Av samma skäl kanske de valde att inte att ta med värstingmodellen Aprilia 1000R Nera eftersom den är sällsynt. Hur vanlig R1 SP är i förhållande till den andra, vet jag inte.

sandstream skrev:
2186483 För att förtydliga: Jag förstår inte logiken i att låta hojar tävla mot varandra när det inte görs på samma villkor.

I minsta klassen så får två hojar (Kawan och Trajan) handikapp med mer kubik, varför då?
Ska man testa 600:or mot varandra så ska det väl vara 600:or och inte 675:or?

I mellanklassen ska R750 slåss med hojar som har nästan 1000 kubik bara för att de har valt en annan motortyp.
Då hade det väl varit bättre att köra en twin-klass med 1000 kubikare.

Oavsett klassindelningar som blir konstiga så kan man ju själv dra några snabba slutsatser om man tittar på tiderna totalt.

Som exempel så kör majoriteten av alla förarna snabbare med Aprilian än med GSXR-1000

/Felix

sandstream skrev:
2186507 Det blir ingen DVD i år.

Vafalls? Ingen DVD i år?
Vad ska jag nu ha som underlägg till stödet på hojen. De gamla Masterblargh-skivorna är utslitna.

Allvarligt talat, Vem bryr sig egentligen om Masterbike-testerna?
Vill jag se vilken hoj som är bäst i respektive klass ser jag hellre på WSBK/BSBK & SS600.

Felix skrev:
2183559 Ojojoj, nu blir hela radfyragänget bistra, tänk en stackars slö twin tar hem spelet...

Fan nu kan man inte skylla på hojen när det går långsamt längre.... :gnissla

/Felix

Det har man väl inte kunnat sedan 1985 när den första räser-replican släpptes?
:tomten

isse skrev:
2186536 Jag håller med, och inte bara i detta test, i många test av tex 600´or har kawa vunnit med motiveringar som jag inte kan tolka som annat än att den extra effekten avgjort. Varför testar dem inte kawas ZX6RR när det finns en ren 600´a version? Flytta twinnarna till en egen klass och sätt 750, 636 och 675 i en egen icke-standard klass.
/N

Kanske för att det handlat om tester av gatcyklar och då faller det sig naturligt att testa den modell som tillverkaren framhåller som gatversionen, dvs 636an. Så länge man inte ska tävla med cykeln är det väl helt ointressant om motorn är tvåtredjedels moped större än prismässigt jämförbara konkurrenter? Skillnaden i motorstorlek är inte tillräcklig för att en större motors nackdelar i form av klumpigare uppträdande ska bli märkbara och motorprestanda är, precis som volymskillnaden antyder, runt 5 % bättre. Kawasakin levererar helt enkelt mest per krona för gatåkaren*, och om det ska räknas som fusk måste man verkligen gilla att göra dåliga affärer.

* Förutsatt att man gillar modellen förstås, en ny sportmotorcykel är ett av de mer irrationella köpen man kan göra och att i bästa Råd&Rön-anda låta det styras av vilken cykel som varit några hundradelar snabbare än de andra runt en bana när den körs av någon annan än en själv verkar ganska missriktat.

#Olsson# skrev:
2186558 Varför är GSX-R1000 med? :va

"Factory" är bara en modellbeteckning, som vilken FZR, S40 (Volvo) eller Tuono 1000R (Aprilia) som helst och inget annat. Ska "Factory" inte få vara med för att den är lite dyrare än de övriga? F ö vilken som är den (citat) "vanliga" vet jag inte men jag gissar att det är fler Factory än RSV1000R ute på vägarna, om inte så är det i alla jämförbart antal.
Men Factoryn är ju klart dyrare än den andra modellen RSV 1000 R som ligger mer rätt i pris jämfört med konkurrenterna.
Som någon skrev kunde de ju ha tagit med Yamahas R1 SP isf.
X-up skrev:
Allvarligt talat, Vem bryr sig egentligen om Masterbike-testerna? Vill jag se vilken hoj som är bäst i respektive klass ser jag hellre på WSBK/BSBK & SS600.
WSBK-hojarna har i princip ingenting gemensamt med gathojarna och kostar åtskilliga miljoner.
henlin skrev:
2186790 Kanske för att det handlat om tester av gatcyklar och då faller det sig naturligt att testa den modell som tillverkaren framhåller som gatversionen, dvs 636an. Så länge man inte ska tävla med cykeln är det väl helt ointressant om motorn är tvåtredjedels moped större än prismässigt jämförbara konkurrenter? Skillnaden i motorstorlek är inte tillräcklig för att en större motors nackdelar i form av klumpigare uppträdande ska bli märkbara och motorprestanda är, precis som volymskillnaden antyder, runt 5 % bättre. Kawasakin levererar helt enkelt mest per krona för gatåkaren*, och om det ska räknas som fusk måste man verkligen gilla att göra dåliga affärer.
Jag tycker mer att det är en princip, att hojarna ska vara likvärdiga för att det ska bli en rättvis bedömning.
Kawasaki brukar, som Isse skriver, "vinna" många tester av 600:or där skribenterna skriver att de extra kubiken gör en hel del för motorns karaktär osv.
Att Triumph får ha med sin 675 i samma testklass är bara larvigt.
Då borde väl Ducati få ha med en 1000 twin, de har ju bara hälften så många cylindrar som en japansk 600:a :rolleyes:

X-up skrev:
Vill jag se vilken hoj som är bäst i respektive klass ser jag hellre på WSBK/BSBK & SS600.
Du är inte så vetenskapligt lagd va? Tävlingar visar den sammansatta prestationen av hoj, däck, team och föraren framför allt. Budget rockar i tävling.

sandstream skrev:
Att Triumph får ha med sin 675 i samma testklass är bara larvigt.
Då borde väl Ducati få ha med en 1000 twin, de har ju bara hälften så många cylindrar som en japansk 600:a :rolleyes:

Ducati får ha med 749an.

Saken är fortfarande den att med 4 cyl 600cc, 3 cyl 675cc och 2 cyl 750cc får man ungefär samma effekt/vikt i en hoj.
Vilken hoj som vinner sen beror mest på chassi och hur lyckad konstruktionen är.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back